Patani merupakan antara negeri
yang paling awal menerima agama Islam iaitu sekitar abad ke-10 dan ke-11 Masihi.
Namun, pada ketika itu, penyebaran Islam hanya berlaku dalam kalangan rakyat
jelata sahaja. Pada abad ke-15 Masihi pula barulah Islam diterima oleh
pemerintah Patani. Hal ini telah dipersetujui oleh D’ Eredia, seorang pelawat
Portugis yang menyatakan Patani telah menerima Islam lebih awal daripada
Melaka. Manakala, pada tahun 1457, pemerintah Patani iaitu Phya Tu Nakpa telah
memeluk Islam dan menukar namanya sebagai Sultan Ismail Syah.
Permulaan krisis umat Islam yang
berlaku di Patani adalah bermula apabila raja-raja Melayu Patani gagal dalam mempertahankan
kuasa mereka. Pada 10 Mac 1909, termetrainya perjanjian Bangkok yang
menyebabkan Patani berada di bawah kekuasaan Siam. Kesan yang dapat dilihat
hasil daripada perjanjian Bangkok 1909 telah menyebabkan wujud siri penentangan
oleh golongan umat Islam Patani. Terdapat dua golongan utama yang menentang
iaitu golongan raja dan kerabatnya serta golongan alim ulama.
Secara kasarnya, golongan raja
dan kerabat diraja melakukan penentangan kerana semua jawatan raja-raja Melayu
telah dihapuskan sama sekali dalam pentadbiran di Patani. Hal ini dapat dilihat ke atas Tengku Abdul
Kadir yang telah tidak berpuas hati dengan kekuasaannya yang diganggu oleh
Pesuruhjaya Siam dan para pegawainya dalam aspek pemerintahan di Patani. Pada
awalnya, Tengku Abdul Kadir cuba untuk menyelesaikannya dengan cara baik. Namun
akhirnya, beliau tidak berpuas hati dengan layanan British terhadap rayuannya
dalam meminta bantuan British tentang masalah tersebut menyebabkan beliau
menghantar surat amaran kepada Sweettenham untuk menentang Siam dengan meminta
bantuan negara Eropah lain. Hal ini telah menyebabkan beliau ditangkap bersama
rakan seperjuangannya. Lalu tercetusnya pemberontakan besar rakyat Patani yang
dikenali sebagai Pemberontakan Namsai
1922.
Manakala penentangan oleh
golongan alim ulama pula berlaku apabila Siam telah mengatur langkah untuk
mengasimilasikan orang Melayu Patani mengikut cara dan budaya Siam dengan
mengenakan Akta Pendidikan Rendah 1921 secara paksa. Akta tersebut telah
memaksa semua pelajar Muslim Melayu menghadiri sekolah rendah anjuran Thai yang
bertujuan untuk menyebarkan penggunaan bahasa Thai. Kesannya, rakyat Patani
telah melakukan pemberontakan pada tahun 1922 dan 1923. Tujuan pemberontakan
tersebut adalah untuk mempertahankan dan mengekalkan budaya dan identity mereka
agar tidak terhapus. Hal ini dapat dilihat ke atas Haji Sulong yang telah
memperjuangkan hak-hak orang Melayu Islam Patani dengan memperjuangkan “tuntutan tujuh
perkara”. Hasilnya, belaiu telah dituduh sebagai penderhaka negara dan
ditangkap oleh kerajaan kerana dipercayai terlibat dalam rancangan memisahkan
wilayah-wilayah Selatan.
Pemberontakan telah membawa kepada penubuhan
Gabungan Melayu Patani Raya (GEMPAR) pada Mac 1948. GEMPAR telah ditubuhkan
oleh para pejuang iaitu Tengku Mahmod Mahyideen, Haji Sulung dan Tengku Abdul
Jalal. Penubuhan ini adalah bertujuan untuk member tekanan kepada kerajaan Siam
dan membebaskan Patani dari kerajaan Siam itu sendiri. Terdapat tiga matlamat
penubuhan iaitu menyatukan keempat-empat wilayah iaitu Patani, Yala, Setul dan
Narathiwat sebagai negara Islam, melaksanakan pemerintahan dalam negeri dengan
menggunakan cirri kemelayuan, adat resam Melayu dan agama Islam serta
meninggikan taraf Melayu. Namun, secara keseluruhannya perjuangan pejuang-pejuang
Patani adalah gagal. Mereka tidak dapat mempertahankan identity mereka, namun
usaha-usaha tersebut patut dipuji kerana semangat mereka dalam mempertahankan
adat serta agama Islam itu sendiri dari dipermainkan sesuaka hati oleh penjajah
boleh nyatakan rujukan bagi artikel ini???????
ReplyDelete