nuffnang

Thursday, June 6, 2013

Apakah sumbangan terpenting Mahatma Gandhi hingga nama beliau terus diingati hingga ke hari ini?

1.0       PENGENALAN
Mahatma Gandhi atau nama sebenarnya ialah Mohandas Karamchand Gandhi dilahirkan pada 2 Oktober 1869 di Ponbandar, India. Nama Mahatma merupakan nama gelaran baginya dalam bahasa Sanskrit yang bermaksud ‘jiwa yang besar.’[1]Beliau merupakan keturunan bangsawan India yang berasal daripada keluarga kelas pertengahan kasta Ban.[2] Ayah beliau, Karamchandiaituseorang yang pernah menjawat jawatan Diwan atau Perdana Menteri di Ponbandardan Rajkot meninggal dunia ketika beliau berumur 16 tahun manakala ibunya yang bernama Putlibai pula merupakan seorang yang taat kepada agama. Semasa berumur 13 tahun dan masih berada di sekolah menengah, beliau di kahwinkan dengan Kasturba yang sebaya dengan beliau di mana beliau telah dikurniakan dengan empat orang anak lelaki.
Pada 4 September 1888, Gandhi melanjutkan pelajarannya di University London College dan menamatkan pengajiannya untuk ditauliahkan sebagai seorang peguam pada 10 Jun 1891.[3]Keadaan seumpama ini telah memperlihatkan bahawa Mahatma Gandhi terdedah kepada perkembangan pemikiran daripada British. Mahatma Gandhi juga digelar sebagai seorang yang bersifat sederhana kerana dari segi penampilannya telah menunjukkan beliau seorang fakir yang hanya berpakaian kain putih yang dililit di badannya yang dikenalisebagai dhoti danhanyamemakaicapalsepertigolongankastarendah.[4]Beliau menenunkainnya sendiri kerana beliau tidak ingin masyarakat India terlalu bergantung terhadap tekstil Barat.[5]Beliau juga seorang amat patuh kepada agama di mana beliau akan berdoa kepada Tuhan setiap hari agar perpaduan antara masyarakat Hindu dan Muslim akan tercapai.[6]Hal ini memperlihatkan prinsip yang dipegangnya ialah Satyagraha iaitu perjuangan berdasarkan kebenaran dengan tidak menggunakan kekerasan. Gandhi juga merupakan seorang yang menentang tentang sistem kasta di India[7] yang menindas golongan untouchable.[8]
           
2.0       PEMIKIRAN MAHATMA GANDHI
Pemikiran dan idea-idea beliau sangat membuka mata masyarakat. Satyagraha dan Ahimsa pula merupakan prinsip yang dipegang olehnya sehingga kematiannya.  Dalam pergerakan Satyagraha pelbagai cara yang digunakan seperti gerakan penyucian iaitu sembahyang dan berpuasa, tindakan tidak melakukan kerjasama seperti memboikot. Selain itu juga beliau turut melakukan tindakan melanggar undang sivil seperti berpiket dan tidak membayar cukai. Gandhi juga menjalankan program seperti berkempen untuk menyatukan masyarakat.[9] Pemikiran seperti ini telah memberi kesan kepada masyarakat setempat sehingga beliau terus dikenang sehingga ke hari ini.  Beliau telah ke Afrika Selatan pada tahun 1893 dan di Afrika telah berlaku dasar diskriminasi yang teruk iaitu dasar apartheid yang membezakan golongan kulit putih dan juga golongan kulit hitam.[10] Peristiwa yang telah membawa Gandhi berjuang di sana ekoran daripada tindakan pegawai kereta apai yang mempertikaikan kereta api kelas pertama yang dinaiki oleh beliau.  Seterusnya, Mahatma Ghandi telah terlibat secara tidak langsung dalam politik di India. Keadaan ini dapat dilihat semasa Ghandi di Afrika Selatan yang cuba untuk menghalang diskriminasi dalam pentadbiran yang dibuat oleh Parlimen Natal.
            Beliau menggiatkan diri dalam politik menerusi regular comment dalam Indian Opinian dan merangka petisyen untuk Kerajaan Natal, India dan Britain.[11] Beliau telah menubuhkan Natal Indian Congress (NIC) pada tahun 1894 berdasarkan model Indian National Congress di India[12] dan parti tersebut terdiri daripada golongan orang India di Afrika Selatan. Gandhi telah memperjuangkan isu cukai kepala yang dikenakan terhadap orang India sebanyak tiga Pound Sterling yang bersamaan dengan enam bulan gaji mereka. Perkara ini hanya dapat diselesaikan selepas dua puluh tahun kemudian.[13]

3.0       PERANAN GANDHI DI AFRIKA SELATAN
Setelah menamatkan pengajian di London pada tahun 1891, Mahatma Gandhi pulang ke India dengan harapan memperoleh pekerjaan sebagai peguam di negara sendiri. Namun, beliau mendapati sukar untuk bekerja di India kerana terdapat banyak persaingan dan tiada pengetahuan dalam bidang guaman India. Pada tahun 1893, beliau menerima tawaran daripada sebuah firma iaitu Dada Abdullah & Company[14] yang berpangkalan di Afrika Selatan yang ingin menawarkan pekerjaan kepada Mahatma Gandhi bagi menangani kes-kes yang berkaitan dengan imigran India yang bekerja di Afrika Selatan.[15]Semasa berada di Afrika Selatan, beliau telah menyaksikan diskriminasi yang sangat teruk antara kaum kulit putih dan kaum kulit berwarna iaitu orang kulit hitam yang dikenali sebagai dasar apartheid. Beliau juga menentang The Asiatic Registration Bill di Transvaal yang memperlihatkan beliau kemudiannya membangunkan gerakan Satyagraha yang bertujuan melindungi keselamatan masyarakat India dan menghalang komuniti Afrika Selatan menerima penghinaan.
Di bawah Asiatic Law Agreement yang dibuat pada tahun 1905, semua orang India yang berumur lapan tahun keatas dikehendaki membawa kad pendaftaran. Gandhi menentang peraturan yang dilaksanakan oleh pihak penjajah dengan melakukan satu kempen penentangan yang dikenali sebagai ‘Truth Force’. Beribu-ribu orang India menyokong bantahan yang dilakukan oleh Gandhi dengan menyifatkan undang-undang berkenaan sebagai ‘Undang-undang Hitam’ dan akhirnya membawa kepada penahanan Gandhi yang gagal membawa kad berkenaan. Selepas dibebaskan pada tahun 1909, beliau menyambung semula perjuangan untuk menuntut keadilan bagi masyarakat India dan juga Afrika Selatan. Beliau mengambil keputusan untuk pergi ke London untuk memperjuangkan hak orang kulit hitam dan memperkenalkan suatu pamplet yang dikenali sebagai ‘Home Rule.’
‘Home Rule’ merupakan suatu usaha agar pihak British memberikan kemerdekaan kepada India. Pengalaman beliau semasa di Afrika telah memperlihatkan penglibatan beliau dalam Natal Kongres India (NIC) yang bertujuan untuk membantah diskriminasi terhadap kaum India di Afrika Selatan. Natal Kongres India (NIC) telah memperkenalkan banyak petisyen awal misalnya petisyen yang ditandatanganioleh 10 ribu orang India di Afrika Selatan dihantar ke Colonial Secretary di London. Selepas itu NIC telah bersekutu dengan Kongres Kebangsaan Afrika untuk bersama-sama menuntut hak orang-orang India di Afrika Selatan. Isu yang diperjuangkan oleh beliau termasuk membantah percubaan kerajaan Natal untukmemperkenalkan rang undang-undanguntukmenyekathak orang-orang India memilih ahli dewan undangan[16]dan isu cukai kepala yang dikenakan keatas orang India sebanyak £3. Pada Jun 1914, suatu perjanjian di antara Mahatma Gandhi dankerajaan British telah termeterai di mana ‘Undang-undang Hitam’ telah dihapuskan dan semua hak sivil bagi orang India dikembalikan.

4.0       EKONOMI
Umumnya, perjuangan Mahatma Ghandi adalah bermula di Afrika Selatan, dan kemudiannya diteruskan apabila beliau pulang ke India. Mahatma Ghandi dilihat bukan sahaja memperjuangkan hak kemanusiaan di India dari segi politik, dan sosial, tetapi juga ekonomi.[17]Salah satu sumbangan Ghandi dalam ekonomi adalah beliau telah menyarankan agar bangsa India terutamanya membuat sendiri keperluan kehidupan mereka. Saranan ini telah dilakukan melalui Gerakan Swadesi. Swa beerti sendiri, manakala desi dari perkataan desa yang bermaksud negeri sendiri, maka konsep swadesi yang diperkenalkan ini beerti desa sendiri.[18] Melalui gerakan ini, masyarakat India perlu bergantung pada usaha untuk menghasilkan produk sendiri bagi memenuhi keperluan hidup, tanpa bergantung kepada barangan British. Keadaan ini secara tidak langsung mampu untuk menentang imperialisme British yang sedang berlaku.
            Gerakan Swadesi secara langsung telah mempengaruhi kehidupan masyarakat India, di mana mereka telah mula menanan kapas, memintal benang, dan menenun sendiri.[19] Keadaan ini amat bersesuaian dengan peribadi Ghandi di mana beliau juga menenun kainnya sendiri kerana beliau tidak ingin masyarakat India terlalu bergantung kepada tekstil dari barat.[20] Penghasilan produk oleh masyarakat India sendiri menyebabkan mereka sangat menghargai hasil karya tersebut, dan langsung tidak membeli produk-produk British sebagai tindakan memulaukan barangan British. Ghandi dilihat begitu tegas dalam hal yang berkaitan dengan hasil-hasil daripada pihak British. Buktinya, larangan telah dikeluarkan supaya rakyat terutamanya anggota-anggota daripada Indian National Congress tidak memberi barang-barang British, malah ada barangan British yang diserbu, dibawa keluar, dibuang, ditanam, dan dibakar, seperti yang terjadi di Chouri Chora.[21] Tindakan pemulauan ini telah menyebabkan imperialisme British menjadi lumpuh ekoran rakyat langsung tidak memberi barangan buatan British, sebaliknya kegiatan ekonomi masyarakat India semakin menampakkan perkembangan.
            Selain itu, Ghandi juga telah membantu menyelesaikan masalah ekonomi yang dihadapi golongan kasta rendah seperti petani, penyewa, dan rakyat biasa. Sebagai contoh, beliau telah membantu para petani di daerah Kheda iaitu berhampiran dengan Ahmedabad, dari segi pengecualian cukai kepada petani dan memberi kesedaran kepada bahawa golongan tuan tanah telah menindas mereka.[22] Walau bagaimanapun, golongan atasan terutamanya tuan tanah tidak dapat menerima perubahan yang dilakukan oleh Ghandi ini kerana kadar sewa yang menjadi semakin menurun. Kesannya, golongan petani telah bangkit bagi memperjuangkan hak-hak mereka. Di samping isu cukai golongan petani, Ghandi juga telah berusaha memperjuangkan isu cukai kepala yang dikenakan ke atas orang India sebanyak tiga dollar. Isu ini telah berjaya diselesaikan selepas dua tahun kemudian. Tambahan lagi, pada tahun 1917, Ghandi telah berhasil memperjuangkan nasib para penyewa India yang telah menjadi mangsa penindasan penindasan pengusaha-pengusaha perkebunan berbangsa Eropah di Distrik Champaran, Bihar.[23]
            Mahatma Gandi juga telah menentang undang-undang garam yang dimonopoli golongan pemerintah.[24] Melalui undang-undang ini, rakyat India telah dikenakan cukai ke atas garam, dan indakan ini sememangnya membebankan masyarakat. Menyedari perkara ini, Gandhi bertindak mengajak rakyat untuk pergi ke laut dan membuat garam sendiri.[25]Tindakan beliau mendatangkan hasil di mana ketika dalam perjalanan dari Sabarmati ke laut bersama 78 orang pengikut, mereka kemudiannya telah disertai oleh beribu-ribu penduduk kampung. Perbarisan ini diadakan sebenarnya bertujuan untuk memalukan dan menyedarkan kerajaan bahawa pemerintah tidak patut mengenakan cukai sewenang-wenangnya kerana ia akan membebankan rakyat terutamanya gologan miskin. Saranan Ghandi untuk melanggar undang-undang garam ini begitu menyentuh perasaan rakyat, dan segera mempengaruhi mereka. Buktinya, penentangan berlaku hampir di kesemua wilayah. Orang miskin di seluruh India pada ketika itu telah mula mengambil garam daripada laut. Penentangan ini telah menyebabkan  sekurang-kurangnya 60 000 orang ditangkap, dan Ghandi sendiri ditahan dan dipenjarakan.

5.0       SUMBANGAN BELIAU  DALAM KONGRES KEBANGSAAN INDIA
 Seterusnya, beliau telah terlibat secara langsung dalam Kongres Kebangsaan India dan kongres ini merupakan satu landasan bagi golongan pertengahan menyuarakan pandangan mereka. Kongres ini telah ditubuhkan pada tahun 1885 di Bombay dan Mahatma mula memimpin kongres ini bermula tahun 1920 hingga tahun 1939.  Bermula tahun beliau dilantik sebagai ketua, kempen sagtyargraha telah dilancarkan dan meletakkan beliau sebgai pemimpin politik yang terunggul.[26] Sepanjang pimpinannya, beliau telah berjaya mengubah kongres ini daripada parti bersifat elit kepada gerakan massa yang terpenting mewakili kelompok  lapisan masyarakat.[27] Beliau telah menarik perhatian golongan Harijan sebagai satu diskriminasi sosial yang perlu dihapuskan. Alat menenun kain telah dijadikan sebagai simbol perjuangannya. Keadaan ini memperlihatkan tindakan Gandhi mendekatkan golongan atasan kepada golongan petani dan sekaligus dapat meningkatkan maruah golongan bawahan atau Harijan.Selain itu juga, beliau sangat berani untuk menyatakan sebarang bantahan dan mendesak kerajaan British bagi menjaga keamanan India.[28]
            Pada Mac 1930, Mahatma bertindak melakukan perarakan garam ekoran daripada tekanan yang diberikan oleh British. Gandhi telah mendesak Wizurai Lord Irwin membuat beberapa peraturan yang boleh menjaga ekonomi India. Seperti yang diketahui, British telah meningkatkan cukai dan ini telah membebankan mereka tambahan pula mereka yang menghasilkan garam.[29] Dibawah gerakan Swaraj, barang-barang British telah diboikot, manakala untuk mengatasi masalah ekonomi, Gandhi telah menghidupkan semula industri tanaman kapas di kampung-kampung.[30] Keadaan ini menunjukkan bahawa Gandhi menggunakan pendekaran untuk tidak melakukan kekerasan terhadap sebarang tindakan.
            Mahatma juga. Beliau telah menghantar surat kepada wizurai Inggeris supaya tidak menguatkuasakan rang Undang-undang iaitu Akta Rowlatt yang memberi kuasa kepada kerajaan melakukan tindasan dalam keganasan.[31] Namun rayuannya tidak dilayan dan beliau mengambil langkah lain dengan membuat satu bantahan yang dikenali sebagai tentangan pasif. Satyagraha telah merebak dan mendapat sokongan daripada orang ramai. Tindakan British enggan meminda undang-undang tersebut telah menyebabkan Gandhi mengistiharkan kempen tersusun “ Tidak Bekerjasama” namun beliau ditahan dan dibebaskan semula. Sejarawan barat, Aldous Huxley menyatakan mengenai pendekatan yang digunakan Mahatma Gandhi  ini sangat efektif dan praktikal.[32]


6.0       GERAKAN KHILAFAT
            Gandhi juga terlibat dalam gerakan Khilafat iaitu gerakan sokongan kepada kepada Sultan Ottoman yang berhadapan dengan ancaman dari Barat. Keadaan ini sangat merisaukan kuasa British kerana terpaksa berhadapan dengan ramai masyarakat Islam di India. Penglibatan Gandhi dalam gerakan ini adalah bertujuan untuk memperoleh sokongan masyarakat Islam untuk tujuan politik di India.[33] Pada Disember 1917, Gandhi telah memberi jaminan kepada perwakilan Muslim League dan menyatakan sokongan masyarakat Hindu dalam pembebasan Ali bersaudara daripada tahanan British. Januari 1918 pula, Gandhi meminta supaya Viceroy melepaskan mereka tetapi tidak dilayan olehnya. Oleh yang demikian, beliau mengambil keputusan untuk menentang kerajaan dalam isu berkenaan.[34]
            Di samping itu juga, Gandhi sangat menghargai persahabatan dengan pejuang Islam seperti Abdul Bari dan Ansari atas kepentingan swaraj. Beliau juga berpendapat bahawa pemerintahan sendiri hanya dapat dicapai menerusi gabungan antara golongan Islam dan juga Hindu. Perkara ini secara tidak langsung telah memberi gambaran kepada masyarakat bahawa berpaduan dan sikap toleransi mampu untuk meningkatkan hubungan yang baik antara dua negara yang berbeza.

7.0       KOMUNALISME
Istilah komunal atau komunalisme berasal daripada Barat, tetapi dikaitkan dengan India kerana komunalisme banyak berlaku di India. Komunalisme di India dapat dijejaki hampir seratus tahun sebelum India mencapai kemerdekaan. Komunalisme adalah istilah pinjaman daripada bahasa Inggeris yang mempunyai maksud “satu prinsip organisasi politik berdasarkan persekutuan masyarakat”, atau “amalan hidup bersama secara bermasyarakat”, atau “kesetiaan terhadap kumpulan etnik sendiri lebih besar daripada masyarakat lain”.[35] Pemikiran dan perasaan manusia lazimnya dipengaruhi oleh peristiwa yang berlaku ke atas diri mereka pada masa lalu. Dalam konteks masa silam India, pemikiran dan  perasaan juga mempunyai kaitan dengan komunalisme.
Perbezaan agama dan budaya antara Hindu dan Islam menunjukkan suatu hubungan yang unik. Hal ini demikian kerana sebahagian besar penganut Hindu pada zaman pemerintahan Mughal telah memeluk agama Islam. Keadaan ini memperlihatkan suatu keadaan di mana pihak penjajah yang ingin menguasai India telah menimbulkan pertentangan antara masyarakat Hindu-Muslim. Dalam keadaan orang Islam yang semakin lemah dan kuasa Hindu yang terumbang-ambing menyebabkan lahirnya perasaan prasangka dalam kalangan masyarakat. Di india, komunalisme adalah berdasarkan idea fundamental iaitu Hindu dan Muslim merupakan dua golongan masyarakat yang amat ketara perbezaannya yang saling bertentangan antara satu sama lain. Namun dalam peperangan Dahagi 1957, orang India dan Muslim pernah bersatu untuk menentang British dan perkara ini telah memberi peringatan kepada British tentang ancaman sekiranya orang India dan Muslim bersatu padu.[36]
Mahatma Gandhi merupakan seorang tokoh pejuang kemerdekaan India yang mula melibatkan diri dalam politik di Afrika Selatan bermula tahun 1893.Satyagraha dan Ahimsa adalah antara falsafah perjuangan Gandhi yang ditentang oleh masyarakat Hindu dan Islam, namun beliau tidak berputus asa dalam menyatupadukan masyarakat di India.  Disebabkan usaha beliau yang gigih untuk melihat penyatuan Hindu dan Islam, maka beliau telah dituduh lebih berpihak kepada masyarakat Islam dan tidak konsisten dalam usaha menyatupadukan masyarakat Hindu-Islam. Sumbangan beliau yang ingin memperjuangkan kemerdekaan selaras penyatuan masyarakat Hindu-Islam tidak dapat dicapai. Hal ini demikian kerana budaya baru yang diterap dalam masyarakat India menyebabkan India berhadapan dengan masalah yang sukar untuk pembentukan masyarakat yang bersepadu.
Gandhi telah menolak konsep Komunalisme kerana beliau mempunyai pandangan iaitu perbezaan agama bukan masalah utama yang membawa perbezaan nasionalisme. Hal ini demikian kerana beliau percaya bahawa semua Indians tidak kira kaum apa mesti akan memperjuangkan kemerdekaan India.[37]Gandhi juga mengatakan bahawa semua Indiansmempunyai peranan yang penting dalam memperjuangkan kemerdekaan India tanpa mengira sama ada seseorang itu Hindu atau Muslim.[38]Gandhi juga menyatakan bahawa konsep Komunalisme ini perlu dihapuskan dengan kadar segera.[39]

8.0       KEBEBASAN PENDIDIKAN
Gandhi bersekolah rendah di Porbandar dan pada usia tujuh tahun, beliau menyambung persekolahannya di Rajkot. Pada tahun 1887, sebaik sahaja lulus peperiksaan matrikulasi, beliau memasuki kolej Samaldas di Bhavnagar, Ahmedabad. Seterusnya, Gandhi telah melanjutkan pelajarannya di Inner Temple, College of London untuk belajar undang-undang dan ilmu-ilmu seperti bahasa Inggeris dan Perancis.[40] Disebabkan mempunyai latar belakang yang begitu hebat dalam aspek pendidikan, kebebasan pendidikan telah dilahirkan dalam diri Gandhi. Bagi beliau, kebebasan pendidikan merupakan sesuatu cabaran yang paling penting dalam membangkitkan semula pemikiran penduduk di India.[41]
Penduduk India yang memegang kuat terhadap sistem kasta menyebabkan mereka tidak berpeluang untuk memperkembang pemikiran. Empat kasta utama dalam masyarakat India adalah Brahmin, Ksytria, Vaisya dan Sudra. Kelas yang tinggi merasa megah dengan ketinggian serta keistimewaan  seperti yang disebutkan oleh kitab Manusehingga melihat kasta yang di bawahnya sebagai rendah, menjijikkan  serta tidak boleh disentuh.[42]Mengikut pandangan kasta juga, agama Hindu melarang penduduk India keluar dari India kerana risau akan orang India membelakangkan agama sendiri.[43] Namun, Gandhi bertekad tidak berganjak lagi daripada pendiriannya untuk melanjutkan pendidikan di England.
Konsep Kebebasan pendidikan yang diperkenalkan oleh Gandhi mempunyai visi yang bermoral dan rohani untuk membebaskan masyarakat India. Beliau juga menawarkan pandangan yang berharga mengenai pendidikan. Kebebasan pendidikan boleh mengajar kita proses membangkitkan kemerdekaan yang lebih aman. Hal ini dapat diselaraskan dengan prinsip Satyagraha iaitu perjuangan berdasarkan kebenaran dengan cara tidak menggunakan kekerasan (non-violent).

9.0       REAKSI GANDHI TERHADAP KEMUNCULAN PAKISTAN
Mahatma Gandhi ternyata kecewa dengan konsep ‘two nations’ yang dibawa oleh Muhammad Ali Jinnah yang turut memberi kesan kepada kemunculan Pakistan. Melihat kepada komitmen Gandhi terhadap penyatuan Muslim dan Hindu, perkara ini bertentangan dengan perjuangannya. Seawal kariernya Muhammad Ali Jinnah cuba untuk menyatukan Hindu dan Muslim. Sekembalinya dari London beliau menubuhkan Liga Muslim pada tahun 1917 yang bertujuan untuk menyatukan muslim dan Hindu di India. Namun semasa Persidangan Meja Bulat pada tahun 1931, Mohammad Ali Jinnah berpendapat perjuangannya untuk menyatukan muslim dan hindu adalah sia-sia. Beliau mendakwa Gandhi tidak merestui penyatuan tersebut [44] kerana Gandhi dan Nehru tidak mahu menentang British dan tidak mahu menuntut kemerdekaan bagi India. Muhammad Ali Jinnah berpendapat orang muslim tidak mempunyai keupayaan untuk menguasai politik India maka beliau menyarankan agar Hindu dan Muslim perlu dipisahkan dan membiarkan muslim membentuk sebuah negara sendiri.
Bagi mengelakkan daripada penubuhan Pakistan, Gandhi pernah berjumpa dengan Jinnah di Bombay ada Septemer 1944. Walaubagaimanapun, kesudahannya tidak seperti yang diharapkannya.[45] Gandhi yang sebelum ini berusaha untuk memperjuangkan untuk menyatukan Hindu-Muslim di India tetapi niatnya tiadak tercapai. Usaha Gandi dalam menyatukan muslim dan Hindu dengan menwujudkan kerjasama Kongres Kebangsaan India dengan Liga Muslim.[46] Gandhi berpendapat penubuhan Kongres seharusnya melibatkan semua kaum di India bagi memperjuangkan kemerdekaan India. Gandhi juga berperanan sebagai orang tengah di antara Kongres dengan Liga Muslim dalam usaha menwujudkan perpaduan antara Hindu dan Muslim di India.[47] Gandhi turut berpendapat bahawa dalam politik harus ada tolak ansur di antara semua kaum dan tidak harus dimonopoli oleh suatu kaum sahaja.[48] Disini jells dapat dilihat bahawa Gandhi secara tidak langsung juga menjaga kebajikan orang-orang muslim di India.
Pada bulan Jun 1947, telah diadakan satu jawatan kuasa khas untuk merangka rancangan penbahagian India walaupun mendapat reaksi penentangan dari Gandhi, namun ianya terus dilaksanakan. Ekoran daripada itu, lahirlah sebuah negara merdeka yang digelar Pakistan pada 14 Ogos 1947.[49]  Walaubagaimanpun, selepas penubuhan Pakistan, Gandhi tetap berusaha untuk mendamaikan pertengkaran antara Hindu dan Muslim di India. Buktinya pada September 1947 Gandhi tiba di Dehli untuk mendamaikan suasana huru-hara di sana dan memantu golongan Muslim yang diserang oleh masyarakat Hindu.[50] Maka dengan ini jelas kelihatan begitu bersungguh-sungguh menentang kemunculan Pakistan, kerana dia sedar masalah golongan Hindu dan Muslim tidak akan selesai sehinggalah mereka bersatu.

10.0     GANDHI MEMPERJUANGKAN GOLONGAN ‘UNTOUCHABLE’
Golongan ‘untouchable’ merupakan golongan terendah dalam sistem kasta di India. Golongan ini melakukan tugas-tugas yang ditolak oleh kasta Hindu lain seperti kerja-kerja pembersihan jalan, mengangkat najis dan sebagainya, malah disesetangah kawasan mereka yang berkerja sebagai penarik kereta roda, penenun dan pembuat tembikar turut di anggap sebahagian sebagai golongan ‘untouchable’.[51] Bagi mengelak dari dimalukan dan didiscrimanasikan, golongan ini memilih untuk memeluk Islam atau Kristian. Di kampung, golongan ‘untouchable’ tinggal di kawasan yang kotor dan tidak boleh bercampur dengan kasta-kasta Hindu yang lain. Gandhi yang menyedari akan hal ini bangkit untuk memperjuangkan hak-hak golongan untouchable dan golongan terbuang. Namun dalam memperjuangkan hal ini, Gandhi berdepan dengan pelbagai kritikan dn kebencian dari kasta-kasta Hindu  yang lain.
Pada Mei 1918, Gandhi mengadakan satu mesyuarat di Bombay bagi membicarakan langkah mempertingkatkan kehidupan golongan untouchable. Gandhi nekad mengambil Lakshmi seorang kanak-kanak perempuan untouchable menjadi anak angkatnya. Gandhi mengubah gelaran ‘untouchable’, ‘pariahs’, kelas bawahan kepada Harijans yang bermaksud anak-anak Tuhan. Beliau turut menamakan majalahnya Harijans. Lama-kelamaan golongan untouchable semakin diterima umum di India. Golongan untouchable bebas bergerak di mana-mana di India. Di bandar, golongan untouchable dan golongan berkasta duduk bersama-sama di dalam kereta api, golongan untouchable berpeluang memasuki bidang perniagaan dan sebagainya.



11.0     KESIMPULAN
Konklusinya, dapatlahdikatakanbahawasumbangan Mahatma Gandhi dalamsejarah India amatpentingdalammemastikannegarabeliautidaktundukdenganmudahterhadapkuasa-kuasaluar.Pelbagaiusahasertaprinsipdijalankanwalaupunterpaksaberdepandenganmasalahsamaadadenganpihak Barat ataumasyarakattempatansendiri yang menentangprinsip yang diperjuangkanolehbeliau. Dasarperjuangan Mahatma Gandhi yang paling menonjoladalahAhimsa, Satyagraha, HartaldanSwadesiyang memperlihatkankekuatanbeliaudalammenegakkanhak-hakmasyarakat India daripadapihak British. Beliautelahmeninggalduniapadatahun 1948 akibatdaripadatembakan yang dilakukanolehNathuramGodse.[52]Insidentersebutberlakusemasabeliaumenghadirisuatuperjumpaan di mana orang Hindu danorang Islam di Delhitelahbersatuhati.Beliauberasaamatgembiramendengarberitatersebutdanmembuatkeputusanuntukmenghadiriperjumpaantersebuttetapimalangnyabeliauditimpakecelakaan yang menamatkanriwayatnyasebagaiseorangtokoh yang disanjungi.


           



           



[1]Montefiore, S. S. (2008). Speeches That Changed The World. Indonesia: PenerbitKanisius. Hlm. 59.
[2] Jafar Mahmud. (2004). Mahatma Gandhi: Multifaceted Person. New Delhi: A.P.H Publishing Corporation. Hlm. 53.  
[3]SankarGhose. (1991). Mahatma Gandhi.New Delhi: Allied Publishers Limited. Hlm. 23.
[4]Mohd.FadzilahKamsah& Ahmad NaimJaafar, (2005).AndaBerkarismaApabila? Shah Alam: Malindo Printers Sdn. Bhd.Hlm. 3.
[5]Hook, S. V. (2011). Mahatma Gandhi: Proponent Of Peace. North Manketo: ABDO Publishing Company.Hlm.  59.
[6] Penderel, M. (1968). Gandhi And Modern India. London: The English Universities Press Ltd. Hlm. 286.
[7]GovimdSadashivGhurye. (2008). Caste And Race in India. Mumbai: Popular Prekashan Private Limited. Hlm. 406.
[8]Schraff, A. (2008).Mahatma Gandhi. Unite States Of America: Saddleback Educational Publishing. Hlm. 10.
[9] Thomas Panthnam. Thinking with Mahatma Gandhi: Beyond Liberal Democracy. Gujerat: The Maharaja Sayajirao University of Baroda. Hlm. 179.
[10] Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Hlm 41.
[11] Brian M. Du Toit. The Mahatm Gandhi and South Africa. The Journal of Modern African Studies, 34, 4 (1996), pp. 643-660.Cambridge University Press. Hlm. 645.
[12] Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 42.
[13]Ibid. Hlm. 43.
[14] Dalton, D. (1893). Mahatma Gandhi: Nonviolent Power In Action. New York: Columbia Universiti Press. Hlm. 226.
[15]Berndt, H. (2006). Agama Yang Bertindak.Yogyakarta: PenerbitKanisius. Hlm. 78.
[16] Alexander, H. (1969). Gandhi Through Western Eyes. London: Asia Publishing House. Hlm. 9.
[17] Pratibha Jain. (1985). Gandhian Ideas, Social Movements and Creativity. Jaipur: Rawat Publications. Hlm.27.
[18] Ved Mehta. (1976). Ajaran-ajaran Mahatma Ghandi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Hlm. 276.
[19] Md Afandi Awang. (2006). Komunalisme Kesannya ke atas Peradaban India.Hlm. 60.
[20] Hook, S.V. (2011). Mahatma Ghandi: Proponent of Peace. Hlm. 59.
[21] Pratibha Jain. (1985). Gandhian Ideas, Social Movements, and Creativity. Jaipur: Rawat Publications. Hlm. 40.
[22] Alexander, H. (1969). Gandhi Through Western Eyes. Hlm.30.
[23] Andrews, C.F. (1949). Mahatma Gandhi’s Ideas: Including Selections From His Writing. London: George Allen & Unwin LTD. Hlm. 224.
[24] Ved Mehta. (1976). Ajaran-ajaran Mahatma Gandhi: Kesaksian dari Para Pengikut dan Musuh-musuhnya.. Hlm. 302.
[25] Taya Zinki. (1966). India. Kuala Lumpur: Oxford University Press. Hlm. 67.
[26] Azharudin Mohamed Dali.(2004). Tamadun India. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 302.
[27]Ibid. Hlm. 304.
[28] S.P.Ruhela (edt) (2002). Gandhian Ideas On Education: Their Relevance in The 21st Century. Delhi: India Publishers Distributors. Hlm  17.
[29] Azharudin Mohamed Dali. (2004). Tamadun India. Hlm. 308.
[30] Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 44.
[31]Ibid.
[32] Thomas Pantham. Thinking with matahma Gandhi: beyond liberal democracy. Gujerat: The Maharaja Sayajirao University of Baroda. Hlm. 182.
[33] Azaharudin Mohamed Dali. (2004). Tamadun India. Hlm. 303.
[34] Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 75.
[35] Md.Afandi Awang. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 15.
[36]Ibid. Hlm. 8.
[37]Radhakrishnan. (1991). Mahatma Gandhi: Essays And Reflections On His Life and Work. Hlm. 18.
[38]Kuruvilla Pandikattu. (2001). Gandhi: The Meaning of Mahatma For The Millenium. United States of America: The Council for Research in Values and Philosophy. Hlm. 154.
[39] Alexander, H. (1969). Gandhi Through Western Eyes. Hlm. 38.
[40] Md.Afandi Awang. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 38.
[41] Allen, D. (2007). Mahatma Gandhi on Violence and Peace Education. Philosophy East and West. Vol. 57, No 3, Ninth East-West Philosophers’ Conference (Jul., 2007). University of Hawai’i Press. Hlm. 290.
[42] Afifah Abu Yazid. (2003). Pengajian Tamandun Asia. Pahang: PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd. Hlm. 189.
[43] Md.Afandi Awang. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Hlm 38.
[44]Fischer, L. (1997). The Life of Mahatma Gandhi. Britian: Jonathan Cape Ltd. Hlm. 496.
[45]Alexander, H. (1969). Gandhi Through Western Eyes. Hlm. 121.
[46] Bhikhu Parekh. (1997). Gandhi: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press. Hlm. 27.
[47] E.M.S Namboodiripad. (1959). The Mahatma and The Islam. New Delhi: People’s Publishing House.Hlm. 18.
[48] Shriman Narayan. (1971). Mahatma Gandhi The Atomic Man. New Delhi: Somaiya Pub Pvt Ltd. Hlm. 78.
[49] Azharudin Mohamed Dali. (2004). Tamadun India. Hlm. 316.
[50]Sreear, V. (1954). Mahatma Gandhi. New York: Alferd A Knopt.  Hlm. 196.
[51]Fischer, L. (1997). The Life of Mahatma Gandhi.Hlm. 179.

[52]Carter, A. (1995). Mahatma Gandhi: A Selected Bibliography. United State Of America: Greenwood Press. Hlm. 27. 

No comments:

Post a Comment