. Perhambaan
merupakan salah satu aktiviti perdagangan yang dijalankan di Sulu sekitar tahun
1836 hingga 1862. Ini berdasarkan dokumen 2 (a) dan 2 (b) iaitu dokumen tawanan
dalam kesultanan Sulu. Merujuk kepada dokumen, dapat diandaikan bahawa
hamba-hamba yang ditangkap mungkin berasal dari Filipina. Ini berdasarkan
nama-nama mereka yang menggambarkan nama-nama Sepanyol contohnya, Mariano de la
Cruz, Domingo Francisco, Juan Salvador dan yang seumpama dengannya. Filipina
pada ketika itu sudah dijajah oleh Sepanyol. Timbul persoalan, mengapa hanya
bangsa Filipina sahaja yang ditangkap dan diperdagangkan?. Antara faktornya
ialah kesultanan Sulu bersempadan dengan Filipina.[1]
Oleh yang demikian, lebih mudah bagi penculik-penculik ini menangkap mereka.
Rakyat tempatan seperti Iban tidak menjadi pilihan penculik-penculik ini. Menurut Malcolm Mac Donald (1985) beliau ada
menyatakan bahawa masyarakat Iban itu sendiri bersifat memburu dan agresif.[2]
Begitu juga dengan kaum-kaum lain seperti yang Dayak yang turut bersikap
memburu. Dayak merupakan pemburu kepala yang terkenal sehinggakan hak mereka
berkahwin berkait rapat dengan jumlah kepala musuh yang diburu.[3]
Jadi agak sukar untuk mereka.
Selain itu, terdapat unsur-unsur keagamaan dalam
aktiviti perdagangan hamba di Sulu. Merujuk kepada dokumen 2 (a) ramai
pedagang-pedagang Islam terlibat dengan aktiviti perdagangan hamba. Charles
Robequain (1964) menyatakan bahawa pedagang Islam terutama yang datang dari
Arab dan India
telah menjadi tuan di Sulu dan mempunyai ramai pengikut di Luzon .[4]
Perdagangan hamba ini merupakan sumber ekonomi yang sangat menguntungkan.
Tetapi golongan pedagang-pedagang Islam ini mempunyai kesedaran tentang
kecenderungan menyebelahi agama mereka. Mereka seolah-olah berasa bersalah
dengan memperdagangkan hamba yang seagama dengan mereka. Oleh yang demikian,
hamba-hamba yang bukan beragama Islam menjadi pilihan mereka. Lagipun
orang-orang tempatan pada masa itu seperti Bajau dan Iranun ramai yang beragama
Islam.[5]
Merujuk kepada kedua-dua dokumen juga, kita dapat
menganalisis bahawa lebih ramai hamba lelaki yang diculik dan diperdagangkan
berbanding hamba perempuan. Di sini kita dapat mengandaikan mungkin hamba-hamba
lelaki lebih kuat dan bertenaga untuk melakukan kerja-kerja bagi pembangunan
ekonomi seperti berladang, melombong, dan berkhidmat di pelabuhan-pelabuhan.
Selain itu, kita lihat pula pada umur-umur hamba yang
diperdagangkan. Ada
hamba yang masih muda dan ada pula hamba yang sudah tua. Jika merujuk kepada
umur hamba, hamba-hamba yang masih muda ini mungkin masih bertenaga dan mampu
melakukan kerja-kerja yang berat. Bagi hamba yang sudah berumur pula mungkin
tidak digunakan untuk melakukan kerja-kerja berat, tetapi pengetahuan dan
pengalaman merka dalam sesuatu bidang dapat digunakan bagi menguruskan sesuatu
urusan atau pekerjaan. Hamba-hamba ini tidak hanya melakukan kerja-kerja berat,
ada juga hamba-hamba yang berkhidmat sebagai akauntan, berdagang, dan bertugas
di pelabuhan-pelabuhan. Khidmat hamba ini digunakan untuk perkembangan ekonomi
pada waktu itu.
Kemudian kita merujuk pula pada harga setiap hamba yang
diperdagangkan. Berdasarkan dokumen 2(a) hamba-hamba ini diperdagangkan melalui
sister barter. Hamba-hamba ini ditukar dengan barang-barang tertentu seperti
kain Ilocos, kain kapas, pinggan, meriam tembaga dan sebagainya. Penggunaan
kain kapas adalah sangat bersesuaian kerana kain kapas adalah barangan
keperluan masyarakat pada zaman itu, tambahan pula kain kapas ini mudah
didapati dan tidak terlalu mahal berbanding dengan kain Ilocos.[6]
Sistem Barter yang digunakan dalam perdagangan hamba ini dapat membangunkan
aktiviti perhambaan di alam Melayu kerana ianya begitu menguntungkan. Hal ini
secara tidak langsung dapat merangsang pertumbuhan ekonomi di kawasan tersebut.
Michael Salman (2001) bersetuju dengan penggunaan sistem barter dalam
perdagangan hamba dengan berkata,
…Then, with a frankness
born of (slave)…was necessary for the progress of tropical colonies and their
economic success, which meant profitable trade with metropole…[7]
Jika dibuat perbandingan kadar tukaran, ada hamba yang
sudah tua tetapi harganya lebih tinggi berbanding hamba-hamba yang masih muda.
Contohya hamba yang bernama Maria Gerludiz yang berusia 50 tahun, tetapi kadar
pertukarannya adalah tinggi iaitu selaras meriam tembaga. Pada waktu itu
barangan-barangan gangsa sangat mahal dan bernilai tinggi. Hal ini mungkin
kerana hamba tersebut mempunyai pengaruh yang tertentu. Contoh lain, Juan
Sabala yang berusia 40 tahun telah ditukar dengan selaras meriam gangsa juga. Ini
mungkin kerana hamba ini mempunyai pengetahuan yang mendalam atau pengalaman yang luas dalam sesuatu bidang
seperti perdagangan dan perakaunan.
Merujuk kepada dokumen 2 (a), hampir kesemua hamba-hamba
yang ditangkap ini diperdagangkan di Jolo. Jolo merupakan sebuah bandar
pelabuhan. Menurut Hunt. J (1967), Jolo telah menjadi pusat komersial utama
yang dihubungkan dengan tempat lain seperti China dan Filipina.[8]
Merujuk pula kepada dokumen 2 (b) tentang bagaimana
hamba-hamba ini ditangkap. Kebanyakan hamba-hamba ini ditangkap di sekitar
perairan Sulu. Ini berdasaran aktiviti yang sedang hamba-hamba ini lakukan
ketika mereka diculik seperti sedang menangkap ikan dan berdagang. Ini sudah
cukup untuk menggambarkan tempat mereka diculik adalah di laut. Penculikan hamba-hamba
ini aktif di kawasan laut kerana kegiatan ini lebih mudah dan tidak berisiko
berbanding di darat. Kemudian hamba-hamba ini dibawa ke pelabuhan untuk
diperdagangkan. Selain diperdagangkan, ada juga hamba-hamba yang diculik untuk
dijadikan hadiah. Orang-orang Bajau menghadiahkan hamba kepada penjajah seperti
British, Belanda dan Sepanyol atas sumbangan golongan penjajah ini terhadap
aktiviti laut orang Bajau dan demi menjaga kepentingan orang-orang Bajau pada
kurun ke-19.[9]
Selain itu, merujuk kepada dokumen, dapat dikaitkan
kecenderungan golongan berpengaruh, berpangkat tinggi, bangsawan-bangsawan dan
pemerintah yang suka memiliki hamba. Menurut W. B. Prayer dalam laporannya,
hampir kesemua ketua masyarakat seperti Suluk, Bajau dan Iranum mempunyai hamba.[10]
Seseorang yang memiliki ramai hamba dianggap berkuasa dan berstatus tinggi.
Menurut J. F. Warren (1981), kekuasan, kemewahan dan kekayaan seseorang Datu
itu bergantung kepada jumlah hamba yang dimiliki.[11]
Golongan-golongan ini amat memerlukan khidmat hamba untuk melakukan kerja-kerja
bagi meningkatkan status sosial dan ekonomi mereka. Ada dikalangan hamba-hamba ini yang mempunyai
kecerdikan dalam kira-kira, kebolehan menjadi setiausaha, menguruskan akaun dan
melakukan aktiviti tawar-menawar dalam jual-beli.[12]
Merujuk dokumen 2 (a), kita lihat golongan yang
menguasai penangkapan dan perdagangan hamba-hamba ini. Terdapat dua kaum utama
yang terlibat dalam penculikan dan perdagangan hamba ini iaitu kaum Bajau
(Samal Balangingi) dan Iranun yang diakui dan diiktiraf sebagai pemburu hamba
yang terbilang. Aktiviti penangkapan hamba yang dilakukan oleh mereka disokong
dan dibantu dengan bantuan kewangan oleh kesultanan Sulu di markas-markas
mereka seperti di Pandasan, Marudu dan Tungku.[13]
Kedua-dua kaum ini menjumpai tempat yang strategik untuk aktiviti mereka
melalui kendalian ketua lanun kaum Iranun iaitu Datu Kumunding.[14]
Kegiatan mereka ini telah meningkatkan ekonomi Sulu kerana perdagangan hamba
ini berkembang dengan pesat.
Merujuk kepada dokumen 2 (b), berdasakan dokumen ini
dapat dikaitkan bahawa perhambaan yang tercatat pada dokumen ini menjurus
kepada konotasi ekonomi. Ini kerana senarai nama hamba-hamba ini adalah
hamba-hamba yang melarikan diri. Mungkin hamba-hamba ini dipaksa dan mungkin
mereka tidak suka berkhidmat dengan tuan-tuan mereka. Ada sesetengah hamba ini yang sudah
berkahwin. Namun setelah ditangkap mereka dibawa keluar dari tempat asal
mereka, diperdagangkan dan dipaksa untuk bekerja tanpa kerelaan mereka. Ini
menyebabkan mereka cenderung untuk melarikan diri. Kebanyakan hamba-hamba ini
melarikan diri dengan mengikut ekspedisi kapal-kapal lain seperti kapal ke Inggeris,
French, San Vincente dan ada juga yang melarikan diri dengan menggunakan sampan
kecil. Daripada cara hamba-hamba ini melarikan diri kita dapat mengenalpasti
kawasan hamba-hamba ini bekerja iaitu di sekitar pelabuhan ataupun diatas
kapal-kapal perdagangan.
Berdasarkan apa yang telah diterangkan, kegiatan
perhambaan merupakan satu kegiatan ekonomi yang berkembang dan sangat menguntungkan.
Perdagangan hamba dianggap sebagai satu perniagaan yang sudah menjadi kebiasaan
dan tidak menjadi suatu kesalahan. Kegiatan perhambaan ini mampu meningkatkan
ekonomi Sulu pada masa itu. Golongan hamba berperanan sebagai nadi penggerak
ekonomi dan sebagai simbol kekayaan dan kekuasaan kepada golongan-golongan yang
memiliki hamba ini. Daripada dokumen dapat diandaikan bahawa perhambaan
berdasarkan dokumen ini lebih menjurus kepada konotasi ekonomi. Apa yang paling
jelas ialah hamba-hamba ini diculik dan bukan menyerahkan diri. Hamba-hamba ini
dijadikan sebagai sumber kekuatan politik dan ekonomi golongan-golongan
pembesar dan seterusnya membentuk komponen sosial yang terpentig di Sulu.[15]
BIBLIOGRAFI
Beyer, H. O dan De Veyra, C. J (1953). The Philippines
Saga A Pictorial History
Of The Archipelgo Since Time Began. Manila : Publishing House, Inc.
Black, Ian (1983). A Gambling
Style of Government The Establish of Chartered
Company’s Rule In Sabah
1878-1915. Kuala Lumpur : Oxford University
Press.
Donald, Mac Malcolm (1985). Borneo People. Singapore :
Oxford University
Press.
Fujita-Rony, Dorothy (2002). American
Workers, Colonial Powers , Philippines
Seatle and The Transpacific West 1919-1941. USA : University of
Kiefer, T. M dlm. Larkin, J. A (edu) (1979). Perspectives On Philippines
Historiography A Symposium. Yale University : South East Asia Studies.
Krohn, O. William (2001). In Borneo Jungle Among The Dyak Headhunters.
Ranjit Singh (2003). The
Making Of Sabah 1865-1941, The Dynamics of
Indegenous Society (2nd ed). Kuala Lumpur : University
of Malaya Press.
Robequain, C, translated by Laborde, E. D (1964). Malaysia Indonesia , Borneo
And The Philippines ,
A Geographical, Economic and Political
Description of Malaya ,
The East India and The Philippines . London :
Longmans, Green and Co Ltd.
Salman, Michael (2001). The
Embarrasment Of slavery, Controversies Over
Bondage and Nationalism In The American Colonial Philippines . USA :
Sather Clifford (1997). The
Bajau Laut Adaptation, History and Fate In Maritime
Fishing Society of South Eastern
Sabah . Kuala Lumpur : Oxford
University Press.
Warren, J. F (1981). The Sulu
Zone 1768-1898, The Dynamics of External Trade,
Slavery and Ethnicity In The Transformation of A South
East Asian
Maritime State. Singapore : Kent ,
Ridge and Singapore University
Press.
[1]Beyer, H. O dan De Veyra, C.
J, (1953). The Philippine Saga A
Pictorial History of The Archipelago Since Time Began. Manila : Publishing House, Inc. Hlm. 1.
[2] Donald, Mac Malcolm, (1985). Borneo People. Singapore :
Oxford University Press. Hlm. 162.
[3] Krohn. O. William, (2001). In
Borneo Jungles Among The Dyak Headhunters. Malaysia : Oxford University
Press. Hlm. 271-272.
[4] Robequain. Charles, translated by Laborde, E. D, (1964). Malaysia , Indonesia , Borneo
and The Philippines
A Geoghraphical, Economic, and Political Description of Malaya ,
The East India , and The Philippines .
London :
Longmans, Green and Co Ltd. Hlm. 259.
[5] Yap . Beng Liang, (1993). Orang Bajau Pulau Amadal Aspek-aspek Budaya.
Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 126-129. Lihat juga, Datu Bandira Datu Alang,
(1991). Iranun Sejarah dan Adat Tradisi.
Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm. 22-29.
[6] Fujita- Rony. Dorothy, (2002). American
Workers, Colonial Power: Philippines
Seattle and The Transpacific West 1919-1941. USA : University of California
Press. Hlm. 41.
[7] Salman. Michael, (2001). The
Embarrasment of Slavery: Controversies Over Bondage and Nationalism In The
American Colonial Philippines .
USA :
University of California Press. Hlm. 31.
[8] Sather. Cliford. (1997). The
Bajau Laut: Adaptation, Hstory and
Fate In A Maritime Fishing Society of South Eastern Sabah .
Kuala Lumpur :
Oxford University Press. Hlm. 217-221.
[9] Ranjit Singh, (2003). The
Making of Sabah 1865-1941: The Dynamics of
Indigenous Society (2nd ed.). Kuala Lumpur : Unversity of Malaya
Press. Hlm. 14.
[10] Ibid, hlm. 95.
[11] Warren, J. F, (1981). The Sulu Zone 1768-1898: The Dynamics of
External Trade, Slavery and Ethnicity In The Transformation of A Southeast
Asian Maritime State. Singapore :
Singapore ,
Kent Ridge & Singapore University
Press. Hlm. 218.
[12] Kiefer, T. M, dlm. Larkin, J.A. (edu), (1979). Perspectives on Philippines
Historioghraphy: A Symposium. Yale
University : Southeast
Asian Studies. Hlm. 62-63.
[13] Warren, J. F, (1981). Op,
cit. Hlm. 77-79.
[14] Black, Ian, (1983). A
Gambling Style of Government The Establish of Chartered Company’s Rule in Sabah 1878-1915. Kuala Lumpur : Oxford University
Press. Hlm. 23.
[15] Warren, J. F, (1981). Op,
cit. Hlm. 149-236.
No comments:
Post a Comment