nuffnang

Thursday, June 6, 2013

Isu komunalisme merupakan isu utama yang terpaksa dihadapi oleh India selepas era kemerdekaan. Bincangkan

Pendahuluan
Isu komunalisme sering kali dikaitkan dengan India, kerana secara realitinya, komunalisme banyak berlaku di India yang mana sebuah negara demokratik sekular. Komunalisme berlaku di India juga ada sebab-musababnya. Produk yang telah lahir pada zaman moden, tumbuh dan berkembang sealiran dengan proses pemodenan itu. Keadaan ini wujud setelah sistem nilai yang lebih cenderung kepada material.[1] Sesetengah pengkaji ada mengatakan komunalisme di India merupakan gejala daripada pertentangan kepentingan antara pelbagai golongan, puak dan kasta yang diberi warna agama.
            Perjuangan ke arah kemerdekaan India dianggap sebagai titik tolak bercambahnya fahaman komunalisme. Orang Hindu dan Islam dalam pasukan tentera British, bangun memberontak terhadap ketua mereka dan kemudian satu penentangan terhadap penjajah British supaya keluar dari India.[2] Konflik antara masyarakat Hindu dan Islam sekian lama berlaku dan kemuncaknya pemisahan sebahagian India menjadi Pakistan dan pertikaian mengenai Kashmir berterusan sehingga hari ini. Zaman selepas merdeka mempelihatkan keadaan perubahan nilai secara perlahan berlaku, terutama di kalangan kumpulan elit yang cuba mendapatkan semula kepentingan politik dan ekonomi setelah terhalang ketika di zaman penjajahan British. Keadaan menjadi bertambah buruk apabila ia disokong, baik secara langsung ataupun tidak, oleh kuasa politik serta mana-mana pemimpin pemimpin politik yang memerintah atau yang menjadi pembangkang.[3]


Konsep Komunalisme
Commune
Commune bererti ‘sekumpulan manusia hidup bersama dan berkongsi kepentingan dan tanggungjawab”. Encyclopaedia Britannica memberi pengertian ‘sebuah bandar zaman pertengahan di Eropah Barat yang mendapat pemerintahan sendiri bertaraf institusi perbandaran. Warganya mengangkat sumpah untuk saling memberi perlindungan dan saling membantu. The Concise Oxford English Dictionary, mengertikan commune sebagai “sekumpulan manusia hidup secara bersama dan berkongsi apa yang dimiliki dan bertanggungjawab” atau “bahagian persempadanan Perancis yang terkecil bagi tujuan pentadbiran”.[4] Daripada perkataan commune inilah terbitnya perkataan komunisme (communism) yang beerti sistem politik atau organisasi sosial berdasarkan kepada hak milik bersama atau sehingga tercapai pengagihan yang adil harta kekayaan. Ia juga digunapakai terhadap program dan pergerakan politik yang dicetuskan oelh prinsip Marxisme-Leninisme, yang berusaha menjayakan organisasi sosial jenis ini.
Pengertian  komunalisme
Istilah komunal yang dipinjam daripada bahasa Inggeris communal, bererti “kehidupan komunal”, atau “perkauman” atau dalam hubungan dengan perkataan riots bererti “rusuhan kaum”. Komunal juga merupakan satu perkara yang dilakukan secara berkongsi atau dibuat oleh semua ahli masyarakat itu. Komunal dalam pengertian conflict, membawa maksud konflik yang terjadi antara masyarakat yang berbeza, terutamanya antara mereka yang berlainan agama atau asal usul etnik. Ia juga merujuk kepada sesuatu yang dikongsi bersama oleh sekumpulan orang. Individu atau kumpulan orang yang berfahaman atau melakukan aksi komunal digelar komunalis (communalist). Komunalisme atau Communalism bererti, "satu prinsip organisasi politik berdasarkan persekutuan masyarakat" atau "amalan hidup bersama secara bermasyarakat" atau "kesetiaan terhadap kumpulan etnik sendiri lebih besar daripada masyarakat lain.
Oleh itu, komunalisme memberi maksud, sekumpulan orang yang dengan kuat mempertahankan hak etnik, agama, bahasa, budaya dan kepentingan masyarakatnya semata-mata. Mereka juga meletakkan kedudukan masyarakat pada tahap paling tinggi yang mengatasi kehendak individu.[5] Individu, memberi pengaruh kepada masyarakat untuk bergerak ke arah memperjuangkan suatu tujuan tertentu.
Masyarakat komunalistik
Masyarakat yang komunal atau komunalistik merujuk kepada sesebuah masyarakat yang mengamalkan kehidupan secara komunal dengan setiap anggota masyarakat berkenaan saling membantu bagi menghasilkan output sesuatu aktiviti. Ciri-ciri masyarakat ini, dari segi perburuhan merupaka urusan secara kolektif, dan semua keuntungan dituntut dan diuruskan ketua mereka. Dalam masyarakat komunalistik sebenar, kehendak dan aspirasi individu, dianggap sebagai lanjutan daripada kehendak masyarakat, dan dikira sebagai faktor kebajikan kepada masyarakat itu. Walaubagaimanapun, ini tidak bererti aspirasi dan kehendak inidvidu diabaikan. Malahan, diserapkan dalam kehendak masyarakat sebagai usaha holistik untuk memberi keutamaan kepada kepentingan semua.[6]
Komunalisme
Komunalisme adalah istilah pinjaman daripada bahasa Inggeris iaitu Communalism. Kamus The Concise Oxford English Dictionary, memberi pengertian “satu prinsip organisasi politik berdasarkanpersekutuan masyarakat” atau “kesetiaan terhadap kumpulan etnik sendiri lebih besar daripada masyarakat lain”. Menurut Richard Lambert, “komunalisme, kerana ia mewarnai tingkah laku politik dan pandangan beorientasikan masyarakat, dalam keadaan itu tertonjol sebagai antisosial yang serakah dan sosial yang bertindak balas.”[7] Komunalisme merupakan perasaan yang ada pada sesetengah masyarakat yang merasakan mereka tidak mendapat apa yang patut diperolehi dariapada produktiviti yang mereka turut sumbangkan, lalu timbul perasaan takut yang mereka diabaikan atau ditindas oleh masyarakat majoriti. Disebabkan itu, mereka akan bertindak balas, saling memberi dan menerima manfaat, demi pengekalan kehidupan mereka, dan sebagai usaha melanjutkan kewujudannya di kalangan masyarakat lain.
Latar belakang Komunalisme
Komunalisme di India dapat jejaki lebih kurang seratus tahun sebelum India mencapai kemerdekaan. Peperangan kemerdekaan India pertama pada 1857, dianggap sebagai titik tolak bercambahnya fahaman ini. Pada peperangan tersebut, orang Hindu dan Islam dalam pasukan bangun memberontak terhadap penjajah British supaya keluar dari India. Walaubagaimanapun, British berjaya menundukkan pemberontakan tersebut, dan selepas itu menyaksikan pemerintahan British di India, bercorak "pecah-perintah" dan secara halus melaga-lagakan antara Hindu dan Muslim. Dengan dasar seperti ini, pemerintahan mereka di India terus berlanjutan hingga 100 tahun kemudian. Walaupun India telah merdeka namun isu-isu komunalisme tidak•segera padam.
Peristiwa itu menyebabkan berakhirnya empayar Mughal dan pentabiran Syarikat Timur India British digantikan dengan Ketakhtaan British di bawah Queen Victoria. British menjamin kebebasan beragama, upacara tradisi dan adat resam dipelihara dan orang India juga dijamin mendapat jawatan tinggi negara tanpa pilih kasih.[8] Pelbagai cara juga dilakukan British bagi meredakan ketegangan yang berlaku di India contohnya isu sebuah negara merdeka untuk orang Islam adalah isu yang disokong oleh British sendiri. Akibatnya, isu ini memperlihatkan pertelagahan terus berlaku di antara orang Islam dan Hindu yang akhirnya melambatkan perjuangan kebangsaan India dan British terus berkuasa.
Apabila India mencapai kemerdekaan dan tertubuhnya negara Pakistan bagi orang Islam, pertikaian antara orang Islam dan Hindu tetap berlaku sehingga selepas merdeka. Hal ini demikian kerana selepas lahirnya Pakistan, Pakistan Timur pula berpecah menjadi Bangladesh dan masalah majoriti-minoriti antara masyarakat Hindu-Islam di India juga tidak menjadi lebih baik. Komunalisme ataua fahaman perkauman yang dikaitkan dengan sesuatu kaum sering membawa kepada pertumpahan darah, merupakan mimpi ngeri bagi sebahagian penduduk India.[9]
Dari aspek sejarah, komunalisme timbul daripada perkara yang telah dilakukan British. Orang Islam yang tidak memakan daging babi, manakala orang Hindu tidak memakan daging lembu. Peluru senapang enfield yang digunakan tentera british dikatakan dilumuri dengan kedua-dua lemak binatang berkenaan bagi melicinkan daya tembakan. Disebabkan rasa terhina, tentera India Muslim dan Hindu bangkit menentang British yang membawa kepada pertumpahan darah.[10] Peristiwa itu dikenali sebagai “Pemberontakan Sepoy 1857” yang merupakan titik penentangan rakyat India terhadap British. Dasar pecah perintah yang diamalkan British mneyemarakkan lagi komunalisme dengan segala akibatnya, sehinggalah India mencapai kemerdekaan 1947.
Faktor-faktor Komunalisme
Ekstremisme Agama
Isu komunalisme merupakan isu agama oleh yang demikian faktor ekstremisme agama merupakan faktor yang paling kritikal yang membawa kepada permasalahan komunalisme ini. Perkara ini bukanlah sesuatu yang menghairankan jika melihat kepada aspek demografi negara India itu sendiri. Hal ini kerana India merupakan sebuah negara yang terdiri daripada masyarakat yang berbilang etnik serta berlainan agama.[11] Masalah mulai muncul apabila terdapatnya golongan yang bersikap melampau di dalam aspek agama. Golongan ekstremisme agama ini yang mula menular di dalam masyarakat menyebabkan jurang di antara dua penganut agama berbeza semakin luas untuk mencapai keamanan hidup dan saling menghormati antara satu sama lain.
            Walaupun India mempunyai penganut agama yang berbeza-beza namun isu komunalisme lebih ketara melibatkan penganut agama Hindu dan Islam. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor seperti agama Islam yang berasal daripada Tanah Arab dan bukan agama penduduk asal India, agama Islam dianggap agama para penakluk, perbezaan sifat kedua-dua agama iaitu Islam sebagai agama yang sifatnya dianggap sangat berdoktrin manakala Hinduisme agama yang tidak jumud.[12] Pertentangan di antar kedua-dua agama ini diburukan lagi dengan adanya golongan yang terlalu ekstrem di dalam beragama.
            Ketaksuban agama ini menyebabkan berlakunya pertumpahan darah kerana tiada tolak ansur dalam pengamalan agama. Antara peristiwa-peristiwa yang berlaku akibat daripada konflik agama ini ialah rusuhan yang berlaku di Srinagar berpunca daripada rambut suci Nabi Muhammad S.A.W dicuri dari Masjid Hazarat Bal. Rusuhan tersebut turut merebak ke Pakistan Timur dan Calcutta sehingga beribu-ribu orang Hindu menjadi pelarian.[13] Meskipun rambut tersebut dapat dikembalikan oleh pihak yang berwajib, peranan yang dimainkan oleh kumpulan fanatik Kahsmir sangat kritikal kerana menghasut dengan mengatakan rambut tersebut tidak asli.[14] Oleh yang demikian dapat dilihat bagaimana terdapat segolongan pihak yang terlalu ekstrem menjadi agama memberikan impak yang sangat besar dan tindakan pihak berkenaan menyebabkan jurang pertentangan menjadi semakin besar.
Selain itu, peristiwa lain yang berkaitan dengan ketaksuban agama sehingga terjadinya peristiwa pertumpahan darah ialah rusuhan di Washim dimana sekumpulan orang Islam membaling batu ke arah perarakan keagamaan Hindu sehingga polis menembak mati beberapa nyawa.[15] Tambahan lagi, peristiwa di mana sekumpulan orang Islam menghalau lembu yang dimiliki oleh sebuah kuil dan menghalau sekawanan lembu memasuki kawasan masjid semasa orang Islam sedang menunaikan solat Hari Raya turut membawa kepada pertumpahan darah dan kehilangan nyawa.[16] Rusuhan ini telah merebak ke beberapa bahagian lain seperti Allahabad, Sambhal, Aligarh, Gujarat, Jammu dan juga Kashmir. Hal ini semakin runcing apabila seorang peguam Hindu telah mempetisyenkan suapaya Al-Quran diharamkan di Mahkamah Rajasthan.[17]
Konflik agama ini sebenarnya adalah manifestasi langsung daripada konsep yang membahagikan masyarakat kepada Islam dan bukan Islam yang diperkenalkan oleh penjajah British. Perkara ini menyebabkan jurang identiti semakin lebar dan mendekatkan kedua belah pihak kepada pertentangan. Pertentangan ini yang membawa kepada perasaan yang negatif di antara kedua-dua belah pihak sehingga sampai kepada satu tahap yang kronik yakni rusuhan, menumpahkan darah dan keganasan atas nama agama.
Namun harus dijelaskan di sini bahawa sifat ekstremisme agama ini bukanlah berpunca daripada ajaran setiap agama tersebut tetapi lebih kepada sifat penganut agama tersebut. Perkara ini boleh dipecahkan kepada dua iaitu penganut agama tersebut tidak benar-benar mengamalkan ajaran mereka masing dan yang kedua kepentingan yang akan diperolehi oleh pihak tertentu dengan menggunakan agama sebagai sandaran. Hal ini kerana meskipun terdapat sedikit pertentangan agama yakni sebagai contoh isu penyembelihan lembu yang menjadi isu besar di antara masyarakat Hindu dan Islam, tetapi hakikat yang sebenar adalah sikap penganut agama ini sendiri yang tiada tolenrasi memburukkan lagi keadaan.
Lambang ekstremisme agama ini dengan campur tangan politik yang keterlaluan tercermin dalam peristiwa Ram Janmaboomi – Masjid Babri.[18] Isu ini bukan isu agama semata-mata tetapi lebih kepada isu yang diwarnai oleh fahaman politik melampau yang diapi-apikan oleh golongan yang cuba mengaut keuntungan politik dengan menjadikan agama sebagai medium. Bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa pertentangan yang berlaku ini adalah disebabkan oleh pengamalan sikap yang terlalu ketelaluan di dalam beragama.
Perbezaan Taraf Ekonomi
Selain daripada agama, faktor ekonomi juga menyumbangkan kepada masalah komunalisme yang berlaku di India selepas kemerdekaan. Hal ini kerana seperti mana negara-negara bekas tanah jajahan yang lain sebaik sahaja kuasa kolonial meninggalkan negara tersebut, masalah ekonomi dan sosial sering kali “diwariskan” oleh kuasa penjajah. Perbezaan taraf ekonomi menyebabkan perasaan komunal semakin menebal di dalam komuniti masing-masing.
Keadaan memperlihatkan bahawa selepas kemerdekaan India, masyarakat Islam dan Hindu mempunyai kedudukan ekonomi yang berbeza. Masyarakat Muslim dilihat lebih mundur berbanding dengan masyarakat Hindu. Hal ini diakui sendiri akan Perdana Menteri India yang pertama iaitu Jawaharlal Nehru.[19]  Masyarakat Islam di India pada zaman awal selepas merdeka sangat miskin dan mundur kerana ketinggalan di dalam bidang ekonomi dan pendidikan. Keadaan ini membawa kepada satu imej bahawa masyarakat Islam merupakan golongan minoriti. Masyarakat Islam juga dilayan dengan berat sebelah dan ini menimbulkan perasaan tidak puas hati dan kebencian.[20] Oleh itu pertentangan komunal ini berlaku apabila golongan minoriti yang serba kekurangan tidak diberikan keadilan ekonomi serta dinafikan hak mereka. Malahan para pemimpin Islam mendakwa rusuhan komunal yang berlaku adalah satu percubaan untuk menghancurkan ekonomi masyarakat Islam.[21]
Walaubagaimana pun, masalah komunalisme yang berlaku ketika zaman moden di India turut disebabkan penguasaan ekonomi oleh golongan elit. Kehidupan yang berasaskan kasta ini wujud pada zaman tradisional mulai berubah selepas India memasuki zaman moden. Hal yang demikian menyebabkan golongan elit yang berkuasa memainkan peranan mencetuskan pertentangan komunal, apabila kepentingan mereka terancam.[22] Justeru itu penguasaan ekonomi yang diperolehi menerusi penguasaan politik akan semakin kukuh jika masyarakat berpecah belah kerana sekurang-kurangnya golongan elit ini akan kekal berkuasa di dalam komuniti mereka. Keadaan ini menyumbang kepada keganasan etnik apabila pihak yang rakus untuk menguasai ekonomi menggunakan orang yang tidak bersalah sebagai alat untuk kepentingan individu.[23]

Faktor-faktor lain.
Malahan masalah komunalisme turut dipengaruh oleh beberapa faktor peyumbang lain seperti isu bahasa. Masalah mula berlaku apabila kerajaan India mengistharkan bahasa Hindi sebagai bahasa rasmi. Susunan penggunaan bahasa telah meletakkan bahasa urdu yang menjadi bahasa utama masyarakat Islam di tempat yang terakhir[24] menyebakan masyrakat Islam meminta supaya bahasa urdu dijadikan bahasa yang kedua di India. Namun permintaan ini ditolak dan tidak dipersetujui oleh penganut agama Hindu yang ekstrem. Hal ini kerana penganut agama Hindu ingin menjadikan India sebagai sebuah negara Hindu. Perkara ini membawa menyumbang kepada masalah komunalisme.
            Hal ini turut mempengaruhi aspek pendidikan apabila majoriti masyarakat Hindu meminta bahasa pengantar di dalam pendidikan ditukar daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Hindi. Keadaan membawa kepada perasaan tidak puas hati masyarakat lain. Hasil tindakan ini kepada demonstrasi secara senyap dalam masyarakat awam.[25] Aspek pendidikan juga diburukkan lagi dengan peranan “tangan-tangan” tertentu yang memutarbelitkan fakta sejarah dan dimasukkan ke dalam dalam dasar dan falsafah pendidikan negara.[26]
            Namun hakikatnya masalah komunalisme ini adalah masalah yang dimulai oleh pihak-pihak yang tidak rasional. Keadaan ini telah memasuki fasa kritikal kerana pihak-pihak ini mempergunakan segala macam isu untuk dijadikan pemangkin menyemarakkan lagi kebencian di antara kedua-dua belah pihak.
Perbezaan Ideologi Politik
India mempunyai parti politik yang banyak dan terdiri dari pelbagai ideologi. Parti utama, iaitu mempunyai majoriti pengikut yang besar serta pernah membentuk kerajaan di negara India dikenali sebagai Parti Kebangsaan India. Perubahan parti di India seringkali berlaku dan juga membawa implikasi yang besar dalam sistem pemerintahan negara India. Hal ini disebabkan berlaku juga perubahan dalam ideologi pemerintahan tersebut. Sejak mencapai kemerdekaan pada 1947, hinggalah era moden, India didapai seringkali berubah parti pemerintahannya. Keadaan ini membayangkan situasi tahap demokrasi yang berlaku di negara tersebut. Sejarah politik India selepas merdeka banyak dipengaruhi oleh parti-parti tersebut.
Umat Islam dan Hindu di India walaupun daripada ras dan kaum yang sama namun mereka telah menganggap bahawa mereka daripada dua ras yang berlainan. Kesatuan berdasarkan bangsa kaum tidak wujud disini tetapi yang wujudnya ialah kesatuan agama. Mereka menganggap mereka daripada dua kaum iaitu kaum Islam dan kaum Hindu. Perbezaan mereka ialah daripada segi pertuturan bahasa  Islam menganggap bahasa Urdu sebagai bahasa nasional mereka manakala masyarakat Hindu pula menganggap bahasa Hindi sebagai bahasa mereka.
Pada tahun 1885,Kongres Kebangsaan  India (INC) telah ditubuhkan atas kesedaran rasa nasionalisme rakyat India.Sayyid Ahmad Khan telah menjauhkan diri dari gerakan ini dengan alasan bahasa yang dipakai Kongres terhadap pemerintah Inggeris kurang sopan.[27]Umat Islam kehilangan kuasa sehingga bahasa kerajaan Islam iaitu Urdu mula dipinggirkan oleh British dan mula menggunakan bahasa Hindi sebagai bahasa kerajaan, ini telah menimbulkan kebimbingan dalam kalangan masyarakat Islam yang sudah sedia terpinggir itu. Dalam kekalutan ini, umat Islam telah menubuhkan Liga Muslim pada tahun 1906 yang bertujuan melindungi kepentingan mereka sendiri .Liga Muslim merupakan gerakan yang menyatukan seluruh umat Islam kearah menuntut keadilan kesamarataan seluruh umat Islam.[28]
            Permainan politik British, timbul pertentangan antara Hindu-Muslim dan antara INC dengan Liga Muslim. Pertikaian dan perundingan yang berlaku antara ketiga-tiga pihak, akhirnya mewujudkan sebuah negara Pakistan yang dituntut oleh Liga Muslim. Sedangkan di pihak INC, merasakan Hindustan akan lebih kuat dan stabil kerana tidak ada lagi Liga Muslim yang mengganggu kuasa politiknya.[29] Apa yang dapat dibayangkan masalah yang mendepani para pemimpin nasional India pada masa itu ialah pertentangan komunalisme.Sehubungan dengan itu dasar ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati para pemimpin-pemimpin Kongres di Calcutta dan juga dasar ini disyaki sebagai satu strategi melemahkan kekuatan pemimpin dari Benggal yang bergiat aktif dalam INC. [30]
            Komunalisme menghantui arena politik India dengan kemunculan anasir tertentu yang memainkan isu politik yang tidak rasional. Antaranya kempen untuk menubuhkan negara Hindu India (Hindu rashtra) dan sentimen komunal dengan menggunakan agama untuk kepentingan politik seperti mengarak simbol agama sepanjang jalan yang dilalui bagi mengerah sokongan rakyat awam terhadap ideologi politik yang diperjuangkan. Tindakan ini memburukkan hubungan kaum dan penganut Hindu-Muslim, bukan sahaja di India tetapi juga di negeri-negeri benua kecil India yang lain seperti Pakistan dan Bangladesh. Ini mudah mengerti kerana mereka berasal daripada rumpun bangsa, bahasa dan budaya yang sama.

            Perbezaan fahaman serta ideologi politik antara kedua parti Kongres Kebangsaan India dengan Liga Muslim telah membawa kepada ketegangan kaum antara Hindu dan Islam.Kedua-dua parti ini bersaing dalam mendapat kepercayaan rakyat serta pembebasan India sehingga melakukan apa sahaja untuk menang dalam pilihanraya India.Keadaan inilah yang membawa ketegangan antara kedua kaum ini.
Politik Penjajahan British
Idea pembahagian Bengal kepada 2 wilayah oleh Lord Curzon pada Oktober 1905[31] telah menaikkan kemarahan masyarakat Hindu terhadap penduduk Islam di Bengal.Curzon merasakan Bengal merupakan wilayah yang sngat besar dan ini menyukarkan pihak British untuk menjalankan pentadbiran dengan berkesan.Walaubagaiamapun,pembahagian Bengal ini bertujuan untuk menempatkan golongan Muslim di sebuah wilayah yang mejoritinya terdiri daripada orang-orang Islam.Hal ini adalah disebabkan oleh kesetiaan yang telah ditunjukkan oleh orang Muslim terhadap pentadbiran British serta tindak balas British terhadap kelompok Benggali Babu yang telah menentang pentadbiran mereka[32].
            Kebajikan kaum Muslim ini telah dititik beratkan oleh British hinggakan ,mereka memberikan sokongan penuh kapada pembentukan sebuah wilayah yang mejoritinya terdiri daripada orang Islam.Golongan Muslim sangat menghargai idea yang dicetuskan oleh Curzon ini manakala di pihak penganut Hindu pula mengkritik tindakan ini,kaum Muslim pula membalas dengan menentang segala bentuk bantahan terhadap pembahagian Bengal ini.Masalah ini  telah berlanjutan sehinggalah pada Ogos 1947 secara rasminya wilayah Bengal telah dipisahkan kepada dua bahagian iaitu Bengal timur dan barat.Bengal timur diserahkan kepada kaum Muslimyang menjadi mejoriti penduduk di situ.
            Golongan Hindu terpaksa menerima hakikat pemberian wilayah Bengal timur kepada golongan muslim walaupun mereka membantah secara keras idea ini.Hal ini telah menambah lagi perasaan benci terhadap kaum Muslim kerana pihak British lebih memihak kepada mereka.
            Pada 1858, apabila kedudukan British mula teguh di India, mereka mula bermain dengan melaga-lagakan India menentang satu sama lain seperti raja menentang rakyat,Hindu menentang  Islam dan  kasta tinggi menentang  kasta rendah. British telah menggunakan dasar "pecah dan perintah" dalam mentadbir India. Dasar “pecah dan perintah” British pada 1888 ketika persidangan sesi keempat Congressdi Allahabad iaitu menunjukkan British menyebelahi Muslim bagi mengecewakan Congress yang sedang meraih sokongan daripada segenap lapisan masyarakat.[33] Oleh itu, British mula menyuntik jarum “pecah dan perintah” untuk melemahkan Congress dengan menghasut Muslim supaya tidak menyokongnya. Polisi anti-Muslim sebelum ini berubah kepada anti-Hindu
            Kerajaan British melakukan tugas memecah belahkan masyarakat India dalam dua peringkat iaitu pertama, mereka memuaskan hati orang-orang Hindu kemudian  giliran umat Islam pula.
            Pada peringkat pertama,British menggalakkan golongan Brahmin untuk memilih pendidikan moden kerana kemiskinan yang dilanda oleh golongan tersebut dan dapat membuka peluang pekerjaan baru terhadap mereka.Brahmin mula mendapatkan tempat yang penting dalam masyarakat moden.Pada tahun 1900, Sir William Lee, seorang pegawai penting dalam Kerajaan Bombay dan Kerajaan India, berkata Brahmin telah mendominasi dalam Perkhidmatan Awam semasa 1869-1899 serta pengaruh yang semakin meningkat dan tahan lebih dalam komuniti Hindu.[34]
            Peringkat kedua pula, British menjauhkan umat Islam dari agama Hindu dengan cara yang sangat licik dan terancang. Islam sentiasa mempunyai dendam atas kehilangan kedudukan dominan mereka. Mereka mendapati diri mereka cacat untuk bersaing dengan orang-orang Hindu, terutamanya Brahmin, dalam pekerjaan moden dan peluang pekerjaan. Mereka juga membangunkan perasaan takut dalam golongan Islam jika dikuasai oleh majoriti komuniti Hindu.[35]
            Perancangan licik yang diatur oleh pihak British ini telah mengaburi mata kedua-dua belah Hindu dan Islam untuk mewujudkan masalah perkauman. Dasar memecahkan satu golongan dengan menggunakan golongan yang lain, digunakan kerana British begitu bimbang dengan suara nasionalisme Hindu yang mula bangkit menentang British seperti Tilak yang memimpin Congress untuk membentangkan satu resolusi menuntut pemerintahan sendiri pada 1906.[36] Dasar “pecah dan perintah” dikatakan menjadi pegangan British seawal 1821.
Peristiwa-Peristiwa Komunal
Penentangan komunal di India semakin menjadi-jadi selepas India telah mencapai kemerdekaan pada 15 Ogos 1947 daripada pihak British dan perpisahan antara Pakistan. Pertentangan komunal ini masih berterusan berlaku antara dua kaum iaitu Muslim dan Hindu sehingga menyebabkan pelbagai peristiwa berdarah diantara dua pihak ini sehingga menyebabkan kecederaan dan kematian diantara dua pihak tersebut. Peristiwa rusuhan besar-besaran yang pertama berlaku antara Hindu dan Muslim di post-Partition India meletus di bandar Jabalpur di negeri Madhya Pradesh pada 1962.[37] Rusuhan ini dikaitkan dengan kemunculan kelas kecil usahawan Islam yang berjaya mencipta persaingan ekonomi baru antara masyarakat Hindu dan masyarakat Muslim. Peristiwa ini bermula apabila seorang perempuan Hindu dan lelaki Muslim yang kahwin lari. Banyak spekulasi yang timbul berkaitan isu ini dan telah mendatangkan prejudis antara kaum. Walupun begitu, sebab utamanya ialah disebabkan lelaki muslim itu merupakan anak kepada peniaga bidi yang mengawal industri bidi di Jabalpur yang menyebabkan para pesaing Hindu dalam perniagaan bidi sakit hati dan membuat fitnah sehingga menyebabkan berlakunya rusuhan.[38] Bermula daripada peristiwa ini penentangan komunal antara dua buah kaum ini sentiasa berterusan dan agak sukar untuk dikekang.
Selain itu, terdapat lagi peristiwa besar-besaran yang berlaku seperti peristiwa “Bombay Bhiwandi Riots” pada tahun 1984.[39] Rusuhan ini telah tercetus di Bombay, Bhiwandi, Thane, Kalyan, dan Bhayander (Maharashtra). Peristiwa ini telah meninggalkan parut yang mendalam kepada memori rakyat India. Suasana perkauman telah tegang di rantau ini sejak April 1984. Bal Thackeray iaitu pemimpin Shiv Sena telah memutuskan untuk membentuk ‘United Hindu Front’, yang terdiri daripada beberapa organisasi dan dikenali sebagai Hindu Maha Sangh. Semasa satu mesyuarat Maha Sangh yang diadakan di Bombay pada 21 April, Thackeray mengatakan masyarakat Islam sebagai pencetus masalah yang perlu dihapuskan.[40] Pada 13 Mei, akhbar Urdu Akhbar-e-Alam telah memutarbelitkan ucapan Bal Thackerays, sekali gus menyebarkan khabar angin bahawa beliau telah menghina Nabi Muhammad. Kaum Muslim telah bertindak menganjurkan demonstrasi. Sebagai tindak balas, Shiv Sena dipanggil untuk bandh atau melakukan mogok di kawasan-kawasan yang berlainan di Bombay pada 16 Mei. Keganasan meletus pada Bhiwandi dan merebak ke Kalyan, Thane dan Bombay.
Antara Peristiwa penentangan komunal yang lain secara besar-besaran yang berlaku ialah perobohan Masjid Babri di Ayodhya pada 6 Disember 1992.[41] Peristiwa ini merupakan satu peristiwa berdarah diantara kaum Muslim dan Hindu yang mendapat perhatian dan kecaman ramai samada dalam atau luar negara. Masjid Babri telah dibina pada abad ke-16, ia telah menjadi pertikaian di antara penganut Islam dan Hindu. Dikatakan Masjid ini telah dibina di atas tempat kelahiran Rama. Dalam manuskrip Hindu Brahma Purana menyatakan bahawa Ayodhya merupakan salah satu daripada 6 bandar suci bagi agama Hindu. Oleh sebab ini, masjid yang didirikan di tapak itu harus dihancurkan untuk dibangunkan sebuah kuil bagi Rama.
Pada 6 Disember 1992, beribu-ribu penganut Hindu yang ekstrimis dan agresif merobohkan Masjid Babri walaupun tidak dibenarkan Mahkamah Agung India. Mereka dihasut oleh pemimpin politik terutama daripada Parti Bhartiya Janata (BJP) yang mahu berkuasa di India.[42] Kaum Muslim terpaksa mempertahankan masjid tua itu daripada dirobohkan. Peristiwa ini menyaksikan kaum Hindu yang bersenjata dengan ghairah merobohkan Masjid Babri sambil berteriak “Kematian bagi Muslim”. Dalam peristiwa berdarah tersebut, seramai 1700 orang kebanyakannya penduduk Islam terkorban dan 5000 orang cedera kerana mempertahankan Masjid tersebut. [43]
Bermula daripada peristiwa perobohan Masjid Babri ini, banyak lagi peristiwa yang berlanjutan hasil tindak balas dan tidak kepuasan hati pihak-pihak yang terlibat. Fasa kedua rusuhan Bombay bermula pada 6 Januari 1993. Walaupun fasa pertama rusuhan pada bulan Disember 1992 adalah hasil daripada tindak balas spontan oleh perusuh Islam yang telah menimbulkan kemarahan oleh perobohan Masjid Babri. Sejak rusuhan Disember 1992, suasana kekal tegang di bandar. Penyebab serta merta bagi rusuhan belum ditubuhkan dengan jelas. Ada yang menyatakan bahawa empat Hindu Mathadi pekerja telah dibunuh oleh umat Islam di kawasan Dongri pada 5 Januari, manakala pendapat lain menyatakan bahawa keganasan yang bermula di Bazar Bhendi, Null Bazar, dan kawasan Mohammad Ali Road berikutan penyebaran khabar angin bahawa dargah Muslim (kubur seorang wali Islam) telah dirosakkan oleh penganut Hindu. Kemudian, sebuah keluarga Hindu keseluruhan (termasuk seorang gadis cacat) telah dibakar hingga mati di kawasan Jogeshwari pada 8 Januari.
Peristiwa-peristiwa ini menerima publisiti besar daripada akhbar dan telah digunakan oleh pertubuhan-pertubuhan Hindu untuk mewajarkan serangan ke atas umat Islam. Aktivis Shiv Sena telah menghasut untuk melakukan Insiden Revenge dengan melakukan kebakaran, rompakan, pembunuhan, tikaman, rogol dan kemusnahan tempat-tempat agama. Keadaan ini berlarutan sehingga 20 Januari. Dalam kedua-dua fasa rusuhan di Bombay "pada bulan Disember 1992 dan Januari 1993" mengikut laporan Suruhanjaya Srikrishna mendakwa bahawa rusuhan telah mengambil lebih daripada 1,500 nyawa.
Selain itu, Peristiwa terkini penentangan komunal berlaku di Gujerat pada tahun 2002.  Keadaan di Gujarat menyaksikan salah satu kes yang paling teruk keganasan besar-besaran dalam sejarah India. Walaupun, kerajaan melaporkan kira-kira 850 kematian, ianya mungkin lebih daripada dua ribu orang, kebanyakannya orang Islam.[44] Setiap laporan mengenai peristiwa-peristiwa ini menunjukkan bahawa rusuhan itu adalah terancang dan ditaja oleh BJP yang diterajui pentadbiran Gujarat dan ketua menteri, Narendra Modi.
Keganasan itu dinyalakan pada 27 Februari oleh serangan di Godhra (Gujarat) pada kereta api yang membawa penganut Hindu dan sevaks kar yang kembali dari Ayodhya (Uttar Pradesh) di mana mereka telah menawarkan sokongan untuk kempen untuk membina kuil Ram di tempat yang Babri Masjid dimusnahkan. Peristiwa ini dikatakan bermula apabila satu keretapi, Sabormati Express, yang dinaiki oleh penganut agama hindu yang kembali daripada demonstrasi di Ayodya, pada 27 Februari 2002 telah dibakar di stesyen keretapi Godhra, Gujarat India.[45] Kejadian ini telah meragut nyawa 59 Penganut Hindu. Penganut Hindu telah mendakwa ianya dilakukan oleh orang Islam setempat.
 Penganut Hindu telah keluar beramai-ramai dan telah membunuh dengan kekejaman luar-biasa terhadap lebih 2000 orang Islam. Perusuh Tentera aktivis dari VHP itu, Bajrang Dal, RSS dan BJP tiba dengan trak di kawasan Muslim, menyasarkan isi rumah Muslim dengan tepat seperti militia. Mereka menggunakan senarai pengundi dari Ahmedabad Municipal Corporation untuk mengenal pasti rumah-rumah orang Islam.[46] Pihak polis enggan campur tangan, setelah menerima pesanan tidak memberi bantuan kepada masyarakat Islam. Polis, sebenarnya, mengambil bahagian dalam beberapa serangan, aktif bersubahat dengan penjenayah Hindu. Kekejaman itu termasuk penyembelihan beramai-ramai, lebih 800 wanita dan anak gadis dirogol dengan kejam, dibakar hidup-hidup (sebahagiannya dilumpuhkan pergerakkan terlebih dahulu), badan dikerat-kerat hidup-hidup dan berbagai lagi.
Kesan Komunalisme Terhadap India
Kesan dari Sudut Sosiopolitik
Komunalisme telah membawa pelbagai kesan kepada aspek terhadap negara India. Salah satu aspek yang ingin dibincangkan ialah terhadap aspek sosiopolitik. Komunlisme berkembang tumbuh berkembang dalam politik harian yang menyerlahkan identiti masyarakat di mana-mana sahaja. Saat paling dramatik ialah apabila terancana perhimpunan awam yang besar seperti perarakan, hebahan media dan pilihan raya yang melibatkan masyarakat yang meluas. Hal ini sering menimbulkan masalah dan cabaran kepada kuasa di negara India yang meletakkan asasnya pada demokrasi berperlembagaan.[47]
            Kemuncak kempen ini ialah pada 6 Disember 1992 apabila menyaksikan khalayak Hindu yang bersenjata dengan ghairah merobohkan Masjid Babri sambil berteriak “Kematian bagi Muslim”. Sewaktu serangan ini dilakukan, dianggarkan seramai 1700 orang yang kebanyakannya telah syahid dalam rusuhan tersebut. Selain itu, pada Mac 1993, puak pelampau Muslim yang dilaporkan dibantu oleh agensi perisikan Pakistan membuat tindak balas dengan menyerang serentak dan menggunakan bom telah membunuh seramai 300 orang awam.[48] Masjid Babri pada masa peristiwa itu berlaku berada dibawah timbang tara mahkamah bagi menyelesaikan tuntutan masyarakat Hindu dan Islam. Peristiwa pertikaian terhadap tapak masjid ini telah tergantung sekian lamanya. Persidangan berkaitan perbicaraan masjid ini telahpun berlangsung pada tahun 1885 dan hakim yang mengendalikan perbicaraan tersebut telah berkata “adalah malang sekali sebuah masjid yang yang telah dibina atas tanah yang dianggap suci oleh penganut Hindu. Akan tetapi, kerana ianya telah berlaku selama 356 tahun yang lalu adalah terlalu lewat untuk diambil tindakan atas ketidakpuasan hati perayu”[49] namun begitu, golongan sekular memandang peristiwa meruntuhkan Masjid Babri sebagai kebangkitan komunalisme Hindu di bawah bendera Vishwa Hindu Parishad (Majlis Hindu Sedunia)[50].
            Peristiwa meruntuhkan Masjid Babri di Ayodhya di antara kesan komunalisme terburuk yang dialami oleh India di zaman moden ini. Pihak pentadbiran setempat telah membenarkan beribu-ribu membawa Ram Shilas ke Ayodhya dari seluruh ceruk India. Mereka juga turut membenarkan perletakan batu asas beberapa hari sebelum pilihan raya Lok Sabha diadakan pada bulan Disember bagi mendapatkan undi penganut Hindu. Larangan dikeluarkan kemudiannya dan pembinaan atas plot yang dipertikaikan telah dihentikan. Tindakan ini telah meredakan kemarahan pengundi Islam. Sekali lagi Kerajaan V.P. Singh membenarkan L.K. Advani mengadakan perarakan Rath Yatra[51] (Perarakan Berkenderaan). Perararakan ini telah dilakukan secara besar-besaran pada 25 September 1990. Perarakan bermula dari Somnath yang terletak di persisiran Gujerat yang meliputi 10,000 km melalui lapan buah negeri selama 35 hari sehingga tiba di Ayodhya pada 30 Oktober 1990. Dalam perjalanannya, perarakan melalui Delhi dan lain-lain bandar untuk menarik sokongan massa.[52]
            Dalam situasi politik India yang telah lari daripada landasan sekular seperti yang dimaktubkan dalam perlembagaan India, kedudukan keharmonian sosial masyarakatnya seumpama “telur dihujung tanduk”. Sesuatu isu dengan mudah dieksploitasi menjadi rusuhan komunal. Para pemimpin politik yang memerintah bukan sahaja mengamalkan sekularisme dalam pemerintahan malahan menganggap sekularisme di India sekarang sekularisme “ala Congress” atau “pseudo secularisme”. Mereka tidk berusaha bersungguh-sungguh untuk meredakan ketegangan komunalisme malahan dianggap telah membentuk “elite conspiracy” bagi mencetuskan rusuhan komunal bagi kepentingan politik  dan pengekalan kuasa untuk memerintah. [53]
Kesan dari sudut Sosioekonomi
            Salah satu menyebab utama timbulnya penentangan komunal selepas India merdeka ialah ketidakseimbangan ekonomi di samping perbezaan agama-budaya dan konflik kelas atasan masyarakat Hindu dengan Muslim. Orang Islam di India amat miskin dan mundur.[54] Pada  Rusuhan komunal berlaku di daerah Buldana, Maharashtr pada 26 April 1999 iaitu rumah kedai, hotel dan kediaman yang dimiliki oleh masyarakat Islah dijarah dan dibakar. Mereka mengalami kerugian yang banyak. Begitu juga keesokan harinya, rusuhan berlaku di Shahabat daerah Rampur, U.P. pada hari perarakan tazia telah mengakibatkan sebanyak 51 buah rumah kedai dijarah dan dibakar telah menyebabkan seramai  orang cedera parah.[55]
            Sepanjang pemberontakan komunalisme ini berlangsung, banyak kekacauan telah berlaku yang membawa kepada pembakaran rumah kedai dan juga tempat kediaman. Keadaan ini bukan sahaja telah meragut nyawa penduduk kampung, namun turut memusnahkan mata pendapatan pencarian masyarakat tempatan tersebut. Umpamanya rusuhan yang berlaku di Gujerat pada 27 dan 28 Februari 2002 dilaporkan telah memusnahkan sebanyak 700 buah banguanan keagamaan dirobohkan atau rosak teruk. Daerah Ahmedabad, Baroda, Mehsana dan Panchmahal merupakan kawasan yang paling teruk terjejas meliputi keseluruhan kawasan utara dan tengah Gujerat. Terdapat beberapa anggaran mengenai kerosakan harta benda tetapi pada umumnya dianggarkan sebanyak Rs. 10 juta termasuk yang dicuri dan dibakar. Selain itu juga, ratusan keluarga Muslim tinggal sehelai sepinggang. Keadaan ini menyebabkan kekacauan berterusan selama sehingga 5 tahun.[56]

Kesan dari Sudut Kemasyarakatan
Kemuncak fahaman komunalisme berlaku perpecahan negara menjadi negara India dan Pakistan. Keadaan ini telah menyaksikan pertumpahan darah dan kehilangan nyawa ribuan manusia yang tidak berdosa, perpindahan dan pertukaran manusia seperti kawanan haiwan dari satu negeri ke satu negeri yang lain. Selain itu juga berlaku kesengsaraan dan ketidakstabilan adalah amat besar. Sejuta orang terbunuh berikutan dengan pemisahan benua kecil india dan pengalaman ini terpahat dalam hipunan ingatan kedua-dua masyarakat.[57]
            Banyak laporan penyaisatan disediakan termasuk daripada National Human Right Commission. Dicatatkan sebanyak 30 laporan disediakan oleh pelbagai jawatankuasa dan merupakan jumlah yang telah memecahkan rekod lain-lain rusuhan setakat ini. Rekod berkenaan memperihalkan berkenaan pembunuhan beramai-ramai sebelah pihak dan bukan rusuhan yang biasa berlaku. Rusuhan ini merupakan sejarah hitam yang telah tersurat di dalam lembaran sejarah India sebagai pembunuhan beramai-ramai yang paling buruk yang pernah berlaku.[58] Hal ini semestinya meninggalkan kesan yang mendalam dan berpanjangan dari sudut hubungan sosial dan budaya dalam kalangan masyarakat India.
Kesan dari Sudut Keharmonian Beragama
Sebelum tercetusnya rusuhan komunalisme, keadaan masyarakat yang beragama Hindu dan yang beragama Islam adalah berada dalam keadaan harmoni. Sebagai contoh, pemimpin Hindu dijemput memberikan ucapan di masjid Sonepur Bombay dan masjid Nakhoda di Calcutta. Begitu juga masyarakat Hindu dan Islam di Patnakhali Benggal menunaikan sembahyang di Kuil dan masjid tempatan masing-masing. Keadaan ini merupakan suatu gambaran keharmonian yang terjadi atas kefahaman dan kesatuan tekad untuk sesuatu tujuan tertentu.[59]
            Namun, hakikat sebenar telah berubah menjadi malapetaka dan kemusnahan besar apabila pemimpin gagal memainkan peranan sebagai penyatu tetapi lebih mementingkan kepentingan masyarakat yang mereka wakili. Keadaan ini terjadi apabila India dan Pakistan memperoleh kemerdekaan. Kedua-dua pemimpin setiap agama ini gagal berdiskusi dan bersepakat dalam menyatukan antara masyarakat Hindu dan Islam walaupun negara mereka telah memperoleh kemerdekaan. Tempat ibadat bukan lagi menjadi tempat penyatuan malah telah berubah menjadi tempat pertikaian dan tempat pertumpahan darah. [60]
            Pemusnahan tempat ibadat sesuatu masyarakat sepatutnya tidak dibiarkan berlaku sebaliknya patut dicegah dengan segala kuasa yang ada. Kepelbagaian agama di India tidak lagi menampakkan ketundukkan dan ketaatan hamba kepada kuasa yang maha berkuasa. Keadaan ini ditambah lagi apabila manusia sanggup berkorban nyawa apabila tempat ibadat telah dicerobohi. Manakala, pihak yang teraniaya atas dasar agama dan pemusnahan tempat beribadat telah menyebabkan telah tertanamnya kesan yang mendalam dan seterusnya tercetusnya perbalahan agama dan rusuhan antara pihak komunal tersebut.[61]
Daripada peristiwa rusuhan yang dilaporkan, banyak masjid dan perkuburan diruntuhkan dan bangunan diratakan seperti dalam rusuhan komunal yang berlaku dalam tahun 2002. Sesetengah tafsiran menyatakan sebanyak 700 bangunan agama diruntuhkan atau rosak teruk. Kawasan tersebut termasuklah daerah Ahmedabad, Baroda, Mehsana dan Panchmahal merupakan daerah yang paling teruk terjejas. Keadaan ini menyebabkan ratusan keluarga Muslim tinggal sehelai sepinggang.
Kesimpulan
Secara keseluruhan dapatlah dilihat bahawa isu komunalisme yang berlaku di India itu telah memberi kesan yang amat besar kepada Negara berikut. Antara kesan yang paling besar ialah perpecahan negara India sehingga tertubuhnya sebuah negara Islam Pakistan dan daripada negara Pakistan pula tertubuhnya negara Bangladesh. Hal ini menampakkan satu kelompok ingin menguasai sesuatu tempat demi kepentingan diri dan bukannnya memikirkan kepentingan masyarakat secara adil dan bersama. Walaupun India telah mencapai kemerdekaan pada 15 Ogos 1947, pertentangan komunal masih berterusan berlaku antara dua kaum iaitu Muslim dan Hindu sehingga hari ini. Fenomena zaman moden yang telah mengubah tradisi kehidupan secara harmoni kepada kehidupan  berkepentingan sendiri dan kumpulan yang diwakili menyemarakkan lagi pertentangan Komunal. Ringkasnya, komunalisme di India adalah suatu gejala zaman moden yang sengaja dicetuskan oleh pihak yang berkepentingan politik, ekonomi dan etnik dengan menggunakan perbezaan agama sebagai puncanya untuk mencetuskan huru-hara di bumi India.




[1]Md. Afandi Awang.(2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 1.
[2]M. Rajantheran, Md. Afandi. Nasionalis Atau Komunalis: Sir Syed Ahmad Khan Dan Mahatma Gandhi Dalam Sejarah Moden India dlm Jati, Bilangan 9, Disember 2004. Hlm. 89-109.
[3]Ibid.
[4]Md. Afandi Awang.(2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 13
[5]M. Rajantheran, Md. Afandi. Nasionalis Atau Komunalis: Sir Syed Ahmad Khan Dan Mahatma Gandhi Dalam Sejarah Moden India dlm Jati, Bilangan 9, Disember 2004. Hlm. 89-109.
[6]Md. Afandi Awang.(2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. hlm. 14
[7]S. Madhusoodanan Nasir. (1993). Communalism: A Threat to National Integration, dalam N.S. Gehlot (ed.) Politics Of Communalism And Secularism. New Delhi: Deep & Deep Publications. Hlm. 141.
[8]Md. Afandi Awang.(2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 8
[9]M. Rajantheran, Md. Afandi. Nasionalis Atau Komunalis: Sir Syed Ahmad Khan Dan Mahatma Gandhi Dalam Sejarah Moden India dlm Jati, Bilangan 9, Disember 2004. Hlm. 89-109.
[10]Md. Afandi Awang.(2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 9
[11]Annamma Philip et al. (1994). “India : Management in an Ancient and Modern Civilization”, Journal International Studies of Management & Organization. Vol. 24. Issue 1-2. Hlm. 93.
[12]Asghar Ali Engineer.( 1992). Indian Muslim in a Contemporary Multireligious Society dalam Douglas Allen et al. Religion and Political Conflict in South Asia : India, Pakistan and Sri Lanka. Westport: Greenwood Press. Hlm. 55.
[13]Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme: Kesannya Ke Atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. Hlm. 126.
[14]Ibid.
[15]Joya Chatterji. (2002). Bengal Divided: Hindu Communalism and Partition 1932-1947. Cambridge : Cambridge Univercity Press. Hlm. 74.
[16]Ibid.
[17]Sudhir Kakar. (1996). The Colors of Violence, Cultural Identities, Religion and Conflict. Chicago : The University of Chicago Press. Hlm. 177.
[18]Syed Serajul Islam.(1997).The tragedy of the Babri Masjid: an expression of militant Hindu fundamentalism in India. Journal of Muslim Minority Affairs  17(2): Hlm. 345-351.
[19]Md. Afandi Awang. (2006). Komunalisme dan kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 134-135.
[20]Ibid. Hlm. 151.
[21]Ibid. Hlm. 155.
[22]Robert W. Stern. (2003). Changing India.United Kingdom : University of Cambridge. Hlm. 56.
[23]Md.Afandi Awang. (2006). Komunalisme dan kesannya ke atas Peradaban India. Hlm. 136.
[24]Paul R. Dettman. (1997). Tryst with Destiny. Singapore : Times Book International. Hlm. 79.
[25]Mushirul Hassan. (1994). India’s Partition Process, Strategy and Mobilization. Delhi : Oxford University Press. Hlm. 96.
[26]Madan G. R. (1975). India of Tomorrow Problems of Social and reconstruction. Bombay: Allied Publishers.Hlm.102.
[27]Harun Nasution.(1975). Pembaharuan Dalam Islam, Sejarah Pemikiran dan Gerakan.Jakarta : Bulan Bintang Hlm 167-168.
[28]Lal Bhadur.(1988).Struggle For Pakistan:Tragedy of the Triumph of Muslim Communalism in India.London: Oriental University Press. Hlm. 60.
[29]R.C Agrawal. (1993). Origin and Growth of Communalism and National Integration. Terj. N.S Gehlot. New Delhi: Deep & Deep Publications. Hlm. 169.
[30]Bipan Chandra.(1979). Nationalism and Colonialism in Modern India. New Dehli:Orient Longman Limited Hlm 165-166.
[31]V.D Mahajan. (1983). History Mordern India (1919-1982).New Delhi:S.Chand&Company LTD. Hlm 259.
[32]Ibid. Hlm. 260.
[33]Jawaharlal Nehru. (1962). “British Rule in India”, dalam Martin Deming Lewis (ed.), British in India: Imperislism or Trusteeship?. Boston: Health. Hlm. 81.
[34]Ibid. Hlm. 69.
[35]Ibid. Hlm. 70.
[36]Ibid. Hlm.  83.
[37]Ashgar Ali Engineer. (2002). Islam and Muslim in India Problems of identity and Existence. Dlm J.D. Gort, H. Jansen dan H.M. Vroom (pnyt) Religion, Conflict And Reconciliation. Hlm 239-250. New York: Rodopi B.V.
[38]Ashgar Ali Engineer. (1991). The Cause of Communal Riots in the Post Partition Period in India. Dlm. Ashgar Ali Engineer. Communal riots in post-independence India.hlm 33-41. Hyderabad : Sangam Books.
[39]Ibid.
[40]Ezat Mossallanejad. (2012). Religions and the Cruel Return of Gods.Toronto: Zagros Editions. Hlm. 214-215
[41]Syed Serajul Islam.(1997).The tragedy of the Babri Masjid: an expression of militant Hindu fundamentalism in India. Journal of Muslim Minority Affairs  17(2): Hlm. 345-351.
[42]H. McDonald.(1991). Revivalist rally: BJP Launches Its Campaign for Power. Far Eastern Economic Review. Hlm. 19
[43]Syed Serajul Islam.(1997).The tragedy of the Babri Masjid: an expression of militant Hindu fundamentalism in India. Journal of Muslim Minority Affairs  17(2): Hlm. 345-351.
[44]Ashgar Ali Engineer. (pnyt). (2003). The Gujerat Carnage. New delhi: Orient Blackswan. Hlm. 25
[45]Ibid.
[46]Ibid. Hlm. 33.
[47]Hafeez Malik. (1963). Moslem Nationalism in India and Palistan. Washington DC: Public Affairs Press. Hlm. 46.
[48]David Ludden. (ed). (1996). Contesting the Nation, Religion, Community and the Politics of Democracy in India. Philadekphia: University of Pannsylvania Press. Hlm. 13.
[49]Md. Afandi. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 143.
[50]David Ludden. (ed). (1996). Contesting the Nation, Religion, Community and the Politics of Democracy in India. Philadekphia: University of Pannsylvania Press. Hlm. 39.
[51]David Ludden. (ed). (1996). Contesting the Nation, Religion, Community and the Politics of Democracy in India. Philadekphia: University of Pannsylvania Press. Hlm. 27.
[52]Md. Afandi. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 169.
[53]Richard H. Davis: “The Iconography of Ram’S Chariot” dalam DaVID Ludden (ed). (1996). Contesting the Nation, Religion, Community and the Politics of Democracy in India. Philadekphia: University of Pannsylvania Press. Hlm. 56.
[54]S.K. Chaturvedi dalam N.S Gehlot (ed). (1993). Politics of Communalisme and Secularisme. New Delhi: Deep & Deep Publication. Hlm. 33.
[55]Kelly, Robert, J. dan Maghan, Jess (eds). (1998). Hate Crime: The Global Politics of Polarization. Carbondale: Illinois University Press. Hlm. 76.
[56]Kakar & Sudhir. (1996). The Colours of Violence. Chicago: The University of Chicago Press. Hlm. 88.
[57]Jonah Blank & Thomas Omestad. (2000). Balance of Terror. Dalam Peter Gottscalk. Beyond Hindu and Muslim: Multiple in Narratives from Village India. New York: Oxford Press. Hlm. 12.
[58]S.K. Chaturvedi dalam N.S Gehlot (ed). (1993). Politics of Communalisme and Secularisme. New Delhi: Deep & Deep Publication. Hlm. 40.
[59]Md. Afandi. (2006). Komunalisme: Kesannya ke atas Peradaban India. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Hlm. 157.
[60]Ibid. Hlm 158.
[61]Ibid. Hlm 158.

No comments:

Post a Comment