nuffnang

Thursday, June 13, 2013

KRITIKAN SUMBER

Dalam proses mengumpul sumber untuk penulisan karya sejarah oleh sejarawan, boleh timbul pelbagai masalah ketulenan atau kepalsuan sumber yang digunakan. Oleh itu, proses kritikan terhadap sumber yang diperoleh amat penting sebagai langkah untuk mengetahui ketulenan dan kebenaran sumber tersebut. Dalam penulisan sejarah, seharusnya perlu ada sikap sangsi dan ragu-ragu terhadap sesuatu sumber atau punca sebelum menerimanaya atau mempercayai kebenaranya[1]. Proses kritikan sumber  dalam bidang sejarah penting untuk mendapatkan sesuatu fakta atau sumber sejarah yang tulen dan tepat. Sumber dalam bidang sejarah boleh dibahagikan kepada empat iaitu sumber pertama, kedua, arkeologi dan sumber lisan.
Menurut kamus Dewan, kritikan bermaksud proses menganalisis, menilai dan mengulas terhadap sesuatu karya sejarah. Manakala, sumber bererti bahan yang amat luas meliputi pelbagai sifat dan bentuk. Sementelahan pula, kritikan sumber bermakna proses pentafsiran dan menganalisis sumber sejarah untuk menentukan kebenaran dokumen sejarah dan kemunasabahan sesuatu isi dokumen sejarah. Istilah kritikan merujuk kepada proses pentafsiran bukti iaitu suatu ujian untuk mendapatkan kebenaran[2].
Menurut March Bloch, kritikan merujuk kepada kaedah menguji kebenaran sesuatu sumber  kerana adanya kesangsian dan syak wasangka terhadap sesuatu fakta[3]. Ini disokong oleh Collingwood yang mendakwa bahawa  ‘pemikiran sejarah telah mencipta satu tekniknya yang tersendiri’. Tanggapan bahawa para ahli sejarawan sepatutnya tunduk kepada kewibawaan sumber-sumber ataupun bergantung ke atas ingatan saksi-saksi, yang mendukung kajian para ahli sejarah dalam zaman Yunani dan Rom silam atau zaman pertengahan di Eropah, kini ditolak. Sebaliknya, timbul kesedaran bahawa gambaran saksi-saksi seharusnya disahkan oleh ahli sejarah sendiri mengikut lunas-lunas kerasionalan. Ilmu yang dihasilkan melalui kaedah baru ini telah disifatkan oleh Collingwood sebagai sejarah kritikal’[4]. Kritikan sumber perlu dijalankan oleh ahli sejarah sendiri demi mencari dan menggunakan sumber-sumber yang betul untuk memperbaiki kajian.
Terdapat dua keperluan asas yang perlu dicari iaitu sumber (source) dan bukti (evidence) sejarah. Sejarah kritikan ini telah dimulakan oleh Jabal Al-Ghazalie yang banyak membahaskan tentang persoalan kritikan. At-Tabari adalah antara sejarawan awal yang memberikan perhatian terhadap kebenaran sumber sejarah[5]. Kemudian, dikembangkan oleh Descrates pada zaman Renaissance di Eropah
 iaitu Anti-kristian. Pada masa ini timbul percubaan yang cuba mempersoalkan tentang dua sumber utama ajaran kristian iaitu kitab Taurat dan kitab Zabur. Pada tahun 1795 hingga tahun 1886, Leopold Von Ranke  pula bertanggungjawab memperkem-
bangkan penulisan sejarah. Akhirnya, Ernst Bernsein pada tahun 1889 telah  membahagikan kritikan sumber kepada dua iaitu kritikan luaran dan kritikan dalaman.
Perbezaan antara kritikan luaran dan dalaman dapat dilihat daripada pelbagai sudut.  Antaranya daripada segi definisi. Kritikan luaran bermaksud usaha-usaha yang dilakukan oleh sejarawan untuk mengesahkan ketulenan, keaslian (authenticity) dan kesahihan (credibility) sesuatu sumber dan dokumen. Jadi, kritikan luaran ini adalah bersifat fizikal[6]. Hal ini kerana kritikan luaran yang dilakukan bukan bersifat menyeluruh dan terperinci. Misalannya, kaedah kritikan luaran yang dilakukan ialah ujian kimia, ujian bahasa , ujian tulisan tangan dan ujian terhadap bahan yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu sumber dan dokumen sejarah. Ujian-ujian ini hanya bersifat luaran atau bersifat fizikal. Ahli sejarawan yang melakukan kritikan luaran tidak akan melakukan lagi kritikan terhadap isi kandungan sesuatu sumber dan dokumen sejarah atau kritikan dalaman sehingga sesuatu kritikan luaran terhadap sesuatu sumber sejarah disahkan tulen, asli dan sahih.
Misalannya, Kritikan luaran yang dilakukan terhadap Buku Harian Hitler. Ujian-ujian akan dilakukan terhadap buku ini iaitu ujian kimia untuk mengetahui usia kertas yang digunakan dalam menulis Buku Harian Hitler.  Adakah Buku Harian Hitler ini berusia lebih kurang seratus tahun?. Apabila kritikan luaran ini dilakukan dan disahkan tulen, barulah kritikan dalaman akan dilakukan tetapi apa yang dikaji dalam kritikan dalaman adalah aspek yang lain yang bukan bersifat fizikal. Contoh lain ialah surat-surat Ratu Marie Antoinette dari Perancis yang telah dikritik. Adakah surat-surat ini palsu ataupun tulen?. Kritikan luaran yang dilakukan adalah dari sudut bahasa yang digunakan untuk menulis surat tersebut, ujian kimia untuk mengetahui usia kertas yang digunakan untuk menulis surat tersebut dan ujian bahan yang digunakan dalam menulis surat tersebut iaitu alat yang digunakan untuk menulis surat tersebut sudah wujud pada masa itu ataupun tidak.
Manakala, kritikan dalaman bererti menentukan kemunasabahan (credability), kewarasan (kerasionalan) dan memastikan sesuatu sumber itu tulen ataupun palsu, asli atau tiruan  mengenai sesuatu isi kandungan sesuatu sumber tersebut[7]. Menurut John Tosh, beliau mempunyai pemikiran terhadap kritikan dalaman iaitu berkaitan dengan kesahihan sumber yang memperlihatkan teknik yang perlu dipraktikkan untuk memahami keseluruhan teks mengenai sesuatu fakta sejarah[8]. Kritikan dalaman boleh juga dilakukan terhadap sumber lisan dalam bidang sejarah. Para sejarawan akan mentafsir terhadap sumber lisan sama ada melalui saksi, pelaku dan individu yang hidup pada zaman dokumen dan sumber sejarah itu dihasilkan. Dalam penulisan sejarah, langkah yang perlu diambil untuk memahami dan mentafsir sesuatu isi kandungan adalah dengan menghubungkaitkan siapakah yang menghasilkanya dan melakukan penyelidikan terhadap latar belakang sama ada daripada segi sosial mahupun pendidikan penulisnya. Kritikan dalaman juga dapat dilakukan terhadap penggunaan angka dan darjah[9].
Dalam kritikan dalaman, persoalan ‘siapa, bila dan di mana’ perlu dikaji dalam usaha untuk menentukan kemunasabahan dan kebenaran kandungan sesuatu sumber sejarah itu. Persoalan ‘siapa’ perlu dikaitkan dengan dengan diri penulis (subjek) sesuatu karya itu[10]. Persoalan ‘siapa’ ini dapat dikaitkan dengan karya Tuhfat al-Nafis yang dikarang oleh Raja Ahmad Haji dan Raja Ali Haji. Dalam Tuhfat al-Nafis ini, beliau telah mencatatkan tentang pembukaan Temasik atau Singapura sehinggalah pada zaman pemerintahan kerajaan Kesultanan Melayu Johor yang diterajui oleh Temenggung Abu Bakar yang kemudiannya, dikenali dengan nama Sultan Abu Bakar. Bagi mendapatkan fakta yang tepat dan tidak terpesong, tafsiran perlu dibuat terhadap latar belakang penulis karya Tuhfat al-Nafis ini. Penulis ini adalah dirujuk kepada Raja Ahmad Haji dan Raja Ali Haji. Di samping itu, tafsiran juga dilakukan terhadap idea dan isi kandungan yang dicatatkan sama ada benar atupun salah dalam  buku Tuhfat Al- Nafis. Perbezaan dapat dilihat daripada segi keterangan, pendekatan dan tafsiran jika seseorang penulis itu adalah pemerintah, ketua ataupun seorang sejarawan yang tinggal di tempat yang sama kerana konsep, matlamat, objektif dan idea akan ditulis mengikut pandangan (world view) mereka tanpa mengambil kebenaran sesuatu sumber. Walaupun sesuatu kritikan luaran yang dilakukan telah disahkan tulen, tidak semestinya daripada sudut kritikan dalaman yang dilakukan terhadap isi kandungan  tersebut adalah tulen dan boleh dijadikan sebagai sumber sejarah.
Secara mudah, kita boleh melihat bahawa kritikan luaran dilakukan untuk menentukan ketulenan dan keaslian  sesuatu sumber sejarah. Terdapat beberapa permasalahan  yang berkaitan dengan kritikan Luaran. Antaranya adalah berkaitan dengan kitab Injil. Hal ini kerana terdapat beberapa versi dalam kitab ini. Adakah kitab ini yang wujud pada hari ini adalah yang sebenarnya atau yang sudah mengalami peru-
bahan  dan pindaan. Contohnya, yang terkemuka sekali adalah berkaitan dengan ayat
yang dikenali sebagai Comma Johannium atau tiga kesaksian langit yang menjadi 3 yang menjadi saksi di syurga, iaitu anak, bapa dan roh kudus, maka ketiga-tiganya menjadi satu. Menurut Rev. Dr. Charles Francis Potter, ayat ini dianggap sebagai suatu pemalsuan yang disengajakan malahan untuk semua ayat dalam fasal 21 Injil St. John itu telah disunting oleh jemaah penyunting. Kemudiannya fasal ini telah ditambah dengan ayat-ayat yang lain[11].
 Keraguan juga timbul dalam kalangan umat Islam sendiri, iaitu dalam kalangan golongan sunni dan syiah. Bagi golongan Sunni, Al-Quran yang ada sekarang ini adalah terdiri daripada 6, 000 ayat, adalah yang sebenarnya. Dimana Al-Quran ini tidak terdapat sebarang petambahan atau pengurangan. Walaubagaimanapun, dalam kitab Al-kahfi oleh Al-Kulaini, sebuah kitab yang menjadi pegangan utama golongan Syiah, menganggap bahawa Al-Quran yang dikatakan asli sebenarnya telah hilang dua pertiga (11,000 ayat) daripada jumlah keseluruhannya (17,000 ayat). Perbazaan fahaman antara golongan Sunni dan Syiah ini diperhebatkan lagi apabila berlakunya persoalan dalam sumber Hadith. Bagi golongan sunni, sumber kedua selepas Al-Quran adalah Hadith. Dalam rangkaian Hadith yanga ada, telah sepakat bahawa dalam kalangan umat Islam telah menerima Hadith-hadith riwayat Bukhari dan Muslim sebagai yang tertinggi darjat kesahihannya. Kemudian, ianya diikuti oleh riwayat Nasai, Tarmizi, Abu Daud dan lain-lain. Walaubagaimanapun, hadith yang diriwayatkan oleh para sahabat seperti hadith Bukhari dan Muslim telah ditolak oleh golongan Syiah. Malahan, mereka telah
mengkafirkannya[12]. Golongan Syiah ini juga sangsi terhadap Al-Quran yang dihimpunkan pada zaman Abu Bakar As-Siddiq dan zaman Umar Al-Khattab iaitu pada zaman Kulafa Al-Rashidin. Sebaliknya hanya menerima Al-Quran dan hadith yang diriwayatkan dan dihimpunkan oleh ahli-ahli bait yang berketurunan dan nasab Nabi Muhammad S.A.W[13].
Kesangsian juga berlaku dalam sejarah klasik seperti terhadap tokoh-tokoh besar seperti Socrates. Pemikiran Socrates telah diragui kerana beliau tidak meninggalkan sebarang catatan bertulis  tentang idea dan pemikirannya. Keanyakan tentang ketokohannya hanya diketahui melalui pelajarnya iaitu Plato[14]. Di nusantara atau kepulauan melayu, masalah ketiadaan nama pengarang telah menjadi ciri umum dalam teks-teks klasik, baik yang bercorak sastera rakyat ataupun bercorak hindu. Malahan sastera hindu juga menghadapi masalah yang sama iaitu ketiadaan nama pengarang dan kandungannya pula banyak merupakan rekaan dan tokok tambah.
Dalam proses kritikan luaran terdapat beberapa kaedah yang digunakan untuk mengelakakan pemalsuan fakta-fakta sejarah, penyelewengan atau disalahterjemahkan dan ditinggalkan mana-mana bahagian yang tidak menyenangkan serta tidak memberikan manfaat kepada sesuatu pihak yang terlibat. Contohnya adalah dalam kes pemalsuan Dokumen Donation Of Constatine pada abad ke-8 oleh golongan Paus.Pihak yang melakukan penyelewengan ini adalah didorong oleh sifat untuk menyokong tuntutan Paus terhadap kawasan-kawasan yang pernah diperintah oleh Maharaja
Constatine. Surat ini telah dikeluarka atas nama Maharaja constatine oleh seorang Paderi Rom pada abad yang ke-8 T.M. Selain itu, ini juga disebabkan hasrat mencari wang seperti yang dikatakan oleh Gottschalk tentang pemalsuan surat Ratu Marie Antoinette dari Perancis. Kaedah-kaedah ini adalah ujian Kimia, ujian bahasa, ujian tulisan tangan dan ujian terhadap bahan yang digunakan dalam menghasilkan sesuatu dokumen dan sumber.
            Ujian Kimia terhadap sumber dan dokumen sejarah bertujuan untuk mengetahui umur sebenar bahan dan dokumen tersebut[15]. Ujian kimia ini dilakukan terhadap kertas, cop dan dakwat untuk menulis dokumen. Pakar kimia akan memastikan sama ada sesuatu dokumen benar-benar dikeluarkan pada masa yang didakwa oleh pihak yang memiliki dokumen tersebut. Contohnya adalah Manuskrip Jernal yang disimpan oleh Frank Swettenham yang mengandungi catatan dari bulan April 1894 hingga Februari 1897 disahkan tulen oleh seorang pakar kimia yang dapat menguji kertas dan dakwat yang digunakan dalam lima jilid jurnal tersebut sememangnya berusia lebih kurang 100 tahun[16].
Contoh lain adalah Buku Harian Hitler. Menurut Gerd Heidemann ( Wartawan majalah Stern) buku harian Hitler ini dijumpai setelah hasil usahanya menghubungi bekas pemimpin Nazi yang mempunyai maklumat tentang kehilangan dokumen-dokumen Nazi dan maklumat peribadi Hitler yang telah dihantar melalui sebuah kapal terbang sejurus sebelum kapal terbang ini terhempas. Kemudian, Diari Hitler ini telah dijual kepada seorang hartawan. Pada tahun 1983, seorang wartawan majalah stern yang diterbitkan di Jerman telah membeli buku tersebut daripada seorang hartawan dan mengatakan hasil karya ini adalah yang asli[17]. Beberapa cara lagi boleh dilakukan untuk menentukan keaslian sumber ialah dengan membandingkan satu dokumen dengan satu dokumen yang lain yang sezaman dengannya daripada segi jenis dakwat dan kertas yang digunakan.
                  Kaedah kedua ialah ujian bahasa. Ujian bahasa dilakukan untuk melihat ketulenan sesuatu dokumen dan disahkan melalui bahasa. Gaya bahasa yang digunakan dalam sesuatu sumber dan dokumen adalah sentiasa berubah mengikut peredaran masa dari satu zaman ke satu zaman yang lain. Antara aspek yang sentiasa berubah-ubah mengikut peredaran masa ialah penggunaan nahu, struktur ayat, istilah dan tanda baca. Contohnya Garragham mengatakan bahawa gaya tulisan Latin oleh Livy yang bertarikh abad pertama tidaklah serupa dengan gaya tulisan Latin Einhard pada abad ke-9[18].Di samping itu, kita bleh mengenali gaya tulisan Bahasa Melayu pada awal 1960-an berbanding gaya tulisan bahasa melayu pada masa kini. Misalannya tulisan teks Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin. Ayat yang terdapat dalam sejarah melayu tidak sama dengan ayat bahasa melayu moden pada hari ini. Perkataan dalam sejarah melayu sukar untuk difahami kerana menggunakan bahasa melayu klasik[19].
            Kaedah ketiga ialah Ujian tulisan tangan. Ujian tulisan tangan dilakukan terhadap dokumen yang ditulis tangan bukan yang ditaip dan dicetak. Garragham mengatakan bahawa tuliasan tangan ini mempunyai gayanya yang tersendiri dan pakar-pakar boleh mengesan perbuatan meniru tulisan tangan orang lain. Walaupun tulisan tangan antara seorang individu sama tidak mungkin sama seratus- peratus tetapi mungkin hanya 90 peratus sahaja.Tulisan tangan seseorang akan berubah mengikut peredaran zaman[20]. Misalannya, dalam kes pemalsuan Buku Harian Hitler, termasuk menurunkan tandatangan pada tiap-tiap halaman telah diuji oleh pakar-pakar akan ketulenannya. Ini dilakukan dengan membandingkan dengan dokumen-dokumen yang pernah ditulis oleh Hitler. Tulisan berubah mengikut peredaran masa  dan menjadikannya sulit bagi seseorang yang berniat untuk memalsukan karya atau dokumen yang didakwa tulisan seseorang tokoh yang terkenal. Antara tokoh-tokoh lain yang terkenal selain Hitler yang cuba ditiru tulisan tangannya ialah Napoleon Bonarparte dari Perancis, Otto Von Bismark dari Jerman, Abraham Lincoln dari Amerika Syarikat dan Churchill[21]. Tokoh-tokoh ini mempunyai tulisan tangan yang tidak mudah ditiru oleh orang lain.
            Kaedah terakhir adalah ujian terhadap bahan yang digunakan dalam menghasilkan sesuatu dokumen dan sumber. Ujian ini dilakukan untuk menentukan sama ada bahan yang digunakan dalam menghasilkan dokumen itu memang sudah wujud  pada tarikh dokumen itu dibuat atau belum. Dalam menentukan umur dan kandungan bahan kimia yang terkandung dalam sesuatu sumber tersebut, pakar kimia diperlukan untuk menguji sama ada  kertas atau dakwat yang digunakan telah wujud dan seusia atau sezaman dengannya. Misalannnya, jika mengatakan bahawa kertas yang digunakan sebelum tahun 1150 T.M memang dikatakan bahawa dokumen itu adalah palsu kerana pada masa itu hanya kulit kambing digunakan sebagai alat tempat menulis. Kertas hanya dicipta pada abad ke-4 di negara China. Keputusan yang sama juga telah dibuat tentang sebuah dokumen yang dicatatkan pada tahun 1350 M yang menggunakan alat pencetakan. Dokumen ini adalah palsu kerana alat pencetakan hanya dicipta pada abad ke-15[22]. Pemalsuan Buku Harian Hitler juga dapat dibongkar dengan mendedahkan bahawa benang-benang  Polyester yang digunakan dalam bahan penjilidan buku hanya digunakan selepas tahun 1945, iaitu selepas kematian Hitler. Manakala, dalam kritikan dalaman dan prosesnya pula menggunakan 5 tafsiran kritikan dalaman iaitu tafsiran Verbal, tafsiran teknikal, tafsiran logikal, tafsiran psikologi dan tafsiran fakta. Tafsiran Verbal merupakan tafsiran yang dilakukan untuk memahami perkataan-perkataan yang terdapat dalam dokumen mahupun sumber sejarah dengan menumpukan perhatian terhadap makna-makna perkataan untuk mendapatkan idea yang cuba disampaikan oleh penulis. Tafsiran Verbal ini memerlukan ahli sejarah menguasai bahasa-bahasa lain untuk memahaminya. Antarnya bahasa Latin, Tamil, Cina, Perancis dan Jerman. Tafsiran Verbal ini menekankan aspek perbendaharaan kata untuk mengetahui ketepatan makna dari segi perkataan, sinonim dan peribahasa. Tafsiran verbal ini boleh dibahagikan kepada tiga sudut iaitu sudut bahasa, perbendaharaan kata, tatabahasa, dan sudut terjemahan. Tafsiran verbal daripada sudut bahasa ialah proses memahami makna satu-satu perkataan dalm sumber dan dokumen.
Manakala, dari sudut perbendaharaan kata bermakna keperluan memahami bahasa sebagi suatu peraturan. Contohnya ialah penggunaan satu kamus khas, kamus sejarah untuk menjelaskan sesuatu makna kata yang digunakan pada masa lalu. Misalannya dalam buku sejarah melayu makna radaukan. Justeru, dari sudut tatabahasa ialah menjelaskan maksud ayat bagi penyampaian sesuatu ayat dalam dokumen. Akhirnya dari sudut terjemahan pula bererti proses literasi dimana satu daripada petikan bahasa diterjemahkan ke dalam bahasa lain untuk menjelaskan pemikiran dan emosi pengarang. Misalannya, Sejarah Malaysia yang ditulis oleh sejarawan barat tidak tepat dan tafsirannya adalah berat sebelah. Sepatutnya sejarawan barat hendaklah menulis karya  dengan bersifat objektif[23]. Ini bermakna penulisan karya itu adalah tidak objektif[24].  Tafsiran teknikal adalah satu tafsiran yang menjelaskan tujuan penulisan sumber dilakukan oleh seseorang penulis dam mengenalpasti sebarang pembacaan yang spesifik ke atas sumber sejarah yang digunakan.
Tafsiran ketiga ialah tafsiran logikal yang bermakna kaedah untuk mengembangkan perbagai bahagian mengikut sumber dan kaedah kewarasan atau kerasionalan  yang betul. Seterusnya tafsiran psikologi ialah tafsiran untuk melihat pemikiran atau karektor penulis sesuatu sumber yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran fizikal,  sosial, dan intelektual. Ia dilakukan untuk mengesan pengaruh fizikal, idea dan emosi ketika penulis menulis sesuatu sumber sejarah. Tafsiran terakhir ialah tafsiran fakta. Tafsiran fakta bererti tafsiran yang mengaplikasikan satu atau lebih kaedah tafsiran sejarah. Ia digunakan untuk memahami makna dan kandungan sesuatu sumber dan dokumen sejarah. Kritikan dalaman merupakan kritikan yang dilakukan secara terperinci terhadap isi kandungan sumber dan dokumen sejarah.
            Jika sesuatu kritikan luaran yang dilakukan terhadap sumber dan dokumen sudah disahkan asli dan tulen, belum tentu kritikan dalaman yang akan dilakukan terhadap sumber dan dokumen sejarah yang sama itu adalah tulen faktanya iaitu dipalsukan sumber dan dokumen sejarah disebabkan oleh pelbagai tuntutan. Antaranya adalah tuntutan politik[25]. Misalannya, pemalsuan ‘Dokumen Donation Of Constatine’. Pihak yang memalsukan dokumen itu telah didorong oleh niat untuk menyokong tuntutan pihak paus keatas kawasan-kawasan yang suatu ketika dahulu pernah diperintah oleh Maharaja Constatine. Surat palsu ini telah dikeluarkan atas nama Maharaja Constatine oleh seorang Paderi Rom pada abad ke-8 T.M. dan telah didedahkan sebagai palsu pada abad ke-15. Tuntutan lain adalah hasrat untuk mencari dan mendapatkan wang. Gottschalk pernah menyebut tentang pemalsuan surat-surat Ratu Marie Antoinette dari Perancis dan Abraham Lincoln dari Amerika Syarikat dengan tujuan untuk menjualkannya kepada majalah dan akhbar. Walaubagaimanapun, kes pemalsuan yang paling besar yang didorong oleh hasrat untuk menjadi kaya secara besar-besaran adalah Kes pemalsuan Buku Harian Hitler[26].
             Proses kritikan luaran yang dilakukan memerlukan pakar lain diluar bidang sejarah. Walaupun sejarawan menpunyai kepakaran dan kemahiran dalam menjalankan serta mengenalpasti keaslian sesuatu dokumen atau sumber sejarah seperti melakukan ujian bahasa seumpamanya, tetapi sejarawan memerlukan pertolongan daripada pakar-pakar dalam bidang lain untuk menjalankan ujian terhadap dokumen dan sumber sejarah. Di sinilah wujudnya kepentingan ilmu-ilmu lain dalam pelbagai bidang. Antaranya, ialah ilmu kimia, ilmu arkeologi, numistik, bahasa atau linguistik, sastera dan lain-lain.[27] Dengan bantuan ilmu bantu seperti inilah, masalah-masalah tentang kepalsuan sumber dan dokumen dapat dikurangkan, walaupun tidak sepenuhnya.
      Manakala, dalam kritikan dalaman dalam bidang sejarah hanya memerlukan pakar bahasa atau linguistik sahaja untuk menjayakan sesuatu kritikan. Hal ini kerana kritikan dalaman hanya berfokuskan kepada isi kandungan sesuatu sumber sejarah. Kajian atau kritikan dalaman ini hanya akan dilakukan selepas  melakukan kritikan luaran dalam bidang sejarah. Pakar bahasa atau linguistik ini diperlukan kerana berkaitan dengan isi kandungan sesuatu sumber sejarah. Misalannya, Para sejarahwan juga mengkritik isi kandungan yang terdapat dalam kitab-kitab seperti Perjanjian Lama (Taurat) dan Perjanjian Baru (Injil). Para sejarawan meragui kebenaran kandungan yang terdapat dalam kitab-kitab ini kerana mengandungi  banyak mitos dan pelbagai kisah dongeng. Sikap kesangsian ini disebut sebagai skeptisisme, iaitu suatu aliran yang meragui setiap fakta dan maklumat tentang sesuatu. Kemunculan tokoh-tokoh seperti Benedict Spinoza dan Immanuel Kant yang memegang aliran rasionalisme dengan membuat kesimpulan bahawa kandungan kitab-kitab ini tidak sahih dan bertentangan dengan kewarasan akal.
Daripada tradisi inilah, terbentuknya aliran Higher Critism yang mendakwa kandungan kitab Injil adalah bertentangan (contradictory) antara satu sama lain.[28] Dalam kalangan para penyelidik sumber dalam bidang sejarah sendiri sebenarnya terdapat perbezaan sikap dalam menghadkan pelbagai persoalan ini. Jean Mabillon contohnya lebih mementing dan menekankan kepada ketulenan sumber-sumber yang tulen iaitu isi kandungannya yang tulen. Walaubagaimanapun, Fustel De Coulages lebih mengutamakan kemunasabahan kandungan sumber, sama ada sumber tersebutadalah tulen atau palsu adalah tidak penting baginya. Ini telah menimbulkan masalah subjektif dan objektif terhadap kritikan dalaman terhadap sesuatu sumber dan dokumen sejarah. Masalah objektif dan subjektif ini tidak timbul dalam kritikan luaran kerana kritikan luaran hanya menekankan atau bersifat fizikal sahaja. Dalam kritikan dalaman terdapat unsur objekti dan subjektif kerana ahli sejarah tidak dapat lari daripada sentimen sendiri. Ini menyebabkan mereka tidak boleh bersikap objektif seratus-peratus.
Antara buku dan tokoh yang telah dikritik dengan menggunakan kritikan dalaman ialah buku Did Marco Polo Go To China. Buku ini telah dikritik oleh France Wood. France Wood mengkriti buku ini kerana Marco Polo tidak dapat memberikan bukti-bukti yang jelas bahawa dia pernah sampai ke negara China. Antara bukti yang jelas tentang pemalsuan fakta ini ialah  tiada nama Marco Polo yang disenaraikan
dalam senarai orang-orang yang pernah melawat China yang dicatatkan dalam buku pelawat dalam istana Kublai Khan. Marco Polo juga gagal menerangkan tentang budaya hidup orang-orang cina. Antaranya ialah budaya orang-orang cina yang makan menggunakan Chopstick, tradisi membebat kaki kaum perempuan, adat meminum teh (canoyu) dalam kalangan orang-orang cina dan gagal menyatakan sahabat-sahabat yang ditemui semasa mengembara kenegara China. Sementelahan pula, Marco Polo juga gagal menulis tentang Tembok Besar China yang menjadi simbol kemegahan orang-orang cina dan tidak dapat menyatakan dengan tepat kedudukan geografi negara Chiana[29]. Walaubagaimanapun, terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa Marco Polo telah sampai di suatu kawasan di negara China tetapi telah ditipu oleh orang-orang tempatan.

Kesimpulannya, Proses kritikan luaran dan kritikan dalam bidang sejarah amatlah diperlukan. Kritikan luaran dan kritikan dalaman dalam bidang sejarah amat diperlukan kerana membantu dalam menentukan keaslian dan ketulenan sumber. Hal ini kerana untuk mengetahui dan membezakan sumber dan dokumen yang dikaji itu adalah tulen atau palsu dan sahih. Kesangsian dan sikap ragu-ragu terhadap sumber sejarah amat diperlukan supaya kita dapat fakta dan karya sejarah yang benar-benar berkualiti sahaja. Selain itu, dengan kritikan beginilah kita dapat mengupas dan menganalisis pemikiran serta idea-idea ahli sejarah dalam karyanya secara kritis[30]. Kritikan karya secara kritis ini merujuk kepada sikap sejarawan, latihan, dan amalan serta tatacaranya dalam menjalankan usaha penyelidikan dan penulisan Sejarah[31]. Kritikan sumber sebenarnya amat berguna dalam menghasilkan sesuatu catatan dan peristiwa dalam penulisan sesuatu. Kritikan sumber juga haruslah dilakukan oleh ahli sejarah pada hari ini dengan berlandaskan kritikan luaran dan kritikan dalaman. Kritikan sumber secara langsung atau tidak langsung dapat menghasilkan sesuatu dokumen atau karya sejarah yang tulen tanpa pemakaian sumber yang sangsi.

Bibliografi:
Abdul Rahman Haji Abdullah, 1996, Pengantar Ilmu Sejarah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Arba’iyah Mohd. Noor, 2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Bilcher Bala, 2000, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, Shah Alam: Angkatan Edaran Ent. Sdn. Bhd.
Ishak Saat, 2007, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden, Shah Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.
Muhd Yusof Ibrahim, 2000, Ilmu Sejarah, Falsafah, Pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Qasim Ahmad, 2004, Karya Sejarah Pendekatan dan Persoalan Edisi ke-2, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rozeman Abu Hassan, 2004, Mengenal dan Mentafsir Sumber Sejarah, Shah Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd.
Suntharalingam, R. 1985, Pengenalan Kepada Sejarah, Kuala Lumpur: Marican & Son (M) Sdn. Bhd.
Tosh, J. The Pursuit of Histoty, Kuala Lumpur: Vinlin Press Sdn. Bhd.




[1] Abdul Rahman Haji Abdullah, 1996, Pengantar Ilmu Sejarah, Kuala Lummpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 76.
[2] Bilcher Bala, 2000, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, Shah Alam: Angkatan Edaran Ent. Sdn. Bhd, hal. 65.
[3] R. Suntharalingam, 1985, Pengenalan Kepada Sejarah, Kuala Lumpur: Marican & Son (M) Sdn. Bhd, hal. 35.


                                                                                                1
[4] Ibid, hal. 36.
[5] Arba’iyah Mohd. Noor, 2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 58.


                                                                                                2
[6]Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal. 66.

                                                                                3
[7] Ibid, hal. 70.
[8] John Tosh, The Pursuit Of History, Kuala Lumpur: Vinlin Press Sdn. Bhd., hal. 58.
[9] Qasim Ahmad, 2004, Karya Sejarah Pendekatan dan Persoalan Edisi Kedua, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 68.


                                                                                4
[10] Arba’iyah Mohd. Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, hal. 61.

                                                                                                5
[11] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal. 66.


                                                                                6
[12] Ibid, hal. 68.
[13] Abdul Rahman Haji Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah, hal. 78.
[14] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal. 68.

                                                                                7
[15] R. Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, hal. 37.
[16] Ibid.
                                                                                8
[17] R. Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, hal.39.
[18] Ibid, hal. 37.
[19] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal. 69.

                                                                                9
[20] Rozeman Abu Hassan, 2004, Mengenal dan Mentafsir Sumber-sumber Sejarah, Shah Alam: Pustaka Karisma Publications Sdn. Bhd, hal. 43.
[21] R. Suntharalingam, Pengenalan kepada Sejarah, hal.38.

                                                                                                10
[22] Bilcher Bala, Penyelidikan dan penulisan Sejarah, hal. 69.

                                                                                                11
[23] Ishak Saat, 2007, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden, Shah Alam: Karisma Publications Sdn. Bhd, hal. 25.
[24] Ibid, hal. 70.

                                                                                                12
[25] R. Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, hal. 36.
[26] Ibid.

                                                                                                13

[27] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal.70.

                                                                                                14
[28] Ibid, hal. 70.


                                                                                                15
[29] Arba’iyah Mohd. Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, hal. 65.

                                                                                                16
[30] Blcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, hal. 72.
[31] Muhd Yusof Ibrahim, 2000, Ilmu Sejarah Falsafah, Penertian dan Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 147.


                                                                                                17

No comments:

Post a Comment