Setelah membaca
buku Tuhfat al-Nafis, saya mendapati
karya tersebut kurang objektif setelah mempertimbangkan beberapa aspek dan
bukti. Antaranya ialah disebabkan adanya hubungkait keturunan antara kedua-dua
pengarang Tuhfat al-Nafis (TN) dengan
Yang Dipertuan Muda Riau. Raja Ali Haji merupakan anak Raja Ahmad[1]
manakala Raja Ahmad dan Raja Jaafar (Yang Dipertuan Muda ke-6) pula merupakan
adik-beradik.[2]
Keadaan ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi penulisan TN kepada pro-Bugis
disebabkan wujudnya hubungan persaudaraan antara pengarang TN dengan pembesar
Riau (Yang Dipertuan Muda). Hal ini kerana sudah menjadi lumrah manusia apabila
wujudnya ikatan persaudaraan antara dua pihak maka tentunya sebelah pihak akan
menjaga hak dan kepentingan pihak yang satu lagi. Begitu juga dalam hal hubungan
persaudaraan antara pengarang TN dengan Yang Dipertuan Muda. Penulisan TN oleh Raja Ahmad dan Raja Ali Haji tentunya
sedikit-sebanyak akan condong ke arah menaikkan martabat dan kedudukan Yang
Dipertuan Muda dan keturunan Bugis sesuai dengan matlamat asal penulisan TN.[3]
Misalnya Raja Ahmad yang menjadi ketua penasihat
hal-ehwal agama dan pembantu Yang Dipertuan Muda Raja Jaafar dalam urusan
pentadbiran pastiya akan cenderung ke arah menaikkan martabat dan kedudukan
Raja Jaafar.[4] Hal
ini menyebabkan penulisan TN kurang objektif walaupun ianya memaparkan watak
dan peristiwa yang benar-benar wujud.
Selain itu, pengarang
juga cuba
memperkecilkan kewujudan Raja Kecil (Tuan Bujang)[5]
menyebabkan penulisann TN kurang objektif. Kisah kemunculan Raja Kecil yang
memang popular dan terkenal dengan pelbagai mitos dan lagenda sememangnya
menarik dan penuh dengan misteri.
Menurut Hikayat Siak[6],
Sultan Mahmud Syah II merupakan ayah Raja Kecil yang sebenar. Baginda telah
menyuruh Encik Pong (anak Laksamana) memakan mani baginda semasa baginda hampir
mangkat setelah ditikam oleh Megat Seri Rama. Dengan izin tuhan, maka Encik Pong
pun mengandungkan anak Sultan Mahmud. Peristiwa ini turut dipaparkan dalan TN
tetapi dengan sedikit perubahan. Sekiranya Hikayat
Siak (HS) amat yakin bahawa Raja Kecil sebenarnyalah Putera Sultan Mahmud
Syah II, beribukan Encik Pong dan kedaulatannya pula telah dibuktikan dengan ‘pesaka’
Yamtuan Sakti dari Pagaruyung, maka kisah ini telah diceritakan dengan penuh
keraguan dalam TN dengan menggunakan istilah “konon"[7].
Walaupun kisah kewujudan Raja Kecil turut dimuatkan dalam TN seolah-olah
menunjukkan bahawa pengarang turut mempercayainya, namun jika diteliti
pengarang seolah-olah cuba
memperkecil serta memperlekehkan kewujudan Raja Kecil serta keturunan baginda seperti
berikut :
“…waktu baginda itu datang berahikan isterinya
peri, maka terpancarlah mani baginda itu. Lalu disuruhya makan kepada Encik
Pong itu. Maka jadilah Encik Pong bunting konon.” [8]
Jika kita perhatikan, sukar diterima akal seorang
manusia yang waras bahawa seseorang wanita itu boleh hamil dengan hanya memakan
mani lelaki. Bukti ini jelas bertentangan dengan fitrah asal kejadian manusia.
Jadi bukti ini telah digunakan oleh pengarang TN untuk memperlekehkan kisah
kewujudan Raja Kecil dan menghina seluruh kaum kerabat baginda dengan
memaparkan kisah tersebut dalam karya mereka sekaligus akan menaikkan lagi
martabat golongan Bugis.
Adalah sesuatu yang
menarik apabila Raja Ali Haji dapat menemui, merujuk dan menggunakan sumber
bertulis dari Siak (Hikayat Siak)
untuk menulis Tuhfat al-Nafis mengenai
aktiviti keluarga Siak-Minangkabau yang telah sekian lama menjadi musuh nenek
moyang mereka.[9]
Walau bagaimanapun, tentulah penulisan TN lebih memfokuskan kepada menaikkan
martabat golongan Bugis sesuai dengan tujuan asal penulisan TN. Hal ini
membuktikan bahawa pengarang TN sememangnya kurang objektif dalam penulisan
karya mereka kerana dipengaruhi sentimen pro-Bugis.
Selain itu,
pengarang TN juga cuba
memperlekehkan Raja Kecil dengan menuduh Raja Kecil telah menyuruh pengikutnya
menyebarkan dakyah tentang asal-usul keturunannya iaitu merupakan anak Sultan
Mahmud Syah II. Pengarang cuba menyatakan bahawa Raja Kecil seorang yang jahat
dan tidak jujur apabila sengaja mencipta pelbagai mitos dan lagenda bagi
meyakinkan rakyat jelata terutamanya Orang Laut bahawa bagindalah anak Sultan
Mahmud yang sebenar yang dikandung oleh Encik Pong. Baginda juga telah mengugut
rakyat jelata yang enggan menurutinya bahawa mereka akan ditimpa daulat Sultan
Mahmud Mangkat Dijulang.[10]
“…kurnia daripada
Raja Kecik dan Raja Kecik sudah sedia dengan beberapa kayu kain yang baik akan
persalinan jenang batin itu, apa lagi Raja Negara”.[12]
Di samping itu, pengarang TN juga kurang
objektif apabila menggambarkan bahawa Raja Kecillah yang sebenarnya pergi
menemui keluarga Bugis dan mengajak mereka untuk turut serta menyerang Johor
dalam peristiwa perjanjian antara pihak Bugis dengan pihak Minangkabau untuk
menyerang Johor-Riau. Pihak Bugis pula menolak pelawaan tersebut dengan
perasaan megah kerana menyangka bahawa ianya adalah tipu muslihat Raja Kecil
sahaja.[13]
Pengarang seolah-olah cuba menyembunyikan kisah sebenar sebagaimana yang
terdapat dalam Hikayat Siak yang
menyatakan bahawa Opu Bugis lima bersaudaralah yang telah pergi menemui Raja
Kecil dan meminta untuk diadakan perjanjian dengan pihak Bugis bagi menyerang
Johor[14].
Hal ini membuktikan pengarang kurang objektif kerana cuba menyembunyikan peristiwa
sebenar.
Dalam peristiwa yang lain pula, pengarang TN cuba
memperlekehkan Raja Kecil dalam peristiwa percubaan baginda mendapatkan semula
isterinya iaitu Tengku Kamariah.[15]
Hikayat Siak menyatakan bahawa Raja
Kecil datang ke istana Johor dengan sifat kepahlawanan dan ‘kejantanan’ bagi
mendapatkan semula isterinya. [16]
Namun begitu, pengarang TN pula menyatakan sebaliknya dengan menggambarkan
kedatangan Raja Kecil dengan penuh rasa rendah diri dan merayu-rayu agar
dikembalikan semula isterinya dan berjanji tidak akan membuat kacau di
Johor-Riau lagi.[17]
Pengarang sememangnya mempunyai motif untuk memperlekehkan Raja Kecil dengan
menggambarkan baginda sebagai seorang yang penakut.
Kisah tersebut diteruskan lagi dengan peristiwa Raja
Kecil mengingkari sumpah dan janjinya yang dilakukan di masjid. Hal ini menyebabkan
baginda telah ditimpa tulah ‘besi kawi’ dan seterusnya menjadi gila sehingga
membawa kepada kemangkatannya setimpal dengan perbuatannya melanggar sumpah yang
telah dilakukan sebelumnya.[18]
Pengarang TN
cuba
menunjukkan balasan seseorang yang telah melanggar sumpahnya selain
menggambarkan Raja Kecil sebagai seorang yang tidak mematuhi janji dengan
tujuan untuk memperkecilkan Raja Kecil.
Tindakan pengarang TN yang cuba
memperlekehkan Raja Kecil turut dibuktikan melalui kisah Raja Kecil yang cuba
membuat fitnah terhadap pihak Bugis. Raja Kecil telah menuduh bahawa pihak
Bugis hendak mengamuk dan membakar rumah penduduk tempatan sehingga menimbulkan
kemarahan orang-orang Melayu Terengganu.[19]
Namun begitu, tuduhan tersebut adalah fitnah semata-mata setelah disiasat oleh
Yang Dipertuan Muda serta Bendahara. Hal ini membuktikan ‘kebiadaban’ serta
niat jahat Raja Kecil yang cuba
memburuk-burukkan pihak Bugis sekaligus membuktikan pengarang TN kurang ojektif
apabila cuba
memperkecil serta menghina Raja Kecil.
Di samping iu, pengarang TN juga cuba menaikkan martabat dan kedudukan Opu Bugis lima bersaudara, Yang
Dipertuan Muda Riau serta keturunan mereka. Hal ini terbukti apabila Raja Ali
Haji cuba menggambarkan Raja Jaafar sebagai seorang pembesar dan pemimpin
rakyat yang sangat amanah, jujur, bertanggungjawab dan sangat prihatin terhadap
kebajikan rakyat jelata. Hal ini menyebabkan rakyat jelata serta kaum keluarga
baginda berasa sangat sedih ketika kemangkatan baginda .[20]
Dalam kisah yang
lain, Bugis lima
bersaudara juga digambarkan sebagai pahlawan yang amat berani dan bijak
berpolitik sehingga telah dijemput untuk menyelesaikan masalah perebutan takhta
Raja Kedah muda dan Raja Kedah tua.[21]
“Adalah putera
(Tanderi Burung Daeng Ralaka) yang lima
itu baik belaka parasnya, serta dengan sikanya dan pahlawannya. Akan tetapi Upu
Daeng Celaklah yang terlebih sangat baik parasnya, memberi ghairah hati perempuan-perempuan
memandangnya…”[22]
Selain itu, penulisan
TN juga kurang ojektif apabila cuba menaikkan martabat Opu Bugis lima
bersaudara dengan menggambarkan mereka dengan rasa rendah diri enggan dilantik
sebagai Yang Dipertuan Muda dan Raja Sulaimanlah yang bersungguh-sungguh ingin
melantik mereka menyandang jawatan Yang Dipertuan Muda[23]
walaupun sebelum itu dinyatakan bahawa pihak Bugis cuba mengambil kesempatan
atas kekacauan politik Johor-Riau dengan menerima pelawaan Tengku Tengah dan
Raja Sulaiman untuk menolong orang Melayu-Johor menentang Raja Kecil. Sebagai
balasan, Raja Sulaiman akan dilantik sebagai sultan manakala salah seorang
daripada Opu Bugis lima
bersaudara akan dilantik sebagai Yang Dipertuan Muda sebagaimana contoh berikut
:
“…berjanji Raja
Sulaiman dengan Opu-opu itu , jika hasil, salah satu Opu-opu itu menjadi Yang Dipertuan
Muda turun-temurun”.[24]
Hal ini menunjukkan wujud campur tangan pengarang TN
yang cuba memanipulasikan
fakta-fakta tersebut mengikut matlamat dan motif pengarang yang sudah tentu cuba
menaikkan martabat dan keperibadian puak Bugis.
Usaha pengarang TN untuk
‘mengangkat martabat golongan Bugis’ diteruskan lagi dalam peristiwa
kamangkatan Daeng Parani dalam peperangan antara pihak Minangkabau dengan Bugis
di Kedah. Dalam Hikayat Siak,
dikatakan bahawa Raja Kecil melalui muslihat peperangannya berjaya membedil
Daeng Parani sehingga membawa kepada kemangkatan beliau.[25]
Raja Ali Haji sebaliknya menyatakan bahawa kemangkatan Daeng Parani bukan
kerana telah dibedil oleh Raja Kecil tetapi disebabkan ‘takdir Allah SWT’ sekaligus
membangkitkan kemarahan pihak Bugis bagi menuntut bela atas kematian saudara
mereka sehingga berjaya mengalahkan Raja Kecil.[26]
Penulisan Tuhfat
al-Nafis juga kurang objektif apabila menceritakan tentang permusuhan orang
Melayu dengan Bugis. Contohnya dalam peristiwa kedatangan pihak Belanda ke Riau
bagi mengutip hutang yang tertunggak. Dalam
TN , digambarkan bahawa Yang
Dipertuan Muda Riaulah ( Raja Jaafar) yang telah menjelaskan hutang tersebut
sedangkan pembesar Melayu iaitu Bendahara hanya tertunduk sahaja seperti
berikut :
“…Syahadan maka
Datuk Bendahara pun tertunduklah”.[27]
Bukti ini menggambarkan sikap puak Bugis yang cuba
memperlekehkan orang Melayu yang tidak boleh diharap dan hanya mengharapkan
bantuan orang lain. Dalam hal ini, pengarang TN cuba menggambarkan bahawa puak
Bugislah yang telah menyelamatkan maruah orang Melayu dan merupakan keturunan
yang mulia.
Dalam peristiwa
yang lain, pengarang turut memburuk-burukkan orang Melayu dengan mengatakan
bahawa orang Melayu sememangnya mempunyai perasaan hasad dan dengki tertahap
keturunan Bugis :
“Syahadan apabila dilihat oleh setengah
suku-suku sebelah Melayu hal yang demikian itu, maka terbakarlah hatinya oleh
api hasad yang tertanam di dalam hatinya”.[28]
Perasaan hasad dengki ini timbul apabila mereka melihat
kemesraan Sultan Sulaiman yang amat rapat dengan pihak Bugis sebagaimana
berikut :
“…tampak kasih sayangnya, tulus ikhlasnya dan
mesranya dengan Yang Dipertuan Muda adik-beradik”.[29]
Contoh tersebut jelas menggambarkan sikap pengarang TN
yang cuba
memperlekehkan orang Melayu sebagai keturunan yang hina dan penuh dengan hasad
dengki manakala keturunan Bugis pula diagung-agungkan sebagai bangsa yang mulia
dan hebat dengan mengimbas kembali zaman kegemilangan mereka.[30]
KESIMPULAN
Setelah meneliti karya Tuhfat al-Nafis, saya dapati penulisannya
kurang objektif kerana wujud unsur prejudis pengarangnya yang pro-Bugis. Sejarawan
E. H. Carr telah menampilkan teori tentang hubungan yang erat antara seorang
penulis sejarah dengan latar belakang masyarakat, masa, zaman serta bentuk
pemikiran.[34] Melalui
bukti dan contoh yang dikemukakan, jelaslah pengarang kurang objektif dalam
penulisannya dan bercanggah dengan pandangan Collingwood yang mengatakan bahawa
“sejarah perlu ditulis sebagaimana ia benar-benar berlaku”. Hal ini mungkin
disebabkan penulisan Tuhfat al-Nafis
bukanlah untuk keperluan sejarah dan pensejarahan semata-mata malah lebih
daripada itu adalah sebagai piagam dan wasiat untuk menyedarkan ‘sekelompok
masyarakat’ iaitu anak cucu Raja Ali Haji agar mengingati semula kejayaan dan
keagungan yang pernah dicapai oleh datuk nenek mereka dahulu.[35]
[1] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:37.
[2] Ibid, hlm:31.
[3] Lihat Muhammad Yusof f Hashim. 1992. Pensejarahan Melayu. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm:509.
[4] Ibid, hlm:482.
[5] Beliau merupakan Sultan Siak pertama dengan memakai gelaran Sultan
Abdul Jalil Syah, memerintah Siak antara tahun 1723 hingga 1740 Masihi.
[6] Lihat Tengku Said. 1992. Hikayat
Siak (diseleggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim). Dewan Bahasa dan
Pustaka. Kuala Lumpur .
hlm : 111.
[7] lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm :16.
[8] Ibid, hlm:16.
[9] Lihat Tengku Said. 1992. Hikayat
Siak (diseleggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim). Dewan Bahasa dan
Pustaka. Kuala Lumpur .
hlm :91.
[10] Lihat Tuhfat al-Nafis ,
edisi 1982, hlm:57.
[11] Lihat Leonard Y. Andaya. 1975. The
Kingdom of Johor . Kuala
Lumpur : Oxford
University
Press.hlm:22-28.
[12] Ibid, hlm:57.
[13] Lihat Tuhfat al-Nafis, edisi
1965, hlm:42.
[14] Tengku Said. 1992. Hikayat
Siak (diseleggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.hlm
:124.
[15] Merupakan puteri Bendahara Abdul Jalil. Beliau berkahwin dengan
Raja Kecik setelah baginda putus tunang dengan kakak Tengku Kamariah iaitu
Tengku Tengah.
[16] Tengku Said. 1992. Hikayat
Siak (diseleggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.hlm
:129.
[17] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:93-94.
[18] Ibid, hlm:119.
[19] Ibid, hlm:132.
[20] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:311-312.
[21] Mohd Yusof Mohd Noor. 1997. Salasilah
Melayu dan Bugis. Shah Alam : Penerbitan Fajar Bakti Sdn Bhd.hlm:18.
[22] Lihat Tuhfat al-Nafis, edisi
1982, hlm:49.
[23] Ibid, hlm:83.
[24] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1965, hlm:45.
[25] Tengku Said. 1992. Hikayat
Siak (diseleggarakan oleh Muhammad Yusoff Hashim). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.hlm
:138.
[26] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:92.
[27] Ibid, hlm:156.
[28] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:132.
[29] Ibid, hlm:132.
[30] Lihat Muhammad Yusof Ibrahim. 1986. Pengertian Sejarah : Beberapa Perbahasan Mengenai Teori dan Kaedah.
Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm :70.
[31] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1982, hlm:22.
[32] Lihat Muhammad Yusof f Hashim. 1992. Pensejarahan Melayu. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm:476.
[33] Lihat Tuhfat al-Nafis,
edisi 1965, hlm:40.
[34] Lihat E. H. Carr. 1962. What
is History. hlm: 25-49.
[35] Lihat Muhammad Yusof f Hashim. 1992. Pensejarahan Melayu. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm:513.
No comments:
Post a Comment