Pada abad ke-14, Melaka merupakan sebuah perkampungan kecil
nelayan yang hanya mempunyai 20 hingga 30 buah keluarga. Sejarah Melaka bermula
dengan pengasasan Kesultanan Melaka oleh Parameswara, seorang bangsawan
Srivijaya dari Palembang, keturunan Majapahit, pada tahun antara 1400 hingga
1403. Melaka mendapat nama sempena nama sebatang pokok. Melaka mempunyai empat
tahap perkembangan iaitu tahap pembukaan (1400 hingga 1424), tahap pengukuhan
(1424 hingga 1446), tahap kegemilangan (1446 hingga 1488) dan tahap kejatuhan
(1488 hingga 1511). Kesultanan Melaka
memerintah Melaka selama 110 tahun sehingga ditewaskan oleh pihak Portugis
pimpinan Alfonso de Albuquerque pada 24 Ogos 1511. Antara pemerintah awal
Kesultanan Melayu Melaka adalah Parameswara (Iskandar Syah 1400-1414), Megat
Iskandar Syah (Raja Besar Muda 1414-1424) dan Seri Maharaja Muhammad Syah (Raja
Tengah 1424-1445).
Melaka merupakan sebuah bandar kosmopolitan yang bermaksud
negara yang terdiri daripada orang atau unsur-unsur dari seluruh dunia, bersifat
sejagat yakni tidak terbatas kepada unsur-unsur setempat.[1]
Melaka berfungsi sebagai feeder fort untuk Asia Tenggara serta menjadi tumpuan
pendakwah-pendakwah unutk menyebarkan agama Islam kerana Islam merupakan agama
rasmi kerajaan Melayu ini. Zaman Kesultanan
Melayu Melaka adalah manifestasi puncak perkembangan tamadun Melayu. Melaka
adalah pelabuhan perdagangan bertaraf dunia yang terbesar di rantau ini dengan
kekayaan yang tidak ternilai.[2]
Melaka didiami oleh pelbagai bangsa. Masyarakat Melaka ada empat jenis atau
kategori iaitu orang Melayu yang merupakan masyarakat teras, golongan bangsawan
dari Palembang, orang laut yang diserapkan kerana ketaatan dan oarang asing.
Mereka hidup secara aman dibawah naungan pemerintah dan perpaduan antara rakyat tetap dipelihara
kerana mereka sedar perpaduan akan membawa kepada keuntungan ekonomi.
Melaka mengamalkan sistem pemerintahan beraja. Raja
merupakan seorang pemerintah, disifatkan sebagai orang yang mulia dan mempunyai
banyak kelebihan. Dalam sistem ini, raja Melaka adalah ketua negeri, ketua
agama Islam dan ketua tentera. Baginda dibantu oleh pembesar-pembesar negeri
seperti bendahara, laksaman, temenggung, penghulu bendahari dan syahbandar.
Raja memainkan peranan penting dalam sisitem politik dan pentadbiran di Melaka.
Antara peranan raja ialah menjadi ketua kerajaan dan berkuasa mutlak di dalam
pemerintahan. Baginda berkuasa membuat undang-undang. Semua undang-undang yang
dibuat bertujuan untuk mengukuhkan kedudukannya. Baginda turu memainkan peranan
yang cergas di dalam bidang ekonomi. Ibu kota dijadikan pusat kegiatan ekonomi.
Oleh itu, baginda menjalin hubungan erat dengan kawasan pengeluaran barangan. Baginda
juga menjamin keamanan dan kemakmuran kerajaan dan keamanan rakyat. Raja
menggunakan golongan brahmin bagi menonjolkan kesaktian dan kekuatannya untuk
menanamkan keyakinan dan taat setia rakyat. Raja merupakan ketua angkatan
tentera dan merupakan pemutus dalam semua hal. Baginda berperanan menyelesaikan
masalah tanah dan pekerja apabila pegawai-pegawai tidak dapat menyelesaikan
masalah itu melalui undang-undang.
Kemasyhuran Melaka sebagai pusat perdagangan di rantau ini
menyebabkan Melaka didatangi oleh berbagai-bagai bangsa dan keturunan kaum. Orang
asing di Melaka terdiri daripada orang dagang dan perantau. Terdapat dua jenis
iaitu, terlibat dalam pelbagai kegiatan sosial seperti askar upahan kerajaan
Melaka yang terdiri daripada orang Jawa dan Pasai. Jenis seterusnya ialah yang
terlibat dalam kegiatan ekonomi seperti pedagang keci-kecilan, pemborong dan
peniaga besar-besaran, pelombong bijih timah iaitu orang Cina dan pekerja mahir
seperti tukang. Seterusnya, orang asing ini terbahagi pula kepada dua jenis
berdasarkan kepada kehadiran mereka di Melaka iaitu ada yang menetap terus di
Melaka dan pengunjung sekali-sekala. Golongan ini tertumpu di tiga kawasan
utama iaitu Upeh (Tengkera sekarang), terletak di bahagian utara bandar Melaka
yang mempunyai penduduk paling ramai, Iler, iaitu Bandar Hilir menganjur hingga
ke Tanjongpacer (Ujung Pasir sekarang) di Selatan dan Sabac, kawasan sungai
Melaka yang menganjur hingga ke arah hulu sungai.[3]
Orang –orang asing yang terdapat di Melaka terdiri berasal daripada China,
India, Parsi, Arab, Kepulauan Ryuku dan negara barat. Malahan Kepulauan Ryukyu
pun turut mempunyai hubungan politik dan perdagangan dengan Melaka.
Pedagang-pedagang Ryukyu datang dengan kapal-kapal besar yang setiap buah
mempunyai anak kapal melebihi 150 orang. Barang-barang yang dibawa ke Melaka
untuk diperdagangkan antaranya kain satin, pedang, bekas bunga, mangkuk dan
kipas. Manakala barang-barang yang dibeli di Melaka ialah “hao san-lien ta-pu, hsi-chiao-ta-pu, nan-mo-na-pu, pich-pu hao-pe,
je-na-li, pi-pu dan huo-wai”.[4]
Maka tidak asing lagi dengan kenyataan bahawa di Melaka terdapat ramai sekali
pedagang-pedagang asing menetap di sana.
BUKTI MELAKA MENGAMALKAN SISTEM PEMERINTAHAN YANG
TERBUKA DAN RAJA BERSIKAP TOLERANSI SEHINGGA MEWUJUDKAN KEPELBAGAIAN BANGSA DI
MELAKA.
Kejayaan besar Melaka sebagai
tempat tumpuan bangsa asing untuk menetap di Melaka bukan sahaja bersandar
kepada kegemilangan dan kemasyhurannya sebagai pusat perdagangan[5].
Namun faktor utama yang mempengaruhi kewujudan pelbagai bangsa di Melaka
sebenarnya disebabkan oleh sistem pemerintahan Melaka yang terbuka dan sikap toleransi
raja – raja Melayu. Faktor inilah yang
banyak mempengaruhi pemikiran bangsa asing untuk menetap di Melaka.
Corak pemerintahan yang terbuka memudahkan bangsa asing menikmati mobaliti
sosial yang mudah. Malah, dari aspek kelas sosial, ekonomi dan konsep agama
sememangnya dapat mencerminkan corak pemerintahan Melaka yang terbuka serta
sikap toleransi raja – raja Melayu. Maka tidak hairanlah wujud pelbagai bangsa
di Melaka sehingga hal ini turut mempengaruhi jumlah kependudukan di Melaka.
Buktinya, setiap tahun kadar penduduk kian meningkat di Melaka.
Kedudukan anggota dalam
tiap-tiap golongan tidak semestinya statik kerana ada para pedagang yang
mengalami perubahan taraf kedudukan yang sering diistilahkan sebagai mobiliti. Mobaliti
sosial merupakan salah satu daripada beberapa aspek lain yang membuktikan
sistem pemerintahan Melaka yang terbuka serta sikap raja – raja Melaka yang
toleransi sehingga menjurus kepada kewujudan pelbagai bangsa di Melaka.[6]
Misalnya, Raja Melaka berbesar hati memberikan hak kerakyatan Melaka kepada
bangsa asing tanpa prosedur yang jelas. Seseorang bangsa asing boleh menjadi
rakyat Melaka dengan mudah, buktinya apabila terdapat ramai bangsa asing
seperti Cina, India dan Gujerat bermaustautin di Melaka. Mereka gemar menetap
di Melaka akibat daripada keterbukaan Melaka dalam menerima kehadiran mereka di
Melaka.
Walau bagaimanapun mobaliti
sosial boleh berlaku akibat dari perkahwinan, tawanan perang, kekayaan dan
bakti. Sama ada perkahwinan diantara pedagang dengan penduduk tempatan atau
golongan diraja Melaka berkahwin dengan kerabat di raja negara lain. Misalnya,
mobaliti sosial melalui perkahwinan dapat dilihat dengan jelas melalui
perkahwinan antara Sultan Mansur Syah dengan Puteri Hang Li Po. Perkahwinan ini
telah menyebabkan bilangan penduduk Melaka bertambah secara mendadak akibat
daripada 500 orang rakyat Cina telah mengiringi Puteri Hang Li Po ke Melaka.
Malah akhirnya mereka turut memeluk agama Islam. Selain mengahwini Puteri Hang
Li Po, Sultan Mansur Syah turut mengahwini puteri Raja Majapahit. Adanya
hubungan inilah yang telah menyebabkan kewujudan pelbagai bangsa di
Melaka. Malah, wujud juga perkahwinan
antara putera puteri bangsawan Melaka dengan golongan bangsawan negeri – negeri
di Sumatera, Jawa dan Demak.[7]
Ramai orang China dan Majapahit datang ke Melaka untuk mengiringi puteri yang
dikahwini oleh raja Melaka. Hal ini meramaikan lagi penduduk Melaka dan dapat
menggalakkan pula hubungan perdagangan dengan kedua-dua buah kerajaan besar
itu.[8]
Sekiranya wujud perkahwinan di
kalangan golongan atasan dengan kaum-kaum lain
maka akan lahirlah satu keturunan kerabat ‘darjat kedua’. Contohnya, Sultan Mansor telah mengahwini orang Cina. Hasil perkahwinan itu
lahirlah Paduka Mimat, Paduka Seri Cina, Paduka Ahmad dan Paduka Isap. Keturunan mereka menjadi Raja di
Jeram dan Langat. Manakala contoh kedua ialah Sultan Iskandar Syah telah
berkahwin dengan anak Kapitan Cina dan mempunyai cahaya mata yang bernama Raja
Pute. Tetapi Raja Pute ini hanya jadi ketua di Bertao / Bertam dan tidak
menjadi Raja Melaka walaupun dia lebih tua daripada Sultan Muzaffar Syah dan Sultan Mansor Syah. Raja
Pute hanya merupakan keturunan kerabat ’ darjat kedua’. [9]
Di samping itu juga, mobaliti
sosial boleh berlaku akibat dari khidmat cemerlang, pemilikan ekonomi dan
kekayaan. Contohnya, Khoja Baba dan Sayyid Muhammad yang berasal dari Parsi
diberi anugerah Akhtiar Muluk kerana keberanian mereka dalam menyertai
peperangan antara Melaka dan Kampar. Khoja Baba juga berasal daripada rakyat
biasa yang berjaya meletakkan dirinya setaraf dengan pembesar Melaka yang lain.[10]
Keturunan Khoja Baba dan Sayyid Muhammad bergelar Khawaja ataupun Koja dan Tun.
Akhirnya, mereka juga termasuk dalam kelas bangsawan Melayu. Sayyid Muhammad
merupakan seorang nakhoda. Beliau telah membantu Hang Nadim melarikan Tun Teja
dari Pahang. Justeru itu, beliau memperolehi gelaran Syah Andika Menteri.[11]
Manakala, mobaliti sosial melalui kekayaan adalah dapat dilihat melalui
peristiwa Patih Adam dari Jawa telah dilayan seperti menteri kerana kekayaan
beliau. Selain itu, pergerakan menegak melalui perkahwinan akan membawa
seseorang individu dalam kelas-kelas tertentu mencapai tarafnya ke peringkat
yang lebih tinggi.hal ini terjadi apabila seseorang itu berkahwin dengan salah
seorang daripada anggota masyarakat yang mempunyai kelas yang lebih tinggi.[12]
Selain
itu, sistem pemerintahan yang terbuka dan sikap raja – raja Melayu yang
toleransi dapat dibuktikan juga melalui sistem kelas sosial di Melaka. Raja –
raja Melaka juga sebenarnya telah bersikap terbuka dalam soal kelas sosial
apabila wujudnya bangsa asing dalam hierarki masyarakat Melaka, sama ada bangsa
asing itu berada dalam golongan pemerintah atau golongan diperintah. Misalnya,
bangsa asing turut terlibat dalam kegiatan
pedagangan kecil-kecilan iaitu menjadi pemborong, peniaga besar-besaran serta menjadi pekerja mahir seperti tukang. Misalnya
orang cina, mereka terlibat dalam
aktiviti melombong bijih. Manakala, orang
Jawa dan Pasai telah diupah untuk menjadi askar upahan kerajaan Melaka. Antara
bangsa yang paling ramai berada di Melaka menurut Sejarah Melayu ialah orang
India dan Arab. Adanya orang ini membawa kesan yang besar bagi politik Melaka
dan mereka dikatakan bercampur bebas dengan orang-ornag istana Melaka.[13]
Bukti yang paling jelas menunjukkan Melaka mengamalkan sistem pemerintahan yang
terbuka dan Raja – raja Melaka bersikap tolenrasi adalah apabila bangsa asing
berpeluang menjadi Syahbandar. Contohnya, empat orang Syahbandar telah dilantik
untuk mewakili setiap bangsa. Seorang darinya mewakili bangsa Gujerat kerana
bilangan bangsa Gujerat yang ramai iaitu kira – kira 1000 orang pada tahun
1509. Seorang lagi mewakili kaum India dari bahagian Selatan India dan Benggala
beserta para pedagang dari Pegu di Burma dan dari Pasai. Yang ketiganya
mewakili pedagang dari Jawa,Maluku, Banda, Palembang, Borneo dan Filipina (
sekarang ), manakala yang keempat untuk mewakili para pedagang dari Champa,
benua China dan Kepulauan Ryuku ( barangkali termasuk Jepun ).
Tugas – tugas Syahbandar ini ialah mengawasi
segala urusan kelompoknya, menguruskan pasar dan gudang, membuat pemeriksaan ke
atas alat – alat timbang sukat dan mata wang, dan juga menghakimi pertikaian
yang timbul di antara kapten kapal dengan saudagar – saudagar yang berkenaan.
Walau bagaimanapun, Raja Melaka tetap bertindak sebagai penimbang antara yang
muktamad dalam peristiwa pergaduhan di antara kaum – kaum pedagang yang
berlainan itu. Malah apabila sebuah
kapal masuk ke pelabuhan, kapten kapal tersebut akan melaporkan diri kepada
Syahbandarnya dan beliau akan merujukkan
hal ini kepada Bendahara. Kemudian Syahbandar tadi akan memberi beberapa ekor
gajah yang akan mengangkut kargonya ke gudang yang telah diperuntukkan kepada
kapten tadi untuk menyimpan barangan yang dibawanya itu buat sementara waktu.
Raja Mendeliar misalnya menjadi Syahbandar Melaka kerana beliau merupakan
saudagar asing yang terlalu kaya.[14]
Keterbukaan sistem
pemerintahan di Melaka dan sikap raja – raja Melayu yang toleransi dapat
dilihat melalui aspek ekonomi. Masyarakat Melaka yang kosmopolitan sudah
diketahui ramai kerana Melaka merupakan sebuah negara kota dan pelabuhan yang
cukup terkenal sehinggakan ramai bangsa asing datang berdagang di Melaka.
Bangsa asing ini bebas menjalankan aktiviti perdagangan serta aktiviti –
aktiviti ekonomi yang lain di Melaka. Aktiviti perdagangan ini tidak mempunyai
sekatan terhadap mana – mana pihak.
Pelbagai jenis barangan import telah dibawa oleh saudagar – saudagar
asing ini untuk diperdagangkan di Melaka yang menjadi pelabuhan bebas. Orang –
orang Gujerat, Tamil, China dan Jawa adalah antara saudagar dan pedagang yang
aktif di Melaka. Salain daripada saudagar – saudagar tersebut, terdapat juga
kumpulan saudagar asing datang dari serata dunia untuk berdagang di Melaka.
Antara barang – barang yang di
perdagangkan adalah seperti emas, timah, kayu kayan, ubat – ubatan daripada
akar kayu, kulit dan ukiran kayu. Damar merupakan bahan penting kerana damar
merupakan bahan yang digunakan untuk membuat gam bagi membina perahu dan menghidupkan
lampu pada waktu malam. Buah – buahan tempatan seperti durian, langsat, duku,
cempedak dan manggis turut dijual kepada pedagang asing. Manakala pedagang
asing pula seperti saudagar dari Arab dan India biasanya membawa masuk barang –
barang seperti kain, barang kapas, alat solek, kain hiasan dan lain – lain.
Saudagar China biasanya membawa barangan seperti sutera, tembikar kipas, benang
emas, kain satin dan teh.[15]
Bagi menggalakan aktiviti
perdagangan di Melaka, golongan pemerintah di Melaka telah membina tempat
persinggahan kapal – kapal antarabangsa. Tempat persinggahan ini berfungsi
sebagai tempat mencari bekalan makanan, rawatan, rehat dan tempat pertukaran
barangan. Malah turut dijadikan tempat para pedagang berkumpul sementara
menentukan pertukaran musim tiupan angin. Maka jelaslah, pihak pemerintah
Melaka bersikap terbuka kerana mereka turut membenarkan bangsa asing
menggunakan pelabuhan Melaka sebagai tempat perlindungan daripada taufan dan
gelombang besar sehingga menyebabkan lahirnya pelbagai bangsa di Melaka. Malah
raja – raja bersikap tolenrasi dalam memastikan kebajikan pedagang terjamin di
samping memastikan aktiviti perdagangan di Melaka kian maju.
Kehidupan masyarakat Melaka
memang bukan sahaja bergantung kepada kegiatan perdagangan, namun wujud juga
kegiatan pertanian. Kepentingan kegiatan pertanian telah dijamin dengan
wujudnya undang – undang Negeri Melaka yang telah memperuntukkan tentang hak
ketuanan ( pengerjaan) tanah, cara membela binatang ternakan dan berjual beli
binatang ternakan. Bangsa asing yang telah berkahwin dengan penduduk
tempatan turut terlibat dengan aktiviti
pertanian seperti aktiviti memelihara binatang iaitu sebagai sumber makanan
mereka selain menjalankan aktiviti perdagangan. Bangsa asing bebas mengerjakan
tanah seberapa yang mahu, tetapi tidak boleh memilikinya kerana pada umumnya tanah adalah milik raja.
Keterbukaan pemerintahan serta sikap toleransi raja Melayu dalam mengusahakan
tanah telah menyebabkan bangsa asing
boleh menyediakan keperluan kehidupan mereka sendiri. Walau bagaimanapun,
pembesar biasanya di beri tanggungjawab untuk mengutip cukai atau membeli hasil
tanaman daripada rakyat.
Di samping itu, bukti yang
menunjukkan bahawa Melaka mengamalkan sistem pemerintahan yang terbuka serta
raja – raja Melaka bersikap toleransi dapat dilihat melalui konsep agama. Raja
Melaka merupakan seorang yang memeluk agama Islam namun beliau bersikap terbuka dalam konsep
keagamaan.[16] Raja
Melaka tidak pernah memaksa bangsa lain untuk memeluk agama Islam sekiranya
ingin menjalinkan hubungan dengan Melaka atau ingin menjalankan perdagangan di
Melaka. Biarpun, hakikatnya ramai rakyat mula menerima kedatangan Islam selepas
Sultan memeluk Islam namun semua itu terjadi akibat kerelaan hati mereka
sendiri. Bukan paksaan dari mana – mana pihak. Oleh itu, bangsa asing bebas
untuk menganut agama mereka sendiri namun mereka perlulah menghormati adat dan
agama lain. Akibat dari keterbukaan dalam beragama serta sikap Sultan yang
liberal telah menggalakkan saudagar
asing untuk datang dan menetap di Melaka. Walau bagaimanapun, aktiviti dakwah
turut dijalankan sehingga menyebabkan ramai pedagang asing tertarik dengan
Agama Islam.[17]
Bukti seterusnya yang
menunjukkan Melaka mengamalkan sistem pemerintahan yang terbuka dan Raja – raja
Melaka bersikap tolenrasi dapat dilihat melalui sistem sosial. Misalnya Melaka
merupakan negari yang mempunyai kepelbagaian budaya dan adat. Hal ini kerana,
raja Melaka membenarkan bangsa asing untuk mengamalkan adat dan budaya mereka
sendiri asalkan adat tersebut tidak akan menimbulkan kekacauan di Melaka.
Bangsa asing juga sebenarnya perlu hormat adat orang Melayu iaitu masyarakat
Melayu pada zaman dahulu mengamalkan konsep Daulat dan Derhaka.[18]
Keterbukaan dalam sistem sosial juga
dapat dilihat dari sudut bahasa yang
dipertuturkan. Walaupun, kebanyakkan masyarakat Melaka dari tahun 1400 – 1511
adalah terdiri daripada orang – orang melayu. Namun, terdapat juga bangsa asing
yang berada di Melaka, antara lain bangsa asing ini ialah terdiri dari orang –
orang Arab, India, Parsi dan juga Cina. Menurut Tome Pires, terdapat tidak
kurang daripada 84 bahasa dipertuturkan saban hari di pelabuhan Melaka. Laporan
Tome Pires jelas ternyata menunjukkan betapa ramainya kumpulan pedagang,
perantau dan pengembara dari Alam Melayu dan asing. Walau bagaimanapun, Bahasa
Melayu menjadi lingua franca, bukan sahaja bagi yang di Melaka tetapi
bagi setiap yang ada hubungan dengan Melaka. Tetapi sekiranya pedagang tidak
mampu menguasai Bahasa Melayu, Raja – Raja Melayu yang bersikap toleransi ini
telah menyediakan satu kemudahan iaitu sebuah jabatan khas telah ditubuhkan.
Jabatan Khas ini ditubuhkan bagi tujuan memudahkan cara berkomunikasi di antara
berbagai bangsa dan jawatan jurubahasa telah diwujudkan. Misalnya, pada tahun
1905, apabila ada orang Portugis hendak berjumpa dengan pedagang Cina di
Pelabuhan Melaka, seorang jurubahasa telah digunakan. Maka jelaslah terbukti
bahawa sistem pemerintahan yang terbuka dan sikap raja – Raja Melayu yang
toleransi telah menyebabkan kewujudan
ramai pedagang asing di Melaka.
Melaka sebagai sebuah kerajaan
yang terdiri daripada pelbagai bangsa, maka amat perlu Melaka memandang serius
kepada tahap keselamatan. Hal ini kerana, keselamatan merupakan perkara pokok
yang perlu dititik beratkan agar tidak terjadi perselisihan faham atau keadaan
huru - hara. Sekiranya wujud perselisihan faham maka ekonomi dan kegiatan
harian lain tidak dapat dijalankan. Justeru itu, sistem pemerintahan yang
terbuka dan raja yang bersikap toleransi lagi adil telah memandang serius
terhadap tahap keselamatan masyarakat Melaka sama ada masyarakat peribumi
mahupun bangsa asing. Undang – undang telah dikanunkan sebagai sebahagian
daripada jentera kehakiman dan pentadbiran yang berkemungkinan untuk meramal
sesuatu dianggap mustahak bagi bangsa asing untuk rancangan jangka panjang
mereka. Buktinya, Raja – Raja Melaka gemar berada di bandar berbanding pergi
berburu demi mendengar sendiri dan membuat keputusan mengenai kekejaman atau
kezaliman yang berlaku di Melaka. Raja –
raja Melaka tidak memilih bulu dalam menjatuhkan hukuman sama ada pesalah itu
rakyat tempatan ataupun bangsa asing. Jaminan keselamatan pedagang atau bangsa
asing di perairan Selat Melaka amat diutamakan. Justeru itu, Raja – raja Melaka
telah mendapatkan sokongan Orang Laut untuk menjaga keselamatan perairan Selat
Melaka.[19] Orang laut turut memainkan peranan penting
dalam perdagangan kerana mereka dapat menentukan dengan tepat terdapatnya
barangan dagangan di dasar laut. Mereka juga merupakan golongan yang arif dalam
mengendalikan kolek dengan selamat.
Kepelbagaian bangsa yang wujud di Melaka disebabkan oleh
keterbukaan raja-raja Melaka. Di puncak kegemilangannya, ada 80 bahasa yang
dipertuturkan di Melaka dan Melaka merupakan pertemuan pedagang timur dan
barat, ilmu timur dan barat serta budaya timur dan barat. Sikap keterbukaan
minda Melayu pada zaman kegemilangan Melaka membolehkan berlakunya perkembangan
ilmu, perkembangan seni bina, perkembangan seni sastera yang keseluruhannya
mencerminkan sifat inuvatif dan kreatif bangsa.[20]
Raja-raja Melaka mengamalkan dasar luar yang dapat menarik ramai pedagang
datang ke Melaka.
Raja-raja Melaka
bersikap terbuka untuk meningkatkan ekonomi Melaka.[21]
Wujudnya ramai pedagang ke Melaka menyebabkan cukai yang diperolehi turut
bertambah. Semakin banyak hasik pencukaian, semakin kukuhlah ekonomi dan
ketenteraan (dari segi keperluan, penanggungan dan penyaraan tenaga manusia). Kesultanan
Melaka mengamalkan dasar perniagaan yang agak bebas lagi adil dan tidak
membebankan para pedagang dengan cukai yang mahal. Pires misalnya menyatakan
bahawa pedagang dari sebelah barat Melaka seperti India, Sri Lankan, Pegu dan
dunia Arab dikenakan cukai 6% dan pedagang tempatan dikenakan cukai 3%.
Manakala pedagang dari timur seperti China, Jepun, Jawa dan Maluku tidak
dikenakan cukai tetapi dikehendaki memberi hadiah sebagai pengganti cukai.
Cukai seperti ini dikenakan adalah untuk menarik minat para pedagang supaya
datang ke Melaka untuk berdagang.
Raja-raja Melaka bersikap terbuka adalah untuk menambah
bilangan ketenteraan supaya dapat mematahkan serangan yang dilakukan oleh Siam
serta lanun-lanun yang berada di laut. Askar upahan kerajaan Melaka terdiri
daripada orang Jawa dan Pasai. Hubungan Melaka dengan Pasai bukan sekadar untuk
kepentingan politik tetapi turut penting untuk keperluan mempardalamkan dan
bertukar-tukar pendapat tentang hukum-hukum Islam. Selain itu, dasar
keterbukaan ini bertujuan untuk menjamin keselamatan Melaka. Di peringkat awal
penubuhan Melaka, ia menghadapi ancaman dari Siam dan Melaka belum begitu kuat
dan kurang yakin yang ia boleh menentang Siam sendirian. Pada masa yang sama,
kerajaan China melawat Melaka sejak tahun 1403 dan merupakan sebuah kuasa yang
kuat dan giat berdagang di rantau Asia. Oleh itu, Kesultanan Melayu Melaka
melihat minat dan kegiatan China sebagai peluang untuk menjaga keselamatan
Melaka. Oleh sebab itu, Melaka telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan
China semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah (1459-1477). Disebabkan
kedudukannya yang strategik, Melaka menjadi sebuah pangkalan luar yang penting
bagi kapal-kapal. Bagi mengeratkan
hubungan diplomatik dengan Melaka, Maharaja China telah menganugerahkan anaknya
Puteri Hang Li Po dengan tujuan untuk
dikahwinkan dengan Sultan Mansur Shah. Daripada peristiwa ini, wujudlah
kelompok kaum peranakan, iaitu hasil daripada perkahwinan campur di antara
pendatang Cina dengan penduduk tempatan yang dikenali sebagai Baba dan Nyonya
pada hari ini. Keterbukaan sultan untuk menerima hubungan diplomatik dengan
kerajaan China menyebabkan ramai pendatang Cina berkunjung ke Melaka sekaligus
mewujudkan kepelbagaian bangsa di Melaka. Ketiadaan gangguan Siam serta adanya
perlindungan daripada pihak China membolehkan Melaka mengukuhkan keududukannya.[22]
Melaka seterusnya telah menikmati kemakmuran ekonomi dan berjaya memperluaskan
tanah jajahan ke seluruh Tanah Melayu dan negeri-negeri di pesisir Sumatera
Timur sehinggalah kejatuhannya pada tahun 1511 di tangan Portugis.
Dasar terbuka kerajaan Melaka adalah untuk mendapatkan
keperluan bahan makanan. Oleh kerana terlalu ramai pedagang singgah dan
bedagang di Melaka, Kesultanan Melayu Melaka perlu menyediakan bekalan makanan
yang cukup kepada pedagang kerana ini menjadi salah satu daya tarikan Melaka
sebagai pusat perdagangan yang luas. Oleh kerana kawasan di sekitar Melaka
sendiri tidak mempunyai sumber makanan yang cukup untuk pedagang asing, maka
kerajaan Melaka perlu memikirkan cara untuk membawa makanan masuk. Pada masa
itu, Jawa dan Siam merupakan pengeluar beras dan bahan makanan lain yang
penting. Jadi adalah penting untuk Melaka mengadakan perhubungan yang baik
dengan kedua-dua negara ini. Tetapi pada masa yang sama, Melaka mempunyai
hubungan yang teruk dengan Siam iaitu Siam merupakan musuh Melaka. Tetapi,
untuk mendapatkan bahan makanan, Sultan Mansur Shah telah menghantar utusan
untuk berbaik-baik dengan Siam.[23]
Hal ini kita dapat lihat bahawa, kesultanan Melaka turut bersikap terbuka
dengan musuhnya demi mengekalkan Melaka sebagai pusat perdagangan. Manakala
Sultan Muzaffar Shah sentiasa mengekalkan hubungan dengan Jawa dan kebanyakkan
bahan makanan datang dari Jawa. Hubungan dagang Melaka dan Jawa ini telah
menempatkan sebahagian daripada orang-orang Jawa di Melaka dan sebahagian
daripada askar-askar Kesultanan Melayu Melaka terdiri daripada orang-orang
Jawa. Hubungan yang baik ini telah menggalakkan pedagang dari Siam dan Jawa
untuk datang ke Melaka seterusnya berkahwin dengan penduduk tempatan dan
mewujudkan kepelbagaian bangsa di Melaka. Dasar luar berbaik-baik dengan negeri
serantau begini adalah semata-mata untuk mengekalkan kedudukan Melaka sebagai
sebuah pusat perdagangan yang penting dan pusat penguasaan politik Melayu tanpa
digugat oleh Siam lagi.[24]
Implikasi sistem pemerintahan yang terbuka dan sikap
toleran raja-raja Melaka menyebabkan berlakunya peningkatan jumlah penduduk di
Melaka termasuk bilangan bangsa asing. Menurut Tome Pires, bilangan penduduk
bertambah dari 1000 orang semasa Melaka mula dibuka kepada 6000 orang waktu
kematian Megat Iskandar Syah.[25]
Menurut R.O. Winstedt, Melaka seterusnya dianggarkan mempunyai penduduk seramai
40 000 orang yang terdiri daripada pelbagai kaum dalam masa pemerintahan Sultan
Alauddin Riayat Syah (1477-1488).[26]
Dalam Sejarah Melayu edisi Shellabear menyatakan, dalam masa pemerintahan
Sultan Mahmud Syah, jumlah penduduk seramai 190 000 (19 laksa) orang dalam
negeri Melaka sahaja dan belum termasuk negeri-negeri di bawah jajahan dan
naungannya.[27]
Kesan keterbukaan telah mewujudkan banyak perkampungan yang terdiri daripada
perlbagai bangsa seterusnya menggalakkan pedagang datang ke Melaka. Mereka
boleh mengamalkan adat dan budaya mereka sendiri. Menurut Barbara Watson
Andaya, saudagar-saudagar China, India dan sebahagian Nusantara menjadikan
Melaka sebagai pelabuhan yang terpenting kerana Melaka menyediakan kemudahan
menyimpan barang sementara menanti kargo. Sikap keterbukaan raja-raja telah
meningkatkan ekonomi di Melaka bertambah maju serta telah menjadi entrepot
terpenting akibat pelbagai jenis perniagaan dijalankan. Malah yang paling istimewa Melaka sebagai
entrepot ialah peranan kembar yang dipegangnya sebagai pusat pemungutan utama
bunga cengkih (Maluku) dan buah pala (Kepulauan Banda) serta tempat pembahagian
semula yang penting bagi tekstil India (Gujerat, Koromandel, Malabar dan Benggala).
Perdagangan Melaka pada keagungannya, dianggarkan bernilai 1 hingga 2 juta
cruzado setahun, manakala cukai ke atas barangan dagangan di antara 40 000
hingga 50 000 cruzado setahun. Keagungan perdagangan Melaka ini menyebabkan
Portugis datang ke Melaka dan akhirnya menakluki Melaka.[28]
Walaupun raja-raja Melaka mengamalkan keterbukaan yang
membuatkan Melaka menjadi terkenal dan mempunyai pelbagai bangsa, keterbukaan
ini sebenarnya turut mengundang implikasi yang negatif. Melaka telah mengalami
kejatuhan kerana kemajuan ekonomi dan kepesatan perdagangan akibat keterbukaan
raja-raja dan disebabkan itu Melaka telah menarik perhatian dan minat Portugis
untuk menjajah Melaka. Pada 10 Ogos 1511, sebuah armada laut Portugis yang
besar dari India diketuai oleh Alfonso de Albuquerque kembali ke Melaka dan
membuat beberapa permintaan membina markas Portugis di Melaka tetapi
permintaannya ditolak oleh Sultan Mahmud Syah. Selepas 10 hari mengepung, pihak
Portugis berjaya menawan Kota Melaka pada 24 Ogos.
KESIMPULAN:
Kesimpulannya,
sistem pemerintahan yang terbuka dan sikap tolenrasi Raja – raja Melayu Melaka
telah menggalakkan kewujudan pelbagai bangsa di Melaka. Di samping itu,
sebenarnya terdapat juga faktor – faktor lain yang turut menyumbangkan kepada
lahirnya kepelbagaian bangsa di Melaka sehingga menyebabkan bangsa asing
tertumpu di Melaka. Malah keterbukaan ini diamalkan bertujuan untuk kepentingan
rakyat dan negeri Melaka. Sehinggakan timbul implikasi sama ada dari sudut
positif dan negatif terhadap negeri Melaka. Implikasi keterbukaan ini dapat
dilihat secara jelas menurut perspektig masing – masing sama ada mendatangkan
manfaaat atau mendatangkan keburukan.
[3] Haron Daud,
1993. Sejarah Melayu:Satu Kajian Daripada
Aspek Pensejarahan Budaya. Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia . Hal 77.
[5] Melaka menjadi pusat entrepot yang
terkemuka kerana Melaka terletak di persimpangan jalan laut dari India dan
China. Pelabuhan Melaka ini terlindung dari angin dan jauh dari paya bakau,
sementara pintu pelabuhannya adalah cukup dalam dan membolehkan kapal besar
berlabuh.
[6] Mobiliti
social merupakan satu proses perubahan individu atau kelompok dari satu lapisan
social kepada lapisan social yang lain atau satu kedudukan kepada satu
kedudukan baru dalam lapisan yang sama. Haron Daud, 1993. Sejarah Melayu:Satu Kajian Daripada Aspek Pensejarahan Budaya. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka. Hal 64.
[7]
Sekiranya terdapat hamba wanita yang berkahwin dengan lelaki yang
merdeka. Maka mereka akan menjadi orang merdeka.
[8] Muhammad Yusoff
Hashim, 1992. Pensejarahan Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian
Pendidikan Malaysia .
Hal 175.
[9] Keturunan Raja yang berkahwin dengan orang Cina akan memiliki gelaran Raja dan Paduka. Tetapi
Keturunan Raja yang berkahwin dengan orang bukan Cina akan memperolehi gelaran
Raja sahaja. Seperti Raja Kassim, Raja Abdullah, Raja Hussain dan Raja Majmud.
Manakala keturunan Raja berkahwin dengan
orang Jawa/Raden Galuh akan memakai gelaran Raden seperti Raden Kelang / Raja
Raden.
[10] Khoja Baba
dianugerahkan gelaran Akhtiar Muluk kerana membantu tentera Melaka mengalahkan
Kampar serta membunuh raja Siak, iaitu Raja Permaisuri. Muhammad Yusoff Hashim,
1992. hal 169.
[11] Diberi
persalinan dan diberi gelaran Syah Andika Menteri bersama-sama dengan hadiah
keris dan sebilah pedang bersalut emas, berdiri di balairung raja setaraf
dengan bentara. Ibid . hal 169.
[12] Sebelum
berkahwin dengan Sultan Mahmud, Tun Fatimah anak kepada Tun Mutahir hanya mampu
menduduki taraf dan susun lapis kedua sahaja (bangsawan). Selepas berkahwin,
kedudukannya berubah daripada susun lapis kedua ke susun lapis pertama, setelah
beliau mendapat gelaran Raja Perempuan Besar Melaka, iaitu sebagai permaisuri
Sultan Mahmud. Ibid . hal 168.
[14] Mobiliti tidak
terhad kepada rakyat tempatan sahaja. Beberapa orang asing sama ada keturunan
Keling atau Arab juga pernah menikmatinya. Raja Mendeliar, disebabkan terlalu
kaya telah dinaikkan taraf social dari orang biasa kepada golongan bangsawan
setelah diberi jawatan syahbandar. Lihat Sejarah
Melayu:Satu Kajian Daripada Aspek Pensejarahan Budaya. 1993. hal 67.
[15] Selain pedagang China , Arab dan India . Terdapat juga pedagang dari Burma yang membawa
barang dagangan seperti batu permata, delima, akek, bijih timah dan nilam.
Manakala pedagang dari tanah seberang seperti Jawa, Maluku, Banda dan Timor
membawa barang dagangan seperti beras, cengkih, buah pala, rempah, kayu gaharu
dan cendana. Pedagang dari Sumatera membekalkan lada hitam, emas dan beras. Kalimantan
pula membekalkan kapur barus, bijih timah dan emas.
[16] Masih menjadi pertikaian sama ada Parameswara atau Megat Iskandar Syah yang
mula – mula memeluk Islam. Menurut Winstedt jikalau salasilah Raja-raja Melaka
benar, bermakna Parameswaralah Raja Melaka yang mula-mula memeeluk Islam.Namun
menurut pendapat Wang Gungwu, beliau berpndapat bahawa Megat Iskandar Syahlah
Raja Melaka yang mula-mula memeluk Islam.
[17] Hal ini dengan jelas menunjukkan bahawa kedudukan agama Islam di
Melaka di bawah kesulanan Melayu telah mencapai peringkat tertinggi, dalam
tempoh inilah Melaka terbit sebagai pusat perkembangan kebudayaan,
kesusasteraan, perundangan dan tasawuf, serta menjadi pusat penyiaran agama
Islam itu sendiri. M.A.P. Meilink Roelofsz, Asian
Trade and European Influence between 1500-1630, The Hague, 1962. hal 34.
[18] Konsep Daulat dan Derhaka merupakan waadat antara Sang Sapurba dan Demang
Lebar Daun.
[19] Orang Laut amat ditakuti oleh semua orang
kerana kehandalan mereka dalam aspek ketenteraan. Namun, orang lain ini
merupakan golongan masyarakat yang amat taat setia kepada Raja – Raja Melaka.
[21] Ekonomi
merupakan segala kegiatan atas pekerjaan yang dijalankan oleh setiap anggota
masyarakat untuk mendapatkan hasil bagi keperluan hidup mereka sama ada dalam
bentuk makanan atau barangan lain. Sejarah
Melayu: Satu Kajian Daripada Aspek Pensejarahan Budaya. Hal 191.
[23] Utusan itu
ialah Tun Telanai dan Menteri Jana Putera. Utusan kerajaan Melaka disambut baik
oleh Raja Siam .
Hal ini jelas dilihat dengan penganugerahan seorang puteri raja Siam ,
“Onang Minang Hang” kepada Tun Telanai. Muhammad Yusoff Hashim, 1992. Pensejarahan Melayu. Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia . Hal 179.
[28] Abu Hassan
Sham, Martin ‘t Hart dan Wong Khek Seng, 1998. Pengajian Melayu Bersumberkan Belanda= Malay Studies From Dutch Sources.
Kuala Lumpur : Penerbit Bersama Akademi Pengajian
Melayu Universiti Malaya dan Perbadanan Muzium
Melaka.
No comments:
Post a Comment