PENGENALAN
Selepas kejatuhan
Kerajaan Melayu Melaka, muncul Kerajaan Johor-Riau sebagai pewaris Kerajaan
Melaka. Kerajaan Johor-Riau ditadbir oleh keturunan Sultan Melaka dan selepas
kemangkatan Sultan Mahmud, pemerintahan Johor-Riau diwarnai dengan pelbagai
pihak dalam pentadbirannya. Antaranya adalah masyarakat Bugis. Seperti yang
diketahui, orang-orang Bugis dalam kelompok-kelompok lain dari Sulawesi Selatan
mula tiba di wilayah Melayu sejak suku terakhir kurun ke-17.[1]
Makasar merupakan tempat asal orang Bugis, iaitu kedudukan negeri yang sesuai
kerana ia berada dipertengahan jalan di antara Jawa dengan Pulau Moluku. Mereka
meninggalkan tanah air mereka di Sulawesi Selatan akibat dari perang saudara
yang berlarutan di sana .[2]
Disamping berlaku pergolakan dengan pihak Belanda kerana dasar Makasar yang
menerima semua pedagang dengan baik telah menyebabkan Belanda tidak dapat
memonopoli pasaran. Kurun ke-18, kerap kali disebut sebagai ‘zaman Bugis’ di
dalam sejarah Melayu. Pada abad ke-18, datang lima orang Bugis Bersaudara (raja) untuk
mengembara ke Barat Nusantara terutama di sekeliling Tanah Melayu dan kepulauan
Riau, dengan pelbagai tujuan. Sebelum hadirnya orang Bugis di Johor, orang
Bugis telah menapak di Selangor terlebih dahulu sekitar 1750, yang diterajui
oleh Raja Lumu yang diiktiraf oleh istana Melaka.[3]
Antara lima
orang Bugis Bersaudara itu ialah Daeng Chelak, Daeng Marewah, Daeng Perani,
Daeng Menambun dan Daeng Kemasi. Jelaslah kedatangan mereka telah memainkan
peranan penting dalam Kerajaan Johor-Riau.
KEDATANGAN ORANG BUGIS
BILA BERHIJRAH KE TANAH
MELAYU? dan DARI MANA?
Orang-orang Bugis
telah datang ke Tanah Melayu pada awal kurun Masihi ke-18. Sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka lagi Bugis sudah berada di Tanah Melayu. Bugis
merupakan satu kaum yang berasal dari Makasar iaitu dari Sulawesi Selatan.
Mereka ini telah keluar dari negara mereka sendiri dan mengembara ke seluruh
Alam Melayu dan mereka berjaya menempatkan diri masing-masing dalam arena
politik dan pemerintahan kerajaan Melayu terutamanya di bahagian Barat Alam
Melayu sejak kurun ke-18 lagi. Menurut Buyong Adil, kedatangan mereka adalah
bertujuan untuk mendapatkan kuasa politik untuk memerintah di negeri yang bebas
dari kuasa pemerintahan Sulawesi Selatan. Kedatangan Bugis juga akibat daripada
perang saudara yang berlarutan yang memerlukan orang Bugis campur tangan ekoran
daripada jemputan pembesar-pembesar Tanah Melayu yang meminta bantuan Bugis
dalam perang saudara. Kedatangan Bugis juga dipengaruhi oleh kegagalan Bugis
untuk membuka negeri di bawah kekuasaan mereka di tempat lain seperti Surabaya , Bali dan
lain-lain. Pergaduhan di antara Tengku Tengah dengan Raja Kechil telah
menyebabkan Bugis terpaksa campur tangan. Hal ini kerana baginda telah berubah
hati dengan tudak mahu berkahwin dengan Tengku Tengah tetapi baginda telah
berkahwin dengan Tengku Kamariah.[4]
PENGARUH BUGIS
Kaum Bugis dan
kaum-kaum lain dari Sulawesi mula mencari
petempatan di kawasan Melayu sejak suku terakhir abad ke-17. Disebabkan perang
saudara yang berpanjangan, mereka ini cuba
tetapi gagal mendiami tempat-tempat seperti Sumbawa, Lambok, Bali
dan Jawa. Hal ini kerana mereka ingin bebas daripada penguasa-penguasa
tempatan, oleh itu mereka berlindung di tempat-tempat yang kurang penduduknya
dan yang tidak ditadbir rapi di Sumatera dan di Semenanjung Tanah Melayu
(Selangor, Linggi dan Klang). Mula-mula Kerajaan Melayu tidak berasa terancam
oleh pendatang Bugis kerana mereka telah menjadi pembantu kearah pencapaian
kuasa ekonomi dan politik.[5]
PERKEMBANGAN PENGARUH
BUGIS
Walaupun ada
pertalian perkahwinan di antara pemimpin Melayu dan pemimpin Bugis, namun
begitu, pergelutan kuasa tetap berlaku di antara dua puak yang berbeza budaya
itu. Pada pertengahan abad ke-18, keadaan menjadi semakin renggang kerana orang
Melayu di luar Riau-Johor pun berasa tidak puas hati terhadap pengaruh Bugis
yang semakin meluas. Dalam tempoh 1754, seluruh masyarakat Bugis meninggalkan
Riau dan telah tinggal di Linggi dan menyebabkan perdagangan di Riau merosot.
FAKTOR-FAKTOR ORANG BUGIS
BERHIJRAH (KENAPA BERHIJRAH?)
FAKTOR TOLAKAN
Terdapat banyak faktor yang menyebabkan Bugis keluar berhijrah dari
tanah air mereka dan berhijrah serta belayar keseluruh pelusuk Nusantara
terutama di bahagian barat dengan membawa harapan agar dapat membina pengaruh
mereka. Mereka ialah anak raja lima bersaudara iaitu Daeng Perani, Daeng
Menambun, Daeng Merewah, Daeng Chelak dan Daeng Kemasi. Antara faktor yang
membawa kepada penghijrahan mereka ialah perselisihan antara Makasar iaitu
tanah air lima bersaudara ini dengan pihak Belanda. Perselisihan terjadi
apabila pihak Belanda ingin menjadikan Makasar sebagai hak milik khas mereka.
Kelima-lima Daeng ini telah keluar berhijrah apabila Makasar dengan secara
rasminya telah menjadi milik khas Belanda
pada tahun 1667. Mereka telah menjadi lanun yang terkenal kerana kepakaran di
laut yang mereka miliki[6].
Selain itu, pembunuhan seorang raja Makasar oleh salah seorang anak raja
ini juga merupakan faktor mereka berhijrah. Menurut khabar angin, pembunuhan
yang berlaku adalah disebabkan masalah percintaan. Peristiwa ini telah
menimbulkan persengketaan antara kelima-lima putera Bugis dan pihak istana dan
ini telah memaksa Daeng Rilaka iaitu ayah kepada kelima-lima Daeng ini keluar
dari Makasar dengan kelima-lima puteranya dan belayar keseluruh pelusuk
nusantara[7].
Pensengketaan mahupun perang saudara yang berlaku di tanah air mereka
juga merupakan faktor yang menyebabkan mereka berhijrah dan telah melakukan
percubaan untuk membuka negeri di kawasan seperti Sunbawa, Lombok, Bali dan
Jawa sendiri namun, tidak berjaya kerana
telah wujud persengketaan dengan penguasa tempatan. Persengketaan telah
mendorong kelima-lima Daeng ini mencari tempat yang jauh dari penguasa tempatan
iaitu di jurusan Barat yang bebas.[8]
FAKTOR TARIKAN
Dari segi faktor tarikan yang membawa kepada kedatangan Bugis dan
seterusnnya berjaya menempatkan diri di dalam sistem pentadbiran kerajaan Melayu
khususnya negeri Johor mempunyai perkaitan dengan Raja Kechil. Kejayaan Raja Kechil
menakluki negeri Johor pada Mac tahun 1718,[9] telah memaksa Putera Sultan Abdul Jalil
Riayat Syah IV iaitu Raja Sulaiman bertindak untuk mengajak kelima-lima putera Bugis
membantu baginda untuk merampas kembali takhta kerajaan Johor. Ajakan ini
secara tidak lansung telah menggalakan lagi kedatangan orang Bugis ke Johor.[10]
DIMANA MEREKA MEMBINA
PETEMPATAN?
Sebelum Bugis mendirikan petempatan di tempat lain seperti Selangor,
Linggi dan sebagainya. Mereka terlebih dahulu menjadikan Pulau Siantan sebagai
tempat pusat kekuatan mereka.[11] Pada penhujung kurun ke-17 mereka telah mula membina petempatan di pantai
barat semenanjung iaitu Selangor, Linggi dan Kelang yang merupakan jajahan
takluk kerajaan Johor pada waktu itu dan seterusnya bertapak kuat di Johor apabila
salah seorang anak Raja Bugis ini telah menjadi Yamtuan Muda negeri pada Johor pada tahun 1722.[12]
REAKSI RAJA-RAJA MELAYU TERHADAP PEMBUNUHAN RAJA DI JOHOR
Sultan
Mahmud iaitu keturunan Kesultanan Melayu Melaka yang memerintah Johor pada
akhir kurun ke-17 telah dibunuh pada bulan Julai dan ada riwayat mengatakan
pada bulan Ogos 1699. Riwayat Thai pada kurun ke-19 ada menyebut bahawa setelah
kemangkatan Sultan Mahmud, tiada pernah didengar kisah salasilah keturunan
Sultan Mahmud kerana baginda tidak meninggalkan seorang pun waris bagi takhta
kerajaan Johor dan peristiwa ini dianggap sangat penting.[13]
Pembunuhan Sultan Mahmud dikatakan dilakukan oleh seorang pahlawan Bentan yang
mempunyai kekuatan luar biasa bernama Megat Sri Rama. Pembunuhan tersebut
dilakukan kerana beliau hendak membalas dendam terhadap Sultan yang telah
membunuh isterinya yang sedang sarat mengandung dengan cara membelah perut dan
mengeluarkan kandungannya. Oleh itu, semasa Sultan Mahmud sedang berangkat
untuk menunaikan solat Jumaat, baginda telah ditikam oleh Megat Sri Rama.
Dikatakan bahawa pembunuhan tersebut merupakan konspirasi pakatan sekumpulan
pembesar negeri termasuk Bendahara.
Setelah
peristiwa tersebut berlaku, pelbagai reaksi muncul terutama pengutukan terhadap
peristiwa pembunuhan raja itu datang dari dua orang Sultan iaitu Sultan
Palembang dan Sultan Perak yang mana kedua-duanya telah mengakui nasab
keturunan raja yang dibunuh itu adalah berasal dari zuriat yang mulia iaitu
jurai keturunan Raja Iskandar Zulkarnain yang mana tiga orang daripada
puteranya yang muncul di Bukit Si Guntang di Palembang.[14]
Kedua-dua Sultan tersebut telah merayu kepada VOC supaya mengenakan hukuman dan
balasan yang keras kepada orang-orang yang bertanggungjawab ke atas pembunuhan
tersebut. Namun, rayuan mereka tidak diendahkan oleh Belanda.
Selain
itu, Orang Laut yang selama ini terkenal dengan sifat taat setia kepada Raja
dan Sultan Melaka-Johor selama 300 tahun telah mengutuk pembunuhan tersebut
dengan sekeras-kerasnya. Beberapa kumpulan orang laut mendakwa lebih rela
bertuankan Sultan Palembang dari bertuankan kepada perampas takhta. Ada juga
yang berpakat hendak mengkhianati Johor, namun mereka sedar, sama ada dengan
rela atau tidak, mereka tetap perlu berbaik-baik dengan pemerintahan yang baru
bagi mengelak permasalahan yang mendatang.[15]
BILA BUGIS MULA MEMAINKAN
PERANAN DALAM POLITK JOHOR
Pada tahun 1718 Raja Kechil
telah muncul di Sungai Riau dengan satu angkatan Minangkabau yang besar dan
bertindak menyerang Kerajaan Johor-Riau dengan tujuan untuk merampas kuasa
daripada Sultan Abdul Jalil. Dalam pertempuran awal
antara angkatan Raja Kechil dengan angkatan Johor-Riau, Orang Laut yang menjadi
tulang kepada pasukan tentera Johor telah berpaling tadah dan bertindak
menyebelahi Raja Kechil. Tindakan Orang Laut ini menyebabkan angkatan
Johor-Riau menjadi lemah dan akhirnya dikalahkan oleh angkatan Minangkabau di
bawah pimpinan Raja Kechil. Setelah berjaya menawan ibu negeri Johor di Riau,
Raja Kechil telah mengisytiharkan dirinya sebagai pemerintah Johor-Riau yang
baru. Sultan Abdul Jalil pula
telah diturunkan pangkatnya semula kepada bendahara Johor-Riau. Namun akibat
tidak tertahan dengan keadaan sekeliling Sultan Abdul Jalil teah bertindak
meninggal Johor-Riau dan berundur ke Terangganu.[16]
Sejurus peristiwa kekalahan Sultan Abdul Jalil
dan sebelum baginda mengambil keputusan berundur, anakanda baginda Tengku
Sulaiman telah meminta pertolongan lima Bugis bersaudara untuk mengusir Raja
Kechil keluar dari negeri Johor. Di samping itu adinda Tengku Sulaiman yang
bernama Tengku Tengah berjanji untuk berkahwin dengan Daeng Perani jika mereka
dapat membantu mengalahkan pihak Raja Kechil. Bagaimanapun tindakan Sultan
Abdul Jalil yang berundur dari negeri Johor menyebabkan pakatan tersebut
tertangguh.[17]
Kekalahan Sultan Abdul Jalil
dan tindakan Tengku Sulaiman meminta pertolongan daripada lima Bugis bersaudara
merupakan titik permulaan kuasa Bugis meresap dalam sistem pentadbiran politik
dan pentadbiran Johor. Sultan Abdul Jalil yang telah berundur ke Terangganu
telah mendirikan kerajaan baru dengan sokongan pembesar-pembesar tempatan dan
juga dari Pahang dan Kelantan.[18]
Walau bagaimanapun Raja Kechil yang telah mengetahui pakatan yang diadakan oleh
Tengku Sulaiman dengan pihak Bugis, telah bertindak mengarahkan hulubalangnya
membunuh Sultan Abdul Jalil. Kemangkatan Sultan Abdul Jalil telah menyemarakkan
perasaan dendam kaum keluarga baginda terutamanya Tengku Sulaiman. Tengku
Sulaiman telah menulis surat kepada pihak Bugis untuk menyerang Raja Kechil di
Riau. Akhirya dengan kekuatan Bugis, Raja Kechil berjaya diusir keluar dari
Johor. [19]
Apabila lima putera Bugis
berjaya menghapuskan kekuasaan Raja Kechil daripada Kerajaan Johor, maka
dibuatlah satu perjanjian antara pihak Melayu dan Bugis yang dikenali sebagai Persetiaan Marhum Sungai Baru. Dengan
termeterainya perjanjian tersebut terbentuk jawatan Yam Tuan Muda Riau yang
dianugerahkan kepada Opu-opu Bugis sebagai balasan jasa mereka. Persetiaan Marhum Sungai Baru telah
mennyingkap satu era baru dalam pemerintahan Kerajaan Johor, yang mana buat
pertama kalinya, para pembesar Melayu berkongsi kuasa dengan pembesar Bugis
dalam urusan pentadbiran dan politik Johor. Selain itu, buat pertama kalinya
juga perlantikan seorang raja Melayu dibuat bukan sahaja oleh permuafakatan
para pembesar Melayu tetapi turut melibatkan pembesar Bugis. Sebagai rumusan,
perjanjian yang dibuat dengan pihak Bugis telah menjadi titik permulaan
kekuasaan Bugis meresap dalam politik Johor.
SERANGAN BUGIS KE ATAS RIAU BERJAYA
Akibat gagal dalam
perang Johor dan telah hilang wilayah yang diduduki Bugis di Semenanjung telah
menjadi permulaan kepada perkembangan-perkembangan lanjut yang memisahkan Johor
dan termasuk seluruh alam Melayu. Pada tahun 1717 seorang bernama Raja Kechil
telah muncul di Siak, salah satu jajahan takluk Johor di pantai timur Sumatera,
lalu mendakwa dirinya putera Sultan Mahmud yang dibunuh pada tahun 1699.[20]
beberapa orang pengkaji telah tertarik dengan keterangan ‘Hikayat Siak’ tentang
keturunan Raja Kechil yang dikatakan berasal daripada keturunan Sultan Mahmud
II atau Sultan Abdul Jalil. Seorang penulis, Dianne Lewis, mengatakan bahawa
“This Prince was most probably of Minangkabau origin, though a rumour was
circulated that he was the posthumous son of the mudered Sultan Mahmud”.
Sementara itu dalam satu nota kaki rencananya, Lewis mengutarakan lagi “
Contemporary Dutch records refer to the rumour that he was the son of the
murdered King of Johore, but give no indication that they believed this story”.[21]
Pernyataan beliau yang menggunakan perkataan ‘rumour’ (khabar angin) jelas
menunjukkan tentang kesahihan keturunan Raja Kechil itu.
Menurut beberapa
penulis, kenyataan yang terdapat dalam ‘Hikayat Siak’ merupakan helah politik.
Benarnya saranan ini memang dapat dipastikan kerana selepas Raja Kechil
dikalahkan oleh orang Bugis, baginda tidak pernah menyebut atau
mebnagkit-bangkitkan lagi soal keturunannya.[22]
Peristiwa pembunuhan raja pada tahun 1699, menyebabkan perasaan benci dan syak
wasangka yang meluap di kalangan rakyat ditambah lagi tentangan dari rakyat
Johor. Dengan tuntutan Raja Kechil sebagai keturunan Sultan Mahmud II, Orang
Laut telah menyertai Raja Kechil seacra beramai-ramai.
Pada awal tahun
1718, Raja Kechil telah muncul di Sungai Riau dengan satu pasukan Minangkabau
yang besar dan diserang dalam satu peperangan dengan angkatan laut Johor. Orang
Laut menjadi tulang belakang angkatan Johor pada pertarungan awal, telah
membelot dan menyertai Raja Kechil dengan beberapa orang Bangsawan Johor.
Raja Kechil telah mengishtiharkan dirinya sebagai Sultan
setelah berjaya menawan ibu negeri Johor di Riau dan telah mengahwini puteri
Sultan Abdul Jalil. Bagaimanapun, orang-orang Bugis telah muncul sebagai
pemenang.[23]
Raja Kechil telah kehilangan ramai penyokong bukan sahaja kerana membunuh tanpa
sebab terhadap beberapa orang ketua Orang Laut bahkan juga kerana mengarahkan
pembunuhan Sultan Abdul Jalil. Baginda kemudian telah menyerang orang-orang
Bugis dan dalam beberapa petempuran di laut tidak berjaya menumpaskan
orang-orang Bugis yang lebih handal dalam taktik peperangan maritim.[24]
Walaupun
orang-orang Bugis mendapat serangan Raja Kechil dari pangkalannya di Siak
sekali-sekala, orang-orang Bugis telah berjaya mengekalkan kedudukan mereka
sehingga Raja Kechil putus harapan untuk menawan semula kerajaannya di Riau.
PERJANJIAN
Bugis juga memainkan peranan yang penting dalam
permuafakatan politik dengan Raja-raja melayu. Permuafakatan ini telah
menbenarkan keturunan bendahara Tun Habib menjadi sultan Johor sehinggalah
menjelang abad ke-20. Bagi menjamin penggantian tersebut berkekalan, satu
perjanjian politik Melayu-Bugis telah diadakan.[25]
Perjanjian ini bermula apabila Raja Sulaiman dan saudaranya Tengku Tengah
bercadang untuk meminta pertolongan daripada Raja-raja Bugis yang ada pada
masa itu di Johor untuk membantu
mereka mengalahkan Raja Kecil yang sedang memerintah. Mereka juga mencadangkan
agar Tengku Tengah dikahwinkan dengan
salah seorang daripada Raja Bugis. Ayahanda mereka, Sultan Abdul Jalil turut
bersetuju dengan rancangan yang dibuat.[26]
Rancangan ini telah bermula dengan
jemputan yang dibuat oleh Raja Sulaiman
dan Tengku Tengah ke atas Raja-raja Bugis lima
bersaudara ke satu jamuan di istana. Oleh itu, secara diam-diam Tengku Tengah
dan Raja Sulaiman meminta Daeng Perani dan saudaranya agar membantu mereka dalam usaha menebus
kembali kehormatan mereka di atas
perbuatan Raja Kecil. Mereka amatlah bernasib baik kerana Daeng Perani
menyatakan persetujuannya dan bersetuju untuk merampas kembali kerajaan Johor dari tangan Raja Kecil. Namun, Daeng Perani telah
meletakkan syarat perjanjian di antara Raja Sulaiman dan orang-orang Bugis.
Dalam perjanjian itu, sekiranya Raja-raja Bugis berjaya merampas kembali kerajaan Johor dari tangan
Raja Kecil, salah seorang
daripada mereka akan
dilantik menjadi Yamtuan Muda
(Yang Dipertua Muda) atau Raja Muda.
Bagi mengukuhkan lagi
perjanjian yang dibuat antara
kedua-dua pihak, Tengku Tengah
dikahwinkan dengan Daeng Perani. [27]
Hasilnya, kerajaan Johor telah berjaya dirampas dari tangan Raja Kecil. Hasil
daripada keputusan masyarakat di antara
Raja Bugis dengan orang-orang besar Melayu, akhirnya Raja-raja Bugis bersetuju untuk melantik dan
menabalkan Raja Sulaiman menjadi Yang
Dipertua Besar atau Sultan di daerah takluknya dengan memakai gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah Ibni
Almarhum Sultan Abdul Jalil (Sultan Johor yang ke-XII) iaitu pada 4 Oktober
1722. Mengikut perjanjiannya, dengan pilihan serta persetujuan bersama
Raja-raja Bugis lima
bersaudara, maka Daeng Marewah telah dilantik
menjadi Yamtuan Muda dengan
gelaran Sultan Alauddin Shah yang pertama. Namun, beliau lebih dikenali
dengan gelaran Yamtuan Muda Riau dan Yamtuan Muda Riau Daeng Marewah atau gelaran
bugisnya Kelana Jaya Putera. Pada Ketika itu, Sultan Sulaiman dan abangnya Tun
Abbas menjadi Bendahara
Johor-Riau dengan gelaran Bendahara Seri Maharaja.[28]
YAMTUAN MUDA
Selepas kekalahan Raja Kecil
di tangan Sultan Sulaiman dengan bantuan Raja-raja Bugis lima bersaudara, Raja
Sulaiman secara sah menjadi Sultan kerajaan Johor-Riau-Lingga-Pahang serta
daerah taklukannya pada 4 Oktober 1722[29] oleh Raja-raja Bugis. Ekoran daripada itu
maka terlaksanalah perjanjian untuk melantik
salah seorang daripada Bugis lima bersaudara sebagai
memegang jawatan sebagai Yang Dipertuan Muda. Yang Dipertuan Muda pertama
adalah Daeng Marewah atau lebih dikenali sebagai Kelana Jaya Putera.
Pada masa yang sama berlakulah persetiaan dengan bersumpah
bersaksikan al-Quran yang mengakui Bugis lima bersaudara akan
tolong-menolong di antara Sultan Sulaiman dan Yamtuan Muda Daeng Marewah.
Walaupun Raja Sulaiman yang
menduduki takhta pemerintahan kerajaan Johor-Riau, namun kekuasaan
atau kuasa pemerintahan yang
mutlak sebenarnya terletak di tangan
Yamtuan Muda, sehingga ada sesetengah pihak yang menyatakan bahawa Sultan
Sulaiman hanyalah sebagai
boneka, yang dijadikan sebagai
simbol pemerintahan sahaja.
Malah boleh dikatakan segala
keputusan tentang pentadbiran kerajaan Johor terletak
di tangan Yamtuan Muda Bugis
bahkan Yang Dipertuan Muda juga berperanan
dalam menguruskan tentang
hal-hal yang berkaitan dengan
perdagangan yang menguntungkan
Bugis.
Selain itu, Yamtuan Muda
Bugis juga turut memainkan peranan dalam
memperluaskan kawasan taklukan
Johor dengan membantu
raja menduduki takhta. Hal ini dapat
dilihat semasa peristiwa kekuasaan Yamtuan Muda Daeng
Marewah yang membantu Raja Kedah
yang tua[30] dalam
peperangan baginda dengan adiknya yang
ingin merampas takhta pemerintahan. Yamtuan
Muda Riau juga
turut berperanan bagi
memastikan kawasan taklukan
Johor-Riau barada dalam keadaan yang aman dan tenteram. Ekoran
daripada itulah Yamtuan Muda Riau sering
mengadakan lawatan ke daerah-daerah jajahan kerajaan Johor-Riau. Hal ini dapat
dibuktikan, apabila Yamtuan
Muda Riau pertama telah
mangkat dalam pelayaran
beliau semasa melawat daerah
taklukan kerajaan Johor-Riau
di timur Sumatera.[31]
PANDANGAN TUHFAT AL-NAFIS
Orang Bugis memainkan peranan
yang penting dalam sistem politik di Johor. Hal ini dapat dibuktikan dan dapat
dilihat melalui perlantikan Raja Sulaiman menjadi Sultan Johor dengan
gelaran Sultan Sulaiman
Badrul Alam Syah
pada tahun 1772. Dalam karya Tuhfat al-Nafis, menceritakan
dengan lebih jelas
tentang perlantikan Raja
atau Sultan Sulaiman
Badrul Alam Syah.
Karya beliau telah
menerangkan mengenai
salasilah dan keturunan
Sultan Sulaiman, iaitu
baginda merupakan anak
Sultan Abdul Jalil. Al-Sultan Sulaiman
Badrul Al-Alam Syah, ia
sudah menjadi raja
Johor dan seorang anaknya
bernama Raja Abdul
Al-Rahman anak daripada
Encik Nusantara (ibunya), iaitu
dua lelaki dan empat belas perempuan.[32]
Demi membalas jasa
Bugis, Bugis yang telah membantu baginda mengalahkan Raja Kecil. Sultan Sulaiman
telah bermuafakat dengan
Bendahara Seri Maharaja Tun
Abbas untuk melantik
Daeng Marewah dengan memegang
jawatan Yang Dipertuan Muda dengan
gelaran Yamtuan Muda Riau 1 dan
Daeng Perani pula
dikahwinkan dengan adindanya
Sultan Sulaiman iaitu Tengku Tengah. Daeng
Chelak pula dikahwinkan
dengan Tengku Mandak
yang juga merupakan
Sultan Sulaiman. Dalam
hal ini dapatlah dilihat
bahawa orang Bugis secara
tidak langsung telah
melibatkan diri mereka
ke dalam sistem
politik di Negeri Johor.[33] Kekuasaan
Bugis di Johor
berkekalan kerana sikap
bertolak ansur dan Raja-raja
Melayu itu sendiri
yang ingin membalas
jasa Raja-raja Bugis berkenaan.
Peranan Bugis
sekali lagi dapat dilihat di dalam sistem politik Johor sewaktu kemangkatan
Sultan Ahmad pada tahun 1761. Dalam usaha untuk mencari pengganti, baginda
iaitu Sultan Ahmad, di sini telah berlaku satu perbalahan di antara Raja-raja
Melayu dengan orang Bugis. Dalam hal ini Raja Melayu tetap berkeras hendak
melantik salah seorang saudara Marhum Raja di Baruh atau pun dikenali sebagai
Sultan Abdul Jalil Muadzam Syah, contohnya Tengku Abdul Kadir, Temgku Othman
dan Tengku Buang untuk dilantik menjadi Sultan Johor. Tetapi berlaku
percanggahan pendapat di mana, pihak Bugis pula bercadang untuk memilih Raja
Mahmud iaitu saudara Sultan Ahmad, Putera Sultan Abdul Jalil di Baruh untuk
ditabalkan menjadi raja ataupun sultan, kekuasaan sultan secara tidak langsung
akan berpihak kepada Bugis.[34]
Di samping itu
juga, berdasarkan kepada pandangan Tuhfat al-Nafis, dapat juga diketahui
peranan orang-orang Bugis dalam sistem politik di Johor. Hal ini di mana Tuhfat
al-Nafis menceritakan mengenai kemunculan Raja Kecil. Dikatakan bahawa
Raja Kecil telah
mengalahkan Sultan Abdul
Jalil IV di Johor dalam satu
peperangan. Manakala, dalam masa
itu juga Sultan Abdul Jalil
IV telah meminta pertolongan pahlawan-pahlawan Bugis
untuk mengambil kembali
takhta kerajaan Johor.
Sebagai balasanya, baginda
berjanji akan melantik salah
seorang daripada lima orang bugis
bersaudara menjadi Yamtuan Muda Johor.
Hasrat Sultan Abdul Jalil IV
tidak kesampaian, namun usahanya diteruskan oleh anakandanya
iaitu Raja Sulaiman dan baginda berjaya
merampas kembali pusat
pemerintahan Johor iaitu Riau dari
tangan Raja Kecil.
Pertolongan daripada Daeng Perani
dan Bugis di Selangor dan di Langat telah berjaya membantu Raja
Sulaiman menghalau Raja
Kecil dari Johor.[35]
Namun, perlantikan Raja Sulaiman
menjadi Sultan Johor tidak dapat diteruskan, hal
ini kerana alat-alat
kebesaran kerajaan Johor berada di tangan Raja Kecil yang dilarikannya ke Siak
selepas mengalami kekalahan.
Oleh hal yang demikian, Bugis telah bertindak ke Siak untuk
merampas kembali alat-alat kebesaran Johor dari tangan Raja Kecil. Akhirnya kemenangan telah berpihak kepada
Bugis apabila alat
kebesaran tersebut telah
diserahkan oleh Raja
Kecil, setelah diserang
oleh pihak Bugis.[36]
PERANAN DALAM PERKAHWINAN
Jawatan Yamtuan
Muda yang dipegang oleh Raja-raja Bugis sebenarnya telah memberi peluang kepada
Bugis lima
bersaudara ini membina pengaruh dan kekuatan mereka di Johor. Bagaimanapun,
kita dapat lihat bahawa telah berlaku perkahwinan dalam kalangan raja-raja
tempatan dan Raja-raja Bugis. Sesungguhnya ikatan perkahwinan ini telah
menguatkan lagi pengaruh dan seterusnya peranan orang-orang Bugis dalam politik
dan pentadbiran kerajaan Johor menjadi lebih penting. Kita lihat jalinan
perkhawinan ini mula wujud semenjak kedatangan Bugis lima bersaudara ke Johor buat kali pertamanya
atas jemputan Raja Kecil sebagai tetamu kehormat Johor.[37]
Bagaimanapun Raja Sulaiman dan Saudaranya Tengku Tengah telah mengambil
kesempatan ini dan mengadakan satu pakatan dengan Bugis lima bersaudara untuk
membantu mereka dalam mengalahkan Raja Kecil dan juga turut berbincang untuk
mengahwinkan Tengku Tengah dengan salah seorang daripada Bugis lima bersaudara.[38]
Di sini jelas
ikatan perkahwinan itu sebenarnya telah wujud sejak di peringkat awal
kedatangan Bugis lima bersaudara ke Johor, selepas persetujuan dua belah pihak
akhirnya Tengku Tengah pun dikahwinkan dengan Daeng Perani. Setelah pertabalan
Raja Sulaiman sebagai Sultan atau Yang Dipertuan Besar Kerajaan
Johor-Riau-Lingga selesai pada masa itu jugalah berlaku perkahwinan
beramai-ramai di antara Raja-raja Bugis dengan Raja-raja Melayu tempatan.[39]
Sebagai contohnya, Daeng Marewah iaitu Yamtuan Muda pertama dikahwinkan dengan Tun Che’ Ayu (anak Temenggung Riau
serta balu kepada Al-marhum Sultan Abdul Jalil iaitu ayahanda kepada Raja
Sulaiman) tetapi dikatakan bahawa mereka belum bersama dengan marhumnya kerana usianya pada masa itu masih
kecil lagi. Begitu juga dengan Daeng Chelak yang juga dikahwinkan dengan Tengku
Tipah dan lain-lain. Sejak daripada ikatan perkahwinan inilah, kekuatan dan
pengaruh orang-orang Bugis di bahagian Barat Nusantara yang dahulunya di bawah kekuasaan
kerajaan Selangor telah berpindah ke bawah kekuasaan Johor-Riau-Lingga.[40]
TRADISI JAWATAN YAMTUAN
MUDA
Daeng Marewah
dijadikan Yamtuan Muda
(Yang Dipertua Muda) yang juga
dikenali sebagai Kelana
Jaya Putera. Daeng Marewah
diangkat sebagai Yamtuan Muda
bagi membalas jasa
beliau menghalau Raja
Kecil dari kerajaan Riau dan
seterusnya mengangkat Raja Sulaiman menjadi Sultan yang bergelar
Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah.[41]
Di mana, dalam salasilah Melayu dan Bugis di katakan:
“Yamtuan Besar jadi seperti perempuan sahaja, jika diberinya makan
maka baharu makan ia. Dan Yamtuan Muda jadi seperti laki-laki; dan jika datang
satu-satu hal atau apa-apa juga bicara
melainkan apa kata Yamtuan Muda”.[42]
Berdasarkan teks di atas jelas menunjukkan kedudukan
Sultan Sulaiman hanya sebagai boneka di bawah kuasa pemerintahan Bugis.
Selepas Daeng Marewa mangkat pada tahun 1728, dan digantikan dengan
Daeng Celak (1728-45) dan lama-kelamaan puak-puak Bugis yang lain di
Semenanjung telah diketepikan walaupun mereka membawa menentang puak Bugis yang
berkuasa di Riau. Pada tahun 1742 Daeng Celak telah menyerang Perak, dan
mengangkat Raja Muda menjadi sultan Muhammad Syah, manakala Sultan Muzaffar
Syah lari ke Sayong. Menjelang tahun 1743, segala pengaruh Bugis di Riau, dan
Selangor dianggap sebagai daerah jajahan di bawah keluarga Yamtuan Muda.[43]
Setelah Raja Kechil
meninggal di Siak pada tahun 1740 kerajaannya direbut oleh kedua-dua anaknya
iaitu Raja Alam dan Raja Muhammad. Raja Alam merayu bantuan Bugis melalui
perkahwinannya dengan Raja Khadijah iaitu Daeng Kemboja yang merupakan Yamtuan
Muda III (1745-1777).[44]
Perkahwinan antara puak begini menunjukkan bahawa pertelingkahan di rantau ini
bukanlah kerana puak, tetapi kerana sebab lain seperti perebutan kuasa politik,
ekonomi dan keselamatan diri.
Raja Ali yang menjadi Yamtuan Muda IV pada 1777. Pada tahun 1782,
apabila Gabenor Belanda di Melaka mendengar ada sebuah kapal dagang Inggeris di
Riau, beliau terus menahan kapal itu. Raja Ali membantah keras tetapi turut
menuntut separuh daripada barangan itu. Raja Ali telah menyerang Melaka apabila tuntutan
beliau ditolak. Ketibaan Skuadron besar kapal Belanda telah menyebabkan Raja
Haji mangkat dalam pertempuran itu.[45]
Di Riau, anak Daeng
Kemboja iaitu Raja Ali telah diangkat sebagai Yamtuan Muda V. semasa
pemerintahan Raja Ali, satu perjanjian telah dibuat pada tahun 1784 oleh Sultan
Mahmud Riau-Johor yang menyatakan rasa terima kasihnya kepada Belanda kerana membebaskan dirinya daripada
belenggu Bugis. Belanda menjadikan Riau-Johor sebagai negeri naungan Belanda,
kecuali yang lahir di Riau sahaja, semua orang Bugis terpaksa keluar dan tidak
diangkat sebagai Yamtuan Muda.[46]
Kedudukan kaum Bugis (bukan sahaja
Yamtuan Muda) di Riau dijamin oleh satu sumpah setia, dan persahabatan antara
Sultan Sulaiman dan Yamtuan Muda. Sumpah setia Yamtuan Muda dihadapan Sultan
berbunyi “Yakinlah Sultan Badrul Alam Syah, akulah yang Dipertuan Muda yang
semak berduri di hadapanmu, aku cucikan”[47]
KESIMPULAN
Dapatlah disimpulkan di sini
bahawa dalam perbincangan di atas jelas bagaimana peristiwa kedatangan
orang-orang Bugis lima
bersaudara ke Johor itu sebenarnya didorong oleh dua faktor iaitu faktor
penolak dari tempat mereka sendiri dan juga faktor penarik yang mendorong
mereka untuk datang ke Johor. Oleh itu setelah berjaya membina pengaruh di
Johor, maka orang-orang Bugis telah memainkan peranan yang amat penting dalam
bidang politik dan pentadbiran kerajaan Johor-Riau-Lingga yang pada masa itu di
katakan berada dalam kekuasaan mereka terutamanya Yamtuan Muda. Sehinggakan ada
pendapat mengatakan bahawa zaman itu merupakan “zaman orang-orang Bugis”.
Tetapi walaupun pada peringkat pertamanya
kehadiran orang-orang Bugis ini dapat diterima oleh penduduk tempatan, namun menyedari
akan kekuasaan dan pengaruh mereka mulai samar ataupun berkurangan, maka
penduduk tempatan khususnya para golongan pembesar sudah mulai menentang
dan menginginkan agar orang-orang Bugis
disingkirkan di dalam pentadbiran kerajaan Johor-Riau-Lingga. Kekalahan di tangan pihak
Belanda secara langsung
telah menamatkan pengaruh Bugis
di Johor-Riau-Lingga. Secara keseluruhannya memang tidak dinafikan bahawa
orang-orang Bugis memang memainkan peranan yang amat penting dalam sistem
politik dan pentadbiran kerajaan Johor-Riau-Lingga.
[1] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, P.J Macmillan Press Ltd, 1983,
hlm.91
[2] Ibid., hlm.91
[3] Muhammad Yusof Hashim Ph.D, Kesultanan
Melayu Melaka, Kajian Beberapa Aspek tentang Melaka
pada Abad ke-15 dan Abad ke-18 dalam Sejarah
Malaysia, Kuala Lumpur :
Maziza Sdn.Bhd., 1990,
hlm.354
[4] Shaharom Husain, Sejarah Johor
(Kaitannya dengan Negeri Melayu), Kuala
Lumpur : Fajar Bakti
Sdn.Bhd, 1995, hlm.29
[5] Dr. Mohd Raif B Abdul Karim, Malaysia Kita, Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara
(INTAN),
1991, hlm.10
[6] Joginder Singh Jessy, Sejarah Tanah
Melayu(1400-1959), Kuala Lumpur :Dewan
Bahasa dan Pustaka,
1978, hlm.65.
[8] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Kuala
Lumpur : Macmillan
Publishers (M) Sdn. Bhd, 1983, hlm.91.
[9] Haji Buyong Adil, Sejarah
Johor, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1971, hlm.106.
[10]Joginder Singh Jessy ,Sejarah Tanah Melayu (1400-1959), hlm.65.
[11] Haji Buyong Adil, Sejarah
Johor, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1971, hlm.101.
[12] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Macmillan Press Ltd, 1983,
hlm. 92.
[13] Peter Bellwood, Man’s Conquest of the Pacific: The Prehistory of Southeast Asia
and Oceania
(Auckland ,
1978), bab 5 dan 8
[14] Barbara Natson Andaya dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Penerbitan Macmillan Press Ltd.,
1983, hlm.89
[15] Ismail Hussien A. Aziz Deraman dan Abd Rahman Al Ahmadi, Tamadun Melayu Jilid Satu, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.191
[16] Barbara Watson Andaya, Leonard Y.Andaya Sejarah Malaysia , Kuala Lumpur , Macmillan Publishers
Sdn. Bhd, 1983. hlm 94.
[17] Tun Suzana Tun Hj Othman, Institut Bendahara: Permata Melayu Yang Hilang,
Kuala Lumpur, Pustaka
BSM Enterprise, 2002, hlm. 34.
[18] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y.Andaya, Sejarah Malaysia, hlm. 94.
[20] Barbara Watson dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Macmillan Publishers (M) Sdn. Bhd, 1983,
hlm.93
[21] Dianne Lewis, The Dutch East
India Company and Straits of Malacca 1700-1784, (tesis untuk
Ph.D.A,N,U 1970), didapati dalam bentuk salinan offset, di Perpustakaan
Universiti Malaya , hlm.133
[22] Muhammad Yusoff Hashim Ph.d, Kesultanan
Melayu Melaka, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1989, hlm.71
[23] Barbara Watson dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Macmillan Publishers (M) Sdn. Bhd, 1983,
hlm. 94
[24] Ibid., hlm. 94-95
[25] Mohd. Akbal Bin Abdullah,
Pensejarahan Johor-Riau abad ke-17 sehingga abad ke-19: Latar Belakang dan
Peranannya, Penerbit Seminar Sejarah dan Budaya Johor, 2000, hlm. 7.
[26] Haji Buyung Adil, Sejarah
Johor, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1971, hlm. 107.
[27] Ibid. hlm. 108.
[28] Ibid. hlm. 114.
[29] Ibid. hlm. 114.
[30] Ibid. hlm. 116.
[31] Ibid. hlm. 118.
[32] Lihat Virgina Matheson Hooker, Penterjemahan Ahmad Fauzi Basri,
Tuhfat Al-Nafis, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991, hlm. 143-144.
[33] Ibid. hlm. 213-216.
[34] Ibid. hlm. 302-310.
[35] Ibid. hlm. 187-202.
[36] Ibid. hlm. 211-213.
[37] Ibid. hlm. 108.
[38] Ibid. hlm. 108.
[39] Ibid. hlm. 115.
[40] Ibid. hlm. 115.
[41] Dr. Mohd. Rais Abdul Karim ,
Malaysia Kita. Kuala Lumpur : Jabatan
Pencetakan Negara, 1991, hlm. 182.
[42] Ibid., hlm.182
[43] Ibid., hlm.183
[44] Ibid., hlm.183
[45] Ibid., hlm.185
[46] Ibid., hlm.185
[47] Raja Ali Al-Haj Riau, Tuhfatu’l-
Nafis, Singapura: 1965, hlm.62
Alhamduillah.....adakah anak hasil perkawin tun ayu dengan daeng merewah adalah tok langgar.....pengasas kg serkam melaka
ReplyDelete