nuffnang

Thursday, June 13, 2013

BUKTI PERHAMBAAN

.           Perhambaan merupakan salah satu aktiviti perdagangan yang dijalankan di Sulu sekitar tahun 1836 hingga 1862. Ini berdasarkan dokumen 2 (a) dan 2 (b) iaitu dokumen tawanan dalam kesultanan Sulu. Merujuk kepada dokumen, dapat diandaikan bahawa hamba-hamba yang ditangkap mungkin berasal dari Filipina. Ini berdasarkan nama-nama mereka yang menggambarkan nama-nama Sepanyol contohnya, Mariano de la Cruz, Domingo Francisco, Juan Salvador dan yang seumpama dengannya. Filipina pada ketika itu sudah dijajah oleh Sepanyol. Timbul persoalan, mengapa hanya bangsa Filipina sahaja yang ditangkap dan diperdagangkan?. Antara faktornya ialah kesultanan Sulu bersempadan dengan Filipina.[1] Oleh yang demikian, lebih mudah bagi penculik-penculik ini menangkap mereka. Rakyat tempatan seperti Iban tidak menjadi pilihan penculik-penculik ini.  Menurut Malcolm Mac Donald (1985) beliau ada menyatakan bahawa masyarakat Iban itu sendiri bersifat memburu dan agresif.[2] Begitu juga dengan kaum-kaum lain seperti yang Dayak yang turut bersikap memburu. Dayak merupakan pemburu kepala yang terkenal sehinggakan hak mereka berkahwin berkait rapat dengan jumlah kepala musuh yang diburu.[3] Jadi agak sukar untuk mereka.
Selain itu, terdapat unsur-unsur keagamaan dalam aktiviti perdagangan hamba di Sulu. Merujuk kepada dokumen 2 (a) ramai pedagang-pedagang Islam terlibat dengan aktiviti perdagangan hamba. Charles Robequain (1964) menyatakan bahawa pedagang Islam terutama yang datang dari Arab dan India telah menjadi tuan di Sulu dan mempunyai ramai pengikut di Luzon.[4] Perdagangan hamba ini merupakan sumber ekonomi yang sangat menguntungkan. Tetapi golongan pedagang-pedagang Islam ini mempunyai kesedaran tentang kecenderungan menyebelahi agama mereka. Mereka seolah-olah berasa bersalah dengan memperdagangkan hamba yang seagama dengan mereka. Oleh yang demikian, hamba-hamba yang bukan beragama Islam menjadi pilihan mereka. Lagipun orang-orang tempatan pada masa itu seperti Bajau dan Iranun ramai yang beragama Islam.[5]
Merujuk kepada kedua-dua dokumen juga, kita dapat menganalisis bahawa lebih ramai hamba lelaki yang diculik dan diperdagangkan berbanding hamba perempuan. Di sini kita dapat mengandaikan mungkin hamba-hamba lelaki lebih kuat dan bertenaga untuk melakukan kerja-kerja bagi pembangunan ekonomi seperti berladang, melombong, dan berkhidmat di pelabuhan-pelabuhan.
Selain itu, kita lihat pula pada umur-umur hamba yang diperdagangkan. Ada hamba yang masih muda dan ada pula hamba yang sudah tua. Jika merujuk kepada umur hamba, hamba-hamba yang masih muda ini mungkin masih bertenaga dan mampu melakukan kerja-kerja yang berat. Bagi hamba yang sudah berumur pula mungkin tidak digunakan untuk melakukan kerja-kerja berat, tetapi pengetahuan dan pengalaman merka dalam sesuatu bidang dapat digunakan bagi menguruskan sesuatu urusan atau pekerjaan. Hamba-hamba ini tidak hanya melakukan kerja-kerja berat, ada juga hamba-hamba yang berkhidmat sebagai akauntan, berdagang, dan bertugas di pelabuhan-pelabuhan. Khidmat hamba ini digunakan untuk perkembangan ekonomi pada waktu itu.
Kemudian kita merujuk pula pada harga setiap hamba yang diperdagangkan. Berdasarkan dokumen 2(a) hamba-hamba ini diperdagangkan melalui sister barter. Hamba-hamba ini ditukar dengan barang-barang tertentu seperti kain Ilocos, kain kapas, pinggan, meriam tembaga dan sebagainya. Penggunaan kain kapas adalah sangat bersesuaian kerana kain kapas adalah barangan keperluan masyarakat pada zaman itu, tambahan pula kain kapas ini mudah didapati dan tidak terlalu mahal berbanding dengan kain Ilocos.[6] Sistem Barter yang digunakan dalam perdagangan hamba ini dapat membangunkan aktiviti perhambaan di alam Melayu kerana ianya begitu menguntungkan. Hal ini secara tidak langsung dapat merangsang pertumbuhan ekonomi di kawasan tersebut. Michael Salman (2001) bersetuju dengan penggunaan sistem barter dalam perdagangan hamba dengan berkata,
Then, with a frankness born of (slave)…was necessary for the progress of tropical colonies and their economic success, which meant profitable trade with metropole…[7]
Jika dibuat perbandingan kadar tukaran, ada hamba yang sudah tua tetapi harganya lebih tinggi berbanding hamba-hamba yang masih muda. Contohya hamba yang bernama Maria Gerludiz yang berusia 50 tahun, tetapi kadar pertukarannya adalah tinggi iaitu selaras meriam tembaga. Pada waktu itu barangan-barangan gangsa sangat mahal dan bernilai tinggi. Hal ini mungkin kerana hamba tersebut mempunyai pengaruh yang tertentu. Contoh lain, Juan Sabala yang berusia 40 tahun telah ditukar dengan selaras meriam gangsa juga. Ini mungkin kerana hamba ini mempunyai pengetahuan yang mendalam atau  pengalaman yang luas dalam sesuatu bidang seperti perdagangan dan perakaunan.
Merujuk kepada dokumen 2 (a), hampir kesemua hamba-hamba yang ditangkap ini diperdagangkan di Jolo. Jolo merupakan sebuah bandar pelabuhan. Menurut Hunt. J (1967), Jolo telah menjadi pusat komersial utama yang dihubungkan dengan tempat lain seperti China dan Filipina.[8]
Merujuk pula kepada dokumen 2 (b) tentang bagaimana hamba-hamba ini ditangkap. Kebanyakan hamba-hamba ini ditangkap di sekitar perairan Sulu. Ini berdasaran aktiviti yang sedang hamba-hamba ini lakukan ketika mereka diculik seperti sedang menangkap ikan dan berdagang. Ini sudah cukup untuk menggambarkan tempat mereka diculik adalah di laut. Penculikan hamba-hamba ini aktif di kawasan laut kerana kegiatan ini lebih mudah dan tidak berisiko berbanding di darat. Kemudian hamba-hamba ini dibawa ke pelabuhan untuk diperdagangkan. Selain diperdagangkan, ada juga hamba-hamba yang diculik untuk dijadikan hadiah. Orang-orang Bajau menghadiahkan hamba kepada penjajah seperti British, Belanda dan Sepanyol atas sumbangan golongan penjajah ini terhadap aktiviti laut orang Bajau dan demi menjaga kepentingan orang-orang Bajau pada kurun ke-19.[9]
Selain itu, merujuk kepada dokumen, dapat dikaitkan kecenderungan golongan berpengaruh, berpangkat tinggi, bangsawan-bangsawan dan pemerintah yang suka memiliki hamba. Menurut W. B. Prayer dalam laporannya, hampir kesemua ketua masyarakat seperti Suluk, Bajau dan Iranum mempunyai hamba.[10] Seseorang yang memiliki ramai hamba dianggap berkuasa dan berstatus tinggi. Menurut J. F. Warren (1981), kekuasan, kemewahan dan kekayaan seseorang Datu itu bergantung kepada jumlah hamba yang dimiliki.[11] Golongan-golongan ini amat memerlukan khidmat hamba untuk melakukan kerja-kerja bagi meningkatkan status sosial dan ekonomi mereka. Ada dikalangan hamba-hamba ini yang mempunyai kecerdikan dalam kira-kira, kebolehan menjadi setiausaha, menguruskan akaun dan melakukan aktiviti tawar-menawar dalam jual-beli.[12]
Merujuk dokumen 2 (a), kita lihat golongan yang menguasai penangkapan dan perdagangan hamba-hamba ini. Terdapat dua kaum utama yang terlibat dalam penculikan dan perdagangan hamba ini iaitu kaum Bajau (Samal Balangingi) dan Iranun yang diakui dan diiktiraf sebagai pemburu hamba yang terbilang. Aktiviti penangkapan hamba yang dilakukan oleh mereka disokong dan dibantu dengan bantuan kewangan oleh kesultanan Sulu di markas-markas mereka seperti di Pandasan, Marudu dan Tungku.[13] Kedua-dua kaum ini menjumpai tempat yang strategik untuk aktiviti mereka melalui kendalian ketua lanun kaum Iranun iaitu Datu Kumunding.[14] Kegiatan mereka ini telah meningkatkan ekonomi Sulu kerana perdagangan hamba ini berkembang dengan pesat.
Merujuk kepada dokumen 2 (b), berdasakan dokumen ini dapat dikaitkan bahawa perhambaan yang tercatat pada dokumen ini menjurus kepada konotasi ekonomi. Ini kerana senarai nama hamba-hamba ini adalah hamba-hamba yang melarikan diri. Mungkin hamba-hamba ini dipaksa dan mungkin mereka tidak suka berkhidmat dengan tuan-tuan mereka. Ada sesetengah hamba ini yang sudah berkahwin. Namun setelah ditangkap mereka dibawa keluar dari tempat asal mereka, diperdagangkan dan dipaksa untuk bekerja tanpa kerelaan mereka. Ini menyebabkan mereka cenderung untuk melarikan diri. Kebanyakan hamba-hamba ini melarikan diri dengan mengikut ekspedisi kapal-kapal lain seperti kapal ke Inggeris, French, San Vincente dan ada juga yang melarikan diri dengan menggunakan sampan kecil. Daripada cara hamba-hamba ini melarikan diri kita dapat mengenalpasti kawasan hamba-hamba ini bekerja iaitu di sekitar pelabuhan ataupun diatas kapal-kapal perdagangan.
Berdasarkan apa yang telah diterangkan, kegiatan perhambaan merupakan satu kegiatan ekonomi yang berkembang dan sangat menguntungkan. Perdagangan hamba dianggap sebagai satu perniagaan yang sudah menjadi kebiasaan dan tidak menjadi suatu kesalahan. Kegiatan perhambaan ini mampu meningkatkan ekonomi Sulu pada masa itu. Golongan hamba berperanan sebagai nadi penggerak ekonomi dan sebagai simbol kekayaan dan kekuasaan kepada golongan-golongan yang memiliki hamba ini. Daripada dokumen dapat diandaikan bahawa perhambaan berdasarkan dokumen ini lebih menjurus kepada konotasi ekonomi. Apa yang paling jelas ialah hamba-hamba ini diculik dan bukan menyerahkan diri. Hamba-hamba ini dijadikan sebagai sumber kekuatan politik dan ekonomi golongan-golongan pembesar dan seterusnya membentuk komponen sosial yang terpentig di Sulu.[15]


BIBLIOGRAFI

Beyer, H. O dan De Veyra, C. J (1953). The Philippines Saga A Pictorial History     
            Of The Archipelgo Since Time Began. Manila: Publishing House, Inc.
Black, Ian (1983). A Gambling Style of Government The Establish of Chartered
            Company’s Rule In Sabah 1878-1915. Kuala Lumpur: Oxford University
            Press.
            Donald, Mac Malcolm (1985). Borneo People. Singapore: Oxford University
            Press.
Fujita-Rony, Dorothy (2002). American Workers, Colonial Powers,  Philippines
            Seatle and The Transpacific West 1919-1941. USA: University of
            California Press.
Kiefer, T. M dlm. Larkin, J. A (edu) (1979). Perspectives On Philippines
Historiography A Symposium. Yale University: South East Asia Studies.
Krohn, O. William (2001). In Borneo Jungle Among The Dyak Headhunters.
            Malaysia: Oxford University Press.
Ranjit Singh (2003). The Making Of Sabah 1865-1941,  The Dynamics of
            Indegenous Society (2nd ed). Kuala Lumpur: University of Malaya Press.
Robequain, C, translated by Laborde, E. D (1964). Malaysia Indonesia, Borneo
            And The Philippines,  A Geographical, Economic and Political
            Description of Malaya, The East India and The Philippines. London:
            Longmans, Green and Co Ltd.

Salman, Michael (2001). The Embarrasment Of slavery, Controversies Over
            Bondage and Nationalism In The American Colonial Philippines. USA:
            University of California Press.
Sather Clifford (1997). The Bajau Laut Adaptation, History and Fate In Maritime
            Fishing Society of South Eastern Sabah. Kuala Lumpur: Oxford
            University Press.
Warren, J. F (1981). The Sulu Zone 1768-1898, The Dynamics of External Trade,
            Slavery and Ethnicity In The Transformation of A South East Asian
            Maritime State. Singapore: Kent, Ridge and  Singapore University Press.








[1]Beyer, H. O dan  De Veyra, C. J, (1953). The Philippine Saga A Pictorial History of The Archipelago Since Time Began. Manila: Publishing House, Inc. Hlm. 1.
[2] Donald, Mac Malcolm, (1985). Borneo People. Singapore: Oxford University Press. Hlm. 162.
[3] Krohn. O. William, (2001). In Borneo Jungles Among The Dyak Headhunters. Malaysia: Oxford University Press. Hlm. 271-272.
[4] Robequain. Charles, translated by Laborde, E. D, (1964). Malaysia, Indonesia, Borneo and The Philippines A Geoghraphical, Economic, and Political Description of Malaya, The East India, and The Philippines. London: Longmans, Green and Co Ltd. Hlm. 259.
[5] Yap. Beng Liang, (1993). Orang Bajau Pulau Amadal Aspek-aspek Budaya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 126-129. Lihat juga, Datu Bandira Datu Alang, (1991). Iranun Sejarah dan Adat Tradisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 22-29.
[6] Fujita- Rony. Dorothy, (2002). American Workers, Colonial Power: Philippines Seattle and The Transpacific West 1919-1941. USA: University of California Press. Hlm. 41.
[7] Salman. Michael, (2001). The Embarrasment of Slavery: Controversies Over Bondage and Nationalism In The American Colonial Philippines. USA: University of California Press. Hlm. 31.
[8] Sather. Cliford. (1997). The Bajau Laut: Adaptation, Hstory and Fate In A Maritime Fishing Society of South Eastern Sabah. Kuala Lumpur: Oxford University Press.  Hlm. 217-221.
[9] Ranjit Singh, (2003). The Making of Sabah 1865-1941: The Dynamics of Indigenous Society (2nd ed.). Kuala Lumpur: Unversity of Malaya Press. Hlm. 14.
[10] Ibid, hlm. 95.
[11] Warren, J. F,  (1981). The Sulu Zone 1768-1898: The Dynamics of External Trade, Slavery and Ethnicity In The Transformation of A Southeast Asian Maritime State. Singapore: Singapore, Kent Ridge & Singapore University Press. Hlm. 218.
[12] Kiefer, T. M, dlm. Larkin, J.A. (edu), (1979). Perspectives on Philippines Historioghraphy: A Symposium. Yale University: Southeast Asian Studies. Hlm. 62-63.

[13] Warren, J. F, (1981). Op, cit. Hlm. 77-79.
[14] Black, Ian, (1983). A Gambling Style of Government The Establish of Chartered Company’s Rule in Sabah 1878-1915. Kuala Lumpur: Oxford University Press. Hlm. 23.
[15] Warren, J. F, (1981). Op, cit. Hlm. 149-236.

No comments:

Post a Comment