nuffnang

Thursday, June 13, 2013

TRANSLATE JURNAL DALAM SUMBER PENSEJARAHAN CHINA


Dalam kes ini, Sun Quan secara tersirat menolak tuntutan-tuntutan Liu Bei untuk menaiki takhta agung merujuk kepada beliau bukanlah seorang maharaja tetapi sebagai raja Hanzhong. Tambahan pula, penggunaan gelaran Liu Bei, Xuande adalah satu tanda celaan melalui pura-pura mesra. Penjelasan Sun Quan mengenai nama “Shu” juga menarik. Dia muncul untuk menolak penggunaan tempoh ini, sebaliknya lebih menyukai nama “Hanzhong” –suatu sebutan kepada perajaan asal diambil oleh Liu Bang dan Liu Bei.
 
            Keterangan jelas keutamaan Wu mengenai nama “Shu” boleh dilihat di sebuah dokumen sejak tahun ketujuh Chiwu …tempoh (244). Pada masa itu, beberapa menteri Wu telah menyerahkan satu peringatan untuk Sun Quan menjelaskan kebimbangan khabar angin Liu Shan bercadang hendak memutuskan perhubungan dengan Wu, bergabung dengan Wei untuk menyerang Wu. Membaca peringatan:

            Kembali dari “Shu”, semua mengatakan bahawa berkemahuan untuk memecahkan perikatan dan mewujudkan perhubungan dengan Wei untuk membina banyak bot dan membaiki pembentengan bandar raya. Tambahan pula, Jiang Wan …(d.246) memegang Hanzhong, mendengar Sima Yi …(179-251) mengetuai perjalanan ke arah selatan tetaapi dia tidak menghantar keluar askar-askarnya untuk mengambil kesempatan atas kekosongan wilayah dan menyerangnya kecuali di sesbelah kiri Hanzhong dan dipulangkan kepada Chengdu. Hal ini sudah amat jelas dan tidak ada sebarang keraguan lagi. Kita harus memulakan persediaan-persediaan. 46 Dalam peringatan ini, menteri Wu Bu Zhi …(d.247), Zhu Ran (182-249) dan lain-lain guna tempoh “Shu” dalam rujukan untuk Shu Han dan bukan panglima Shu. Ini adalah jelas dibuat oleh Sun Quan dalam respon terhadap peringatan. Ia memetik:

            Saya tidak melayan Shu secara tidak hormat. Kita telah menukar misi dan bersumpah satu sumpah perikatan dan bukan gagal dalam melaksanakan kewajipan-kewajipan kita untuknya. Bagaimana ia boleh datang kepada ini? Tambahan pula, Sima YI terlebih dahulu masuk Shu … dan berundur selepas beberapa hari. 47 Shu adalah sepuluh ribu jauh. Bagaimana dia boleh mengetahui keadaan kita dalam bahaya dan menghantaraskar-askar? Dahulunya, Wei memasuki sungai Han (lembah). Di sini, sebelum kita menghantar dan melancarkan askar-askar, kita mendengar Wei telah berundur dan berhenti. Bolehkah Shu ingat perkara ini dan mengesyaki kami? Tambahan pula, kenapa seseorang pemerintah tidak boleh menumpukan kepada bot-bot dan pembentengan? Sekarang kita sedang melatih askar-askar. Inikah persediaan-persediaan untuk menyerang Shu? Khabar angin ini tidak boleh dipercayai. Kehendak saya agar kepentingan keluarga saya adalah terus hidup.48

Secara jelas, rujukan Sun Quan untuk Shu adalah kepada kerajaan yang diketuai Liu Shan dan bukan ke rantau.

Satu contoh akhir keutamaan Wu untuk nama Shu boleh dijumpai di sebuah anekdot daripada 252, dijumpai di Huayang guozhi. Di sini, menjelaskan keinginan Sun Quan kepada wakil Shu Han, Deng Zhi …(d 251), 49 mengatakan “saya bersungguh untuk mewujudkan satu perikatan perkahwinan dengan Shu.” 50 bagaimanapun, Sun mengaku sedikit keraguan tentang daya hidup tetapi Deng Zhi menyakinkan semula dia, mengatakan:

Dua buah negara Wu dan Shu mempunyai tanah jajahan  empat wilayah. Wu memiliki satu kedudukan yang strategic yang mana ada tiga batang sungai; Shu memiliki sebuah wilayah yang selamat. Raja besar (Liu Shan) memerintah wira-wira dan Zhuge (Liang) adalah seorang lelaki yang cemerlang pemerintahannya. Menggabungkan kedua-dua kekuatan kita, kita adalah (rapat) bagai bibir dan gigi. Kemaraan kita dapat menakluk alam. Pengunduran, kita boleh mewujudkan sebuah negara dan berdiri teguh. 51

Manfaat rancangan ini, Sun Quan memberi kuasa kepada Deng Zhi secara rasmi untuk meneruskan dan dalam tahun itu, perikatan perkahwinan telah ditetapkan.  

Sun Quan menggunakan gelaran “Shu” adalah sama dengan penggunaan Wu. Bagaimanapun, ia menarik apabila Deng Zhi menggunakan nama Shu dalam jawapannya. Saya percaya terdapat beberapa keraguan dialog dipetik dalam Huayang guozhi. Sanguo zhi menjelaskan tidak memetik perbualan antara Sun Quan dan Deng Zhi, dan Chang Qu tidak menyebut dia merupakan punca untuk dialog. Adalah hampir mustahil utusan rasmi Shu Han akan merujuk negerinya di Wu mencari sesuatu sebagai “Han.” Rafe de Crespigny telah mencadangkan bahawa perbualan ini direkodkan oleh jurutlis di Wu, Deng Zhi menggunakan gelaran “Han” dipinda kepada “Shu” sejajar dengan perspektif Wu.52

Daripada ini melihatkan rujukan kepada Shu Han dalam dokumen-dokumen Wu, kita dapat melihat hubungan antara dua buah negara ini bertukar dengan dramatik melepasi masa. Keutamaan Wu untuk nama “Shu” kekal tetap. Pengecualian yang utama untuk penggunaan nama ini boleh dijumpai dalam sumpah perikatan antara Wu dan Shu Han. Dalam dokumen ini, Shu Han boleh boleh dirujuk kepada “Han” tanpa bantahan daripada Wu. Bagaimanapun, contoh tersebut mungkin untuk keperluan diplomatic dan bukan petunjuk penggunaan meluas nama Han untuk negeri Lius’

Rujukan-rujukan kepada Shu Han dijumpai dalam dokumen-dokumen daripada Wei adalah sangat kurang kompleks berbanding daripada Wu. Cao Pi merekodkan Shu Han menyerahkan takhta kepada Wei dalam 263, dua buah negara sentiasa bersaing mahupun mengiktiraf tuntutan-tuntutan lain. Oleh itu, nama-nama digunakan Wei, untuk merujuk kepada Shu Han, umumnya merendah-rendahkannya.

Kebiasaannya, gelaran digunakan untuk Shu Han dijumpai dalam dokumen-dokumen Wei adalah “Shu.” Umumnya nama “Shu” sama ada mendahului atau diikuti satu istilah kecil. Sebagai contoh, dalam satu perintah yang dikeluarkan oleh maharaja Wei, Cao Mao …(r. 25460) dalam 254 nota-notanya “penjahat-penjahat Shu berleluasa dalam memisahkan tanah.” Satu rujukan jelas kepada Liu Shan dan askar-askarnya. 53 Terdahulu pada akhir pemerintahan Jian’an, Wei Wang Lang yang rasmi …(d.228) ditegur akan bahaya askar-askar Sun Quan bergabung dengan penjahat-penjahat Shu. Nama tidak baik “penjahat” bukan digunakan untuk Shu Han sahaja. Beberapa rujukan “penjahat-penjahat Wu” boleh juga dijumpai dalam dokumen-dokumen yang dipeik oleh Sanguo zhi, sebagai tambahan kepada satu sebutan “ Wu dan penjahat-penjahat Shu” 51 Dalam tempoh ini, “penjahat”  digunakan untuk menafikan kesahihan seorang saingan politik.

Satu variasi yang kurang merendah-rendahkan panggilan ini boleh dijumpai dalam dokumen-dokumen Wei yang lain. Kemudian, setelah takhta diambil dalam 220, Cao Pi menyoal Jia Xu …..(fl. Abad ketiga awal) siapa yang pertama harus diserang, “Wu atau Shu?” Jia menjawab Wu dan Shu adalah “negeri kecil” (zuier xianoguo… kecuali mengemukakan alasan satu kempen yang awal pada Liu Bei dalam Shu. 56 Kemudian dalam 263 satu pengisyhtiharan telah dibuat dalam satu perintah yang dikeluarkan Cao Huan kepada Shu Han. Maharaja mengisytiharkan “ Shu adalah negeri yang kecil. Tanahnya sempit dan dan orangnya sedikit. 57 Wei boleh merujuk kepada Shu Han sebagai sebuah negeri. Pada tahun pertama tempoh Huangchu (220), sekolompok orang Wei termasuk Liu Ye… terkenal “Shu adalah sebuah negeri kecil (Shu, xiaguo er….) dan jeneralnya yang satu-satunya ialah Guan Yu. Guan Yu telah meninggal dunia dan tenteranya pecah. Negeri menjadi sedih dan takut. Mereka tiada sebab keluar (kempen-kempen ketenteraan). 58 Dalam tiga teks terkenal di atas, raja-raja dan pegawai-pegawai Wei dirujuk Shu Han sebagai nama “Shu.” Contoh-contoh ini jelas merujuk negeri-negeri Shu Han, yang dilukis daripada Han iaitu bekas panglima unit pentadbiran Shu di mana ibu kota Lius terletak. Penggunaan istilah guo oleh Wei boleh menunjukkan pandangan Shu Han seperti satu unit pentadbiran tempatan bukan satu entiti politik bebas.     

Sesungguhpun, beberapa sebutan lain menggunakan nama-nama unit-unit pentadbiran tempatan untuk menunjukkan Shu Han rasmi, ia adalah sejajar dengan konteks bersejarah, sama ada sebelu atau jawatan temu janji Lius rasmi. 59 Hanya dalam satu kejadian dokumen-dokumen Wei menggunakan istilah tempatan untuk merujuk kepada negeri Shu Han. Dalam dua puluh lapan fasikel Sanguo zhi, jeneral Wei, Zhong Hui …(225 64) memanggil Liu Bei “Raja Bekas Wilayah Yi” (Yizhou xianzhu ….) membayangkan dia adalah raja satu wilayah bukan sebuah negara.60

Daripada dokumen-dokumen Wei yang terkandung dalam Sanguo zhi, beberapa benda menjadi jelas mengenai hubungan Wei dengan Shu Han. Pertama, Wei tidak mengiktiraf tuntutan Lius’ untuk disahkan berdasarkan undang-undang dan menolak untuk memanggil ia negeri “Han.” Sebalikmya, raja-raja dan pegawai-pegawai Wei menggunakan gelaran “Shu” untuk merujuk kepada Lius’ secara rasmi. Bagaimanapun, nama adalah sering digunakan bersempena dengan tempoh “negeri” menunjukkan bahawa Wei menolak tuntutan-tuntutan Shu Han menjadi satu kesinambungan Han, ia mengakui Shu Han merupakan satu unit pentadbiran tempatan  oleh seorang anggota ketua Han daripada keluarga agung. Beberapa peristiwa, “penjahat-penjahat Shu” ditemui di Wei merujuk kepada Shu Han. Akhirnya, sungguhpun istilah pentadbiran dan tempatan adalah kadang-kala dijumpai dalam dokumen-dokumen Wei, ia adalah jarang sekali digunakan untuk menunjukkan Lius rasmi. Dalam hamper semua contoh ini, nama-nama pentadbiran dan tempatan digunakan dalam konteks mereka yang sesuai dan bersejarah. Secara jelas, Wei menolak tuntutan-tuntutan Shu Han menjadi pengganti sah untuk Han Barat.

Gelaran “Shu” telah menjadi umum dan diterima sebagai nama negeri Liu Bei adalah satu akibat terus Sanguo zhi Chen Shou. 62 tempoh sejarah terdiri daripada tiga berasingan sejarah-sejarah, satu untuk tiap-tiap sebuah negara. Setiap sejarah membawa gelaran “Sejarah / Dokumen …. disambung nama negeri. Oleh itu, kita ada satu “Sejarah / Dokumen Wei” (Wei Shu), “Sejarah / Dokumen Wu” (Wu Shu) dan satu “Sejarah / Dokumen Shu” (Shu Shu).63 Dari kedua-dua gelaran kerja itu daan penggunaan Chen Shows dalam teks, ia adalah jelas bahawa dia dengan konsisten bekerja nama “Shu” untuk negeri keluarga Liu.

Sedikit contoh-contoh relatif di mana dia muncul untuk menyimpang daripada kebiasaan bagi membolehkan dijelaskan secara terperinci rujukan-rujukan kepada unit-unit pentadbiran tempatan. Sebagai contoh, dalam biografi Xun You …(157 214), Chen Sou menulis, “[Xun] Anda harus sedar “Shu Han” adalah sukar untuk sampai dan selamat dan dia tertanya apa pentadbir Shu buat kecuali laluan disekat dan dia tidak dapat sampai ke sana.  Dia meminta supaya diturunkan di Jiangzhou. 64 Di sini, penggunaan istilah Chen Shou “Shu Han” adalah dengan jelas dalam rujukan untuk Shu dan Hanzhong. Tambahan sebutan-sebutan jenis ini berselerak di sepanjang Sanguo zhi.

Tatanama Shu ini di tengah-tengah perbahasan historiografi dan ideologi yang berterusan untuk hamper dua melenium selepas kematian tiga negari. Chen Shou  menjadi pilihan berikutan sejarawan-sejarawan tidak dapar meleraikan hampir semua soalan. Di sini, saya tidak akan cuba untuk mempersembahkan akaun komprehensif perbahasan kesahihan tetapi secara ringkas menunjukkan bagaimana retorik Chen Shou dalam historiografi nama negeri Lius’

Di tengah-tengah perdebatan ini ialah persoalan : pengganti sah untuk Mandat Syurga sebelum dipegang oleh Han Barat? Pemikiran politik Han dipegang syurga kurniakan atau Mandat, atas pengasas sesuatu dinasti berdasarkan kebaikan dan keturunan keluarga tidak lagi sesuai untuk memerintah. Seorang raja memerlukan pengesahan dari syurga. Hans Bielenstein menulis yang isu-isu ini merupakan satu kepentingan tertinggi untuk ahli sejarah orang cina terdahulu, dia tertarik kepada “memetik, menindas, memulas dan memalsukan bukti menunjukkan mengapa pengasas berketurunan menggunakan mandat syurga, “dan” menulis biografi berat sebelah untuk pemberontak dan waris yang dipertikaikan, tindakan mereka menempatkan mereka di luar tertib masyarakat. 66 Keupayaan seseorang sejarawan untuk merakamkan kelebihan atau kekurangan mandat syurga dalam sesuatu keturunan meletakkan dirinya dalam satu keadaan yang bahaya, terutama di waktu kekacauan politik dan perubahan. Sesungguhnya, Chen Shou adalah sdalam kedudukan adil.

Chen Shou adalah seorang bumiputera panglima Baxi, dalam negeri Shu Han. Sebagai seorang pemuda, dia dilatih di bawah Qiao Zhou, dan meminati Sima Qian …Shiji… dan Ban Gu’s…Hanshu…67 Di bawah Shu Han, Chen Shou telah berkhidmat dalam pelbagai jawatan, yang mana kelihatan bimbang akan komplikasi sejarah pemerintahan. Selepas kejatuhan Shu Han, dia mengelak untuk mengambil jawatan untuk suatu masa tetapi akhirnya menerima berdasarkan kekaguman dan cadangan menteri kerja, Zhang Hua… (232 300) dia menerima satu jawatan di bawah Jin. Kemudian, Zhang Hua mencari satu jawatan yang terjamin untuk Chen Shou sebagai penulis istana lelaki dan meletakkan dia bertabggunggjawab menyusun sejarah Jin. Bagaimanapun disebabkan suatu pertikaian antara Zhang Hua dan Xun Xu OR, jawatan Chen Shou telah ditolak dan diturunkan pamgkat. 68 Berikutan satu skandal peribadi di mana diikuti kematian ibunya yang meminta dikebumikan di tempat lain, Chen Shou diingat keluar dari pejabat dan meninggal dunia dalam 297 ketika berusia 65 tahun.

Adalah dengan meluas dipercayai bahawa Chen Shou mengerjakan Sanguo zhidimulakan sebelum kejatuhan Shu Han dalam 264, dan telah disiapkan sehabis kekalahan Wu Jin yang dekat dalam 280. Miao Yue menulis yang Chen Shou berkemungkinan mengekses kepelbagaian benda-benda sejarah berkaitan hubungan negeri-negeri Wu dan Wei, kerana kedua-duanya mempunyai negeri-negeri pejabat-pejabat bersejarah yang berfungsi dan sejarah-sejarah rasmi Wei dan Wu pernah menjadi dalam kemajuan untuk beberapa masa. 10 Penulisan di bawah Jin, Chen Shou menghadapi banyak tekanan menggambarkan keputusan keluarga Sima dan dinasti baru mereka sesuatu yang baik. Ini termasuklah menjaga untuk mempersembahkan mandat syurga yang ada. Sarjana-sarjana tempoh ini lama telah terkenal’ Siku quanshu zongmu tiyzo… kemasukan untuk negeri-negeri Sanguo zhi, “Chen Shou adalah satu hidangan rasmi Emperor Wu Jin. Maharaja Wu Jin melepaskan Wei. Untuk membawa Wei [ seperti tidak sah] adalah untuk membawa Jin seperti tidak sah. Bagaimana ini boleh berlaku pada masa itu?” 71

Tambahan pula, banyak sarjana telah menunjukkan banyak kaedah yang telah digunakan Chen Shou bagi menyampaikan kesahan kepada Wei, dan sambungan dekat kepada Jin. Dalam artikel-artikel berasingan, Zhou Yiliang dan Miao Yue menulis strategi-strategi. Pertama, raja-raja Wei dibenarkan menggunakan gelaran maharaja (di…), manakala yang Wu dan Shu Han telah dirujuk sebagai maharaja-maharaja (zhu…). Kedua, biografi-biografi raja-raja adalah diletakkan pada permulaan sejarah Chen, dan sejarah bernama (ji…). Biografi-biografi Wu dan raja-raja Shu Han  telah diletakkan kemudian dalam kerja, dan biografi-biografi atau tradisi-tradisi bernama (zhuan…) Ketiga, kedua-dua Zhou dan Miao mendakwa tarikh-tarikh andaian Liu Bei dan Sun Quan mengenai gelaran maharaja dalam “Sejarah Wu” dan “Sejarah Shu” adalah diberi dalam tarikh tahun-tahun pemerintahan Wei, kedua-dua negeri diselenggara sistem calendar mereka sendiri dan berasingan. 72

Bagaimanapun, satu masalah terdapat dalam hujah ketiga. Masa Liu Bei menuntut takhta dalam Shu seperti yang direkodkan dalam “Sejarah Wu” memberi tarikh sebagai Huangchu 2-a hak milik tahun Wei 73 sekurang-kurangnya tujuh akaun lain Liu Bei atau andaian-andaian Sun Quan hak milik agung telah diberi dalam tahun sama ada Han, Shu Han atau Wu. Dalam “Sejarah Shu,” kita mencari lima orang yang mengambil takhta. Liu Bei merekodkan disebut dua kali, setiap menggunakan satu tahun menggunakan tahun hak milik Han. Tuntutan-tuntutan Cao Pi kepada takhta adalah paling terkenal, menggunakan tahun Han. Dalam “Sejaran Wu” Sun Quan merekodkan menggunakan tahun Shu Han. Liu Bei menuntut takhta disebut hanya sekali, menggunakan tahun Wei. 78 Oleh itu, kenyataan-kenyataan Zhou Yiliang dan Miao Yei adalah salah mengenai tuntutan-tuntutan takhta Liu Bei.  

Petikan-petikan Guo Zongyi satu jumlah ketradisionalan sarjana-sarjana dan teks-teks dengan tepat isu ini. Perkara penting di kalangan ini ialah Zhao Bingwen’s …. (1159 1232) esei “Shu Han zhengming lun” …. [“Nama Betul Shu Han]. Dalam esei ini, Zhao membantah “ di Barat, Shu adalah sebuah negari yang jatuh. Bekas raja [ Liu Bei] dan pembesar negeri [Zhuge Liang] mempunyai satu fikiran untuk ditemukan sekalian alam, dan oleh itu dipanggil dengan sesuai [negeri mereka] ‘Han.’ ‘Han’ adalah satu istilah untuk disatukan sekalian alam. Komanter Rao Zongyi dalam esei menyediakan wawasan tambahan hubungan di antara nama negeri dan perbahasan kesahan. Rao menyebut  Liu Xianxin bertengkar, “ sejak Wei telah dikatakan sah, kemudian [Chen Shou] tidak boleh memenggil dua pihak [i.e Wu Dan Shu Han] dengan nama-nama mereka, sebaliknya menggunakan geografi terma-terma. “81 Ketika ini, memang kelihatan kes untuk Shu Han, tiada bukti yang rasmi kecuali Wu-walaupun ini juga merupakan satu geografi merujuk kepada negerri Zhou , dinasti dalam kawasan Jiangnan.

Satu lagi hipotesis adalah diajukan oleh Gao Sisun … (jinshi ca.1174 90) dalam Shiluenya… Gao membangkang, “ Liu Bei dan anak lelakinya berada di Shu untuk sepanjang 40 tahun, dan dari mula hingga akhir, mereka bernama Han mereka sendiri. Bagaimana mereka boleh menggunakan nama Shu? Panggilan [negeri] Shu adalah hanya satu ungkapan yang biasa masa. Chen Shou kemudiannya menyingkirkan nama sebenar dan mengikut adat terkenal. Sekali lagi, adat terkenal ini adalah memang berdasarkan nama bekas panglima Han di ibu kota Lius’

Mungkin idea yang menarik kebanyakan mengenai pilihan Chen Shows gelaran “Shu” dalam Sanguo zhinya datang daripada Rao Zongyi. Dalam komentarnya, Zhao Bingwen. Negeri-negeri Rao, “[Chen] Chengzuo (Shou), sebagai satu subjek Jin, tidak dapat membantu tetapi patuh berpendapat Wei  sebagai sah dan Zuo Si’s yang patuh… (ca.250 ca. 305) 83 contoh dalam panggilan [negeri] Shu. Dia tidak berani memanggil [negeri] Han…84 di sini. Rao adalah merujuk untuk besar Zuo Si fu’  “Sandu fu”… satu trilogi rapsodi ibu kota setiap negeri Wu, Wei dan Shu Han. 85 dalam trilogy ini, Zuo Si lebih berminat di ibu kota Shu Han “Shu du fu”… “Keghairahan dalam ibu kota Shu”

Manakala ia adalah jelas yang Chen Shou dan Zuo Si adalah sezaman, kronologi tepat komposisi  mereka berdua adalah terbuka untuk beberapa perdebatan. Sebagai dicatatkan oleh Cutter dan Crowell, Chen Shou kelihatan seperti telah mula menulis Sanguo zhi sebelum 264, menyiapkan sejarah selepas 280. bagi Zuo Si “Sandu fu” sarjana-sarjana tidak dapat mengenalpasti tarikh komposisi. Baberapa tempat tarikh dan tarikh telah dicadangkan. Dalam sebuah bab amat menyayangi fu dalam sejarahnya awal zaman rhapdosy, Cheng Zhangcan… kajian-kajian biasiswa pada bahagian temujanji. 86 Cheng menyebut Wang Meng’ou’s …. Menuntut bahawa fu adalah ditulis di antara 272 dan 279, Li Changzhi’s… hujah yang ia telah disiapkan sekitar 280-82, dan Weng Hesheng… bahagian penegasan Jin adalah ditulis selepas penaklukan Wu dalam 280. 87 Cheng menyimpulkan yang temu janji fu adalah tidak pasti.                                

No comments:

Post a Comment