nuffnang

Thursday, June 6, 2013

Pendidikan Inggeris menjadi faktor penting kepada kebangkitan nasionalisme di India. Hujahkan.

1.0  Pengenalan
Satu aspek penting dalam pemerintahan British di India adalah sistem pendidikan Inggeris yang telah membawa kepada gerakan sosial dan politik di India. Masyarakat India yang berpendidikan Inggeris akan menerapkan nilai dan tanggapan tentang diri dan tanah kelahiran mereka menjadi kondusif untuk pendudukan British di India.[1] Perkembangan pendidikan di India diperkenalkan oleh pihak kolonial British dan kepentingan sistem pendidikan Inggeris ini adalah untuk membolehkan masyarakat India dapat menguasai bahasa penjajah disamping mendapat peluang pekerjaan. Dari segi pertuturan atau bahasa yang digunakan masyarakat pada zaman ini kebanyakkannya sudah mula bertutur dalam bahasa Inggeris. Perkembangan pendidikan yang dibawa oleh British telah membawa perkembangan yang begitu pesat. Ianya dituturkan oleh golongan cendekiawan atau terpelajar.
 Disamping itu juga, bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa perpaduan masyarakat India yang telah lama berpecah akibat perbezaan wilayah, agama dan juga kasta. Hasil pendidikan Barat juga yang telah menyebabkan kebangkitan satu golongan elit yang berpendidikan iaitu golongan ini  adalah terdiri daripada pemimpin gerakan politik di India. Hanya 3 peratus sahaja terdapat golongan elit Brahmin selainnya golongan elit yang baru. Golongan Mahasastra dan Parsi menjadi pendokong utama dalam sistem pendidikan yang baru diperkenalkan British ini. Golongan-golongan elit yang menyokong British akan diberi peluang pekerjaan dalam pentadbiran Inggeris. Sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh imperialis Barat di Asia Selatan (India) adalah bercorak pendidikan sekular iaitu pendidikan sekular ini tidak mengandungi ilmu keagamaan dan hanya tertumpu duniawi semata-mata.
Golongan yang mendapat pendidikan dari Barat, mereka banyak terpengaruh dengan pelbagai ideologi  yang diterima semasa menuntut di luar negara. Antara ideologi yang paling popular adalah demokrasi, sosialisme dan liberalism yang mana ianya diperjuangkan oleh tokoh seperti John Locke, Voltaire, serta Rousseau.[2] Walau bagaimanapun, mereka telah diatasi oleh "Anglicists", orang-orang yang menyokong pengenalan institusi pembelajaran Barat berdasarkan kurikulum British dengan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar. Pendidikan Inggeris dapat memberi satu perkembangan ilmu. Jika sebelum ini, ramai masyarakat India yang buta huruf namun dengan pengenalan pendidikan Inggeris ini dapat membantu taraf buta huruf di India.
Selain itu, selepas ada pendidikan yang diberikan oleh pihak British, masyarakat India pada waktu itu dapat mempraktikkannya. Sebagai contoh, dalam ekonomi pertanian tradisional, lebih ramai petani celik mungkin lebih cepat untuk menerima pakai input yang unggul, melibatkan diri dalam perkongsian maklumat yang lebih besar, dan sekali gus meningkatkan pengeluaran pertanian.[3] Dengan kehadiran Barat sedikit sebanyak telah memperluaskan pengetahuan pendidikan di India. Untuk pengetahuan umum, pihak British telah memperkenalkan sistem perubatan kurikulum, botani dan juga sekolah perubatan.[4] Contohnya di Calcutta dan Potsdam. 
2.0  Kepentingan Pendidikan Inggeris Dalam Gerakan Sosial
2.1  Adat dan Agama
Kedatangan kuasa-kuasa Barat ke India yang dimulai oleh Portugis telah membawa satu fenomena sosial yang sangat penting. Keadaan itu berlaku dalam konteks perkembangan agama Kristian. Kuasa-kuasa Barat ini sama ada secara langsung atau tidak langsung turut membawa bersama-sama agama Kristian. Usaha penyebaran itu dilakukan oleh mubaligh dan seiring dengan dasar yang dilakukan di India seperti pengenalan bahasa Inggeris. Gerakan mubaligh berusaha untuk menarik minat masyarakat tempatan untuk menganut agama Kristian dan menganggap tindakan mereka sebagai satu misi “mentamadunkan” mereka.[5] Berikutan daripada itu, meraka menekankan kebaikan agama Kristian dan memburukkan agama yang menjadi anutan masyarakat India sama ada hindu, Islam, Jina atau Buddha. Mereka menyerang agama Hindu yang mempercayai banyak tuhan(politiesme) dan amalan sistem kasta yang ditanggapi sebagai amalan yang tidak bertamadun. Antara usaha yang dilakukan untuk mengembangkan agama Kristian termasuklah mendirikan sekolah Inggeris. Golongan mubaligh menjadi penganjur penting terutama pada tahap awal perkembangan sekolah Inggeris di India.
Misalnya, pada tahun 1817, telah muncul Kolej Hindu di Calcutta. Sekolah Inggeris turut dibuka di Benares pada tahun 1818 oleh Jai Naraan Ghosal dan Hindu Free School di Simla yang dibuka oleh Rasik Krishna Malik, dalam masa yang sama, serangan terhadap masyarakat Hindu telah menyebabkan penganutnya berasa tercabar dan memberikan reaksi. Mereka merasakan bahawa suatu tindakan untuk menjaga kedudukan agama mereka harus dilakukan. Selain itu, mubaligh Kristian turut menghadapi masa sukar ketika kebangkitan rakyat Hindu tersebut. Malah, boleh dikatakan bahawa kejayaan mereka sangat terhad kerana amalan keagamaan dalam kalangan masyarakat tempatan sama ada Hindu atau Islam sangat kuat. Penganut Islam dan Hindu tidak mudah untuk berpaling kepada agama lain. Walaupun banyak unsur Barat yang mereka terima dalam kehidupan seharian serta menjadi sebahagian daripada cara hidup, namun mereka masih mengekalkan anutan agama mereka. Perkembangan pengaruh Barat terutamanya dalam bentuk agama Kristian telah menimbulkan sekurang-kurangnya dua reaksi daripada masyarakat tempatan. Reaksi pertama ditunjukkan oleh golongan yang menerima pendidikan Inggeris, sementara golongan kedua pula yang tidak menerima pendidikan Inggeris sebaliknya menekankan tradisi tempatan. Reaksi ini kemudiannya dilambangkan melalui dua pertubuhan yang begitu penting di India pada abad ke 19 iaitu Brahmo Samaj dan Arya Samaj. [6]
Selain itu, penglibatan British di India juga telah mencetuskan beberapa gerakan penentangan yang disebabkan oleh pelbagai faktor. Antaranya ialah dalam gerakan Faraidi yang dipimpin oleh Haji Shariatullah, faktor agama sangat menonjol. Golongan ini dipengaruhi Wahabi yang menyatakan bahawa India bukan lagi negara Darul Islam tetapi telah bertukar menjadi negara Perang. Pada 1863, orang Sikh pula menentang British kerana tidak berpuas hati dengan dasar membawa barangan dari luar dan memperkenalkan pendidikan Barat. Pada tahun 1907, orang Sikh sekali lagi menentang kerana British telah memperkenalkan peraturan baru. Mereka tidak berpuas hati dengan Akta Penjajahan Punjab 1907 yang menyatakan kerajaan boleh meninggikan cukai tanah dan bayaran air di kawasan saliran perairan. Disamping itu, sikap British yang mencurigakan orang Hindu dan Islam telah diadaptasi dalam pengenalan undang-undang baru. Hal ini akan menyebabkan berlaku kemusnahan agama dan budaya di India. Selain itu, dari segi adat tradisional pula, pada tahun 1829 Lord William Bentick menjalankan usaha untuk menghapuskan amalan sutte dan thugee di Bengal. Walaupun menghadapi pelbagai kesukaran, pada tahun 1830, amalan telah ini diharamkan di wilayah Bombay dan Madras. Beliau juga telah mengambil langkah menghalang pembunuhan ke atas anak perempuan yang menjadi amalan lama untuk mengelakkan pembayaran dowri.
Disamping itu, Lord Dalhousie turut memperkenalkan sistem pendidikan Barat di India. Hal ini telah menimbulkan kebimbangan dan kegelisahan dalam kalangan penduduk India. Mereka menganggap pengenalan pendidikan Barat sebagai percubaan British mengkristiankan India. Perasaan tidak puas hati juga muncul kerana langkah Lord Dalhousie meluluskan Akta Kahwin Semula (Widow Remarriage Act) dan menjalankan kempen menghapuskan adat sutte dan thugee yang dilhamkan oleh Lord Willian Bentick. Sutte adalah merupakan amalan lama iaitu balu yang beragama Hindu akan mati atau dibakar bersama-sama suami yang meninggal dunia. Balu ini akan diberikan ganja agar dapt mengurangkan kesakitan ketika pembakaran dilakukan. Manakala thugee pula ialah amalan yang melibatkan rompakan dan pembunuhan yang dilakukan oleh kumpulan agama yang bersenjata di jalanan dan ke atas pengembara.
 Selain itu, jumlah tentera India yang berkhidmat lebih ramai berbanding dengan tentera British. Rasa tidak puas hati tentera India semakin bertambah apabila mendapat tahu minyak yang digunakan untuk membersihkan rifel dibuat daripada lemak babi dan lembu. Lemak babi adalah haram bagi penganut Islam sementara lembu pula adalah binatang suci kepada penganut Hindu. Mereka berpendapat bahawa British sengaja melakukan perkara ini untuk menghina agama mereka. Pasukan Peribumi ke 19 (19th Native Infantry) di Berhampur yang enggan menggunakan rifel dibubarkan pada Mac 1857. Orang india juga tidak dapat menerima teknologi Barat yang diperkenalkan British di India. Pembinaan jalan kereta api dan telegraf disifatkan memberi ancaman kepada agama Hindu dan sistem kasta mereka. Segala pengenalan ini bercanggah dengan amalan lama masyarakat India dan menjejaskan cara hidup mereka. Dengan itu, mereka menyimpan perasaan benci kepada British dan seterusnya turut serta dalam Dahagi 1857. [7]
2.2 Bahasa Komunikasi
Sistem pendidikan Inggeris juga memberi impak yang sangat besar dalam bahasa komunikasi masyarakat di benua kecil India. Memandangkan pendidikan Inggeris yang diperkenalkan oleh British menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan, mahu tidak mahu rakyat terpaksa mempelajari dan seterusnya menuturkannya dalam kehidupan seharian. Hal ini secara tidak langusng menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan utama selepas bahasa Hindi.[8] Impaknya, bahasa Inggeris telah menyatukan penduduk India sama ada di Timur, Selatan, Barat mahupun di Selatan yang selama ini terpisah kerana perbezaan bahasa. Penduduk India mula menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan seharian. Masalah komunikasi yang dihadapi oleh penduduk di India bukanlah masalah yang baru, malah masalah ini sudah berlaku sejak era Dravidian, Aryan dan kemunculan Islam lagi.[9] Sebagai contoh, semasa zaman pentadbiran Asoka, apabila raja menguasai sesuatu wilayah, masalah pentadbiran yang sering dihadapi ialah bahasa. Hal ini demikian kerana kuasa imperial selalunya membawa bersama bahasa ibunda mereka dan menggunakannya kepada bangsa yang dijajah. Aryan membawa bahasa Sanskrit manakala Mughal pula membawa bahasa Parsi begitu juga dengan British yang membawa bahasa Inggeris.
            Penduduk India yang mempunyai kepelbagaian suku dan bangsa menyebabkan jumlah bahasa yang dipertuturkan oleh masyarakat banyak. Dianggarkan terdapat lebih 800 bahasa atau dialek yang dituturkan di India. Walau bagaimanapun, hanya 15 bahasa yang diterima sebagai bahasa utama iaitu Assam,Bengali,Gujarati, Kanada, Kashmiri, Malayalam, Marathi, Oriya, Punjabi, Sanskrit, Sindhi, Telegu, Tamil, Urdu dan Hindu.[10]Hal ini menyebabkan berlakunya masalah komunikasi dalam kalangan masyarakat di India. Sehubungan itu, pendidikan Inggeris yang diperkenalkan melalui sekolah-sekolah dan universiti juga telah memberi impak yang sangat besar dalam sejarah India terutamanya dalam aspek komunikasi, mereka telah disatukan dengan satu bahasa iaitu bahasa Inggeris. Dengan kata lain, bahasa Inggeris telah menjadi LinguaFranca penduduk India.
Kesan pengenalan bahasa Inggeris juga dapat dilihat dalam sistem pentadbiran India. Hal ini dapat dilihat apabila bahasa Inggeris dijadikan sebagai bahasa yang digunakan dalam  urusan pentadbiran. Sesiapa yang ingin berurusan dengan kerajaan haruslah menggunakan bahasa Inggeris. Buktinya, pada 1835, kerajaan British telah mengisytiharkan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi dalam segala urusan pentadbiran.[11] Mcaulay dalam Minute on Education  menekankan kepentingan kakitangan pentadbiran yang berpendidikan Inggeris.[12] Perlembagaan India mengakui melalui Seksyen 343 bahawa bahasa Hindi dalam skrip Devanagari akan menjadi bahasa rasmi dan bahasa Inggeris akan digunakan untuk tujuan rasmi selama 15 tahun, tetapi mulai 1967, bahasa rasmi iaitu bahasa Inggeris diteruskan.[13] Justeru, dapatlah dilihat bahawa sistem pendidikan Inggeris terutamanya bahasa Inggeris sangat penting dalam perkembangan sosial dan politik di India. Malah, Wiliam Bentinck menyatakan ‘bahasa British’adalah kunci kepada kemajuan.[14] Tidak keterlaluan jika dikatakan bahasa Inggeris ‘hadiah’ British yang paling berharga kepada India, malah ia lebih hebat berbanding jalan raya, jalan kereta api dan pembaharuan yang diperkenalkan oleh British kerana bahasa Inggeris telah menyatukan penduduk India dan sekaligus menimbulkan gerakan Nasionalisme India yang dipelopori golongan elit berpendidikan Inggeris. Malah, bahasa Inggeris masih menjadi bahasa yang penting di India sehingga ke hari ini.
2.3 Kesusasteraan
Pengenalan pendidikan Inggeris juga telah memberi kesan kepada kesusasteraan India Moden. Seperti yang kita tahu, India sangat terkenal dengan hasil-hasil sastera sejak dahulu lagi, contohnya seperti Hikayat Seri Rama. Namun, pada akhir abad ke-19, sastera India mengalami perubahan ketara hasil pendidikan Inggeris. Hal ini menyebabkan bahasa Inggeris menjadi bahasa elit dan terdapat juga hasil sastera yang ditulis dalam bahasa Inggeris seperti Remember The House (Santha Rama Rau, 1956), The Wound of Spring ( S. Menon Marath, 1960), The dark Dancer (Balachandaran Rajan, 1959) dan sebagainya.[15] Ramai orang India tidak lagi berminat terhadap sastera dalam bahasa India kerana corak sastera India tidak dapat menyesuaikan diri pada kehendak perubahan zaman.[16] Genre sastera tradisional seperti Kavya, campu dan drama adalah media yang sesuai bagi mengisahkan tema-tema epik, agama dan dharma. Ini tidak sesuai dengan tema-tema sosial dan politik baru. Hal ini kerana permulaan abad ke-20 menyumbangkan penulisan pertama dalam sastera India yang menggunakan tema-tema baru seperti sosial dan politik.
Sehubungan dengan itu, terdapat terjemahan karya-karya Inggeris ke dalam bahasa Hindi dan terdapat juga usaha meniru gaya penulisan Inggeris seperti  The Broken Wings oleh Sarojini Naidu dan Urvaise oleh Aurobindo Ghose.[17] Keadaan politik juga telah memberi inspirasi untuk menggunakan tema politik dalam penulisan sastera. Misalnya, Dawn Over India oleh Bankim Chandra Cattejee yang menulis tentang pemberontakan Sannyasi di Bengal. Kemunculan penulis-penulis progresif dan radikal ini dipengaruhi oleh penulis-penulis realis dan neutralis Eropah dan Amerika. Sehubungan dengan itu, bahasa Inggeris juga mempengaruhi hasil sastera India ke arah yang lebih moden mengikut tema-tema yang sesuai dengan persekitaran dan zaman. Secara tidak langsung, hasil sastera telah mempengaruhi gerakan sosial dan politik di India.
Oleh itu, dapat kita lihat bahawa sistem pendidikan Inggeris yang telah diperkenalkan British sememangnya memberi impak yang besar dalam kegiatan sosial dan politik di India. Penggunaan Inggeris dalam bahasa komunikasi menyebabkan masyarakat dari pelbagai negeri dan daerah bersatu dan memudahkan komunikasi untuk memperjuangkan kebebasan Negara. Malah, hasil sastera yang dipengaruhi Inggeris pula memperkenalkan tema baru seperti politik baru yang menyebabkan munculnya hasil-hasil karya yang bertemakan keadaan politik semasa. Hal ini secara tidak langsung dapat menyebarkan perkembangan politik dan sosial di India kepada masyarakat. Jelaslah di sini bahawa pendidikan Inggeris memainkan peranan yang penting dalam perkembangan sosial dan politik di India.
3.0  Kepentingan Pendidikan Ingeris Dalam Gerakan Politik
3.1  Kemunculan Tokoh-tokoh Politik
3.2  Mahatma Gandhi
Mahatma Gandhi merupakan tokoh yang telah mengetuai perjuangan untuk menuntut kemerdekaan India daripada British selepas British menguasai India selama beberapa tahun.[18] Nama sebenar beliau ialah Mohandas Karamchand Gandhi tetapi masyarakat seluruh dunia  memanggilnya “Mahatma” yang bermaksud “jiwa yang besar”. Pengikut-pengikutnya di India memanggilnya “Bapu” yang bermaksud bapa atau bapa negara. Dunia mengenalinya sebagai Gandhi iaitu seorang lelaki yang luar biasa yang secara senyap-senyap telah membawa seluruh negara India kearah kemerdekaan.[19] Beliau dilahirkan pada 2 Oktober 1869 di Probandar, sebuah pekan kecil di pantai Barat India. Keluarga Gandhi merupakan antara yang sangat berpengaruh di Probandar dan beragama Hindu. Ayahnya bernama Karamchand atau lebih dikenali sebagai Kaba adalah Perdana Menteri Bandar tersebut.[20] Semasa berumur 40 tahun, ayahnya telah berkahwin dengan seorang wanita muda berumur 13 tahun iaitu Putlibai. Putlibai telah melahirkan anak keempatnya iaitu Gandhi semasa berumur 22 tahun.
Mahatma Gandhi merupakan seorang kanak-kanak lelaki yang mempunyai fizikal yang pelik iaitu beliau mempunyai leher yang panjang dan kurus, telinga yang sedikit terkeluar tetapi memiliki senyuman dan kerdipan mata yang cantik. Keluarganya adalah dari golongan pedagang dan nama ‘Gandhi’ bermaksud peruncit. Semasa berumur 13 tahun beliau telah dikahwinkan dengan Kasturbai Nakanji. Selepas kematian bapanya, keluarganya hidup dalam kemiskinan dan hal ini menyebabkan beliau membuat keputusan untuk mencari kerja yang boleh menampung ahli keluarganya. Beliau telah memilih bidang undang-undang dan menyatakan bahawa beliau akan menjadi seorang peguam sekiranya beliau menyambung pelajarannya di England selama 3 tahun.[21] Pada 4 September 1888, beliau telah belayar ke England dan pada masa ini beliau masih belum fasih berbahasa Inggeris. Namun, beliau bertekad mahu menjadi seperti orang Inggeris dan beliau telah membeli beberapa sut yang formal dan tali leher untuk menggantikan pakaian tradisional India. Oleh itu, beliau telah membuat sut dan topi yang baru untuk menyesuaikan diri dengan orang Inggeris. Beliau juga telah mengambil kelas kemahiran membaca, menari, bermain biola dan kelas Perancis.
Pemikiran Gandhi semakin berkembang melalui buku-buku Inggeris yang dibacanya. Selepas 2 tahun 8 bulan berada di England, beliau kembali ke India.[22] Semasa beliau kembali ke India pada tahun 1891, beliau tidak boleh mengendalikan kes-kes mahkamah walaupun memiliki kelayakan undang-undang kerana beliau masih berasa malu. Selepas itu, beliau mula bekerja sebagai penggubal petisyen undang-undang tetapi telah menyebabkan kemarahan ejen politik British kerana beliau cuba campur tangan dan mereka telah melucutkan jawatan beliau. Pada 1893, tawaran kerja selama satu tahun yang diterimanya daripada sebuah firma muslim di Afrika Selatan amat dinantikan oleh beliau untuk melarikan diri dari rasa malunya di Rajkot.[23] Mahatma Gandhi mula dikenali melalui kempennya di Afrika Selatan sebelum perang dunia pertama apabila beliau telah mengetuai masyarakat India dalam penentangan tanpa kekerasan terhadap undang-undang diskriminasi terhadap orang India disana. Peristiwa ini turut berlaku kepada dirinya apabila dihalau keluar daripada keretapi kerana berkulit hitam. Hal ini telah menyebabkan beliau memutuskan untuk menjadi aktivis politik untuk menentang diskriminasi ini. Pada 1901, beliau kembali ke India dan banyak menghabiskan masa dengan ahli politik terkenal India iaitu G. K. Gokhale.
Pada 1903, beliau telah menubuhkan akhbar untuk rakyat India iaitu Union Nation. [24] Pada 1906, berlaku petempuran antara kaum Zulus dan British di Natal, Gandhi telah menubuhkan pasukan bantuan India untuk menyelamatkan mangsa yang tercedera. Selepas peristiwa inilah beliau telah mewujudkan Satyagraha yang bermaksud penentangan secara pasif iaitu tanpa kekerasan.[25] Selain itu, beliau juga telah memimpin parti Kongres Kebangsaan (INC) dari tahun 1920 hingga tahun 1939. Parti itu menjadi satu-satunya parti politik yang berpengaruh di India. Pada 1930, Mahatma Gandhi telah bertindak mengadakan gerakan penentangan awam dan melakukan peristiwa yang dikenali dalam sejarah sebagai perarakan garam. Beliau telah dibunuh pada bulan Januari 1948 oleh seorang ekstremis Hindu, Nathuram Godse kerana dikatakan telah menyebabkan membawa perpecahan dan kelemahan terhadap orang Hindu di India serta sokongan terbuka yang diberi oleh Ghandi terhadap orang Islam.[26]
3.1.1  Jawaharlal Nehru
Semasa Mahatma Gandhi dipenjarakan, Kongres Kebangsaan dipimpin oleh Pandit Jawaharlal Nehru. Pada waktu itu, bermulanya keretakan antara orang Islam dengan Hindu.[27] Pandit Jawaharlal Nehru sama seperti Gandhi kerana beliau akan dikenang sepanjang masa oleh rakyat India baik yang beragama Hindu mahupun bukan Hindu. Beliau merupakan pejuang kemerdekaan yang memilih jalan sekularisme agar India tidak menjadi negara agama. ‘India akan hancur jika meninggalkan sekularisme,’ katanya pada suatu hari. Jawaharlal Nehru merupakan anak kepada Motilal Nehru dan dilahirkan pada 14 November 1889 di Allahabad. Beliau menerima pendidikan di Harrow dan Cambridge di London dan telah menetap di London selama 7 tahun sebelum kembali ke India pada 1912. Nehru tertarik kepada gerakan-gerakan politik menjelang kemerdekaan India. Usianya yang masih muda pada ketika itu mudah menerima gerakan Satyagraha yang dilancarkan oleh Mahatma Gandhi.[28]
Semasa beliau masih kecil, bapanya sudah dapat melihat kebolehannya untuk menjadi seorang yang berjaya. Di rumahnya terdapat dua orang penasihat British dan dari tahun 1901-1904, beliau mempunyai guru persendirian berbangsa Perancis-Ireland iaitu Ferdinand. T. Brooks untuk mengajar tentang sastera Inggeris dan Sains.[29] Pada 1927, Motilal Nehru telah memujuk Gandhi untuk menjadikan anaknya sebagai presiden Kongres Kebangsaan tetapi telah ditolak oleh Gandhi. 2 tahun kemudian iaitu pada 1929, Motilal cuba memujuk Gandhi dan kali ini beliau telah berjaya menaikkan Jawaharlal menjadi presiden Kongres Kebangsaan.[30] Pada Ogos 1947, Jawaharlal Nehru telah menjadi Perdana Menteri India yang pertama. Sebagai pejuang kemerdekaan, Nehru juga mengalami keluar masuk penjara. Bagi bangsa India, Nehru bukan sahaja pejuang kemerdekaan, tetapi pejuang demokrasi dan persamaan hak. Hal ini tidak hairanlah kerana beliau adalah ‘murid’ Gandhi.
Keyakinannya bahawa, sekularisme merupakan alternatif terbaik untuk menyatukan India. Selain itu, semasa menjadi Peradana Menteri beliau juga telah menjadi pelopor kepada Asian Relations yang telah dihadiri oleh 26 negara termasuk Indonesia. Pada Januari 1949, beliau telah mengadakan Persidangan Asia II di New Delhi. Sebahagian besar persidangan ini telah diambil alih oleh PBB dan dijadikan dasar penyelesaian masalah antara Indonesia dan Belanda. Nehru amat mengagumi Gandhi sehingga beliau menamakan anak perempuannya dengan nama Indira Gandhi yang juga telah menjadi pemimpin India juga cucunya bernama Rajiv Gandhi. Beliau meninggal pada tahun 1964.[31]
3.2  Kemunculan Parti-parti Politik
Pendidikan Barat dan penekanan penggunaan bahasa Inggeris di India telah membawa signifikasi yang cukup besar dan bermakna dalam perkembangan nasionalisme India. Ianya membawa perubahan yang cukup besar kepada masyarakat India sejak tahun 1835 lagi apabila keputusan telah dibuat untuk menggantikan pendidikan bahasa vernakular dengan pelajaran Inggeris. Dalam hal ini, golongan yang menerima pendidikan Barat secara tidak langsung terdedah kepada pemikiran liberal orang Inggeris dan memahami makna kebebasan yang dibuat oleh John Stewart Mill dan Edmund Burke. Hal ini menyebabkan kalangan orang India yang berpendidikan Inggeris ingin memainkan peranan yang penting dan aktif dalam pentadbiran negara.[32] Pendidikan Inggeris yang diajar kepada orang-orang Hindu memberi dua kesan yang penting yang membawa kepada nasionalisme di India. Gerakan Brahmo Samaj telah mengubah pemikiran pemimpin mereka untuk menggerakkan idea baru demokrasi, dan kebebasan manakala gerakan Arya Samaj dan kebangkitan rakyat Hindu ortodoks membawa kepada ketenteraan Hindu dan kali pertama ia membawa kepada perpaduan Hindu India dan nasionalisme.[33]
Malah, penubuhan parti-parti politik dalam gerakan nasionalisme adalah disebabkan sektor pentadbiran Inggeris yang dihadkan kepada golongan india yang berpendidikan tinggi. Calon yang layak hanya diberikan jawatan yang rendah dan masih dilayan sebagai orang India yang biasa dan tidak sama dengan pegawai tinggi British yang lain. Hal ini juga telah menyebabkan golongan berpendidikan Inggeris ini melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti politik dan membawa kepada kemunculan parti-parti politik di India. [34]Kesedaran politik dalam kalangan masyarakat tempatan turut didorong oleh dasar-dasar yang diambil oleh Gabenor Jeneral India seperti Lord Lytton dan Lord Ripon. Mereka telah mengambil dasar-dasar yang lebih luas untuk melibatkan masyarakat tempatan dalam lapangan politik melalui kerajaan tempatan. Dalam masa yang sama, golongan pertengahan yang muncul kesan dari pendemokrasian pendidikan telah mencari satu wadah yang dapat digunakan untuk menyuarakan pandangan mereka.
Keadaan ini telah membawa kepada wujudnya pertubuhan-pertubuhan politik dan antara yang terpenting adalah India National Congress (INC). Sebenarnya sebelum penubuhan INC lagi, telah wujud persatuan-persatuan politik tempatan di Bombay dan Bengal. Semua ini menjadi nadi kepada penubuhan Kongres Kebangsaan India (INC). Misalnya Pertubuhan India British di Bombay telah ditubuhkan pada tahun 1851 oleh Rajendra Pal Mitra dan Ram Gopal Ghosh dan buat kali pertamanya pada tahun 1853, pertubuhan ini telah mendapat tempat sebelum keputusan Parlimen British mengenai penglibatan orang-orang India dalam kerajaan.[35] Manakala, penubuhan Pertubuhan Bombay oleh pengasasnya yang aktif, siswazah Elphinstone dan Dadabhai Naoroji yang dihidupkan semula pada tahun 1867 telah menarik minat para siswazah muda dan peguam seperti Bhandarkar, Ranade, Mehta da Tyabji. Mereka juga menyertai Pertubuhan India Timur, cawangan Bombay yang ditubuhkan oleh Dadabhai pada tahun 1869.[36] Pada tahun 1870, terdapat pertubuhan politik di Poona iaitu Sabha Sarvajanik yang telah berjaya menjadi anggota komuniti “Mahratta”.[37] Pada tahun 1865 pula di London telah ditubuhkan Persatuan India London (PIL) yang ditunjangi oleh pelajar India yang menuntut di London seperti Badarudin Tyabji, Manmohan Ghose, Pheozeshah Mehta dan Dadabhai Naoroji yang kemudiannya menjadi tulang belakang INC. Cawangan PIL ini turut ditubuhkan di bandar-bandar utama di India. Selain itu terdapat beberapa pertubuhan politik yang lain seperti Persatuan India di Bengal, Persatuan Bumiputera Madras, dan Persatuan Rakyat Madras.  Pada tahun 1883, satu persidangan peringkat kebangsaan yang mengumpulkan semua persatuan yang ada di India telah diadakan di Calcutta dan pada tahun 1885 di Bombay telah ditubuhkan INC iaitu India National Congress.[38]
3.2.1  Kongres Kebangsaan India (INC)
Penubuhan Kongres India ini juga adalah disebabkan sikap diskriminasi British terhadap penduduk India, misalnya rakyat India yang berpendidikan Barat tidak diberikan jawatan dalam perkhidmatan kerajaan. Calon yang dikira layak hanya diberikan jawatan rendah dan tidak dinaikkan pangkat. Oleh itu, golongan terpelajar India mendapati British telah menganiayai anak-anak orang India dan perasaan tidak puas hati inilah yang menyebabkan Surendra Nath Banerjee menubuhkan Persatuan India pada tahun 1876. Objektifnya adalah untuk menyatukan seluruh penduduk India dan membincangkan masalah-masalah perkhidmatan awam. Pada tahun 1885, persatuan ini ditukar nama kepada Parti Kongres India.[39] Kesemua persatuan dan pertubuhan ketika itu bergabung menjadi Kongres Kebangsaan India. Ketika itu Presiden pertama Kongres Kebangsaan India ini ialah seorang tokoh beragama Hindu-Kristian iaitu W.C. Banerjea, kedua ialah orang Parsi iaitu Dadabhai Naoroji, ketiga ialah seorang muslim bernama Tyabji, dan kempat dan kelima adalah orang Inggeris masing-masing bernama George Yule dan Wedderburn. Pada tahun 1885, semua golongan elit yang berpendidikan dari seluruh India bertemu di Bombay untuk berbincang mengenai tekanan yang dihadapi dalam perkhidmatan kerajaan. Mereka inilah yang menggelarkan diri mereka sebagai ahli Kongres Kebangsaan India.
Penganjur utama Kongres ini termasuklah Allan Octavian Hume, seorang pesara pegawai British yang menyokong permintaan orang India yang berpendidikan, seorang peguam Bombay iaitu Pherozeshah Mehta, dan juga Surendranath Banerjee. [40]Kongres ini semakin lantang mengkritik dasar-dasar kerajaan dan menuntut pelbagai pembaharuan seperti perluasan asas kerajaan agar rakyat tempatan mendapat bahagian yang hak dan sah dalam pentadbiran dan penambahan pengambilan orang tempatan untuk mengisi jawatan tinggi berasaskan kelayakan. Walaubagaimanapun kerajaan British di India melihat INC sebagai “microscopic minority” yang tidak perlu diberi perhatian berat dan berikutan ini INC mula hilang kepercayaan terhadap pentadbiran British di India.[41]Kongres Kebangsaan (INC) dipimpin oleh Mahatma Gandhi dari tahun 1920 hingga tahun 1939. Parti ini telah menjadi satu-satunya parti politik yang terpengaruh di India. Mahatma Gandhi telah berjaya menukar INC dari sebuah parti bersifat elit kepada sebuah gerakan massa yang penting yang mewakili pelbagai kelompok masyarakat dari kelas bawahan hingga kelas atasan.
 Gandhi yang lebih menekankan penentangan secara “lembut” dan sederhana telah menyarankan agar tindakan pemulauan terhadap barangan Eropah dan buatan British dilakukan. Sebagai gantinya, beliau menyarankan agar masyarakat tempatan kembali kepada kehidupan sederhana, menggunakan barangan buatan India, memasuki sekolah-sekolah India dan sebagainya. Gesaan dan tindakan yang dilakukan oleh Mahatma Gandhi dan INC tidak disenangi British hingga menyebabkan ribuan orang ditangkap. Sehingga tahun 1930-an, suasana tidak menentu berlaku dalam arena politik India. Pertelingkahan antara Hindu dengan Islam semakin buruk sejak tahun 1922 apabila berlaku rusuhan Moplah di Malabar. Pertelingkahan itu secara disedari atau tidak telah membawa persaingan antara dua parti terbesar masa itu, iaitu Kongres Kebangsaan India dan Liga Muslim. Dalam masa yang sama, INC berhadapan dengan masalah dalaman. Hal ini berlaku dalam bentuk persaingan antara golongan sayap kanan yang bersifat liberal dengan golongan sayap kiri yang dianggap lebih radikal dan memegang faham sosialisme dan komunisme.[42] Kongres juga didapati kurang tegas dalam mengambil keputusan dan tindakan dan hal ini mengakibatkan Kaum Muslim keluar dari Kongres pada tahun 1906 dan membentuk Liga Muslim.
3.2.2Persatuan Liga Muslim 1906
Penubuhan Liga Islam di India pada 1906 adalah atas dasar keinsafan orang Islam akan kepentingan mereka dan digalakkan lagi dengan penekanan Hinduisme dalam Kongres India serta pertikaian kaum Hindu-Islam. Sebelum itu, orang Islam tidak menggunakan peluang-peluang pendidikan Barat yang dikatakan bertentangan dengan ajaran Islam dan tidak ramai yang berpendidikan Barat untuk mengisi kekosongan dalam jawatan-jawatan kerajaan dan profesion moden. Faktor ini juga telah menjadi punca Kongres Kebangsaan India tidak diterima oleh sebahagian orang Islam. Sebelum itu, orang Islam tidak mempunyai parti untuk bersatu. Hanya Kongres India sahaja tempat mereka mengadu nasib. Namun, jumlah mereka untuk menyertai Kongres India tidaklah ramai iaitu kira-kira 17 orang sahaja daripada 756 ahli kongres India pada tahun 1905. Oleh itu, Nawab Salimullah Khan menubuhkan Liga Islam di Dacca.[43] Pemimpin Liga Muslim yang terkenal ketika itu adalah Muhammad Ali Jinah dan Liquat Ali Khan.
3.3  Kemunculan Golongan Elit Berpendidikan
Kepentingan sistem pendidikan Inggeris bukan sahaja melibatkan bidang sosial tetapi juga telah memberi kesan kepada bidang politik iaitu lahirnya golongan elit. Faktor pendidikan merupakan faktor utama dalam perkembangan politik di India dan merupakan titik permulaan lahirnya rakyat India yang berpendidikan Barat.[44] Kebanyakan rakyat India yang berpendidikan Barat adalah terdiri daripada golongan elit yang berasal daripada kasta tinggi seperti Brahmin dan mereka mampu untuk melanjutkan pelajaran. Selain itu, golongan pemerintah dan pembesar merupakan golongan elit tradisional India. Namun begitu, kemunculan golongan elit baru berlaku apabila mereka menerima pendidikan Inggeris. Kebanyakan golongan elit ini mempunyai kedudukan yang tinggi dalam hierarki sosial masyarakat India. Golongan elit ini menjadi pemimpin kepada gerakan politik di India dan mereka telah bertembung dengan idea kebebasan individu, hak asasi manusia, liberalisme, demokrasi, persaudaraan, sosialisme dan komunisme.[45]

3.3.1 Raj Ram Mohan Roy
Raj Ram Mohan Roy dilahirkan di bandar Hungli di Barat Bengal. [46] Beliau dikenali sebagai ‘Bapa Pemodenan India’ atau ‘Bapa Pemulihan India’ merupakan pengasas kepada pertubuhan Brahmo Samaj. [47] Raja Ram Mohan Roy berasal daripada kasta Brahmin yang juga merupakan golongan atasan di India.Beliau menerima pendidikan Parsi dan Sanskrit sebelum beliau menerima pendidikan Inggeris. Ideologi atau pemikiran yang dibawa oleh Raja Ram Mohan Roy telah membawa perubahan besar kepada masyarakat India pada sekitar abad ke-19. Hal ini adalah kerana, beliau banyak terlibat dalam gerakan sosial dan keagamaan. Raja Ram Mohan Roy telah melihat sistem agama sebagai salah satu elemen untuk mengubah masyarakat India. Oleh itu, beliau telah mencetuskan kontroversi di India kerana beliau telah menentang adat tradisional India iaitu adat sutte. Hal ini secara langsung telah mendapat tentangan kuat daripada pengikut agama Hindu ortodoks. Raja Ram Mohan Roy menentang adat sutte kerana adat tersebut tidak perikemanusiaan dan menindas kaum wanita.
Buktinya pada tahun 1818, beliau telah mengesyorkan dan menyokong penghapusan sistem ini dan isu ini telah menjadi isu hangat dalam pendebatan antara golongan intelektual di Calcutta.[48] Beliau juga banyak membela hak dan nasib wanita. Antaranya pendidikan yang perlu diberi sama rata kepada kaum wanita dan isu perkahwinan semula bagi balu atau janda. Selain itu, isu perkahwinan semula wanita telah mendapat perhatian dan telah menjadi topik perbincangan utama di sekitar Bombay, Bengal dan Madras menerusi liputan akhbar.[49] Oleh itu, jelas kita dapat lihat bahawa corak pemikiran beliau telah terpengaruh hasil pendidikan Inggeris yang diterimanya. Beliau berpandangan bahawa segala amalan adat tradisi masyarakat India yang melanggar hak asasi manusia perlu dihapuskan dan pengaruh luar yang tidak bertentangan dengan kesucian agama Hindu perlu diterima oleh masyarakat India. Beliau lebih berfikiran terbuka kesan daripada hasil pendidikan Barat.[50] Menurutnya, sistem pendidikan merupakan titik permulaan nasionalisme dan beliau menyeru agar masyarakat India lebih berfikiran terbuka dan tidak terikat dengan adat.
3.3.3 Har Dayal
Selain itu, antara golongan intelektual yang juga terdiri daripada golongan elit ialah Har Dayal. Beliau adalah tokoh penting dalam menyebarkan semangat nasionalisme di India. Beliau dilahirkan pada tahun 1884. [51]Beliau berasal daripada keluarga yang kaya. Oleh itu, beliau telah melanjutkan pelajaran ke luar negara. Har Dayal telah mendapat pendidikan di kolej kerajaan iaitu kolej Lahore (Universiti Punjab) dan mendapat biasiswa kerajaan untuk melanjutkan pelajaran ke St’s John College di Oxford. Justeru, hasil pendidikan Barat beliau telah terdedah dengan ideologi atau pemikiran mengikut Barat yang lebih terbuka dan terdedah dengan idea demokrasi dan reformasi. Beliau telah menjadi penyokong kuat pergerakan revolusi di India. Pada tahun 1907, beliau telah melepaskan biasiswanya dan kembali pulang ke India untuk memperjuangkan dan meransang kebangkitan masyarakat India agar menentang British.
Walau bagaimanapun, kerajaan ketika itu, British telah menggagalkan aktivitinya. Oleh itu, beliau telah pergi ke Eropah seperti Perancis dan Jerman untuk melihat dan cuba untuk menyebarkan propaganda anti British dan beliau menyanjungi Barat daripada aspek sains dan politiknya. Hal ini adalah kerana, Har Dayal menganggap kedua-dua aspek tersebut adalah kunci untuk berjaya dalam revolusi menentang British.[52] Pada tahun 1913, beliau telah menubuhkan Parti Gadar untuk menentang British. Parti Gadar tersebut telah menyebarkan pengaruhnya kepada golongan imigran dan golongan nasionalisme.[53] Beliau juga telah menyebarkan pengaruh semangat nasionalisme menerusi akhbar iaitu Bande Mataram (Lapangan Tanah Air). Selain daripada Har Dayal, Taraknath Das dan Pandura Khankoje juga merupakan golongan intetelektual yang lahir daripada hasil pendidikan Barat yang membawa semangat nasionalisme di India.
3.3.4 Taraknath Das
Selain itu, Taraknath Das juga merupakan salah seorang golongan intelektual yang membangkitkan semangat nasionalisme di India. Beliau dilahirkan 15 Jun 1884 di Majhipara iaitu berdekatan dengan Calcutta. Beliau telah mula meminati gerakan nasionalisme sejak daripada kecil lagi. Oleh itu, beliau sejak kecil telah menjadi perisik revolusi di Calcutta dan mula mengetahui rahsia propaganda untuk menentang kerajaan British. Walau bagaimanapun, beliau telah meninggalkan kolej selepas dua tahun mengelolakan pertubuhan yang dijalankan secara rahsia di Bengal. [54] Pada tahun 1905, beliau telah meninggalkan India dan melanjutkan pelajaran ke Jepun di Universiti Tokyo. Beliau juga telah melanjutkan pelajaran ke luar negara seperti Amerika Syarikat, Kanada, Jerman dan China. Beliau telah melanjutkan pelajaran di Universiti California di Amerika Syarikat.
Hasil pendidikan Barat, beliau telah mula terpengaruh dengan idea-idea yang dibawa oleh Barat. Beliau telah menyebarkan semangat nasionalisme di Universiti California di Berkeley. Beliau juga telah menubuhkan persatuan masyarakat India dan buruh di sana. Beliau mula menyebarkan idea nasionalisme beliau menerusi akhbar seperti Free Hindustani. [55] Taraknath Das juga telah menubuhkan persatuan bersatu India di Seattle dan Vancouver sebagai tempat untuk masyarakat India yang tinggal di luar negara untuk mengadakan perbincangan dan lain-lain. Masyarakat India yang terlibat adalah terdiri daripada kalangan pelajar dan imigran. Beliau juga turut aktif menulis artikel untuk menyedarkan masyarakat India untuk bangun menentang British. Contohnya ialah beliau telah menulis artikel di majalah Hindustani Student dan Gadar. Beliau juga telah terpengaruh dengan propaganda ‘Asia untuk Asia’ apabila menghadiri persidangan Pan Asiatic League. Justeru, secara langsung telah mendorong beliau menuntut India agar bebas daripada jajahan British. 
4.0  Kesimpulan
Sistem pendidikan Inggeris yang dibawa oleh pihak British telah memberi perubahan besar kepada institusi sosial dan politik di India. Masyarakat India juga telah mengalami transformasi yang besar apabila terdapat segelintir masyarakat India yang menerima pendidikan Inggeris dan secara langsung golongan ini memainkan peranan yang sangat penting dalam membebaskan India daripada jajahan British. Aspek kebudayaan seperti adat resam masyarakat tradisional India juga dihapuskan oleh golongan elit atau golongan pemimpin parti gerakan politik selaras untuk menyatukan golongan India yang sebelum ini sangat terikat dengan kedudukan kasta masing-masing. Bahasa dan kesusasteraan juga telah mengalami perubahan ketara kesan daripada sistem pendidikan Inggeris. Selain itu, kesan daripada pengenalan sistem pendidikan Inggeris tidak hilang walaupun India telah merdeka. Hal ini demikian kerana, kesan daripada perubahan sistem pendidikan tersebut kekal hingga sekarang. Contohnya dapat dilihat dari segi bahasa pertuturan mereka, kebanyakan penduduk India yang tinggal di bandar-bandar besar fasih berbahasa Inggeris.



[2]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd. Dali, Azhar Hj. Mad Aros dan Suffian Mansor. (2003). Sejarah Asia
Tenggara, Asia Selatan Dan Asia Timur 1800-1963. Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd. Hlm 331-332.
[3]Latika Chaudhary. (2007). An Economic History of Education in Colonial India. Amerika syarikat: Hoover
Institution. Hlm 4-7.
[4]Mel Gorman. (1988). Introduction of Western Science into Colonial India: Role of the Calcutta Medical College.
Amerika Syarikat: American Philosophical Society. Hlm 281.
[5]Azharudin Mohd Dali.(2004). Tamadun India. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 276.
[6]Ibid.Hlm 277-278.
[7]Abdullah Zakaria Ghazali.Azharudin Mohamed Dali.Azhar Mad Aros.Suffian Mansor.Sejarah Asia
Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur 1800-1963. Hlm 255-257.
[8]T.M. Thomas. (1970). Indian Educatioan Reforms In Cultural Perspective. New Delhi: S.Chand & Co. Hlm 86.
[9]T.N. Siquerira, S. J. (1960).Modern Indian Education. Calcutta: John Brown, Oxford University Press. Hlm 255.
[10]Azharudin Mohd Dali. Tamadun India.Hlm 25.
[11]K. K. Aziz. (1976). The British in India. Islamabad: National Commission On Historical Andcultural
Research.Hlm 232.
[12]Rajakrishnan & M. Rajantheran.(1994). Pengantar Tamadun India. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn
Bhd. Hlm139.
[13]Ibid. Hlm 153
[14]K. K. Aziz. (1976). The British in India. Hlm 232.
[15]S. C, Harrex. The Fire And The Offering : The English Language Novel Of India, 1935-1970. Calcutta: Writers,
Workshop. Hlm 24.
[16]Rajakrishnan & M. Rajantheran.Pengantar Tamadun India. Hlm162.
[17]Ibid.
[18]Scraft, A. E. (2008). Mahatma Gandhi. Amerika Syarikat. Kent Publishing Services, Inc. Hlm 4.

[19]Hook, S. V. (1949). Mahatma Gandhi: Proponent of Peace. Amerika Syarikat: ABDO Publishing Company.

 Hlm 6.

[20]Hatt, C. (2002). Mahatma Gandhi. London: Evans Brothers Limited. Hlm 6.
[21]Scraft. A. E. Mahatma Gandhi. Hlm 6-17.
[22]Hatt. C.Mahatma Gandhi. Hlm 11.

[23]Carter, A. (1995). Mahatma Gandhi: A Selected Bibliography. Amerika Syarikat; Greenwood Press. Hlm 6.

[24]Ibid. Hlm 1, 8, 10 dan 31.
[25]Hatt, C. (2002). Mahatma Gandhi. Hlm 17-18.
[26]Azharudin Mohd Dali. Tamadun  India. Hlm 304 dan 317.
[27]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd Dali, Azhar Hj. Mad  Aros dan Suffian  Mansor. Sejarah
Asia Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur 1800-1963.Hlm 396.
[28]Achmad Munif. (2007). 50 Tokoh Politik Legendaris Dunia. Yogyakarta: Penerbit Narasi. Hlm 79.

[29]Shashi Taroor. (2003). Nehru:The Invention Of India. New York: Arcade Publishing, Inc. Hlm 8.

[30]Sankar Ghose. (1993). Jawaharlal Nehru: A Biography. New Delhi: Allied Publisher Limited. Hlm 2.


[31]Achmad Munif. 50 Tokoh Politik Legendaris Dunia. Hlm 81.
[32]Azharudin Mohd Dali. Tamadun India. Hlm 293.
[33]D.C. Gupta.(1970). Indian National Movement. India : Vikas Publications. Hlm 23.
[34]L.F.Rushbrook Williams. (1938). What About India. United States: T.Nelson and Sons, Limited. Hlm 107.
[35]D.C. Gupta. Indian National Movement. Hlm 32.
[36]Seal, A. Kemunculan Nasionalisme India Persaingan dan Persubahatan pada Akhir Abad ke Sembilan Belas. (Ainon Bakar, terjemahan) . Hlm. 278.
[37]Herman Kulke and Dietmar Rothermund. (2010). A History Of India. London: Routledge Taylor & Francis
Group.Hlm 212.
[38]Azharudin Mohd Dali. Tamadun India.. Hlm 295.
[39]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd.Dali, Azhar Hj Mad Aros, Suffian Mansor. Sejarah Asia
Tenggara, Asia Selatan, dan Asia Timur 1800-1963.
 Hlm 370.
[40]John McLeod .(2002) The History of India. London: Greenword Press. Hlm 96.
[41]Azharudin Mohd Dali. Tamadun India. Hlm 296.
[42]Ibid. Hlm 305 dan 307.
[43]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd.Dali, Azhar Hj Mad Aros, Suffian Mansor. Sejarah Asia Tenggara,
Asia Selatan, dan Asia Timur 1800-1963.  Hlm 370.
[44]Seal, A. Kemunculan Nasionalisme India Persaingan dan Persubahatan pada Akhir Abad ke Sembilan Belas.
(Ainon Bakar, terjemahan) . Hlm 19.
[45]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd Dali, Azhar Hj. Mad  Aros dan Suffian  Mansor. Sejarah Asia
Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur 1800-1963.Hlm 332.
[46]Jayapalan, N. (2003). Indian Political Thinkers Modern Indian Thought.  New Delhi: Atlantic Publishers &
Distributors. hlm 5.
[47]AzharudinMohd Dali. Tamadun  India. hlm 278.
[48]Panikkar, K. N. (1987). Culture and Ideology: Contradictions in Intellectual Transformation of  Colonial
Society in India.22(12).Diperoleh pada Oktober 10, 2012 daripada http://www.jstor.org
[49]Ibid
[50]Poonam Upadhya. (1990). Social Political Economic and Educational Ideas of Raja Ram Mohan Roy. New
Delhi: Mittal Publications.  hlm 58. 
[51]Abdullah Zakaria Ghazali, Azharudin Mohd Dali, Azhar Hj. Mad  Aros dan Suffian  Mansor. Sejarah Asia
Tenggara, Asia Selatan dan Asia Timur 1800-1963.Hlm  360. 
[52]Dandradan Nagar Haveli. (2000). Student’s Britannica: India. New Delhi: C&C Offset Printing Co. Ltd. hlm
242. 
[53]Jean Wu dan Min Song. (2004). Asian American Studies. United States: The State University. hlm 39. 
[54]Cordova, D, S. F, Stephen et.al. (1999). Distinguished Asia American A Biographical Dictionary. (Hyung
Chan Kim, terjemahan). United States: Greenwood Press. hlm 81.
[55]Ibid. hlm 82. 

No comments:

Post a Comment