PENDAHULUAN
Negara
China merupakan salah satu negara yang berada di dalam lingkungan kawasan Asia
Timur. Sejarah negara ini sering dibincangkan di peringkat antarabangsa. Negara
China telah mengalami beberapa corak pentadbiran seperti pemerintahan bercorak
dinasti iaitu kekuasaan berada di tangan Maharaja China yang memerintah
mengikut dinasti, kewujudan sistem Republik China dan juga kemunculan Republik Rakyat China yang kekal sehingga ke hari ini.
Dinasti Shang merupakan dinasti
pertama yang memerintah negara China iaitu bermula dari tahun 1570 S.M sehingga
1045 S.M. Memang tidak dapat dinafikan lagi, kemunculan Dinasti ini merupakan
permulaan kepada kemunculan dinasti- dinasti yang lain. Namun begitu,
kepincangan yang berlaku sewaktu pemerintahan Maharaja China dan juga
berlakunya pelbagai masalah dalam kehidupan masyarakat seperti masalah bencana
alam serta kebuluran telah mendorong berlakunya penentangan daripada golongan
masyarakat China. Antara contoh penentangan yang telah berlaku pada waktu ini
ialah munculnya Revolusi 1911 yang bermatlamat
menggulingkan Dinasti Manchu. Revolusi 1911 ini diilhamkan oleh tokoh
terkenal China iaitu Dr Sut Yat Sen. Hasil daripada Revolusi 1911 ini
sebenarnya telah menghancurkan sistem Kemaharajaan di China dan digantikan
dengan corak pentadbiran yang baru. Corak pentadbiran yang baru ini dapat
dilihat apabila wujudnya sistem Republik China yang dibentuk pada tahun 1912
sehingga 1949.
Namun begitu, disebabkan oleh
pelbagai masalah sewaktu pengimplementasian sistem Republik China di bawah
pengawalan Parti Kuomintang (KMT) ini, telah membawa kepada peralihan bentuk
pentadbiran yang baru iaitu Republik Rakyat China. Salah satu peristiwa yang
telah menerbitkan bibit- bibit awal peralihan kuasa kepada pihak komunis ini
ialah pihak KMT telah menyerah kalah kepada pihak komunis di Peking pada
Januari 1949. Secara rasminya selepas
KMT menyerah kalah, pihak komunis telah membentuk Republik Rakyat China yang
berpusat di Beijing pada 1 Oktober 1949. Pada era Republik Rakyat China inilah
telah muncul dua kuasa yang dominan dalam mencorak pentadbiran negara China.
Kedua- dua tokoh yang dimaksudkan ini ialah Mao Tze Tung dan Deng Xiaopeng yang
merupakan pencorak kepada sistem politik, ekonomi dan sosial negara China
berlandaskan idea dan falsafah mereka yang tersendiri. Oleh hal yang demikian, kumpulan kami akan melakukan analisis untuk
mengkaji perbandingan politik dan sosio-ekonomi China di bawah pentadbiran Mao
Tze Tung dan juga Deng Xiaopeng dengan lebih terperinci pada bahagian yang
seterusnya.
LATAR BELAKANG
MAO TZE TUNG DAN DENG XIAOPENG
LATAR BELAKANG MAO TZE TUNG
Mao
Tse-tung dilahirkan pada 26 Disember 1893 di Shao-shan di Negeri Hunan, China.
Tse bermaksud bersinar dan Tung bermaksud timur. Jadi namanya bermaksud
"bersinar di timur". Beliau dilahirkan daripada keluarga petani
miskin. Sejak kecil Mao harus bekerja keras dan hidup dalam keadaan serba
kekurangan. Selepas beberapa tahun keadaan ekonomi keluarganya semakin
meningkat sehingga Mao dapat hidup lebih baik. Ketika beliau berusia 10 tahun
ayahnya sudah menjadi seorang petani menengah dan memperolehi pendapatan yang
agak tinggi dengan berniaga secara kecil-kecilan.
Ketika
kecil Mao dihantar untuk belajar di sekolah tradisional. Pendidikannya sewaktu
kecil juga merangkumi ajaran-ajaran Klasik Konfusianisme. Pada usianya 13
tahun, beliau didesak supaya berhenti sekolah dan disuruh bekerja di ladang
oleh bapanya. Mao memberontak dan bertekad ingin menamatkan pendidikannya. Hal
ini telah menyebabkan Mao nekad keluar dari rumah dan meneruskan pengajianya di
tempat lain. Pada tahun 1905, Mao mengikuti peperiksaan awam yang ketika itu
sudah mula membuang fahaman Confucianisme dan digantikan oleh pendidikan cara
Barat.
Pada
tahun 1911, Usia Mao sudah menjangkau 19 tahun dan ketika beliau masih lagi
belajar, revolusi China telah dilancarkan dan telah menghancurkan Dinasti Ming.
Hanya dalam masa yang singkat pemerintahan Ming dapat ditumbangkan dan China
menjadi sebuah negara republik. Tetapi sayang pemimpin-pemimpin revolusi tidak
mampu mendirikan suatu pemerintahan kukuh dan stabil, dan berlakunya perang
saudara dalam waktu yang lama, sehingga tahun 1949.
Pada
bulan Jun 1918, Mao telah menamatkan pengajiannya di Akademi Latihan Guru dan
bekerja sebagai pustakawan dan kemudian sebagai guru di Peking. Pada 4 Mei 1919
berlakunya satu demonstrasi jalanan terbesar di Peking. seterusnya Mao terlibat
dengan aktif dalam kumpulan mahasiswa militan yang berasaskan ketenteraan. Pada
usia 27 tahun, Mao telah menjadi seorang komunis yang berkuasa dalam Parti
Komunis China (PKC) setelah memimpin Long March sepanjang 10000 km pada bulan
Oktober 1934.
LATAR BELAKANG DENG XIAOPENG
Deng
Xiaopeng pula dilahirkan pada
22 Ogos 1904 di sebuah perkampungan bernama yang terletak di sebuah kampung
yang bernama Paifan yang terletak di daerah Sinchuan. Jika diukur dengan
piawaian orang komunis, keluarga Deng boleh dianggap sebagai ‘kelas penindas’ kerana
ahli keluarganya terkenal dengan berkhidmat sebagai pegawai kerajaan untuk
beberapa generasi. Deng Xiaoping merupakan anak sulung di dalam keluarganya dan
beliau dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh kedua ibu-bapanya. Hal ini
kerana ibu bapanya yakin bahawa suatu hari nanti beliau akan menjadi pewaris
keluarganya. Deng Xiaopeng telah mengambil alih pentadbiran secara rasmi
selepas kematian Mao Tze Tung pada tahun 1976 sehingga 1997.
PENGLIBATAN AWAL POLITIK DENG XIAOPING
Ketenteraan
Ketika beliau berumur 16 tahun, ayahnya telah
menghantar beliau ke Perancis. Bapanya telah membuat keputusan terhadap
penghijrahan Deng ke luar negeri. Tindakan Deng Wenming ini merefleksikan sikap
sebilangan rakyat China yang inginkan generasi anak mereka menimba ilmu moden
orang Barat demi memajukan tanah air. Pengalaman merantau ini cukup penting
bagi Deng kerana beliau sekurang-kurangnya mempunyai satu imej ringkas terhadap
kapitalis yang sebenar sebelum menganuti fahaman komunis. Ini mungkin salah
satu cara yang membezakan corak pemikiran Deng dengan golongan yang tidak
pernah ke luar negeri. Namun, Deng tidak dapat menghabiskan pelajarannya di
sana.
Menyertai Pemuda Parti Komunis China
Beliau telah menyertai pemuda PKC dengan aktif
sehingga pihak polis Perancis mengawasinya. Bagaimanapun, sebelum pihak polis
menahannya beliau telah meninggalkan negara itu dan bertolak ke Soviet Union.
PKC telah memandang berat terhadap orang muda ini dan telah menghantarnya untuk
mendalami komunis. Akan tetapi Deng juga tidak sempat melanjutkan pelajarannya
ke Soviet Union. Ketika itu Deng telah dipanggil balik oleh partinya untuk
meneruskan perjuangan partinya. Kualiti kepimpinan Deng sudah mula ketara ketika
beliau masih belajar dan bekerja di Perancis. Beliau bergaul dengan Zhou Enlai
dan rakan-rakannya yang lain dan kemudian menjadi tokoh komunis China. Setelah
Zhou meninggalkan Paris, Deng menjadi pemimpin cabang Parti Komunis China di
sana. Beliau menganggotai Parti Komunis China sewaktu
berumur lebih 20 tahun. Deng kemudian pergi ke Rusia sebelum kembali ke China. Di sana ia tetap
aktif dalam PKC. Ia bahkan menjadi seorang komisar komunis yang amat muda dan
giat dalam aktiviti untuk menggulingkan pemerintah KMT. Ketika komunis
dikepung, beliau mengikuti Tentera Merah dan melakukan long march.
POLITIK
CHINA DI BAWAH PENTADBIRAN MAO TSE TUNG
PENTADBIRAN
Slogan
Kebebasan Rakyat China
Pada
tahun 1956 Mao mengumumkan Undang-undang Seratus Bunga Berkembang, yang diambil
dari ungkapan "biarkan seratus bunga mekar dan seratus aliran bersaing
suara" yang secara teori bermaksud kebebasan yang lebih besar dalam bidang
seni, sastera, dan ilmu pengetahuan. Slogan ini ingin mendapat sokongan dari
rakyat China yang terpelajar yang diperlukan oleh negara dan mengajak para
intelektual untuk mengemukakan pendapatnya terhadap perkembangan politik,
ekonomi, dan sosial di China pada ketika itu. Sebenarnya undang-undnag ini
muncul kerana kebimbangan Mao dengan situasi yang berlaku di Hungary. Pada
tahun 1956 kumpulan intelektual Hungary membentuk Lingkaran Petofi (Petofi
Circle) yang memberi kritikan kepada kerajaan Hungary. Kumpulan ini sering
mencetuskan gerakan revolusi nasional Hungary, tetapi akhirnya berjaya
ditumpaskan oleh tentera Soviet.
Membenarkan
Kritikan Kepada Pemimpin
Di
bawah pentadbiran Moa lebih kurang satu tahun seluruh negara China menikmati
keadaan yang tenang dan terkawal. Pada tahun 1957 parti yang memerintah kepada
golongan intelektual untuk memberi kritikan kepada para pemerintah dari
pelbagai sudut. Mao Tse Tung membenarkan golongan intelektual untuk berbincang
mengenai masalah-masalah dalam masyarakat dan negara. Pada awalnya terdapat
kesukaran, tetapi lama-kelamaan banyak artikel surat khabar, filem, dan karya
sastera mengenai masalah birokratisme dan otoriterisme dalam parti
dibincangkan. Tetapi pada masa yang sama Mao juga menyampaikan hal-hal lain
seperti mencari siapa saja orang yang berani menentang rejimnya. Mao melihat
bahawa sebahagian besar orang Cina yang terpelajar memegang liberalisasi dan
cuba untuk menentang rejimnya.
UNDANG-UNDANG
Undang-Undang
Anti Kanan
Undang-undang
anti kanan ini ialah undang-undang di mana Mao Tse Tung mahu menghapuskan
golongan-golongan yang mahu menetang rejimnya. Hal ini kerana, apabila Moa
membenarkan kritikan kepada pemimpin hal ini telah memudahkan Mao mengenalpasti
golongan kanan yang mahu menghancurkan rejimnya. Mao menyedari bahawa muncul
banyak ketidakpuasan dari kaum intelektual. Setelah pelbagai kritikan
dilemparkan maka pemerintah Mao akan mengeluarkan pentadbiran baru, iaitu
undang-undang anti kanan. Pada awal Jun 1957 pidato Mao menyatakan bahawa
orang-orang kanan telah mengamuk dan menyerang parti komunis dan sistem
sosialis China. Dalam pemikiran Mao, orang kanan terdiri daripada golongan
terpelajar dan pegawai-pegawai yang tidak jujur dalam menjalankan
tanggungjawab dan mereka perlu dihapuskan demi menjaga namanya dan partinya.
Untuk memudahkan pelaksanaannya ditentukan angka 5% sebagai kuota untuk jumlah
orang kanan yang harus ditangkap.
Undang-undang
anti kanan tidak mempengaruhi rakyat secara keseluruhan. Para petani dan buruh
tetap hidup seperti biasa. Undang-undang anti kanan ini tidak menjejaskan
rakyat secara keseluruhannya. Para petani dan buruh tetap hidup seperti biasa.
Semua intelektual yang mengkritik PKC dituduh beraliran kanan. Tuduhan ini akan
menyebabkan para tertuduh akan menerima hukuman berat.Setelah satu tahun
dilaksanakan, maka undang-undang anti kanan pun berakhir. Dianggarkan 550,000
orang dicap sebagai kaum anti kanan, iaitu pelajar, guru, penulis, artis, ahli
sains, dan golongan intelek yang lain. Banyak di antara mereka yang ditangkap
akan dipecat daripada jawatannya.
Memberi
Kebebasan dalam penulisan
Undang-undang
dalam bidang seni dan sastera juga terdapat kelonggaran berbanding dengan masa
sebelumnya. Pada saat itu tema-tema sejarah banyak digunakan untuk mengemukakan
sindiran terhadap pemerintah dan Mao. Contohnya adalah drama tentang Mandarin
Ming, iaitu tentang seorang pemerintah yang hidup pada zaman Dinasti Ming
(1368-1644). Drama tersebut menceritakan mengenai keadilan dan keberanian Hai
Rui dengan mempertaruhkan nyawa dan memprotes Maharaja demi memperjuangkan
nasib rakyat yang menderita. Akibatnya Hai Rui kemudian dipecat dari jawatannya
dan dibuang. Drama Hai Rui ini dianggap sebagai kritikan terhadap Mao mengenai
program Gerakan Melompat Ke Hadapan sehingga dipecat dan dihukum buang oleh Mao.
Tujuan
undang-undang ini adalah untuk memelihara ideologi komunisme, budaya, dan adat
orang Cina Tradisional. Komunisme merupakan satu-satunya kekuatan yang meliputi
keseluruhan, mengawal penuh ke atas semua wilayah, bukan hanya fizikal dan
fikiran semata-mata. Revolusi kebudayaan memaksa pemujaan sepenuhnya terhadap
parti komunis dan Mao Tse Tung. Oleh kerana itu unsur-unsur ini harus
dihilangkan dan dibersihkan dalam PKC. Tradisi dan budaya harus dihilangkan,
seperti ajaran Konfusianisme dan adat-adat yang lain.
Revolusi
Kebudayaan (1966-1969)
Polisi
Mao yang lain adalah Revolusi Kebudayaan (1966 - 1969). Revolusi kebudaaan
adalah konsep pembangunan yang mendasarkan diri pada mobilisasi politik, bukan
pada prinsip teknokratisme. Mobilisasi politik inipun masih mendasarkan pada
dialektik materialis yang mengutamakan transformasi individu sebagai alat dan
matlamat pembangunan sosialis. Menurutnya pembangunan ekonomi akan mencapai
sasaran apabila dilakukan secara merata dan seimbang sehingga seluruh anggota
masyarakat dapat mengambil keuntungan bersama.
Revolusi
Kebudayaan meliputi dua bidang utama iaitu pembaharuan pengurusan industri dan
sistem pendidikan. Dalam bidang pengurusan industri dilakukan supaya penyertaan
pekerja dalam bidang pentadbiran serta penglibatan kadar dalam kerja buruh
(liang san), penyertaan masa secara positif dalam pengeluaran (yi gai) dan
perikatan segitiga antara aktivis, pekerja, dan kakitangan dalam menyokong
pentadbiran awam.
Dalam
bidang pendidikan Revolusi Kebudayaan diarahkan untuk menggabungkan dan
diselarikan dengan perkembangan ekonomi dengan revolusi sosial. Hal ini
dilakukan untuk menjadikan keadaan masyarakat agar tidak bergantung pada
teknokrat yang berkhidmat bagi kepentingan sendiri. Strategi yang dilakukan adalah
dengan mempertingkatkan usaha pendidikan ideologi agar tercipta kesedaran
politik. Buku merah yang mengandungi pemikiran politik Mao menjadi bacaan wajib
bagi masyarakat. Sementara itu integrasi antara teori dan amalan dimaksudkan
agar sistem pendidikan lebih responsif terhadap keperluan langsung pengeluaran
di kawasan luar bandar. Revolusi ini menghadapi pelbagai halangan, liang san
sangat sulit direalisasikan kerana bidang kepakaran pekerja dan kadar sangat
jauh berbeza. Sedangkan gerakan pembaharuan pendidikan Mao lebih banyak dinilai
sebagai cara mengekalkan karismanya. Revolusi Kebudayaan sangat mempengaruhi
keadaan ekonomi China. Kemerosotan ekonomi dan mutu pendidikan menjadi masalah
utama pasca gerakan ini. Namun dari segi pembahagian (egalitarianisme strategy) polisi pembangunan Mao membuat China
mengalami kemajuan yang mengagumkan berbanding dengan negara-negara membangun
lain pada masa itu.
Langkah
organisasional Mao selama revolusi ini adalah dengan membentuk rantai komando
peribadi yang beroperasi di luar parti, walaupun secara rasmi menyatakan berada
di bawah Politik dan jawatankuasa pusat. PKC tidak boleh dijadikan sumber sah
kerana terdapat kubu Liu Shao Qi dan Deng Xiao Ping. Mao menggerakkan tentera,
kaum intelektual radikal dan para pelajar. Mao juga menguasai media khususnya
Surat khabar yang paling berpengaruh iaitu "harian rakyat". Pada
bulan Jun, Mao membuat beberapa siri editorial yang menganjurkan rakyat untuk
menegakkan kuasa mutlak ketua Mao, menyapu bersih semua setan, lembu, iblis,
ular (musuh kelas) dan mendesak rakyat agar mengikuti Mao dan bergabung dalam
Revolusi Kebudayaan yang sangat luas dan belum pernah ada sebelumnya.
Menghapuskan
Orang Borjuis
Revolusi
Kebudayaan yang dilakukan oleh Moa dibahagikan kepada empat tahap. Mobilisasi
tahap pertama dalam Revolusi Kebudayaan berlangsung dari tahun 1965 hingga
bulan Jun 1966. Dalam tempoh ini kepimpinan pusat saling bercakaran dalam
masalah bagaimana menghadapi tuntutan Mao akibat berkembangnya pengaruh kaum
revisionis. Kritik terbuka dilancarkan terhadap sejumlah kecil intelektual dan
propaganda parti yang telah menyebarkan tulisan-tulisan anti Maois dalam tahun
1961 - 1962. Selama bulan Jun dan Julai 1966, Revolusi Kebudayaan meluas
menjadi suatu gerakan massa terbuka untuk mengahapuskan semua "penguasa
borjuis", khususnya dalam lembaga-lembaga pendidikan dan propaganda.
Pengawal
Merah
Tahap
kedua adalah serangan terbuka yang dilancarkan oleh kumpulan Pengawal Merah
yang berlangsung dari bulan Ogos hingga bulan November 1966. Revolusi
Kebudayaan dikawal oleh Pengawal Merah yang ditubuhkan oleh mahasiswa dan
pelajar pada tahun 1966. Pengawal Merah menjadi kekuatan utama Revolusi
Kebudayaan dan disokong oleh Tentera Pembebasan Rakyat. Dengan sokongan kuasa
rasmi tersebut dan ditutupnya kegiatan sekolah-sekolah, organisasi-organisasi
Pengawal Merah berkembang dengan cepat, membawa berjuta-juta pemuda turun ke
jalan berdemonstrasi menyokong ketua Mao Tse-tung, mengutuk dan mencaci mereka
yang menetang Mao, dan menghancurkan pelbagai lambang kebudayaan
"borjuis" atau reaksional. Akan tetapi walaupun cara mereka memaksa
orang supaya memberi ketaatan fanatik terhadap Mao, mereka masih tidak mampu
menyingkirkan penentangan terhadap Mao. Antara tahun 1966-1967 negara China
mengalami keadaan kacau bilau oleh tindakan Pengawal Merah menyerang
pegawai-pegawai rendah dan menengah serta aktivis-aktivis parti. Mereka
mengecam sesiapa yang berada dalam kedudukan pimpinan. Ancaman ini sering
berubah menjadi hukuman. Dalam pelaksanaannya Pengawal Merah membuat kekacauan
di masyarakat dan menghalang perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi
sehingga dibubarkan oleh Mao Tse-tung.
Tahap
ketiga berlangsungnya Revolusi Kebudayaan adalah perebutan kuasa yang
berlangsung dari bulan Disember 1966 hingga bulan September 1968. Gerakan
tersebut meluas sampai ke daerah pedalaman, syarikat-syarikat, dan kerajaan
serta parti. Kelompok "pemberontak revolusional" baru umumnya berasal
dari masyarakat pekerja, dan dengan demikian merupakan organisasi-organisasi
massa yang lebih luas daripada para pengawal Merah yang terdiri dari kaum
mahasiswa dan pelajar. Gagasan tentang "rampasan kuasa" dari bawah
merupakan serangan langsung terhadap bidang kuasa dan organisasi parti
tempatan. Golongan Maois di Peking menganggap pergolakan di daerah-daerah ini
sebagai suatu keperluan dan seharusnya berlaku, tetapi mereka dengan cepat
menyekat gerakan ini.
Tahap
keempat atau terakhir adalah tahap pembangunan semula, kepimpinan China
menyatakan kemenangan ukuran dasan daripada Revolusi Kebudayaan, tetapi
mengakui pula bahawa pembangunan semula parti dan ekonomi serta struktur
politik yang stabil masih harus dicapai.
KETENTERAAN
Perkembangan
kekuatan ketenteraan merupakan suatu keperluan bagi China, seiring dengan
kemajuan ekonomi negara, dalam rangka menjaga dan mempertahankan kedaulatan
negara, wilayah, keselamatan negara, dan untuk menjamin peningkatan ekonomi,
serta meningkatkan kekuatan nasional secara sistematik dan berterusan. China
yang kuat adalah impian para elit sejak lebih dari satu abad yang lalu, dan hal
ini menjadi sasaran dan tema utama dalam kepimpinan moden China sejak masa Mao
Tse Tung mahupun Deng Xiaoping sebagai pemimpin reformasi China hingga
kepemimpinan Jiang Zemin dan Hu Jintao.
Dokrin
Perang Rakyat (People 's War)
Pada
1960-an, Lin Biao menggunakan pemikirannya dalam tulisannya yang berjudul Long
Live the Victory of People s War. Pemikiran Mao tentang doktrin Perang Rakyat
diterjemahkan dengan istilah Maoist Triad iaitu strategi perang (attrition)
dalam bentuk pertahanan mendalam (defense-in-depth) secara operasi yang
dilakukan dalam bentuk taktik bertahan (defense), mengendap (stalemate), dan
menyerang (offensive) . Doktrin perang rakyat telah berulang kali mengalami
pembaharuan dan penyesuaian-penyesuaian yang diperlukan untuk perubahan baik.
POLITIK CHINA DI BAWAH
PENTADBIRAN DENG XIAOPING
PENTADBIRAN
Pembaharuan dasar Di China
Situasi politik di China mula mengalami
perubahan sekitar tahun 1970-an. Perubahan awal berlaku dengan kejatuhan Lin
Biao. Lin Biao selepas Revolusi Kebudayaan menunjukkan sikap yang tidak sabar
untuk mengambil alih kuasa daripada Moa Tse-Tung. Lin Biao menggunakan nama Moa
Tse-Tung untuk mengembangkan pengaruhnya. Pada masa yang sama beliau merancang
untuk merampas kuasa kepimpinan utama di China. Namun demikian, rancangannya
digagalkan apabila komplot rampasan kuasanya terbongkar. Akibat rahsianya
terbongkar, maka Lin Bao melarikan diri dengan kapal terbang menuju ke Soviet
Union. Malangnya kapal terbang yang dinaiki kehabisan minyak dan terhempas pada
13 September 1971.
Perubahan
politik kedua adalah pulihnya semula kerjaya politik Deng Xiaoping. Beliau telah diangkat sebagai Timbalan Perdana
Menteri pada April 1973. Orang yang mengembalikan Deng Xiaoping pada kedudukan
ini ialah Chou En-lai. Gandingan Chou En-lai dan Deng Xiaoping telah memulakan
dasar yang lebih sederhana dalam pemodenan sektor ekonomi yang disahkan pada
persidangan Kongres Kebangsaan Rakyat kali ke-10 pada Ogos 1973. Sokongan ini
membawa kepada pengumuman Chou En-lai berkaitan “Empat Modenisasi” iaitu usaha
untuk memodenkan empat sektor utama iaitu pertanian, industri, pertahanan dan
sains.
Ketika beliau mula
memenangi tampuk pemerintahan, Deng Xiaoping sekali lagi dilucutkan semua
jawatan dalam Politburo PKC tetapi masih mengekalkan keahlian PKC. Seterusnya,
Hua Guofeng, ahli dalam Biro Politik, Timbalan Perdana Menteri, dan Menteri
Keamanan Awam telah dinamakan sebagai pemangku perdana menteri dan penolong
pengerusi yang pertama dalam parti. Manakala kedudukan Mao Tse-Tung masih lagi
kuat, walaupun beliau dalam keadaan kurang waras dan kesihatannya terganggu.
Pada bulan Jun 1976, beliau tidak dapat lagi menerima pelawaan untuk ke luar
negeri. Saat ini merupakan saat kegeringan Mao Tse-Tung sebelum meninggal dunia
pada bulan September 1976. Selepas kematian Mao Tse-Tung, nasib Deng Xiaoping
kembali menyinar dengan penyingkiran kumpulan yang menentangnya iaitu Kumpulan
Empat. Beliau mula beransur-ansur mengembalikan pengaruhnya dengan mengenepikan
kepimpinan Hua Guofeng. Pada tahun 1977, beliau menegaskan pihak parti dan
kerajaan tidak hanya menekankan soal ideologi dan doktrin parti. Bermula dengan
itu, Deng Xiaoping meneruskan dasar pembangunan Chou En-Lai untuk memodenkan
China. Usaha ini menampakkan kejayaan dan kepesatan pembangunan industri dan
infrastruktur dimajukan. Deng Xiaoping menjadi
pemimpin utama negara China yang baru. Beliau mengadakan pembangunan yang
perlahan-lahan di China dengan hanya mencontohi cara pembangunan bekas Soviet
Union, dan berpendapat bahawa China mesti melaksanakan cara pembangunan yang
baru untuk mempercepat langkah pembangunan. Deng Xiaoping memutuskan bahawa
China harus mengadakan pembaharuan terhadap dasar pentadbiran dalaman, dan juga
harus lebih giat membuka pintu dalam pelaksanaan dasar luar.
Mengadakan Empat Modernisasi
Walau bagaimanapun pengalaman pahit Deng Xiaoping ketika berlaku
Revolusi kebudayaan telah menyebabkan beliau bangkit menjadi pemimpin yang
ulung. Setelah Deng menyingkirkan Komplot Empat, beliau telah mengadakan Empat
Modernisasi. Beliau telah membuang pendekatan komunis yang ortodoks yang
mengutamakan ideologi dan insentif moral dan menggantikannya dengan pendekatan
dengan lebih liberal iaitu mengutamakan pragmatisme dan insentif materi.
Ucapannya yang terkenal ialah: “Tidak penting kucing itu berwarna putih atau
hitam, kalau ia pandai menangkap tikus, itulah kucing yang baik”. Deng juga
turut menentang pemerintahan Mao walaupun beliau pernah berada di bawah
pimpinan Mao. Beliau menyatakan bahawa, mundurnya China kerana disebabkan oleh
ajaran Mao yang salah. Beliau ingin membangunkan China dengan membuka pintu
kepada Barat dan Jepun. Membuka bidang ekonomi sahaja tidak cukup, beliau juga
ingin membuka bidang politik secara beransur-ansur
Deng seorang
komunis tulen tetapi berbeza dengan Mao. Deng tidak menganggap politik sebagai
panglima. Bagi Deng, pandangan politik haruslah komunis, tetapi ekonomi tidak
harus. Sebab tujuan pembangunan ekonomi China adalah kemakmuran dan
kesejahteraan rakyat.
Menjalinkan Kerjasama Dengan Negara Luar
Konsep pentadbiran Deng Xiaoping telah
memberi pengaruh yang penting kepada pembangunan China dan kesannya masih boleh
dilihat pada hari ini. Deng Xiaoping mempunyai pengetahuan luas dan mendalam
tentang hal-ehwal China serta antarabangsa. Pandangannya tentang hal-ehwal
tersebut juga sangat mendalam dan jelas. Beliau bukan sahaja dapat memahami
fenomena baru dengan cepat, tetapi juga mempunyai pandangan jauh terhadap
perkembangan sesuatu isu. Deng Xiaoping sangat mementingkan pendidikan dan
meletakkan pendidikan di tempat teratas dalam senarai pembangunan negara. Dasar
pendidikannya telah mendapat sokongan dan bantuan daripada kebanyakan orang
Cina yang terkenal di A.S. Deng Xiaoping juga menumpukan perhatian untuk
menimba dan mempelajari pengalaman serta dasar berjaya negara-negara maju dalam
bidang industri. Atas usaha beliau dalam kedua-dua bidang tersebut, China telah
mencapai kemajuan besar. Deng berjaya mengurangkan kemiskinan
global, jauh melebihi mana-mana pemimpin lain di dunia dalam abad ini.
Menurut Bloomberg, lebih 250 juta warga China telah melepaskan diri daripada
genggaman kemiskinan dalam zaman pemerintahan beliau.
UNDANG-UNDANG
Konsep Tiga Tidak
Demokrasi begitu penting di dalam pembangunan
dan pemodenan China. Dengan berpendapat bahawa dengan adanya suasana demokrasi
barulah pembebasan fikiran rakyat boleh dicapai. Konsep demokrasi yang
diungkapkan oleh Deng di sini sebenarnya bermaksud konsep “Demokrasi
Dipusatkan”. Deng masih percaya bahawa suasana demokrasi yang sebenar hanya
wujud apabila sebuah kerajaan Komunis yang mendapat mandat daripada majoriti
rakyat memerintah berkuasa mutlak. Deng dengan lantas membidas kerajaan PKC
yang sebelum itu mendapat kuasa yang dipusatkan itu tetapi bukan berdasarkan
kehendak majoriti rakyat.
Oleh
itu, pemerintahan mereka gagal membangunkan negara dan juga menyebabkan
kejatuhan mereka. Sehubungan dengan itu, Deng telah mengumumkan “Konsep Tiga
Tidak” (sanbu zhuyi) untuk membina semula suasana demokrasi masyarakat. “Konsep
Tiga Tidak” itu ialah “Tidak Mengungkit Kesilapan yang Lepas” (buzhua bianzi),
“Tidak Mengaibkan Sesiapa” (bukou maozi), “Tidak Menggunakan Kekerasan Terhadap
Sesiapa Sesuka Hati” (buda gunzi).
Deng juga telah secara berterus terang
menggesa satu reformasi perlu diadakan terhadap sistem pentadbiran organisasi
kerajaan. Idea-idea pragmatis beliau menonjol sekali dalam gesaan tersebut.
Contohnya beliau memperkenalkan Sistem Pentadbiran Bertanggungjawab. Setiap
pegawai kerajaan diminta bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang
diambil dibawah bidang kuasa kerja masing-masing. Melalui cara ini, mereka
tidak dapat mengelakkan diri daripada menanggung tanggungjawab sesuatu dasar
dengan alasan tanggungjawab kolektif yang selalu dipakai oleh orang Komunis.
Memperkenalkan Dasar Berkaitan Ekonomi
Apa yang menarik untuk dibincangkan di sini
ialah Deng juga turut mengeluarkan dasar-dasar berkaitan ekonomi. Deng
mencadangkan supaya kerajaan membenarkan sebahagian rakyat dari sesuatu tempat
menjadi kaya terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, dasar ekonomi pragmatis yang
pernah dilaksanakan pada zaman pemerintahan PKC sebelum itu, contohnya Period
Demokrasi Baru Awal 1960-an dan 1970-an, semuanya bersifat ekonomi pasaran.
Walau bagaimanapun, dasar-dasar tersebut tidak berpanjangan kerana pemimpin
pada masa itu Moa Tse-Tung telah membatalkannya. Namun, apabila Mao Tse-Tung
meninggal dunia, Deng Xiaoping
sekali lagi mempelopori idea-idea ini. Akan tetapi, amalan pengharaman
dasar-dasar yang bersifat ekonomi pasaran telah menjadi salah satu prinsip yang
kekal dalam fikiran pemimpin PKC. Oleh itu, jika cadangan Deng tersebut
dijadikan sebagai dasar, tentu mereka merasakan sukar untuk menyesuaikan diri
semasa pelaksanaan dasar-dasar itu. Perubahan ini merupakan satu transformasi yang
mendadak terhadap ekologi masyarakat China yang sekian lama di bawah Sistem
Ekonomi Terancang. Bagaimanapun, idea-idea asas reformasi Deng ini telah
mendapat sokongan majoriti Ahli Jawatankuasa Pusat PKC dalam Mesyuarat Kerja
Pusat tersebut.
Memperkenalkan Empat Prinsip (jianchi sixiang jiben yuanze)
Di dalam suatu mesyuarat Kerja Pusat, Deng Xiaoping yang pada
ketika itu memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri telah mengeluarkan
kenyataan-kenyataan rasmi yang menyemarakkan aktiviti Dinding Demokrasi di
jalan Xidan, Beijing. Di antaranya Deng pernah mengumumkan bahawa dia tidak
akan mengambil tindakan terhadap pihak-pihak yang melekatkan poster pandangan
pada Dinding Demokrasi itu walaupun poster-poster itu mengkritik kerajaan PKC.
Kenyataan-kenyataan ini dapat mewatakkan imej Deng sebagai pemimpin yang
bertoleransi. Deng juga telah mengumumkan “Ucapan Empat Prinsip” (jianchi
sixiang jiben yuanze). Empat prinsip itu ialah mesti mengekalkan haluan
perjalanan sosialisme, mesti mengekalkan diktaktorsip kelas proletariat, mesti
mengekalkan pimpinan PKC dan mesti mengekalkan fahaman Marxis-Lennis dan Maois.
Melalui pengumuman ini, Deng jelas telah memaparkan batasan had
toleransinya. Beliau mahu rakyatnya bebas berfikir di dalam satu rangka atau
bingkai besar yang dinamakan fahaman Marxis-Lennis dan Maois. Dengan garisan
batasan ini, rakyat jelata baru tahu kebebasan fikiran yang dialu-alukan oleh
Deng pada akhir 1978 itu mempunyai had dan kawasan larangannya. Jika mereka
melampaui batasan larangan tersebut, kerajaan PKC akan melayan mereka seperti
penjenayah.
Tentera Pembebasan Rakyat
Peristiwa protes Lapangan
Tiananmen 1989 adalah sebuah
rangkaian demonstrasi yang dipimpin mahasiswa yang diadakan di Lapangan Tiananmen di Beijing, Republik Rakyat Cina, antara 15 April dan 4 Jun 1989. Protes ini ditujukan
terhadap ketidakstabilan ekonomi dan korupsi politik yang kemudian membawa
kepada demonstrasi pro-demokrasi yang memang merupakan suatu yang belum lazim
di Cina. Lebih dari 3000 orang meninggal sebagai akibat tindakan dari pasukan
bersenjata. Mahasiswa memulai protes pada pertengahan
April 1989, dipicu oleh kematian Hu Yaobang, Setiausaha
Jenaral Parti yang mengundurkan diri. Hu dipandang sebagai seorang yang
berfikiran liberal dan dipaksa mengundurkan diri dari posisinya oleh Deng Xiaoping. Ramai yang
beranggapan terutama kaum intelektual, menganggap ini sebagai sebuah perlakuan
yang tidak adil.
Protes bermula
dalam skala kecil, dalam bentuk peringatan terhadap Hu Yaobang dan meminta
partai membaharui pandangan rasmi mereka terhadap Hu. Protes ini berkembang
setelah berita tentang konfrontasi antara mahasiswa dan polis berterusan meskipun pemerintah mengumumkan Undang-undang Darurat pada 20 Mei, demonstrasi terus berlaku.
Setelah para pemimpin Komunis berunding, maka keluarlah
perintah untuk menggunakan kekuatan militer untuk memecahkan krisis itu, dan Zhao Ziyang dilucutkan dari kedudukannya
sebagai pemimpin politik kerana dianggap gagal dalam mencegah aksi militer.
Lalu Parti Komunis memutuskan untuk menghentikan situasi itu sebelum berkembang
lebih parah. Tentera Pembebasan Rakyat dikirim untuk mengendalikan kota. Pasukan-pasukan ini diserang oleh para
buruh dan mahasiswa Cina di jalan-jalan kota Beijing dan kekerasan yang muncul
sesudah itu mengakibatkan kematian di antara penduduk dan militer. Pemerintah
Cina mengakui bahawa beberapa ratus orang mati dalam insiden ini. Pada 4 Jun 1989, “Tentera Pembebasan Rakyat”
(yang kononnya), menyembelih pelajar di Tiananmen, rakyat jelata justeru itu
sudah berasa kecewa total dengan masa depan politik.
Penentangan
Terhadap Politik Deng Xiaoping
Penentangan terhadap pentadbiran Deng
Xiaoping juga turut dilakukan oleh Moa Tse-Tung sendiri. Hal ini kerana apabila
menyentuh berkenaan dengan Revolusi Kebudayaan. Deng amat menghargai budi Moa
yang pernah menyelamatkannya, tetapi idea-idea yang di sampaikan di dalam Tiga
Dokumen yang bertujuan untuk mempercepatkan dasar-dasar ekonomi yang pragmatis
tetapi anti-Moa. Deng juga tahu bahawa tindakannya ini pasti akan
menyebabkannya mengalami nasib yang dasyat seperti semasa berlakunya Revolusi
Kebudayaan. Moa Tse-Tung telah mengesyaki bahawa Deng akan menafikan
pengiktirafan terhadap Revolusi Kebudayaan sebagai satu kejayaan PKC. Beliau
kemudian mengumumkan kritikan terhadap Tiga Dokumen itu sebagai satu usaha yang
cuba memulihkan pemerintahan kelas
kapitalis dan mengancam penerusan revolusi kebudayaan.
Selain itu, semenjak 1978, Deng
Xiaoping telah melakukan beberapa siri pembaharuan ekonomi dan politik yang
membawa kepada perubahan dalam ekonomi pasaran China dan sedikit liberalisasi
politik yang mengendurkan sistem tinggalan Mao Tse-Tung. Seawal 1989,
pembaharuan politik dan ekonomi ini membawa kepada ketidakpuasan hati dua
kumpulan rakyat terhadap kerajaan. Kumpulan pertama terdiri dari para pelajar
dan golongan cendekiawan yang percaya China perlu menumpukan lebih pembaharuan
dalam sistem politik kerana pembaharuan dalam ekonomi hanya memberi kebaikan
kepada golongan petani dan pekerja kilang berbanding golongan cendekiawan yang
mana pendapatan mereka masih ketinggalan jauh serta tidak mendapat manfaat
sepenuhnya daripada polisi pembaharuan.
Golongan cendiakawan lebih prihatin terhadap kawalan sosial dan politik
yang dipegang oleh Parti Komunis China.
Penentangan ini merupakan satu
cabaran kepada Deng dan beliau harus bijak menyelesaikannya supaya tidak
berlaku perkara buruk dan boleh menggugat kerajaan. Kumpulan kedua
terdiri dari golongan pekerja industri di bandar yang percaya pembaharuan
sosial dan politik sudah tersasar jauh. Kelonggaran dalam pengawalan ekonomi
telah mengakibatkan inflasi dan pengangguran yang mengancam kehidupan seharian
mereka. Bantahan Dataran Tiananmen pada
tahun 1989 boleh dikatakan didorong oleh kematian bekas Setiausaha Agung Hu
Yaobang. Perletakan jawatan Hu Yaobang sebagai Setiausaha Agung Parti
Komunis China diumumkan pada 16 Januari 1987. Gesaan beliau kepada pembaharuan
dan kebencian beliau kepada pembaziran golongan Maois menjadikan beliau sasaran
kambing hitam bagi Deng Xiaoping dan lain-lain selepas bantahan pro-demokrasi
pelajar 1986-1987. Perletakan jawatan
beliau disertakan dengan kritikan terhadap diri sendiri yang dipercayai dipaksa
oleh jawatankuasa pusat Parti Komunis. Kematian mengejut Hu Yaobang kerana
serangan jantung pada 15 April 1989 memberi peluang kepada pelajar untuk
berkumpul sekali lagi, bukan hanya untuk meratapi kematiannya tetapi juga
mendesak ditarik balik hukuman ke atas Hu Yaobang serta memberi perhatian
kembali kepada isu-isu yang dibangkitkan semasa bantahan pro-demokrasi
1986-1987 juga 1978-1979.
ANALISIS PERBANDINGAN POLITIK MOA TSE-TUNG DAN
DENGXIAOPING
Di dalam faktor politik perbezaan yang agak
ketara dapat dilihat didalam pentadbiran kedua-dua tokoh pemerintah Republik
Rakyat China ini. Sejarah kehidupan mereka juga membuktikan corak pemerintahan
mereka yang berbeza. Sepanjang riwayat hidup Deng, beliau hidup bersama-sama
dengan ibu tiri yang terdiri daripada ibu tiri, isteri, anak-anak dan cucu
cicitnya. Corak kehidupan ini dipercayai
beliau tidak begitu ekstrem dalam membuat apa-apa tindakan politik berbanding
dengan Moa Tse-Tung.
Di dalam politik,
Deng Xioaping pernah menjadi orang yang paling disukai oleh Moa Tse-Tung dan pernah menjadi musuh ketat oleh Moa Tse-Tung. Dari sudut pemikiran mereka begitu berbeza. Deng Xioaping juga merupakan seorang komunis tulen dan hal ini
berbeza dengan pemikiran Moa. Bagi Deng, pandangan politik haruslah besikap
komunis tetapi di dalam ekonomi tidak sama sekali. Hal ini kerana tujuan
pembangunan ekonomi China adalah untuk kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.
Jika ditinjau dari sudut pembaharuan dasar, Deng dianggap seorang yang
reformis. Deng telah memperkenalkan banyak dasar baru yang lebih baik kepada
rakyat berbanding dengan Moa Tse-Tung.
Deng juga telah mengumumkan “Ucapan Empat Prinsip” (jianchi sixiang
jiben yuanze). Empat prinsip itu ialah mesti mengekalkan haluan perjalanan
sosialisme, mesti mengekalkan diktaktorsip kelas proletariat, mesti mengekalkan
pimpinan PKC dan mesti mengekalkan fahaman Marxis-Lennis dan Maois. Deng telah mengumumkan “Konsep Tiga Tidak”
(sanbu zhuyi) untuk membina semula suasana demokrasi masyarakat. “Konsep Tiga
Tidak” itu ialah “Tidak Mengungkit Kesilapan yang Lepas” (buzhua bianzi),
“Tidak Mengaibkan Sesiapa” (bukou maozi), “Tidak Menggunakan Kekerasan Terhadap
Sesiapa Sesuka Hati” (buda gunzi).Deng juga telah secara berterus terang menggesa
satu reformasi perlu diadakan terhadap sistem pentadbiran organisasi kerajaan.
Pembaharuan-pembaharuan dasar dan kemajuan
ekonomi yang dilakukan oleh Deng ini telah menonjolkan bahawa beliau merupakan
seorang tokoh pemerintah yang ulung di China berbanding dengan Moa Tse-Tung.
Beliau juga telah melakukan banyak perubahan di dalam budaya, undang-undang dan
politik. Liberalisasi fikiran yang telah diterapkan oleh Deng juga telah
membantu rakyat China untuk mencapai kejayaan di dalam kehidupan mereka. Deng
telah membuat dasar pengekonomian berpusat untuk memajukan ekonomi China. Hal
ini tidak terjadi pada zaman Moa Tse-Tung. Oleh itu, jelaslah bahawa Deng
Xiaoping merupakan tokoh pemerintah China yang telah berjaya membawa banyak
perubahan kepada rakyar dan negara China. Walaupun karier politiknya begitu
mencabar dan mempunyai banyak halangan tetapi beliau sentiasa berpegang pada
pendirian beliau untuk memajukan Republik Rakyat China.
EKONOMI CHINA DI BAWAH
PENTADBIRAN MAO TZE TUNG.
Pemulihan Ekonomi (1949- 1952)
Pemulihan
ekonomi yang bermula di antara tahun 1949 sehingga 1952 merupakan tahap pertama
pembangunan ekonomi yang ditekankan oleh para pemimpin China. Perang China
Jepun (1937- 1945) dan Perang Saudara (1946- 1949) merupakan pencetus kepada pemulihan
ekonomi dalam aktiviti pertanian dan perindustrian. Selain itu, dalam tempoh
masa ini juga China telah terlibat dalam Perang Korea pada tahun 1950. Masalah-
masalah inilah yang mendorong kepada dasar pemulihan ekonomi China ini. Jika
dilihat dari aspek pertanian, pemulihan yang telah dilakukan ialah berlakunya
Reformasi Tanah pada Jun 1950 dan berakhir pada Disember 1950. Kemunculan
Reformasi Tanah ini adalah untuk menghapuskan kelas tuan tanah dan memperkenalkan
sistem pemilikan tanah kepada para petani. Namun begitu, sektor industri tidak
begitu dititikberatkan kerana mereka berpendapat tahap potensi pengeluaran
industri ini sangat rendah dan kadar pertumbuhannya tidak begitu
memberangsangkan. Secara keseluruhannya kami mendapati pemulihan ekonomi yang
dijalankan adalah langkah yang terbaik dalam membaik pulih sistem ekonomi negara
China yang semakin merosot sebelum ini ekoran daripada kucar- kacir yang
berlaku dalam politik dan juga masalah dalam peperangan itu sendiri.
Kemunculan Kempen “San Fan ( Tiga Anti) dan Wu Fan (Lima Anti)
Kempen
san fan (tiga anti) ini bermula pada
September 1951 dan berakhir pada April 1952 manakala kempen wu fan (lima anti) ini bermula pada
Oktober 1951 dan berakhir pada Jun 1952. Jika diperhatikan dengan teliti kempen
san fan ini diwujudkan bertujuan untuk menentang anasir jahat seperti ‘ rasuah,
pembaziran dan birokrasi’ Slogan yang
dilaungkan ini bertujuan untuk menghapuskan pegawai tadbir awam yang tidak
cekap serta menentang PKC dan mereka ini akan digantikan dengan pegawai-
pegawai yang lebih efektif dan bertindak secara birokrasi seiring dengan
kehendak Mao Tze Tung.
Kempen
wu fan ini pula merupakan salah satu
pergerakan yang diwujudkan untuk menghapuskan ahli perniagaan yang degil dan
mempratikkan rasuah. Hal ini dapat dilihat bagi memenuhi tujuan utama PKC.
Melalui kempen ini PKC cuba menentang amalan rasuah, pencuri harta dan aset
negeri, pencuri maklumat rahsia negeri, penipuan dalam pemberian kontrak
kerajaan dan pengelakan cukai. Hal inilah yang menyebabkan kempen ini dikenali
sebagai kempen lima anti kerana terdapat 5 tumpuan atau fokus yang telah
ditekankan.
Memang tidak dinafikan lagi, kempen
yang dijalankan ini memberikan kesan negatif kepada ramai perintis industri dan
ahli perniagaan. Terdapat di antara mereka yang perlu membayar cukai yang tinggi,
dipenjara, dihukum bunuh dan membunuh diri. Hal ini dapat dilihat, apabila
terdapat seramai 323100 orang yang telah ditangkap dan 280 lagi telah membunuh
diri. Namun begitu, dapat diperhatikan di sini bahawa kedua- kedua kempen yang
dijalankan ini memberikan kesan positif kepada PKC. Hal ini dapat dilihat
apabila Mao Tze Tung menyatakan wang diperolehi daripada kedua- dua kempen ini
boleh digunakan untuk 8 bulan peperangan.
Rancangan Lima Tahun China Fasa
Pertama (1953- 1957)
Rancangan
Lima Tahun China Fasa pertama ini merupakan kesinambungan daripada pemulihan ekonomi yang telah
diimplementasikan sebelum ini. Jangka masa 1953 sehingga 1957 ini merupakan
langkah awal ke arah peralihan ekonomi kapitalis kepada sosialis. Bagi
melaksanakan rancangan ini, pihak kerajaan China telah mengadaptasi model
pembangunan ekonomi jangka panjang Soviet Union. Mao Tze Tung sendiri turut
mengakui mereka tidak memikirkan apa-apa kaedah di dalam membangunkan rancangan
ini kecuali meniru kaedah Soviet Union. Antara fokus utama yang digariskan oleh
PKC dalam rancangan ini adalah berkaitan dengan perubahan ekonomi menjadi lebih
condong kepada sosialis dalam sektor industri dan juga pertanian.
Sektor perindustrian merupakan salah
satu daripada sektor yang diberi perhatian di dalam Rancangan Lima Tahun China
Fasa Pertama ini. Pembangunan industri berat amat dititikberakan oleh pihak
kerajaan dengan menjadikan model Soviet Union sebagai panduan dan rujukan
mereka. Hasil daripada fokus untuk membangungkan bidang industri berat ini,
terdapat sebanyak 694 projek yang telah dilaksanakan dan 156 daripada projek
tersebut mendapat bantuan daripada Soviet dari segi penyelidikan, perancangan
dan persetujuan teknikal. Melalui perancangan ini jumlah kasar pengeluaran
industri telah meningkat sebanyak 98.3 peratus antara tahun 1952 sehingga 1957.
Kejayaan yang dapat dilihat di dalam pembangunan industri berat ini ialah
menjelang penghujung tahun 1957 China mampu menghasilkan traktor, kereta, kapal
kargo dan jet pejuang.
Dalam konteks yang lain, bidang
pertanian juga menjadi salah satu tumpuan di dalam perancangan ini. Memang
tidak dapat dinafikan lagi bidang pertanian ini juga merupakan bidang yang cuba
dilakukan proses transformasi ke arah sosialis dengan mengadakan pertanian
secara bekerjasama. Berdasarkan rancangan ini kita dapat melihat beberapa
perubahan yang cuba dilakukan oleh pihak kerajaan di dalam sektor pertanian.
Hal ini dapat dilihat apabila rancangan fasa pertama ini menetapkan menjelang
1957 , 1/3 daripada petani akan terlibat dengan pertanian secara bekerjasama.
Kerjasama pertanian ini diwujudkan bagi meluaskan pengeluaran pertanian yang
mana sebelum ini hanya dilakukan dalam skala yang kecil dan persendirian sahaja.
Namun begitu sudah menjadi kelaziman apabila terdapat juga sesetengah yang
menentang rancangan yang telah ditetapkan ini. Pertanian yang dijalankan secara
berkumpulan bagi memenuhi keperluan penduduk yang bertambah dan pembelian
teknologi Soviet Union ini turut mendapat tentangan orang ramai. Namun begitu, campurtangan
Mao Tze Tung telah berjaya menyekat penentangan ini dan akhirnya usaha ini
membuahkan hasil apabila 90 peratus objektifnya tercapai.
Setelah dianalisi kami mendapati industri
berat dalam Rancangan Lima Tahun China Fasa Pertama ini telah menunjukkan
perkembangan yang positif berbanding dengan sewaktu pemulihan ekonomi, sektor
industri ini tidak begitu dititikberatkan. Selain itu, dari segi sektor
pertanian pula telah berlaku perubahan yang drastik. Hal ini dapat dilihat
apabila pihak kerajaan cuba mensosialisasikan bidang pertanian. Hasil pertanian
ini diberikan sama rata dalam kalangan petani yang mana sebelum ini pertanian
dijalankan secara persendirian. Oleh hal yang demikian, pekembangan ekonomi
yang bersifat individu secara beransur- ansur dapat dikurangkan melalui sosialisasi
sektor pertanian ini. Melalui rancangan ini juga pihak kerajaan berjaya
mencapai objektif pemilikan awam melalui perubahan ke arah sosialis di dalam
pertanian dan perindustrian.
Rancangan Lima Tahun China Fasa
Kedua (1958-1962)
Rancangan
ini telah diperkenalkan oleh Mao Tze Tung semasa perlaksanaan Gerakan Melompat
ke Hadapan. Kempen ini dijalankan oleh Mao Tze Tung untuk membangunkan
pembangunan teknikal dan mencapai tahap ekonomi yang memberangsangkan. Kempen
ini disuarakan oleh Mao Tze Tung sebagai langkah sokongan kepada keberkesanan
fasa pertama Rancangan Lima Tahun Pertama. Pada tahap ini, Mao Tze Tung telah
melancarkan sistem ekonomi yang mengutamakan penggunaan tenaga kerja yang
banyak dan menggunakan selain menghasilkan pengeluaran dengan cara tradisional.
Selain itu, ekonomi pada tahap ini juga memberikan tumpuan kepada industri
besi, pembangunan tenaga elektrik, arang batu, dan minyak juga diberikan
tumpuan. Industri pengeluaran juga cuba dipertingkatkan apabila jaringan kereta
api dan lebuh raya dibina di China. Sektor pertanian pula dititikberatkan dalam
pembangunan ekonomi pada tahap ini.
Demi melaksanakan dasar ekonomi yang
telah dirancang, golongan massa atau petani telah dipindahkan dalam kawasan
perkampungan yang dikenali sebagai commune.
Melalui cara ini, kerajaan dapat menjaga keuntungan ekonomi petani selain
memudahkan mereka menerima bantuan dalam usaha meningkatkan pengeluaran mereka.
Demi mencapai kekuatan yang besar, satu commune
yang besar telah dibina dan dapat menempatkan lebih 10,000 orang atau 10,000
orang isi rumah. Adalah dianggarkan bahawa satu commune itu sama saiz dengan
sebuah pekan. Tenaga yang besar amat diperlukan oleh kerajaan China untuk
gerakan pembangunan projek mega seperti projek pembinaan terusan dan beberapa
lagi projek pembinaan.
Ekonomi masyarakat commune ini pula berdasarkan ekonomi
sara diri. Setiap ahli commune akan
diberikan tanah untuk bercucuk tanam dan menghasilkan barangan industri
kampung. Selain itu, individu juga tidak dibenarkan untuk memiliki harta. Hak
milik tanah petani akan diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan. Setiap individu
juga tidak dibenarkan untuk menerima upah atas setiap pekerjaan yang dilakukan.
Mereka hanya diberikan keperluan yang sama rata seperti semua individu dalam commune. Tujuan dasar ini dijalankan
adalah untuk membuang sikap individualistic dalam kalangan penduduk China untuk
membentuk masyarakat yang mengamalkan ekonomi sosialis.
Kerajaan China telah mengumumkan
bahawa pengeluaran negara dapat dipertingkatkan pada tahun 1958. Hal ini
demikian kerana, pada 1957, 65 peratus pengeluaran industri dapat
dipertingkatkan selain pertambahan peralatan mesin sebanyak tiga kali ganda,
keluli dan besi bertambah dua kali ganda, minyak bertambah 50 peratus dan
elektrik bertambah 40 peratus. Malangnya, pertambahan ini berlaku hanya dari
aspek kuantiti dan bukannya kualiti. Walaubagaimanapun, peningkatan pengeluaran
ini hanya satu tipu helah kerajaan sahaja demi menutup kegagalan dasar yang
dijalankan. Hal ini demikian kerana, laporan yang terperinci telah menjelaskan
bahawa terdapatnya mesin-mesin yang terbengkalai dan tidak dipakai secara
optimum. Contohnya di Louyang, tiga kilang telah mengeluarkan banyak lebihan
besi-besi tidak boleh digunakan dalam mana-mana industri iaitu sebanyak 2500 tan.
Di Shenyang pula, pengeluaran besi tidak bermutu.
Setelah dianalisis, ‘Gerakan
Melompat ke Hadapan’ ini telah memberikan kesan kepada ekonomi rakyat dan
negara. Walaupun kerajaan mengatakan gerakan ini berjaya, tetapi kenyataannya,
gerakan ini dilihat gagal kerana berlakunya banyak pembaziran daripada
pengeluaran. Selain itu, barangan yang dihasilkan juga tidak berkualiti untuk
dipasarkan dengan harga yang tinggi. Bagi rakyat pula, mereka tetap hidup dalam
kemiskinan kerana mereka tidak dibenarkan untuk memiliki harta atas hasil usaha
mereka.
Penstrukturan Semula Ekonomi
(1963-1965)
Penstrukturan ekonomi merupakan satu langkah
yang dilakukan oleh kerajaan China untuk mengatasi kelemahan yang dialami dalam
‘Gerakan Melompat ke Hadapan’. Terdapat empat panduan yang telah ditetapkan
dalam masa tiga tahun ini. Panduan itu ialah penyesuaian, penggabungan,
pemantapan, dan menaikkan taraf atau kedudukan.
Panduan
kepada penyesuaian telah diperkenalkan untuk menekankan bidang agrikultural di
samping menghentikan kacau-bilau yang berlaku disebabkan perasaan tidak puas
hati rakyat atas kekegagalan gerakan yang dilakukan sebelum ini sehingga
menimbulkan kesan kebuluran yang teruk kepada rakyat. Penggabungan pula
bermaksud penumpuan kepada penukaran autoriti dan fungsi dalam sistem commune dan juga pengurusan industri.
Hal ini disebabkan kegagalan kedua-dua sistem ini untuk meningkatkan ekonomi
negara. Pemantapan pula dilakukan oleh kerajaan China untuk menguatkan hubungan
yang lemah diantara unit ekonomi. Peningkatan kepada kualiti bahan pengeluaran
diberi penekanan dalam panduan menaikkan taraf. Hal ini disebabkan untuk
memenuhi permintaan pengguna yang tinggi.
Secara
keseluruhannya, penstrukturan semula ekonomi ini menyebabkan pelaburan dalam
industri berat dikecilkan dan mengubah struktur industri yang tidak relevan.
Selain itu, langkah ini berjaya mengembalikan kestabilan ekonomi China dan
mengurangkan pembaziran dalam pengeluaran barangannya yang tidak berkualiti.
Hal ini membuktikan penstrukturan semula ekonomi di China berjaya membawa
perubahan positif dalam sejarah ekonomi China.
Rancangan Lima Tahun China Fasa
Ketiga (1966-1970)
Dalam
fasa ini, Mao Tze Tung tidak banyak memfokuskan tentang pertumbuhan ekonomi
China. Hal ini demikian kerana, beliau risau dengan penglibatan golongan
kapitalis dalam ekonomi China yang muncul pada tahap ini seperti Liu Shaoqi,
Deng Xiaoping, Peng Zhen, dan Luo Ruiqing. Pada pendapat beliau, golongan ini
dilihat boleh mempengaruhi golongan petani, belia dan generasi akan datang. Penglibatan
golongan kapitalis bermula selepas kegagalan gerakan ‘Melompat ke Hadapan’.
Disebabkan pentadbiran commune yang
telah dirombak dalam penstrukturan ekonomi, petani telah dibenarkan untuk
menjual barang di pasaran bebas selain bantuan kewangan diberikan kepada
industri-industri di China. Walaupun banyak gerakan-gerakan yang dilakukan oleh
Mao Tze Tung dalam fasa ini, gerakan itu tidak banyak menyentuh kepada ekonomi
China cuma perpindahan penduduk kawasan industri di bandar ke kawasan pertanian
di kawasan luar bandar telah memberikan impak negatif kepada ekonomi
China.
EKONOMI
CHINA DI BAWAH PENTADBIRAN DENG XIAOPENG
Deng Xiaoping dari sudut ekonomi telah
membuat satu perubahan serta memberi kesan yang besar dalam sistem ekonomi
China. Dalam idea Deng Xiaoping, China yang diakui sebagai sebuah negara
komunis telah berubah kepada sistem kapitalis dari sudut ekonominya. Hal ini
sebenarnya bercanggah dengan pegangan komunis yang mana segala aspek sosial,
politik dan ekonomi diserahkan kepada kerajaan.Walaubagaimanapun, dengan
melihat kejayaan sistem ekonomi kapitalis di negara jiran seperti Jepun, Deng
Xiaoping telah berjaya merubah ekonomi China dengan menggunakan prinsip yang
sama.
Dalam
memegang slogan “Menjadi kaya itu mulia”,
Deng Xiaoping telah menyusun sistem ekonomi China dengan baik. Beliau pada
peringkat awalnya terlebih dahulu memberi fokus kepada para petani dan juga sektor pertanian.
Setelah itu fokus mula diberikan kepada sektor industri. Dalam sektor industry
ini memperlihatkan keberanian Deng Xiaoping dalam membuka kembali perdagangan
China kepada negara-negara luar. Selain itu, sistem pertahanan yang memberi
kelebihan pada ekonomi juga diberikan tumpuan oleh Deng Xiaoping dan akhir
sekali, perubahan ekonomi turut dilaksanakan dari aspek sains dan teknologi.
Pertanian
Dalam
memajukan sektor pertanian, Deng Xiaoping lebih menumpukan perhatiannya kepada
kebajikan para petani. Sebelum era Deng Xiaoping, para petani berada dibawah
kuasa tuan tanah. Dalam hal ini, hasil pertanian tidak dapat disumbangkan
sepenuhnya kepada ekonomi negara.Sebaliknya perlu diberikan kepada tuan tanah.
Keadaan ini menyekat perkembangan ekonomi di China yang sememangnya merupakan
sebuah negara yang berasaskan pertanian. Lantaran itu, pada tahun 1978, Deng
Xiaoping telah pun membebaskan para petani daripada cengkaman tuan tanah.
Melalui kaedah ini, segala hasil pertanian yang diusahakan petani dapat
dipasarkan mengikut harga yang telah ditetapkan oleh pasaran yang sememangnya
menguntungkan para petani. Keadaan ini menggalakkan lagi petani untuk berusaha
dengan lebih gigih dalam pertanian sekaligus merancakkan ekonomi China.
Dalam
pada itu, Deng Xiaoping juga telah membuat satu perjanjian atau lebih dikenali
sebagai kontrak dengan para petani di China. Dalam kontrak tersebut, para
petani perlu menjual hasil pertanian kepada kerajaan dan dibeli dengan harga
pasaran yang berpatutan. Dengan kontra kini, ianya menggalakkan lagi petani
untuk menambah baik hasil pertanian mereka. Kontrak tersebut juga boleh
dipanjangkan untuk 3, 5, dan juga 15 tahun. Kontrak ini juga boleh diwarisi
,dibeli dan juga dijual. Keadaan ini menunjukkan bahawa kebebasan telah
diberikan kepada para petani dalam usaha untuk memajukan ekonomi China dari
aspek pertanian. Perkembangan dalam bidang pertanian ini telah membawa kepada
perkembangan sektor perindustrian.
Perindustrian
Dalam sektor ini, Deng Xiaoping telah
mengubah sistem ekonomi di China kepada ekonomi yang berasaskan pasaran. Dalam
sistem ini, terdapat beberapa kawasan yang dijadikan kawasan khas untuk
perkembangan ekonomi China.Kawasan ini dinamakan Zon Ekonomi Khas yang terletak
di Guangdong, Fujian, dan Hainan. Dengan adanya kawasan ini, segala bentuk
industri yang menghasilkan barangan komoditi China berjaya dipasarkan dan
dieksport. Strategi ini berjaya merubah negara China daripada sebuah negara
pengeksport komoditi bermutu rendah kepada pengeksport komoditi yang bermutu
tinggi. Hal ini sekaligus meningkatkan kadar eksport China kepada 10 kali ganda
dan menjadikan China sebagai sebuah negara pengeksport komoditi yang bertaraf
dunia.
Dibuktikan
juga, dengan perkembangan sektor perindustrian, mulawujud perusahaan kecil dan
sederhana yang dijalankan di China. Perusahaan ini banyak memberikan keuntungan
kepada rakyat China. Lantaran itu, perangkaan telah membuktikan bahawa, lebih
100,000 perniagaan persendirian ditubuhkan berasaskan keluarga pada sekitar
tahun 1978. Perusahaan ini pula meningkat kepada 6 juta pada tahun 1983 dan
meningkat lagi kepada 17 juta pada tahun 1985. Walaubagaimanapun, perusahaan
ini banyak bergantung kepada sumber dan bahan dari dalam negara China. Oleh
sebab itulah, melalui kaedah membuka pintu oleh Deng Xiaoping, ramai pelabur
asing masuk ke China dan meningkatkan jumlah dagangan luar China. Hasilnya,
jumlah dagangan luar China meningkat mendadak kepada $ 38 Bilion sekitar tahun
1980.
Dalam
sektor perindustrian, Deng Xiaoping dengan berani telah merubah dasar China
dengan membuka ruang kepada negara asing untuk melabur di China. Kerana
keberjayaan sektor perindustrian,seramai 200 000 warga asing telah melabur
dalam negara China. Pelaburan tersebut pula telah memberi keuntungan sebanyak
60 Bilion dolar kepada China. Selain itu juga, bilangan pekerja industry di China
juga semakin bertambah iaitu sebanyak 900 juta orang. Kebanyakan mereka
merupakan para petani yang menjadi penyumbang utama sektor perindustrian China.
Dalam
sektor perindustrian juga, Deng Xiaoping telah merubah sistem ekonomi di China.
Melalui sektor perindustrian, sudah pasti banyak syarikat-syarikat yang
terlibat dalam menyumbang kepada kemajuan industri China. Dalam pada itu,
syarikat-syarikat yang terlibat ini diberi kebebasan untuk memiliki saham –
saham yang penting atau dominan. Apabila kebebasan ini diberi, syarikat yang
terlibat akan mudah untuk mendapat keuntungan tanpa sebarang sekatan ataupun
pengawalan daripada pihak kerajaan. Perkara ini membuktikan bahawa, China pada
zaman Deng Xiaoping telah banyak memberi ruang dan peluang kepada agen perkembangan
ekonomi untuk memilih cara mereka sendiri dalam mendapatkan keuntungan.
Secara
keseluruhannya, sektor perindustrian yang membawa kepada dasar bukapintu China
telah memberi kesan kepada sektor perkhidmatan pula. Hal ini demikian kerana,
apabila ramai pelabur asing melabur dalam negara China, pekerjaan dalam bidang
perkhidmatan sangat diperlukan bagi memastikan setiap pelaburan yang dibuat
mendatangkan hasil. Hal ini sekaligus merancakkan sektor perkidmatan dan juga
turut mempromosikan sektor perkhidmatan China ke negara luar.
Zon
Ekonomi Khas
Sepanjang pentadbiran Deng Xiaoping,
beliau berjaya memperkukuhkan sistem eknomi China sehingga menjadi kuasa besar
dalam ekonomi dunia dengan menubuhkan Zon Ekonomi Khas. Dalam penubuhan Zon
Ekonomi Khas, Deng Xiaoping bijak memilih kawasan persisiran pantai dan juga
berdekatan dengan pelabuhan utama seperti Hong Kong dan juga Macau. Dengan
pemilihan kawasan persisiran pantai, ianya dapat menarik ramai pelabur ataupun
pedagang asing untuk melabur. Hal ini demikian kerana, kawasan persisiran
pantaiakan memudahkan pergerakan dan perdagangan pelabur luar.
Dalam
Zon Ekonomi Khas, antara tempat yang menjadi tumpuan Deng Xiaoping ialah
seperti di Xiamen, Shantou, Shenzhen dan juga Zuhai. Kawasan pelabuhan ini
berkembang maju sehingga menjadi sumber utama kepada kemajuan ekonomi
China.Sebagai contoh di Zuhai, pengambilannya sebagai Zon Ekonomi Khas telah
menjadikannya sebagai kawasan pertanian yang membangun. Semenjak tahun 1980
lagi, terdapat sebanyak 11, 254 buah syarikat pelaburan asing telah melabur di
Zuhai dengan bermodalkan pelaburan sebanyak RM 43.6 bilion. Hal ini membuktikan
bahawa ramai pelabur asing mula mempercayai China dan seterusnya menjadikan
China sebagai kuasa besar ekonomi dunia dan mampu bersaing dengan negara maju
yang lain.
Ketenteraan
Dan Teknologi
Dalam
pada itu, perkembangan dan kemajuan ekonomi di China telah banyak membantu
memajukan sistem ketenteraan di China. Hal ini demikian kerana, segala
keuntungan ekonomi yang diperoleh sedikit sebanyak digunakan untuk membeli
peralatan dan kelengkapan senjata tentera China. Hal ini sekaligus menjadikan
segala keperluan ketenteraan China serba lengkap dan maju. Dari sudut teknologi
pula, dengan mewujudkan Zon Ekonomi Khas segala bentuk teknologi terkini dibawa
masuk ke China. Dengan strategi ini, ramai pemodal luar bermina tuntuk
berdagang di China, Dengan penggunaan teknologi, banyak infrastruktur dan
kemudahan dibina seperti jalan raya, pelabuhan dan juga menyediakan kos buruh
yang murah. Antara tempat yang dibangunkan dalam kawasan Zon Ekonomi Khas ini
pula ialah seperti di Shenzen, Zuhai, Shantou dan Xiamen. Perubahan ini
sekaligus meransang pemodal dari luar untuk masuk ke China dan meningkatkan
tahap ekonomi China.
Secara
kesimpulannya, Deng Xiaoping telah berjaya merombak semula sistem ekonomi di
China yang lebih mundur pada zaman Mao Zedong yang lebih tertumpu kepada
ekonomi dalam negara China sahaja. Bahkan, melalui sistem buka pintu yang telah
diperkenalkan oleh Deng Xiaoping, China berjaya
untuk membuktikan bahawa ekonomi mereka setaraf dengan negara-negara maju yang
lain dan perkembangan dari zaman Deng Xiaoping ini masih lagi diteruskan oleh
China sehingga ke hari ini.
ANALISIS PERBANDINGAN EKONOMI
MAO TZE TUNG DAN DENG XIAOPENG.
Jika
dilihat dari aspek ini juga terdapat jurang perbandingan yang cukup ketara
antara pentadbiran Mao Tze Tung dan Deng Xiaopeng dalam melestarikan aspek
ekonomi di China. Hal ini dapat dilihat
sewaktu mao Tze Tung memegang tampuk pemerintahan beliau banyak mengadaptasikan
model ekonomi Soviet Union iaitu Rancangan Lima Tahun Ekonomi. Berdasarkan
model inilah kerajaan China cuba menstruktur semula ekonominya yang semakin
merosot sejak beberapa abad yang lalu terutamanya sewaktu proses membentuk
Revolusi 1911 sehingga terbentuknya Republik Rakyat China pada tahun 1949.
Kerajaan China pada waktu ini mendapat bantuan modal, kepakaran, nasihat dan
peralatan ekonomi daripada Soviet Union. Selain itu, fokus utama di dalam aspek
ekonomi ini berteraskan kepada sektor industri dan juga pertanian. Pelbagai
usaha telah dibuat bagi membangunkan ekonomi negara China seperti mengadakan
Gerakan Melompat Ke Hadapan dan juga Revolusi Kebudayaan. Namun begitu, pada
akhirnya segala usahan dan perancangan yang dilakukan tidak membuahkan hasil
yang begitu memberangsangkan.
Berbanding dengan aspek ekonomi
sewaktu pentadbiran Den Xiaopeng pula, beliau telah mengambil pendekatan yang
berbeza dengan apa yang telah dilakukan oleh Mao Tze Tung. Hal ini dapat
dilihat dari aspek ekonomi ini, Deng Xiaopeng telah memberikan fokus kepada
pertanian, perindustrian, teknologi dan juga ketenteraan. Selain itu, beliau
juga turut memperkenalkan Zon Ekonomi Khas pada waktu ini yang telah memberikan
keuntungan kepada ekonomi China kerana aktiviti import dan eksport semakin
berkembang. Hasil daripada pengenalan Zon Ekonomi Khas yang dijalankan atas
dasar membuka ruang yang lebih luas kepada dunia luar negara China juga telah
berjaya membawa masuk pelbagai teknologi terkini daripada luar.
Secara keseluruhannya, perbezaan
ideologi di antara kedua- dua tokoh ini telah membawa kepada pengenalan ekonomi
yang berbeza di antara satu sama lain. Pada waktu pentadbiran Mao Tze Tung
ekonomi China tidak begitu pesat membangun berbanding dengan era pemerintahan
Deng Xiaopeng yang berjaya membawa China menjadi salah sebuah negara yang
mempunyai kekuatan ekonomi yang mantap sehingga ke hari ini.
SOSIAL CHINA DI BAWAH PENTADBIRAN
MAO TZE TUNG
KESAN
PENTADBIRAN MAO TZE TUNG DARI ASPEK SOSIAL
Sejak
Mao Tze Tung berjaya dilantik menjadi pengerusi PKC pada 1 Oktober 1949, beliau
telah membuat banyak perubahan dan pembaharuan dalam sistem pentadbiran China.
Kesan pembaharuan yang dilakukan dalam aspek politik dan ekonomi sedikit
sebanyak telah mempengaruhi dan memberi kesan tidak langsung kepada aspek
sosial masyarakat China. Hal ini demikian kerana, masyarakat China dilihat
semakin dekat dalam usaha menggerakkan dasar komunisme di China pada ketika
itu. Jika dilihat dalam usaha pembentukan masyarakat China itu sendiri,
kerajaan China telah menafsirkan rakyat republik tersebut berasakan kepada
empat kelas sosial iaitu pekerja, petani, bojuis kecil, dan juga kapitalis
kebangsaan. Hal ini dapat memberikan gambaran bahawa semua rakyat China penting
dan diberi perhatian dalam pentadbiran yang dijalankan oleh Mao Tze Tung.
Seperti juga ekonomi, kesan sosial boleh dilihat melalui fasa atau tahap yang
telah dilakukan oleh Mao Tze Tung.
Kebajikan Rakyat Terjaga
Jika
ditinjau dari aspek petani itu sendiri mereka mendapat peluang dalam memberikan
tuduhan dan aduan terhadap kekejaman dan ketidakadilan yang telah dilakukan
oleh golongan tuan tanah. Hal ini dapat dilihat di Utara China apabila tuan
tanah terpaksa berhadapan dengan tuduhan yang dilemparkan mengenai kekejaman
yang dilakukan seperti menyumpah dan memukul para petani yang cuba memungut
hasil gandum di tanah mereka. Tuan tanah ini dibicarakan di mahkamah orang awam
berdasarkan aduan dan tuduhan yang dikemukan oleh para petani yang tertindas.
Keadaan ini jelas menunjukkan kepada kita kehidupan petani yang selama ini
sering tertindas dengan kekejaman tuan tanah mendapat pengadilan yang
sewajarnya. Namun jika diperhatikan dengan lebih dalam lagi, pengenalan
Reformasi Tanah ini sebenarnya memberikan impak negatif kepada kehidupan sosial
tuan- tuan tanah. Hal ini dapat dilihat apabila kelas tuan tanah telah
dimalukan dengan terpaksa menyerahkan segala aset ekonominya dan terdapat juga
dalam kalangan mereka telah dibunuh. Sebagai contohnya di Shanghai, tuan tanah
terpaksa membahagikan segala peralatan pertanian, ternakan dan rumah milik
mereka dalam kalangan petani. Keadaan yang berlaku ini jelas menunjukkan
keistimewaan para petani yang terjamin sebelum pengenalan Reformasi Tanah
semakin lama semakin terhakis.
Di samping itu, sewaktu Fasa
Pemulihan Ekonomi, kesan sosial lain yang wujud pada waktu ini ialah wujudnya
Undang- Undang Perkahwinan 1950 yang telah diperkenalkan oleh Republik Rakyat
China. Pengenalan undang- undang ini telah mengubah sikap masyarakat China
terhadap perkahwinan dan kekeluargaan. Sebagai contohnya, pada masa ini
perkahwinan yang diatur dan perkahwinan yang dibeli telah diharamkan. Hal ini
demikian kerana, setiap lelaki dan wanita berhak memilih pasangan hidup
masing-masing. Selain itu, hak kaum wanita juga semakin dititikberatkan pada
waktu ini. Kaum wanita berhak mendapat hak yang sama di salam guna tenaga kerja
dengan mendapat gaji yang sama rata bagi kerja yang sama. Keadaan ini jelas
menunjukkan norma- norma tradisional yang diamalkan sebelum ini mula diubah mengikut arus
kemodenan.
Penggunaan Tenaga Buruh yang
Banyak
Dalam
fasa ini, kesan kepada rakyat China dapat dilihat apabila rancangan untuk
menubuhkan commune telah diutarakan.
Rancangan ini telah dilaksanakan oleh kepimpinan Parti Komunis China (PKC)
selama lima bulan iaitu antara April dan September 1958. Sebanyak 98.2 peratus
isi rumah keluarga petani telah disusun ke dalam 26,425 commune. Tujuan sebenar commune
dijalankan adalah untuk menggerakkan ekonomi negara dengan menggunakan
tenaga buruh yang banyak.
Oleh hal yang sedemikian, Mao Tze
Tung telah menggunakan rakyat China yang ramai sebagai penggerak kepada
rancangan ini. Hal ini dapat dibuktikan apabila golongan petani atau massa ini
telah digunakan dalam pembangunan projek besar. Selain itu, tenaga buruh juga
digunakan untuk tugas-tugas penting yang lain seperti membekalkan makanan dan
juga bahan mentah untuk perindustrian selain digunakan untuk membina jalan,
jambatan, pengairan dan lain-lain lagi. Hal ini menunjukkan setiap individu
dalam negara merupakan aset penting dalam pembangunan negara.
Kehidupan Rakyat Terkongkong dan
Tertekan
Sistem
commune juga mengumpulkan rakyat
China untuk tinggal dalam satu komuniti yang besar. Setiap commune mengamalkan ekonomi sara diri dimana mereka menghasilkan
makanan melalui pertanian kecil-kecilan yang dilakukan di belakang rumah mereka
atau dikenali sebagai relau pig-iron.
Pentadbiran commune diletakkan di
bawah kelolaan separa tentera dan mempunyai dapur, dewan besar dan nursery.
Golongan petani pula telah melantik satu jawatankuasa untuk menguruskan
sesebuah commune. Sebanyak 24 commune telah dibentuk pada tahun 1958.
Hal
ini telah memberi kesan kepada rakyat apabila masyarakat China tidak lagi
tinggal bersama keluarga mereka. Hal ini demikian kerana, mereka harus hidup
dalam satu keluarga besar. Masyarakat commune
akan makan secara beramai-ramai dalam dewan makan awam yang telah
disediakan. Adalah dikatakan bahawa pada akhir tahun 1959, sebanyak 3.9 juta
dewan makan telah didirikan di China. Oleh itu, jelas disini bahawa masyarakat
China perlu bergaul dengan masyarakat setempat sama ada mereka suka atau tidak.
Dari segi ekonomi pula, rakyat mengalami kesusahan kerana tidak mereka tidak
dibenarkan memiliki harta dan menerima upah atas kerja yang dilakukan tetapi
digantikan dengan keperluan seperti ahli commune
yang lain.
Berikutan itu, muncul pula masalah
sosial di kalangan petani. Golongan ini telah lari meninggalkan commune masing-masing dan menuju ke
Bandar untuk menjadi peminta sedekah. Selain itu, mereka juga melakukan
kegiatan jenayah seperti menyerang hendap trak-trak dan merompak pengembara.
Bagi gadis-gadis pula, mereka memilih untuk menjadi pelacur walaupun kerajaan
Komunis telah mengharamkan kegiatan itu sejak awal 1950-an.
Pengabaian Sistem Pertanian dan
Kadar Kematian Rakyat yang Tinggi
Dasar
Mao Tze Tung untuk menaikkan industri besi di China juga memberi kesan kepada
petani. Hal ini disebabkan kerana, golongan petani diminta untuk meleburkan
segala besi yang dijumpai termasuklah periuk, tombol pintu, dan alat-alat
pertanian untuk menambahkan bahan mentah tersebut untuk digunakan dalam
industri berat. Mengikut laporan, sebanyak 140,000 tan peralatan pertanian
telah dileburkan dalam kebuk bakar di wilayah Henan. Hal ini telah menyebabkan golongan
petani mengabaikan sektor pertanian dan mengakibatkan masalah kekurangan
makanan. Kesan lain ialah masalah kekurangan makanan yang teruk selain
kekurangan zat makanan. Hal ini telah menyebabkan pelbagai penyakit timbul
dalam masyarakat China seperti batuk kering dan beri-beri. Hasilnya, kadar
kematian rakyat China telah meningkat sehingga 25 juta orang menjelang tahun
1959.
Budaya Tradisional China
Dihapuskan
Selepas
kegagalan Gerakan Melompat ke Hadapan, Mao Tze Tung telah meletakkan jawatannya
sebagai pengerusi Republik Rakyat China pada April 1959. Hal ini telah
memberikan laluan kepada Liu Shaoqi untuk mengambil jawatan beliau. Liu Shaoqi
telah menjalankan ekonomi yang lebih bersifat terbuka. Mao Tze Tung merasakan
bahawa dasar yang dijalankan oleh Liu Shaoqi akan membawa China kembali kepada
gaya kapitalisme. Oleh itu, Mao Tze Tung telah memperkenalkan Revolusi
kebudayaan ini untuk menarik semula dan mengingatkan masyarakat China tentang
ideologi komunis selain mengubah budaya tradisional China kepada budaya Barat.
Dari segi kebudayaan pula, Mao Tze
Tung melarang seni persembahan yang bersifat lama dan feudal dan menggantikan
seni persembahan yang berbentuk sosialis selain menyerap unsur-unsur
persembahan dari Barat seperti muzik klasik dan kontemporari Barat ke dalam
masyarakat China. Skrip-skrip opera pula telah ditulis semula untuk
menunjukkankehebatan komunis seperti opera The
White Haired Girl yang menyelitkan kehebatan komunis menyelamatkan seorang
gadis daripada Jepun. Kesannya, ramai seniman feudal seperti pelakon pentas,
penulis skrip opera, pelakon drama, dan pemain muzik kehiangan pekerjaan mereka
dan dihantar bekerja ke kilang dan ladang. Selain itu, kebudayaan China tidak
dapat dipertahankan dan hilang begitu sahaja.
Rakyat
Hidup dalam Kekacauan
Demi
melaksanakan matlamat penyebaran ideologi ini, Mao Tze Tung telah membentuk Red Guards yang disertai oleh golongan
muda dan lepasan universiti. Hal ini menjadikan golongan ini sebagai penyokong
terkuat Mao Tze Tung. Sesuai dengan slogan Mao Tze Tung yang mengamalkan
kekuasaan dengan keganasan, golongan muda ini telah bertindak ganas dengan
bertindak membunuh mereka yang menentang, membakar patung-patung agama selain
berlakunya huru-hara akibat penentangan rakyat terhadap tentera ini. Mao Tze
Tung juga telah mengarahkan Red Guards untuk
menggeledah rumah dan bangunan untuk mencari dan memusnahkan simbol feudal dari
China. Red Guards juga turut
memusnahkan tinggalan sejarah dengan membakar buku-buku lama dan memusnahkan
bangunan lama seperti rumah ibadat dan tinggalan sejarah yang lain. Dianggarkan
bahawa sebanyak 4922 buah bangunan lama telah dimusnahkan sepanjang kempen ini
dijalankan selain tingkap kedai yang mempamerkan barangan asing turut
dimusnahkan. Tindakan liar yang dilakukan oleh Pengawal Merah ini telah
menyebabkan rakyat China hidup dalam kekacauan dan ketakutan
Pendidikan Rakyat Terjejas
Sistem
pendidikan turut terjejas semasa pemerintahan Mao Tse Tung. Hal ini demikian
kerana, sistem pendidikan telah diatur dan diuruskan oleh pemerintahan komunis
dimana pelajar sekolah perlu memberikan komitmen kepada parti dan kerajaan
komunis. Pelajar sekolah yang baru menghabiskan persekolahan akan dihantar ke
luar bandar untuk dijadikan Pengawal Merah. Hal ini membuktikan bahawa pelajar
lepasan sekolah diikat dengan polisi kerajaan contohnya kempen Socialist Education Campaign yang
dijalankan oleh Mao Tse Tung pada tahun 1962 yang memfokuskan perjuangan parti
yang berteraskan pendidikan. Kesannya, kerajaan China berjaya mengurangkan kos
untuk mencari pelapis Pengawal Merah. Hal ini berjaya memberi kesan kepada
pentadbiran Mao Tse Tung apabila beliau berjaya mengukukuhkan kekuasaannya.
Umumnya, pentadbiran yang dilakukan
oleh Mao Tse Tung ini dilihat berjaya dan memberi kesan positif kepada rakyat
China pada peringkat awalnya. Namun begitu, semakin lama dasar beliau
dijalankan, semakin banyak kepincangan yang dapat dilihat dalam dasar tersebut.
Secara tidak langsung, rakyat China menerima padah dan hal ini memberi kesan
negatif pula kepada rakyat China.
PERUBAHAN SOSIAL DI BAWAH
PENTADBIRAN DENG XIAOPENG
Golongan Wanita Ditindas
Hak
terhadap wanita dalam pemerintahan Komunis telah dipelihara sejak zaman
pemerintahan Mao Tse Tung lagi. Hal ini dapat dibuktikan apabila aktiviti
pelacuran telah diharamkan sejak awal tahun 1950-an lagi. Namun begitu, semasa
era pemerintahan Deng Xiaopeng, hak wanita semakin terabai dan dilupakan. Hal
ini demikian kerana, kebajikan wanita seperti pekerjaan, penjagaan kesihatan,
pendidikan, keselamatan, dan juga urusan pencen yang dipertanggungjawabkan
kepada kerajaan pada masa itu membawa kesan buruk apabila kerajaan gagal untuk
menjaga kebajikan kaum wanita ini. Kesannya, ramai pekerja wanita yang dibuang
kerja, dipaksa bersara lebih awal berbanding lelaki, kebajikan wanita diabaikan
selepas diberhentikan kerja, dan sukar untuk mendapatkan semula pekerjaan
selepas diberhentikan. Bagi wanita yang bekerja pula, mereka menghadapi masalah
apabila mereka hanya diberikan pekerjaan yang memerlukan wanita bekerja lebuh 8
jam sehari, pekerjaan yang melibatkan persekitaran yang berbahaya, golongan
wanita tidak dilindungi semasa bekerja, dibayar dengan gaji yang rendah dan kadang-kala
menghadapi masalah pembayaran gaji yang lewat.
Walaupun terdapat kesan positif
seperti wanita boleh memiliki tanah, golongan wanita masih tidak dapat
disamakan tarafnya seperti golongan lelaki (Li dalam Tinker & Summerfield).
Hal ini dapat dibuktikan apabila kaum wanita terpaksa berkongsi tanah yang
diwarisi mereka dengan suami ataupun keluarga suami mereka. Kesannya, jika
seseorang wanita itu diceraikan, mereka terpaksa berdepan dengan masalah
ketiadaan tanah.
Selain itu, wanita juga dibebankan
dengan kerja yang banyak seperti bercucuk tanam dan menguruskan rumah tangga.
Oleh yang demikian, golongan wanita menghadapi masalah dalam melakukan
pekerjaan ini. Contohnya, golongan wanita bekerja sendirian di kawasan bercucuk
tanam. Mereka hanya dibantu oleh suami, anak-anak dan saudara-mara apabila tiba
musim menanam dan menuai. Selain itu, mereka juga sibuk dalam menguruskan
rumahtangga kerana kemudahan yang disediakan semasa era commune tidak lagi disediakan seperti tempat asuhan kanak-kanak.
Taraf Hidup Rakyat Meningkat
Sejak
tahun 1978, perniagaan di China telah melalui satu reformasi yang besar. Hal
ini demikian kerana, orang China melihat perniagaan ini merupakan salah satu
jalan untuk mendapatkan keuntungan dengan cepat dan banyak. Oleh hal yang
demikian, dasar ramai rakyat China yang memilih untuk bekerja dalam sektor
perniagaan berbanding sektor lain seperti ketenteraan. Bagi golongan pelajar
pula, mereka menetapakan bahawa perniagaan merupakan pekerjaan yang akan
dipilih selepas tamat pengajian. Kesannya, rakyat China mempunyai mata
pencarian yang kukuh disamping berjaya meningkatkan taraf hidup mereka.
Selain itu, kesan daripada
kemunculan perniagaan yang banyak ini, kerajaan China telah melaksanakan dasar
atau langkah yang proaktif untuk menjamin keuntungan peniaga ini. Contohnya,
kerajaan China telah melakukan penyesuaian semula kadar upah atau gaji dan
mengkaji semula suasana di tempat kerja. Taraf hidup rakyat China juga boleh
dikatakan meningkat apabila polisi Deng Xiaopeng yang mementingkan perniagaan
tersebut berjaya meningkatkan ekonomi kawasan bandar dan luar bandar. Kesannya,
rakyat dapat menikmati taraf hidup yang lebih selesa seperti mendapat bantuan
makanan, kadar sewa rumah yang berpatutan, pengankutan awam, penjagaan
kesihatan, pencen dan banyak lagi kemudahan hasil daripada aktiviti perdagangan
yang pesat ini. Kesannya, masyarakat di pedalaman juga mendapat faedah hasil
daripada aktiviti ekonomi yang dijalankan oleh pedagang ini.
Masalah Penyelewengan Berleluasa
Deng
Xiopeng merupakan individu yang mementingkan pembangunan ekonomi. Hal ini dapat
dibuktikan apabila beliau telah melaksanakan dasar perdagangan yang terbuka
dengan pihak-pihak luar telah menyebabkan usahawan China berpeluang untuk
memperluaskan perniagaan mereka ke satu tahap yang lebih tinggi. Hal ini
disokong pula dengan slogan Deng Xiaopeng yang mengatakan bahawa ‘getting rich is glorious’ atau ‘menjadi
kaya itu mulia’.
Dengan sokongan yang diberikan ini,
rakyat China telah berlumba-lumba untuk mencari kekayaan walaupun dengan cara
penyelewengan. Hal ini ternyata berbeza dengan ekonomi pada era pemerintahan
Mao Tse Tung dimana rakyat tidak dibenarkan untuk menyimpan harta dan sesekali
tidak dibenarkan untuk bersikap materialistik dan invidualistik. Penyelewengan yang dilakukan oleh masyarakat
China pada masa itu sangat besar dan menyeluruh untuk mendapatkan projek
pembangunan, aset, dan juga bantuan pembangunan.
Pendidikan
Sewaktu
pentadbiran Deng Xiaopeng, kita juga dapat melihat berlakunya perubahan dalam
bidang pendidikan. Sejak berlakunya pembaharuan dalam ekonomi dan penerimaan
kepada dasar buka pintu, Deng Xiaopeng menyedari bahawa pendidikan merupakan
unsur yang penting dalam menuju ke arah pemodenan. Beliau turut menegaskan
pembangunan ekonomi di China tidak boleh dipisahkan dengan bidang pendidikan.
Memang
tidak dapat dinafikan lagi, sebelum pentadbiran beralih kepada Deng Xiaopeng ,
Mao Tze Tung tidak begitu menitikberatkan aspek pendidikan ini. Hal ini dapat
dilihat apabila ramai guru- guru dan pelajar dihantar ke pelbagai tempat
seperti kilang- kilang, kawasan desa dan kem tentera untuk belajar daripada
pekerja, petani dan tentera sewaktu Revolusi Kebudayaan. Namun begitu
berlakunya perubahan yang drastik berkaitan dengan aspek pendidikan ini apabila Deng Xiaopeng memegang tampuk
pemerintahan. Deng Xiaopeng telah memberi keutamaan kepada bidang pendidikan
kerana bidang ini dapat menyediakan kakitangan yang mencukupi bagi melaksanakan pembangunan Empat
Modernisasi.
Antara
usaha yang telah dilakukan oleh Deng Xiaopeng dalam membangunkan bidang
pendidikan ini ialah dengan menggalakan bidang sains dan teknologi di
universiti, pembangunan sekolah rendah dan sekolah menengah yang tidak begitu
penting sewaktu era pentadbiran Mao Tze Tung.
Melalui kemajuan dalam aspek pendidikan ini juga, negara China berhasrat
untuk mencapai 100 peratus kadar celik huruf dalam kalangan rakyatnya. Pada
tahun 1986 Kongres Kebangsaan Rakyat telah mengeluarkan Undang-Undang Wajib
Pendidikan yang memerlukan ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah
sekolah rendah selama 6 tahun dan ke sekolah menengah selama tiga tahun.
Jelaslah
kepada di sini bahawa, sewaktu era pentadbiran Deng Xiaopeng ini institusi
pendidikan telah diberikan perhatian yang khusus oleh pentadbirannya. Hal ini demikian
kerana, bidang pendidikan tidak boleh dipisahkan daripada pembangunan sesebuah
negara kerana pendidikan merupakan tunjang kemajuan kepada sesebuah negara.
Segala usaha yang telah dilakukan oleh Deng Xiaopeng ini sedikit sebanyak telah
memberikan peluang kepada kanak- kanak untuk mendapatkan pendidikan yang
sewajarnya berbanding dengan kanak- kanak yang hidup pada zaman Mao Tze Tung.
Hal ini demikian kerana, sewaktu era pemerintahan Mao Tze Tung, pendidikan
sekolah rendah dan sekolah menengah tidak dapat dibangunkan dengan sewajarnya
kerana kekurangan sumber kewangan. Oleh itu,
dapatlah disimpulkan bahawa keberkesanan pendidikan sewaktu pentadbiran
Deng Xiao Peng ini akhirnya telah menjadi asas kepada kemajuan pendidikan di
negara China hingga ke hari ini.
Mobilisasi Buruh
Selain
daripada itu, perusahaan milik negara yang diperkenalkan iaitu “denwei”
menyebabkan buruh di kota terpaksa menanggung beban. Hal ini kerana sistem
mangkuk besi(tiefan wan) yang digunapakai tidak memberi jaminan kepada buruh
seumur hidup oleh pemimpin. malah, perusahaan yang berskala kecil sukar
bersaing dengan perusahaan yang besar sehingga membawa kepada pemecatan buruh
yang ramai. Perubahan dan akibat yang terjadi memang akan dirasai oleh
mana-mana negara pun apatah lagi negara China sendiri, khsusnya bahi mereka
yang tinggal di desa bahagian barat dan tengah China. Kehidupan mereka yang
dihimpit oleh kemiskinan dan kesusahan menyebabkan mereka mencari cara terbaik
untuk meringankan beban mereka. Kebanyakkan daripada mereka telah berhijrah ke
bahagian timur China untuk menjadi buruh kerana ketika itu Timur China sedang
membangun dengan industri perindustrian.
Perkara sedemikian sangat berbeza semasa
pemerintahan Mao kerana Zaman Mao mengamalkan sistem Hukou secara ketat
sehinggakan perhijrahan penduduk dari desa ke kota adalah jarang sekali. Hal
ini kerana pelbagai syarat telah dikenakan kerana ditentukan oleh unit kerja
atau kommune. Reformasi Ekonomi 1978 telah menyebabkan peningkatan jumlah
golongan imigran ke kawasan kota dan daerah perindstrian. Faktor penolakan yang
berlaku di kawasan asal mereka telah menyebabkan mereka memilih untuk berhijrah
kerana terdapat banyak peluang pekerjaan dan upah yang tinggi. keadaan
sedemikian telah memacu kepada
pembangunan di kota dan daerah perindustrian.
ANALISIS PERBANDINGAN SOSIAL
MAO TZE TUNG DAN DENG XIAOPENG.
Setelah
dianalisis, pendekatan yang dilakukan oleh Mao Tze Tung telah menyebabkan
rakyat hidup dalam ketakutan. Hal ini demikian kerana, pentadbirannya yang
lebih kepada ketenteraan dan menumpukan kepada perkara yang tidak penting telah
menjejaskan golongan petani sehingga menyebabkan masyarakat ini terseksa.
Berikutan itu, banyak masalah sosial telah timbul dan mengakibatkan rakyat
terseksa. Contohnya keganasan yang dilakukan dalam Revolusi Kebudayaan telah
menyebabkan China mengalami kerugian dari segi harta benda dan korban nyawa.
Pendidikan pada masa ini dilihat hanya mengutamakan dasar-dasar kerajaan yang
bersifat komunis.
Hal ini berbeza dengan masyarakat
pada zaman pemerintahan Deng Xiaopeng yang hidup lebih selesa dari sebelumnya.
Hal ini dapat dilihat apabila Deng Xiaopeng menjalankan dasar ekonomi yang
lebih terbuka. Kesannya, ekonomi rakyat berjaya dipertingkatkan. Selain itu,
pendidikan rakyat pada masa ini juga dapat dipertingkatkan apabila Deng
Xiaopeng memperkenalkan semula ujian untuk kemasukan ke sekolah dan universiti.
Cuma, terdapatnya beberapa kepincangan yang berlaku disebabkan permodenan yang
cuba dilakukan oleh beliau. Pendidikan juga dititikberatkan selain sistem
pendidikan disusun lebih teratur dan bersistematik. Umumnya, terdapat perbezaan
kehidupan rakyat pada kedua-dua zaman ini.
KESIMPULAN
Pada
keseluruhannya, kumpulan kami mendapati terdapatnya perbezaan yang nyata dalam
pentadbiran kedua-dua pemimpin ini. Perbezaan ini dapat dilihat dalam politik
dan sosio-ekonomi. Hal ini dapat dilihat sewaktu pentadbiran Mao Tze Tung,
ideologi sosialisme merupakan tunjang utama dalam pentadbirannya. Hal ini
berbeza dengan Deng Xioapeng yang lebih menjurus kearah kapitalis dan hubungan
luar. Namun begitu, kita tidak dapat menafikan bahawa kedua-dua pemimpin
komunis ini memainkan peranan yang penting dalam perjalanan mewujudkan sebuah
negara komunis yang besar. Tetapi, keberhasilan pentadbiran kedua-dua pemimpin
ini menampakkan perbezaan yang nyata yang mana pentadbiran Mao Tze Tung tidak
begitu berjaya berbanding Deng Xiaopeng yang berjaya membawa China menjadi
sebuah negara yang maju dari segi ekonominya dan kesannya dapat dilihat
sehingga ke hari ini.
assalamualaikum.. terima kasih ats info yg sgt2 membantu dlm penulisan ini..saya cuma nak tanya..buku apa ea yg boleh dirujuk utk mengetahui karya2 beliau..sbb saya da cari di library tp x byk dinyatakan.terima kasih
ReplyDelete