nuffnang

Friday, May 9, 2014

FAKTOR EKONOMI
Dalam kurun ke-15, Melaka telah berkembang menjadi sebuah emporium yang penting. Menurut kata Tom Pires, ‘sebegitu penting serta menguntungkan hingga pada pandangan saya tiada bandingannya dalam dunia ini’.[21] Hal ini menunjukkan bahawa pada abad ke-15 dan ke-16 Melaka adalah sebuah kerajaan yang agung sebagai pusat perdagangan.
            Mengikut Sejarah Melayu, Melaka digelar oleh orang Arab sebagai “Malakat” iaitu perhimpunan segala dagang-dagang. Ini bermakna pedagang-pedagang dari seluruh dunia melakukan aktiviti perdagangan di pelabuhan Melaka pada abad ke-15 dan abad ke-16. Pedagang-pedagang ini terdiri daripada pelbagai bangsa.
            Dari segi sejarahnya ternyata bahawa Melaka adalah sebuah negara kota dan pelabuhan yang cukup terkenal, khasnya pada ke-15 dan abad ke-16.[22] Kemajuan dan kemakmuran Melaka adalah kerana beberapa faktor. Antaranya ialah kedudukan geografinya yang strategik. Hal ini adalah kerana Melaka terletak di tengah-tengah perjalanan antara Timur dan Barat yang dapat menghubungkan antara kumpulan pedagang-pedagang dari Asia Barat dan Eropah, Asia Selatan(India), Burma, kawasan serantau di Alam Melayu, Indochina, Asia Timur(China, Jepun dan Korea).[23]
                 Disamping itu, pada abad ke-15 dan ke-16 Melaka telah menjadikan pelabuhan sebagai tempat persinggahan. Melaka juga mempunyai persediaan yang baik untuk memenuhi kehendak fizikal pedagang. [24]Umpamanya gudang bawah tanah dibina untuk sausagar-saudagar menyimpan barangan mereka. Oleh itu, pemilihan sebuah tapak disifatkan sebagai satu perkara yang  amat penting untuk kejayaan untuk dijadikan pelabuhan perdagangan. Ia terletak di persimpangan dari angin dan jauh dari paya bakau, sementara pintu pelabuhannya pula adalah rangkaian hubungan untuk membolehkan kapal besar masuk berlabuh. [25]Hal ini kerana, di perairan Selat Melaka lautnya adalah dalam.
          Peranan orang laut juga penting dalam perdagangan. Orang Laut amat ditakuti, tetapi penuh perasaan taat setia, bertugas melindungi para langganan Melaka sambil melakukan pembalasan terhadap saingan Melaka. Melaka juga dikenali sebagai pelabuhan entreport. Pelabuhan ini dibina di muara-muara sungai.
PENGGUNAAN MATA WANG.
             Dalam sistem perniagaan ekonomi di Melaka, pengunaan matawang adalah penting. Urusan perniagaan mempunyai dua bentuk, iaitu pertama melalui system tukar barang dan kedua menerusi proses penjualan dan pembelian. [26]Matawang yang digunakan dalam urusan jual beli adalah diperbuat daripada ‘colains’ iaitu dalam bentuk timah. Pada permukaan duit tersebut terdapat nama sultan yang memerintah ketika itu. Tom Pires mendakwa bahawa pengenalan dan penggunaan wang logam ini adalah pengaruh langsung dari tradisi perniagaan Pasai. [27]Emas dan perak juga digunakan dalam urusniaga dan bukan sahaja untuk dijadikan barang pasaran. Pertukaran matawang berlaku apabila orang tempatan melakukan urusan jual beli dengan Pasai. Hal ini dibuktikan apabila seratus colains dikatakan bersamaan dengan tiga cruzades.
SISTEM SUKATAN DAN TIMBANGAN.
          Selain itu, penggunaan sukatan dan timbangan dalam urusan perniagaan juga digunakan di Melaka. Sukatan dan timbangan ini biasanya diukur dengan menggunakan unit tahil dan kati iaitu setahil sama dengan enam belas mas. Terdapat banyak jenis ukuran yang digunakan. Emas dan perak, bahan wangian, kapur, kelembuk, dan permata ditimbang dengan menggunakan ukuran kati.
KEKAYAAN HASIL MAHSUL.
             Kekayaan hasil mahsulnya juga menjadi salah satu faktor yang membawa kepada kegemilangan  Kerajaan Melayu Melaka. Faktor inilah yang menjadi daya penarik  kepada masyarakat antarabangsa untuk   tertumpu di negeri Melaka. Hal ini disebabkan mereka menyedari  tentang tingginya nilai  hasil mahsul yang terdapat di Melaka ini. Antaranya,  seperti hasil hutan  iaitu  cengal, damar, rotan dan sebagainya. Selain itu Melaka turut  masyhur disebabkan kekayaan  hasil rempahnya. Sebagai buktinya, kira-kira pada tahun 1506, Raja Portugal   telah mendapat maklumat tentang kemakmuran  perdagangan Melaka  .[28] Antara maklumat yang  diperolehinya itu adalah  dihantar oleh  Vasco da Gama iaitu ahli pelayaran  barat. Malah dalam Regimento, bertarikh 16 April 1506, Raja Portugal antara lain telah membangkitkan tentang  hal ehwal Melaka. Antaranya mengenai  kekayaan dan hasil mahsulnya, kebesaran negeri Melaka  raja-raja Melaka, tentang orang Islam, perdagangan yang  berlangsung di Melaka, harga-harga barang serta  kegiatan perkapalannya.
           
 KEGIATAN PERTANIAN    
Kegiatan pertanian turut menjadi penyumbang kepada  kemasyhuran Kerajaan Melayu Melaka. Ketika itu  kegiatan pertanian adalah  begitu  penting hinggakan kegiatan pertanian telah dijamin oleh  undang- undang  negeri   Melaka  yang telah memperuntukkan tentang  hak ketuanan (pengerjaan) tanah, cara membela binatang ternakan, dan juga cara berjual beli binatang ternakan  Namun begitu pada umumnya  tanah adalah milik Raja, tetapi rakyat masih  boleh untuk mengerjakan tanah seberapa banyak  yang  mereka  mampu. Namun begitu mereka tidak boleh  untuk memiliki tanah tersebut.[29]
Kemudiannya, para pembesar  biasanya akan ditugaskan   untuk mengutip cukai  atau membeli  hasil  tanaman  atau hasil hutan daripada rakyat. Selain itu, rakyat juga boleh dikerah oleh para pembesar dan Raja untuk bekerja di  tanah mereka. Oleh sebab itu, keperluan kehidupan rakyat  hanyalah cukup untuk hidup  ataupun dalam kata lain  pertanian rakyat Melaka ketika itu hanyalah berdasarkan kepada sistem sara diri.
SISTEM PENGURUSAN PENTADBIRAN EKONOMI YANG CEKAP.
             Sementara itu, faktor seterusnya yang turut menyumbang kepada  kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka adalah  kerana adanya sistem pengurusan pentadbiran ekonomi yang cekap. Pelaksanaan sistem pentadbiran ini dapat dilihat pada beberapa sudut. Antaranya perlaksanaan Undang-undang Perdagangan dalam negeri ataupun dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka dan Undang –undang Laut  yang dilaksanakan di pelabuhan.[30] Selain itu, turut dilaksanakan pengurusan pentadbiran perlabuhan serta pelaksanaan sistem cukai. Sebagai contohnya , dalam Undang-undang  negeri  dan laut ada beberapa fasal  yang telah digubal khas  untuk membolehkan kegiatan jual beli secara Islam dilaksanakan. Misalnya soal aqad  jual beli dan juga soal transaksi dalam perniagaan Undang-undang Pelabuhan turut menggariskan  peraturan tentang kapten dan kelasi kapal. Nakhoda kapal adalah dianggap sebagai wakil Raja didalam kapal dan  setiap arahannya  adalah wajib untuk dipatuhi. Nakhoda turut diberi keistimewaan untuk menjalankan setiap urusan perdagangannya.
             Pegawai  kerajaan  yang menjalankan tugas dalam pentadbiran pelabuhan ialah Shahbandar. Shahbandar bertanggungjawab untuk mengendalikan cukai pelabuhan, menerima wakil pedagang dari luar negeri, menyediakan rumah tumpangan untuk pedagang dari luar negeri  dan menyediakan kawasan perkampungan saudagar.
Malah sumber-sumber China turut menyatakan tentang  rimah-rumah tumpangan dan layanan yang istimewa di Melaka. Selain itu juga sumber Portugis ada menyatakan  yang terdapat  gudang-gudang di Melaka yang  telah dibina  dari batu  batan dan ditempatkan  dibahagian bawah tanah  bagi mengelakkan  terlibat dalam kebakaran. Bahkan sumber-sumber  luaran  juga ada menjelaskan tentang  wujudnya Nakhoda dan Ku Lang Kaya Kaya  (Orang Kaya Kaya) yang mana  berfungsi bagi memudahkan  hubungan diantara pelbagai bangsa. Malah sebuah jabatan khas  turut ditubuhkan bagi memudahkan  cara berkomunikasi dan jawatan  jurubahasa juga telah  diwujudkan. Sebagai buktinya pada  tahun 1509  terdapat orang Portugis yang hendak  berjumpa dengan  pedagang Cina  di Pelabuhan  Melaka, maka seorang  jurubahasa telah digunakan.. Kawasan  perkampungan saudagar  turut disediakan  oleh Jabatan Shahbandar. Kampung Kling, Kampung  Cina dan Kampung Jawa  menjadi kawasan perkampungan yang utama dan  terkenal.
              Pengurusan pentadbiran ekonomi di Melaka  ketika itu juga melaksanakan  cukai perdagangan yang dikenakan  keatas setiap barang import. Sebagai contoh, barang-barang  dagangan yang dibawa masuk dari  Tanah Arab ,India  dan Pegu  akan dikenakan cukai import sebanyak  enam peratus  daripada nilai hasil dagangannya. Barang-barang dari Timur seperti Annam , China ,Kemboja ,Pulau  Ryukyu(Jepun), Maluku dan Jawa  biasanya  tidak akan dikenakan sebarang cukai sebaliknya  para saudagar ini akan  memberi persembahan kepada raja. Setiap nilai  persembahan adalah  bergantung kepada nilai taksiran yang bakal diberikan oleh pegawai kastam. Pada dasarnya Raja  dan pembesarlah yang akan menerima  barang persembahan  dari saudagar-saudagar  dari luar negeri. Pedagang Melaka pula hanya  dikehendaki membayar cukai  sebanyak tiga peratus  dari nilai hasil dagangannya.

 Cukai harta juga dikenakan  oleh Kerajaan Melaka  ke atas setiap  hartanah atau rumah yang telah dijual.  Malah mereka juga perlu  mendapat  keizinan sultan atau pembesar sebelum menjual sebarang  harta mereka. Setiap hasil daripada kutipan cukai  yang dikenakan akan  digunakan untuk  pembiayaan pertahanan Melaka dan  juga  pembiayaan ekonomi kaum  kerabat.
FAKTOR SOSIAL
PENYEBARAN AGAMA ISLAM
                   Agama Islam dibawah tajuk besar sosial merupakan faktor penting kegemilangan Melaka. Sebelum agama Islam, penduduk Melaka menganuti agama Hindu Buddha dan ada yang masih dengan animism. Agama Islam telah membawa cahaya baru dalam kehidupan masyarakat Melaka justeru mengubah cara hidup mereka kepada lebih efektif dan ini secara tidak langsung membawa kepada kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.
               Selain terkenal sebagai pusat perdagangan, Melaka juga diknali sebagai pusat penyebaran agama Islam. Ramai pedagang dan saudagar dari Arab dan India yang beragama Islam sering berkunjung ke Melaka. Kedatangan mereka ke Melaka pada zaman kesultanan Melayu Melaka saling berkait langsung dengan tujuan kegiatan perdagangan dengan perkembagan agama Islam.
             Setakat ini, persoalan-persoalan mengenai pengasas negeri Melaka, tarikh penubuhannya, dan juga tarikh kemangkatan pemerintah pertama Melaka mungkin sukar hendak dijelaskan. Walaubagaimanapun, satu perkara yang masih menjadi tanda Tanya ialah adakah pemerintah pertama Melaka memeluk agama Islam sebelum kemangkatannya. Menurut Hukum Kanun Melaka, Sultan Iskandar Syah merupakan raja pertama yang memerintah Melaka serta yang pertama memeluk agama Islam di Melaka.
Pelbagai cara telah digunakan oleh baginda untuk menarik kedatangan pedagang-pedagang Islam ke Melaka. Antaranya, baginda telah mengahwini puteri Pasai yang juga beragama Islam dan menukar nama baginda kepada Megat Iskandar Syah. Pasai pada waktu itu merupakan antara negeri terawal di kepulauan tanah melayu yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi kerajaan.
              Kesan daripada pengislaman Raja Melaka pada waktu itu ialah agama Islam turut dianuti oleh rakyat Melaka. Dengan menganuti agama Islam, budaya Islam turut disebarkan dan meresap ke dalam masyarakat tempatan. Contohnya, adat istiadat keagamaan yang terdiri daripada sejadah ke masjid pada malam dua puluh tujuh  Ramadhan. Kesan seterusnya ialah pengislaman di Melaka telah membawa kepada perkembangan agama Islam ke serata tempat di Tanah Melayu seperti di kerajaan-kerajaan kecil lain di sekitar Melaka.
            Dengan penyebaran agama Islam di Melaka, budaya pemikiran dalam kalangan penduduk Melaka berubah. Melalui agama Islam ini, kelas atasan iaitu golongan Raja sebagai pemerintah mendapat kekuatan dan kuasa yang besar, berkesan dan lebih bermakna terhadap undang-undang tertinggi kerajaan dan kedaulatan. Apabila Islam menjadi dominan dalam kebudayaan Melayu di Melaka, raja yang memerintah dianggap sebagai Khalifatullah fi al ard (khalifah Allah di dunia).[31] Raja dianggap khalifah Tuhan di dunia untuk memerintah umat Islam. Kepercayaan sejagat Tuhan dan Rasul juga digabungkan dengan konsep daulat. Derhaka terhadap raja bermaksud derhaka terhadap Rasul seterusnya kepada Tuhan.
           Islam dikatakan telah member warna baru terhadap institusi setempat terutamanya hokum-hukum adat yang dikaitkan dengan undang-undang dan syariat Islam.
Hukum adat di Melaka dan undang-undang laut Melaka.Dalam Undang-undang Laut Melaka,Hukum yang menurut undang-undang islam hanya jelas pada satu fasal sahaja,iaitu berhubung dengan kesalahan zina.[32]Namun,dalam Hukum Kanun Melaka, hamper 40.95% adalah menurut undang-undang Islam. Walaubagaimanapun, Hukum Kanun Melaka di sini ‘ketat’ cirinya dan dilakukan dengan sewenang-wenangnya tanpa tiada sifat ‘tolak ansur’ seperti terdapat dalam al-Quran.
              Perkembangan agama Islam juga telah menyumbang kepada perkembangan mental dan intelektual masyarakat setelah tulisan jawi diperkenalkan di Melaka. Dengan ini jelas, lahirlah intelek-intelek istana dalam kalangan pembesar-pembesar, bangsawan dan tokoh agama yang berbangsa melayu. Perkembangan ini telah member jalan kepada kemunculan pelbagai jenis hasil kesusasteraan Melayu Islam dan juga pelbagai jenis bentuk sastera, prosa, puisi (seloka, pantun, gurindam) yang berbentuk lisan dan masyhur dalam kalangan rakyatnya.
              Dengan tersebarnya agama Islam ke seluruh negeri Melaka, berlaku plbagai perubahan. Antaranya, seperti yang diketengahkan tadi iaitu kuasa sultan yang dimartabatkan, pemerintahan Melaka memasukkan unsur-unsur Islam dalam pemerintahan di negeri sendiri dan seterusnya di negeri naungan dan taklukan. Pedagang juga dapat melihat sendiri Islam dalam amalannya dan raja-raja negeri lain turut ingin mencontohi Melaka. Pedagang Islam turut mendapat jaminan keselamatan dan disediakan tempat untuk beribadah. Justeru, fungsi istana sebagai pusat penyebaran Islam bertambah kukuh.
            Reaksi positif orang tempatan terhadap agama Islam tentu menarik perhatian ramai ulama dan mubaligh Islam yang terdiri daripada para pedagang, mubaligh dan para ahli sufi yang menjalankan kegiatan dakwah Islamiyah. [33]Contoh ahli ulama dan ahli sufi yang terkenal adalah seperti Sayyid Abdul Aziz, Abu Bakar, Sadar Jahan dan Karim al-Makhdum. Mereka menggunakan gelaran seperti Maulana dan Makhdum dan mempunyai pengaruh agama yang sangat kuat. Mereka telah dilantik untuk mengajar agama kepada penduduk. Sebagai penyebar agama yang gigih di rantau ini, Melaka telah melahirkan tokoh agama dan pengkaji Islam yang terdiri daripada peribuminya sendiri.[34] Contohnya ialah Tun Muhammad yang fasih dalam ilmu sarf, pengetahuan fikah dan nahu Arab. Dengan adanya ulama dan para ahli sufi, keperluan kerohanian raja-raja kea rah mencapai dan mengukuhkan daulat serta hak asasi politik dalam sistem pemerintahan berjaya dicapai.
SISTEM MASYARAKAT DAN HIERARKI SOSIAL.
            Salah satu faktor yang turut membawa kepada kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka ialah system masyarakat di Melaka. Pada waktu itu, wujud sistem sosial yang kompleks dan mempunyai kaitan dengan kegiatan ekonomi dan perdagangan. Selat Melaka dapat dikategorikan sebagai selat yang dikunjungi oleh pelbagai bangsa masyarakat dan turut didiami oleh pelbagai kaum.
            Pada asalnya Melaka hanya didiami oleh peribumi Melaka yang terdiri daripada orang melayu tempatan. Walau bagaimanapun, dengan peranan sosiobudaya asing yang singgah dan menetap di Melaka, akhirnya wujud pelbagai jenis institusi peribumi yang wujud dan turut terlibat dalam pelbagai jenis kegiatan ekonomi dan sebagainya. Walhal sebagai sebuah kuasa kelautan, Melaka adalah Bandar pelabuhan kosmopolitan.[35] Melaka terdiri daripada rakyat yng berbilang kaum. Orang tempatan yang terdiri daripada orang melayu mengekalkan persefahaman yang sewajarnya seperti yang dikehendaki oleh kerajaan melayu Melaka yang bergantung kepada aktiviti kelautan, pedagang dan saudagar yang berniaga disitu. Hal ini secara langsung membawa kepada pertembungan antara masyarakat tempatan dan luaran.
          

            Orang laut yang sering dirujuk sebagai orang selat ialah masyarakat yang tinggal di persisiran pantai dan menjaga atau menguasai kawasan tersebut. Orang laut mempunyai peranan yang sangat penting dalam kegiatan kelautan di Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. Orang laut dikatakan telah banyak membantu Parameswara meninggalkan Singapura dan Muar. Jadi, penggabungan tenaga antara raja pada masa itu dengan orang lauttelah membawa kepada kekukuhan Kesultanan Melayu Melaka. Kekukuhan ini menjadi sumber tenaga yang sangat besar untuk meningkatkan kegiatan dan cabaran ekonomi, politik, ketenteraan, dan sosial pada tahap-tahap yang berikutnya.[36]       
            Pada zaman itu, seperti yang diketahui, Selat Melaka terdiri daripada pelbagai bangsa dan etnik yang berasal daripada Negara China, India, Tanah Arab, dan Parsi selain daripada beerapa buah Negara jiran di Nusantara. Kepentingan masyarakat majmuk ini amat ditekankan sehinggalah terdapat fakta yang mengatakan Iskandar Syah yang adil amat menggalakkan orang ramai serta para saudagar dating berdagang dan bertumpu di Melaka. Maka, denagan ini juga wujudlah masyarakat yang bercorak cosmopolitan, sehinggalah pada zaman pemerintahan Sultan Alauddin, rakyat Melaka mencecah kepada 40 ribu orang. Kemunculan masyarakat yang sedemikian adalah kerana kedudukan dan peranan sosioekonomi tradisional Melaka itu sendiri.[37]
           Pertambahan rakyat dari semasa ke semasa dan kegiatan yang dijalankan membawa kepada pengelasan masyarakat mengikut peranan tertentu di Melaka. Kelahiran golongan masyarakat inilah yang menyebabkan wujudnya ‘kelas-kelas’ dalam masyarakat.[38] Pengelasan ini dipercayai bermula daripada tradisi persetiaan antara Sang Sapurba (lambang kelas pemerintah) dengan Demang Lebar Daun (kelas yang diperintah) di Palembang.
Pada masa yang sama, agama Hindu turut meletakkan raja di tempat teratas dengan konsep ‘dewa raja’, seterusnya agama islam yang menggelar ‘khalifah Allah di dunia’. Ini menjadikan kedudukan raja berada di tempat yang suci. Kedudukan ini dengan jelas dapat dilihat di Melaka yang mana terdapat pembahagian antara golongan pemerintah dan yang diperintah. Pihak pemerintah terdiri daripada Raja (sultan) yang mempunyai daulatnya yang tersendiri serta pembesar dan bangsawan manakala golongan yang diperintah pula merupakan rakyat merdeka dan hamba. Dalam kalangan mereka, wujud juga golongan agama.
            Setiap anggota masyarakat sedar akan kelas yang mereka duduki.[39] Seperti juga bidang kuasa sultan yang tidak terhad dan berkuasa mutlak, namun perlu bersikap adil demi memastikan kebajikan rakyat terjamin. Golongan pembesar pula yang terdiri daripada kaum kerabat dan bukan kaum kerabat juga memastikan bahawa tugas mereka dilakukan dengan baik. Pembesar bukan daripada kerabat diraja tidak akan mendakwa mereka daripada keturunan raja. Hakikat ini terbukti secara bertulis dalam Hukum Kanun Melaka atau Undang-undang Melaka. Rakyat perlu menjalankan tugas mereka iaitu menyokong institusi raja dan pembesar dalam seluruh rangka system dan organisasi kerejaan, contohnya sebagai pemangkin ekonomi berteraskan cucuk tanam dan perikanan, manakala hamba perlu melakukan pelbagai jenis kerja untuk kepentingan dan keperluan status ekonomi tuannya. Golongan hamba pada masa itu amat penting kerana dapat meninggikan taraf hidup tuannya. Hamba terdiri daripada hamba biasa, hamba berhutang dan hamba raja.
            Orang asing yang berhijrah ke Melaka juga mempunyai tugas dan peranan yang tersendiri. Contohnya orang Cina yang bergiat aktif dalam perlombongan bijih timah dan peniaga. Orang Jawa pula berperanan sebagai ulama dan guru agama kepada masyarakat Melaka. Orang India pula pada waktu itu amat ramai dan mendapat perhatian istimewa terutamanya yang beragama Islam daripada Kesultanan Melayu Melaka.
KONSEP DAULAT DAN DERHAKA
              Dalam konsep daulat dan derhaka, Raja yang memerintah dianggap berdaulat. Daulat juga dihubungkan dengan konsep spiritual dan kepercayaan tradisi tentang derhaka. Daulat saling berhubungan demgan derhaka. Sesiapa yang ingkar perintah raja dianggap menderhaka. Mereka akan ditimpa ‘tulah’ iaitu nasib buruk yang akan menimpa si penderhaka. Contoh beberapa bentuk penderhakaan kepada raja dapat dirujuk dalam Hukum Kanun Melaka. Antaranya membunuh orang yang membawa titah raja, menyangkal titah raja, bermaharajalela, dan cuba menentang raja. Si penderhaka samada dibunuh denagan sara disalang atau disula. Sejarah melayu menyebut bahawa Sang Rajuna Tapa, iaitu Penghulu Bendahari kepada Raja Iskandar di Singapura, telah ditimpa tulah dengan menjadi batu kerana bersubahat dengan Majapahit menyerang Singapura.[40] Walau bagaimanapun, ini hanyalah sekadar sumber lisan dan tidak direkodkan. Pada hakikatnya, kepercayaan adanya daulat dan derhaka itulah yang menjadi teras kuasa dan hak mutlak kerajaan Melaka sebagai pemerintah yang patut dihormati dan digeruni oleh golongan masyarakat yang diperintah.
PENGGUNAAN BAHASA LINGUA FRANCA.
                 Sebagaimana kita ketahui bahawa Melaka adalah Bandar pelabuhan cosmopolitan kerana didiami oleh pelbagai kaum atau suku. Orang melayu tempatan yang menjadi teras anggota masyarakat jenis ini mengekalkan perpaduan dan persefahaman sewajar dengan yang dituntut kerana Melaka bergantung pada kepentingan laut dan saudagar-saudagar asing yang dating dan berniaga disitu. Oleh sebab adanya peluang social tertentu, ada juga orang asing ini yang turut sama terlibat dalam proses dan sejarah perkembangan masyarakat rakyatnya.
Intergrasi antara kelas melayu daripada kalangan diraja dan bangsawan dari Palembang ini dengan Orang Laut  dan suku-sukunya telah melahirkan perpaduan masyarakat yang sangat kukuh. Kekukuhan ini menjadi sumber tenaga yang sangat besar untuk meningkatkan kegiatan ekonomi, politik, ketenteraan, dan social di Melaka.
                Kedatangan pedagang-pedagang asing dari seluruh pelusuk dunia seperti China, India, Parsi dan semenanjung Tanah Arab telah menyebabkan wujudnya pelbagai jenis bahasa di Melaka. Pada awal pemerintah Iskandar Syah, masyarakat Melaka yang berjumlah lebih daripada 1,000 orang[41] telah meningkat menjadi lebih kurang 40,000 orang dan meningkat kepada 190,000 orang semasa pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah. Dianggarkan terdapat 84 jenis bahasa di Melaka tetapi bahasa Melayu dipilih sebagai bahasa perantaraan atau ‘Lingua Franca’ untuk memudahkan segala urusan samada politik, ekonomi, dan social.[42] Bahasa Melayu ini dijadikan bahasa rasmi untuk surat-menyurat dalam hubungan diplomatic Melaka dengan negeri-negeri asing. Jelaslah disini bahawa penyelarasan Lingua Franca ini telah memudahkan segala urusan di Melaka seterusnya menjadi salah satu factor terpenting yang mendukung kegemilangan Melaka sebagai satu pelabuhan yang unngul.




KESIMPULAN
                 Kesimpulannya, kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka pada kurun ke-15 bukan sahaja disebabkan kepentingannya sebagai pusat perdagangan. Di samping kegiatan perdagangan, terdapat beberapa faktor lain yang berpengaruh dan menyumbang kepada kegemilangan kerajaan tersebut. Antaranya ialah faktor politik, faktor ekonomi, dan faktor sosial. Faktor ini merupakan tiga factor utama yang merangkumi kesemua faktor kegemilangan Melayu Melaka seperti sistem pemerintahan dan pentadbiran yang sistematik, hubungan antara kelas melayu dengan orang laut, kekayaan hasil bumi, penggunaan lingua franca, system masyarakat, penyebaran agama Islam dan sebagainya. Kesemua faktor tersebut amat bertetapan dalam semua aspek yang diperlukan dalam membentuk kerajaan Melaka seterusnya dijadikan asas dalam mengukuhkan Kesultanan Melayu Melaka.














BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman Hj Ismail,1985.”Kewibawaan Mutlak Raja Dan Ketaatan Mutlak Rakyat Kepada Raja:Satu Penilaian Semula Lunas Perhubungan Raja-Rakyat Masyarakat Melayu Tradisional seperti yang terdapat di dalam Kitab-Kitab Saster Sejarah Melayu”,Kajian Malaysia,jilid 2,No 1.
A.Samad Ahmad,1996,Sulalatus salatin,cetakan ke 5,Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.
Andaya, Barbara Watson & Leonard Y. 2001. A History of Malaysia (second edition),     Basingstoke: Palgrave.
Barbara Watson Andaya & Leonard Y. Andaya, 1983. Sejarah Malaysia, Bangi, Universiti  Kebangasaan Malaysia.
Cheah Boon Keng, 1998,”The Fall and Rise Of The Great Melakan Empire:Moral Judgment in Tun Bambang`s Sejarah Melayu”,JMBRAS,Vol LXXI,Part 2.
Hooker,Virginia Matheson,1991.Tuhafat Al-Nafis:Sejarah Melayu-Islam,Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,
Liang Liji 1996,Lembaran Sejarah Gemilang:Hubungan Empayar Melaka-Dinasti Ming abad ke 15,Bangi:Penerbit UKM.
Muhammad Yusoff  Hashim Ph.D, 1986. Kesultanan Melayu Melaka, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhammad Yusoff  Hashim Ph. D, 1989. Kesultanan Melayu Melaka: Kajian Beberapa Aspek tentang Melaka pada abad ke-15 & abad ke-16 dalam sejarah Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Wolters,O.W.1970.The Fall of Srivijaya in Malay History,New York:Cornell University




[21] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y.Andaya,Sejarah Malaysia,Petaling Jaya:Macminllan Publisher(M)Sdn Bhd,1983,halaman 42.
[22] Sejarah Malaysia 1400-1641; Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia 1999, hal 181
[23] Ibid, hal 184
[24] Ibid, hal 48
[25] Ibid, hal 45
[26] Muhammad Yussof Hashim Ph.D, Kesultanan Melayu Melaka, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,1986,
   hal 225
[27] Ibid, hal 255
[28] Sejarah Malaysia 1400-1641:Bangi:UKM 1999.Halaman 189
[29] Ibid,halaman 187
[30] Ibid,halaman 192
[31] Muhammd Yusoff Hashim PHD,Kesultanan Melayu Melaka,Kuala Lumpur,Dewan Bahasa dan Pustaka,1990,halaman 276.
[32] Ibid,halaman 223.
[33] Ibid,halaman 307
[34] Ibid,halaman 308
[35] Ibid,halaman 274
[36] Ibid,halaman 274
[37] Ibid,halaman 275
[38] Ibid,halaman 276
[39] Ibid,halaman 277
[40] Timothy,J.moy,The Sejarah Melayu Tradition of Power of Political Order,Sebuah Tesis Sarjana Sastera,Di Jabatan Sejarah,Universiti Malaya,Kuala Lumpur,1978,halaman 134-135.
[41] Menurut Tom Pires,selepas kemangkatan Paremeswara,jumlah penduduk Melaka bertambah kepada 6000 orang.Rujuk Armando Cortesao.Halaman 234-236.
[42] Ibid,halamanc234-236

No comments:

Post a Comment