1.0 Pengenalan
Zaman jahiliah kira-kira 300 tahun sebelum
kerasulan nabi Muhammad s.a.w. Pensejarahan awal orang arab di zaman jahiliah tidak mempunyai penulisan
tetapi menggunakan cara lisan seperti syair,puisi, dan bercerita,namun itu
hanya sebagai hiburan.Dan mereka hanya mempunyai dua sumber iaitu Al-ayyam dan
Al-ansab[1].Asas
pensejarahan islam pada peringkat mulanya bergantung pada dua sumber iaitu
sumber pertama pada zaman jahiliah iaitu catatan jahiliah dan sumber kedua pada
catatan selepas kedatangan islam, pensejarahan
zaman jahiliah berubah selepas kedatangan islam.
Pengertian sejarah dalam bahasa arab ialah al-tarikh. Al-tarikh
berasal dari perkataan Al-arkh. pensejarahan islam ini dapat di lihat dari
pelbagai aspek iaitu tema,pemikiran dan kaedah.Tema bermaksud subjek yang
mendasari sesuatu perbicaraan,wacana,karangan cerita,tajuk dan pokok[2].manakala
pemikiran pula bermaksud perihal berfikir (memikir)[3].Kaedah
terdapat dua maksud yang pertama ialah
cara atau peraturan membuat sesuatu
(yang bersistem atau biasa) dan yang ke
dua pula ialah mengajar cara mengajar
(berdasarkan prinsip tertentu)[4].
Pensejarahan islam ialah penulisan atau catatan
sejarah selepas islam bertapak di tanah arab yang di sampaikan oleh para shabat,
tabiin, berhubung peristiwa –peristiwa sejak dari keputeraan Nabi Muhammad
S.A.W, tugasnya menyebarkan islam , peperangan, kewafatan baginda dan sebagainya[5].
Penulisan sejarah tidak bermula di zaman
Nabi Muhammad S.A.W ini kerana baginda
sendiri pernah melarang para sahabat mencatat segala hadis baginda [6].maka
para sahabat hanya menghafal pada segala
yang telah di ajar kepada mereka[7].
Tanpa disedari, melalui jihad, penaklukan dan pembukaan wilayah baru telah
merangsang perkembaangan pensejarahan
islam. Pengumpulan bahan bermula semasa zaman Khulafa Al-Rasyidin, namun
pensejarahan hanya bermula semasa Zaman Pemerintahan Kerajaan Bani Umayyah.
Oleh itu skop kajian kami bermula dari Zaman Kerajaan Umayyah hingga ke Zaman
Kerajaan Abbasiyyah.
2.0 TEMA
Menurut kamus dewan edisi keempat,
tema bermaksud subjek yang mendasari sesuatu perbicaraan, wacana, karangan,
cerita tajuk dan pokok.[8]Hal
ini bermakna tema dapat dianggap sebagai tajuk bagi menunjukkan atau
menerangkan tentang sesuatu perkara yang ingin dibincangkan.
Kebanyakan sejarawan Islam di tanah
Arab menggunakan tema tentang sejarah Nabi Muhammad s.a.w yang dikenali sebagai
Al-Maghazi.[9]Al-Maghazi
di sini bukan semata-mata mengenai Maghazi atau peperangan pada zaman Nabi
tetapi termasuk juga hal-hal yang berkaitan dengan kerasulan, riwayat hidup
nabi, dan ajaran Islam yang dibawanya.[10]Terdapat
ramai tokoh sejarawan Islam yang menulis tentang tema ini antaranya, Urwah bin
Zubayr Al-Zuhri, Al-Mas’udi, Al-Tabari, dan Al-Baladhuri.
Perkara-perkara yang disebut oleh Urwah dalam
bukunya Al-Maghazi adalah lebih kepada kisah hidup Nabi bermula dari
pengasingan diri baginda hingga kewafatan baginda, seperti peristiwa hijrah ke
Madinah, peperangan dan kisah pembukaan Makkah.[11]
Bagi Al-Zuhri pula, penulisan tentang sejarah Al-Maghazi
dalam karyanya Al-Maghazi didasarkan kepada karya Al-Maghazi oleh Urwah. Sebelum
menulis mengenai penulisan sejarah Rasulullah dan para sahabatnya, beliau
terlebih dahulu memaparkan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku sebelum
kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Setelah itu diikuti dengan sejarah baginda di
Kota Mekah dan Madinah.[12]Antara
peristiwa zaman sebelum Nabi beliau menceritakan
tentang kisah Nabi-nabi terdahulu seperti Nabi Adam, Musa, Nabi Ayyub, Nabi
Ibrahim, Nabi Ishaq a.s dan lain-lain. Setelah itu diceritakan secara khusus
tentang riwayat hidup Baginda dan kaum keluarganya, pembinaan kaabah,
Perjanjian Hilf al Fudul( antara anggota suku Quraisy yang lemah) dan Perang
Fijar serta riwayat hidup isteri-isteri nabi,termasuk Sayidatina Khadijah dan
tanda-tanda kerasulan Nabi.[13]
Sejarah selepas kerasulan Nabi Muhammad s.a.w pula
diceritakan mengenai peristiwa penurunan wahyu, tindakan kaum Quraisy terhadap
Nabi, kegiatan dakwah di Mekah, peristiwa Isra’ dan Mi’raj, hijrah ke Habsyah,
pemulauan kaum Musyrikin terhadap Bani Hashim dan Bani Abdul Mutalib dan Peristiwa
perjanjian Aqabah. [14]
Sejarah perkembangan Islam di Madinah diceritakan
bagaimana proses penghijrahan ke Madinah, peristiwa pembinaan Masjid Madinah,
peperangan yang disertai oleh Rasulullah, peristiwa penyingkiran kaum Yahudi
dar Madinah, Perjanjian Hudaibyah, pembukaan kota Mekah, dan
peristiwa-peristiwa lain yang berlaku di akhir-akhir hayat Nabi dan
kewafatannya.[15]
Sejarah Al-Maghazi yang ditulis Al-Tabari didalam
bukunya Tarikh al-Rusul wa al-Muluk pula merupakan olahan dan tafsiran dari
karya Al-Maghazi yang dipetik dari catatan-catatan Urwah dan Al-Zuhri. Begitu
juga dengan Al-Baladhuri dalam bukunya iaitu Futuh al-Buldan.[16]
Walaupun sejarawan Islam memilih tema yang sama,
tetapi cara pengisian dan pengolahan mereka berbeza. Sebagai contoh, Urwah
hanya memfokuskan sejarah Al-Maghazi kepada kisah Nabi Muhammad sahaja
berbanding Al-Zuhri yang telah menceritakan dengan lebih jauh lagi iaitu
tentang kisah-kisah nabi dan sejarah yang berlaku sebelum zaman kerasulan Nabi
Muhammad s.a.w. Kemudian hasil Al-Maghazi Al-Zuhri dilengkapkan oleh anak
muridnya yang juga ssejarawan seperti Ma’mar bin Rashid al-Yamani al-Basari
pada 150 Hijrah 767 masihi, Muhammad bin Ishaq 151 hijrah 768 masihi dan Ibn
Hisham 218 hijrah 833 masihi. Sejarah ini di tafsir dan diolah semula untuk
generasi akan datang oleh sejarawan seperti Al-Tabari dan Al-Baladhuri.
Tema yang menerangkan tentang sejarah Khulafa
Al-Rasyidin juga sering digunakan oleh sejarawan Islam di Tanah Arab seperti
Urwah dan Al-Mas’udi. Urwah didalam bukunya Al-Maghazi telah menerangkan
tentang Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman bin Affan dan Ali
bin Abi Talib. Antara perkara yang disentuh oleh Urwahh ialah mengenai peranan
yang dimainkan oleh Saidina Abu Bakar ketika menghantar Usamah dalam ekspedisi
tentera ke utara bagi menghadapi ancaman tentera byzantine dan mengenai gerakan
Al-Riddah secara terperinci.[17]Beliau
juga mencatatkan kegiatan tentera Islam dalam Perang Ajnadain di Syria dan
perang Al-Qadisiyah di Iraq pada zaman Khalifah Umar dan juga tentang
menandatangani perjanjian dengan tentera Byzantine oleh Umar di Bait al-Maqdis
dan Perang Jamal(perang Unta) pada zaman Khalifah Ali bin Abi Talib.[18]
Al-Mas’udi pula menceritakan tentang pemerintahan
Ali Bin Abi Talib dan menganggap Ali bin Abi Talib sebagai khalifah paling
mulia dan layak memerintah, memuji khalifah Umar yang disifatkan sebagai tegas
dan warak manakala menganggap khalifah Uthman tidak layak memerintah, begitu
juga Muawiyah.[19]
Penulisan sejarah tentang Khalifah Al-Rasyidin yang
ditulis oleh Al-Mas’udi dalam bukunya Kitab Muruj al-Dhahab wa Ma’adin
al-Jawahir yang diterbitkan di Parsi dan Bulaq, Kaherah memperlihatkan unsur
berat sebelah apabila hanya menitikberatkan pemerintahan Ali, berbanding dengan
penulisan Urwah yang menceritakan setiap peranan Khalifah Al-Rasyidin dengan
baik, saksama dan tidak memperlihatkan unsur berat sebelah. Hal ini penting
kerana memudahkan generasi akan datang memahami dengan lebih mudah tentang
sejarah tanpa hanya memihak kepada satu pihak sahaja.
Sejarah dunia juga dijadikan sebagai tema dalam
penulisan sejarah oleh sejarawan Islam di Tanah Arab. Hal ini kerana isi
kandungannya menyeluruh bermula dari aspek geografi sesuatu tempat, kejadian
manusia sehingga sejarah pada zamannya, sejarah umat islam termasuk
bangsa-bangsa didunia. Antara sejarawan yang menulis mengenai tema ini ialah
Al-Mas’udi di dalam kitab Muruj Al-Dhahab wa Ma’ adin al-Jawahir. Separuh
daripada kitab ini mengisahkan tentang sejarah Islam atau umat Islam. Selain
itu, beliau juga membicarakan tentang bangsa-bangsa di dunia seperti Arab
Jahiliyyah, Parsi, Rumawi, Qibti, Turki, India Cina, Syria dan Iraq. Al-Mas’udi
juga menerangkan tentang kepentingan bangsa itu. Sebagai contoh, kepentingan
bangsa Parsi dalam politik, dan Rumawi dalam bidang sains tabii(falsafah).[20]Ahli
sejarah seperti Dinawari, Tabari, dan Ya’qubi juga membicarakan tentang
bangsa-bangsa yang muncul sebelum kemunculan Nabi Muhammad s.a.w tetapi tidak
sebanyak karya Al-Mas’udi. Hali ini kerana Dinawari hanya membincangkan tentang
bangsa Parsi dan Rumawi, manakala Al-Tabari pula hanya menumpukan tentang
sejarah bangsa Parsi sahaja. Walaupun Ya’qubi menerangkan tentang pelbagai
bangsa tetapi beliau tidak membicarakan secara khusus tentang kepentingan
bangsa tersebut kepada umat islam.[21]
Penulisan sejarah yang bertemakan seperti diatas
nampaknya menunjukkan perbezaan dari sudut penceritaan dan perbicaraan antara
para sejarawan islam di Tanah Arab, dimana Al-Mas’udi lebih menguasai dan telah
membicarakan tema tersebut terutamanya mengenai bangsa-bangsa di dunia dengan
terperinci untuk tatapan masyarakat pada masa akan datang,
Tema tentang sejarah kerajaan juga dibicarakan oleh
para sejarawan Islam di Tanah Arab terutamanya oleh Al-Mas’udi di dalam kitabnya Kitab Muruj
al-Dhahab wa Ma’adin al-Jawahir.[22]Mengisahkan
tentang Kerajaan Umayyah(41-132hijrah/661-749masih) dan Kerajaan Abbasiyyah(132-656
hijrah/749-1200 masihi).[23]
Penulisan Al-Mas’udi mengenai kedua-dua kerajaan ini lebih sitematik teratur
dan sistematis. Setiap khalifah disebut mengikut kronologi. Tetapi hanya
Khalifah Umar bin Al-aziz sahaja yang dianggap sebagai khalifah dan menganggap
khalifah Bani Ummayyah yang lain sebagai raja yang merampas kuasa.[24]Selain
itu, sikap Al-Masudi terhadap Kerajaan Abbasiyyah kelihatan berat sebelah
kerana tertakluk kepada sikap khalifah Abbasiyyah terhadap Ali dan kaum
keluarganya. Oleh sebab itu, Al-Masudi hanya memuji khalifah Al- Manshur kerana
menyokong perjuangan kaum Syiah.[25]
Sekali lagi tema yang digunakan untuk penulisan
sejarah ini juga memperlihatkan berat sebelah oleh sejarawan al-Mas’udi. Beliau
membeza-bezakan antara kerajaan Umayyah dengan Abbasiyyah di mana beliau akan
memuji pemerintah yang menyokong perjuangan Syiah kerana Al-Mas’udi mempercayai
mengenai tentang Mazhab Syiah Imam Dua Belas.
Keagamaan juga digunakan sebagai tema dalam
pensejarahan oleh sejarawan islam di Tanah Arab. Antara sejarawan yang
menggunakannya ialah Al-sakhawi yang
menekankan terhadap ilmu Fiqah dan Hadis di dalam bukunya iaitu al-I’lan.[26]
Beliau telah memberikan perhatian yang khusus terhadap kedudukan ilmu Hadis dan
Fiqah dan beranggapan Hadis dan Fiqah bukanlah suatu bidang yang asing daripada
sejarah. Oleh itu kajian terhadap ulama hadis dan ahli sejarah telah disatukan.
Pada tema ini, Al-Sakhawi cuba untuk mengembalikan semula
tradisi pensejarahan bercorak pelbagai dimensi tetapi masih bersandarkan
ilmu-ilmu agama. Namun, jika penggabungan antara ilmu-ilmu islam dengan ilmu
sejarah terjadi, maka teori yang diutarakan oleh Al-Sakhawi ini akan tercapai.
3.0 PEMIKIRAN
Dalam pengertian yang
lazim,pemikiran sebagai suatu proses merujuk kepada kegiatan mental yang waras
bagi menghadapi dan mengatasi sesuatu masalah ataupun bagi melaksanakan sesuatu
rancangan.Hasil daya usaha mentalnya itu dianggap sebagai lahiran
pemikirannya.Pemikiran berlaku dan dilakukan oleh manusia pada setiap waktu dan
tempat dan pada sepanjang zaman.Pada lazimnya juga,ketaakulan dan kerasionalan akan
menjadi landasan kepada kegiatan mental yang waras itu[27].
Sejarawan Islam di Tanah
Arab mempunyai pemikiran yang tersendiri.Salah satu daripada pemikiran tersebut
ialah penulisan sejarah boleh membantu masyarakat agar dapat memahami
Al-Quran,hadis dan ilmu Islam.Menurut Urwah,hal ini demikian kerana Al-Quran
dan hadis Cuma menjelaskan perkara asas tentang sesuatu perkara,hukum-hukum
Islam mahupun peristiwa.[28]Contohnya,Urwah
menulis dan mengkaji sejarah daripada Al-Quran itu sendiri.Beliau boleh
dianggap sebagai pengasas pensejarahan Islam dan bidang kajian beliau tertumpu
kepada sejarah Nabi Muhammad S.A.W.Sumber Al-Quran merupakan sumber bertulis
utama dalam penulisan sejarah Islam.Al-Quran mula ditulis sejak zaman nabi lagi
dan telah dibukukan pada zaman khalifah Uthman (23/644-35/656).Contohnya,Urwah
telah memetik ayat-ayat suci Al-Quran bagi peristiwa-peristiwa tertentu seperti
peristiwa Hijrah,Perang Badar dan sebagainya.
Kedua,terdapat sejarawan yang mempunyai pandangan penilaian sendiri
terhadap sesuatu peristiwa dan beliau tidak terikut-ikut dengan pandangan
masyarakat umum.Contoh sejarawan tersebut ialah Al-Zuhri.Hal ini terbukti
semasa peristiwa Perjanjian Hudaibiah.Apabila beliau tidak bersetuju dengan
pandangan masyarakat yang mengatakan bahawa perjanjian tersebut boleh
menguntungkan pihak kaum musyrikin Quraisy.Pandangan Al-Zuhri sebaliknya
apabila beliau berpendapat bahawa perjanjian tersebut lebih manguntungkan kaum
muslimin seperti yang terbukti dalam sejarah.Kaum muslimin mencapai kejayaan demi
kejayaan kesan daripada peristiwa itu sehingga agama Islam tersebar dengan
meluasnya.[29]
Pemikiran ketiga ialah sejarawan berpendapat bahawa mempelajari ilmu
sejarah merupakan suatu tugas agama yang perlu dilaksanakan oleh setiap
individu Muslim kerana dengan sejarah boleh membantu seseorang itu memahami
ilmu-ilmu Islam yang lain.Pandangan ini merupakan pemikiran Al-Zuhri.Antara
ilmu-ilmu tersebut ialah fiqah,tasawuf,tauhid dan sebagainya.Dengan pengetahuan
sejarah juga,seseorang boleh menaikkan namanya dalam masyarakat[30].Maksudnya,sesiapa
saja tanpa mengira sama ada dia rakyat biasa mahupun bukan yang memperoleh ilmu
pengetahuan sejarah boleh dianggap istimewa pada zaman itu.
Pemikiran keempat ialah sejarawan mengatakan bahawa pendekatan yang
rasional, ,kaedah dan perbahasannya yang analitikal dan terperinci menyebabkan
Muqaddimah menjadi suatu bahan kajian yang penting dan menarik.Ini adalah
pemikiran tokoh dan ahli fakir yang tiada taranya iaitu Ibn Khaldun.Ibn Khaldun
telah menggunakan pendiriannya sendiri dengan mengetepikan pensejarahan
tradisional dan sikap konservatif golongan ahli-ahli sejarah tradisi.Beliau
berusaha mencari suatu penyelesaian terbaru lalu mewujudkan suatu falsafah yang
baru.[31]
Asas pemikiran sejarah Ibn
Khaldun berpunca daripada ajaran Al-Quran kerana beliau telah mengasaskan
teorinya kepada tindak-tanduk dan perkembangan manusia atau masyarakat.Al-Quran
yang merupakan sumber utama sejarah Islam juga menganggap manusia sebagai watak
utama dalam pementasan sejarah[32].Jadi,Al-Quran
merupakan rujukan kepada Ibn Khaldun.
Selain itu,Ibn Khaldun menyarankan agar setiap sejarawan bersikap
jujur pada diri sendiri dengan mengungkapkan perkara yang sebenarnya berlaku
iaitu memisahkan kebenaran daripada kesilapan dengan membuat penyelidikan
setiap fakta yang diterimanya.Sejarah yang ditulis itu kurang bermutu sekiranya
tidak melihat kebenaran dengan mata
kepala sendiri.Seseorang sejarawan itu tidak akan dapat memahami sebab musabab
dan sifat semulajadi sesuatu peristiwa tidak jujur.Sifat semulajadi ini
merupakan sejarah bersifat dalam yang sepatutnya diberi keutamaan berbanding
dengan sejarah bersifat luaran.[33]
Menurut Ibn Khaldun juga,manusia adalah makhluk sesat yang mempunyai
roh,akal,dan tubuh badan dan masing-masing mempunyai tugas keperluannya.Kedua-dua
unsur ini sangat penting dan seterusnya bekerjasama untuk mendapatkan kepuasan
dan kebahagiaan hidup.Peradaban atau tamadun dicetuskan oleh perkembangan
roh,akal,dan tubuh badan manusia melaluinya tamadun ini berjaya melahirkan
sains sejarah.Sejarah mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan latar
belakang masyarakat,dengan sebab itu,beliau sangat menekankan kepada
aspek-aspek dalaman bagi sesuatu peristiwa.
Bagi pemikiran seterusnya ada sejarawan berpendapat bahawa sejarah
merupakan salah satu cabang ilmu yang mengkaji peristiwa-peristiwa yang berlaku
pada masa tertentu untuk menentukan sifat dan masanya.Beliau ialah
Al-Sakhawi.Antara cabang-cabang ilmu tersebut termasuklah semua perkara yang
telah dan sedang berlaku.Daripada segi bahan kajian,beliau berpendapat bahawa
perkara utama yang menjadi bahan atau objek kajian sejarah ialah manusia dan
masa.Sejarah dan pensejarahan melahirkan banyak masalah kepada kajian sejarah
kerana ragamnya yang pelbagai.
Al-Sakhawi juga berpendapat
bahawa ahli sejarah perlu mempunyai kefahaman asas tentang berbagai-bagai
cabang ilmu pengetahuan.Contohnya,menurut Al-Sakhawi,ahli-ahli sejarawan harus
memahami ayat atau istilah teknikal dan cara-cara menggunakannya.Apabila mereka
telah menyalahgunakannya di tempat yang salah atau mereka telah dituduh
mengumpat dan memburukkan orang lain,hal ini akan menyebabkan mereka menghadapi
masalah.Contohnya,situasi sebegini pernah berlaku kepada orang yang terkenal
seperti Ibn Abi Hajlah dan Ibn Duqmaq.[34]
Pemikiran terakhir ialah seorang ahli sejarah itu mestilah bersifat
benar.Ini merupakan pandangan daripada Al-Sakhawi.Apabila ahli sejarah
melaporkan sesebuah hadis,ia mestilah patuh matan(teks) dan tidak bergantung
kepada makna dan maksudnya sahaja.Ia tidak boleh melaporkan sesuatu hanya
daripada hasil perbuatan.Ia juga mesti menyebut nama autoriti atau nama orang
yang melaporkan(sesuatu cerita atau peristiwa).Cara dan proses pemindahan hadis
sama dengan cara proses pemindahan bahan-bahan sejarah.[35]
4.0 KAEDAH
Sumber al-Quran merupakan sumber bertulis
utama yang digunakan oleh para sejarawan Islam di Tanah Arab. Ini dilakukan
dengan memetik ayat-ayat suci Al-Quran bagi peristiwa tertentu dan mentafsirkan
beberapa ayat Al-Quran berhubung peristiwa tertentu. Al-Quran merupakan modal
kepada buku-bukus ejarah lain telah menceritakan kisah teladan untuk pedoman
kepada umatnya. Melalui Al-Quran, Allah S.W.T cuba mengajar umatnya agar
memastikan segala cerita sejarah ditulis berdasarkan kebenaran . Kisah-kisah
dalam Al-Quran turut membetulkan segala kisah dongeng Arab yang disampaikan
oleh penyair-penyair Arab jahiliah dahulu. Contoh sejarawan Islam yang menggunakan keadah ini ialah Al-Zuhri
semasa beliau menulis tentang peristiwa perang Uhud, peristiwa penaklukan kota Makkah dan kewafatan
Nabi Muhammad s.a.w.
Cara penulisan hadis turut
merupakan keadah yang digunakan oleh para sejarawan di Tanab Arab. Antara
ciri-ciri penting dalam penulisan hadis ialah penggunaan isnad. Isnad merupakan
rangkaian pembawa-pembawa hadis. Perawi hadis mesti merupakan seseorang yang
mempunyai daya ingatan yang kuat. Keistimewaan penulisan hadis adalah tidak ada
unsur-unsur takwil atau tokok tambah. Ini amat penting kerana jikalau didapati
terdapat perawi-perawi yang memalsukan hadis Nabi, maka mereka terpaksa
berdepan dengan azab yang akan Allah s.w.t berikan[36].
Antara pengumpul hadis yang terkenal termasuk Imam Bukhari(194-256H), Abu
Dawud(202-275H),dan Imam Abu Dawud(202-275H). Contoh-contoh sejarawan islam di
tanah Arab yang menggunakan keadah ini ialah Urwah al Zubayr.Dalam penulisan
karyanya, Urwah menggunakan bahasa yang mudah da jelas selaras dengan cara
penulisan hadis. Beliau cuba
mengelakkan sikapketerlaluan atau menokok tambah ketika menyampaikan cerita.
Beliau menulis dan melaporkan berita secara bersambung-sambung seperti dalam
peristiwa Perang Badar dan penghijrahan ke Habsyah.
Kaedah
seterusnya yang digunakan ialah memasukkan unsur sains dan falsafah. Kaedah ini
ini di amalkan dengan memasukkan unsure sains dan falsafahdalam penulisan
berdasarkan kaedah yang rasional. Kaedah ini cuba untuk mengubah penulisan
daripada corak tradisional kepada yang lebih progresif dan saintifik bukan
sahaja dari segi methodnya tetapi juga daripada segi skop dan temanya. Perlu
dititikberatkan bahawa kaedah ini hanya memasukkan unsur sains dan falsafah
sebagai bahan sejarah bukan sebagai kaedah penulisan sejarah.Contohnya
sejarawan Islam yang menggunakan kaedah ini ialah Al-Masudi.Beliau telah
menggabungkan bidang geografi dan bidang sejarah. Hasil karya beliau ‘Muruj
al-Dhahab telah dikenali sebagainya sebuah ensiklopedia yang ditulis dalam
bentuk susunan geografi.
Sistem kronologi juga turut
diamalkan dalam penulisan. Sistem kronologi merupakan sistem secara berurutan,
sinambungan. Sistem kronologi yang digunakan dalam penulisan sesuatu karya amat
penting untuk memastikan hasil penulisan mematuhi serta mempunyai konsep
kesinambungan. Kaedah ini amat penting dalam penulisan sejarah kerana
sebahagian daripada sejarah adalah bersangkut dengan tarikh-tarikh dan
tempoh-tempoh tertentu[37].
Penggunaan kaedah kronologi dalam hasil penulisan membolehkan hasil karya yang
bakal dihasilkan mempunyai jalan cerita yang sistematik dan bersinambungan. Ini
secara langsung mampu meningkatkan ketepatan atau kesahihan hasil karya
tersebut. Contoh tokoh sejarawan Islam yang menggunakan keadah ini ialah
Al-Zuhri,Al-Tabari. Bentuk-bentuk cerita yang disampaikan adalah seperti
peristiwa penaklukan kota
Mekah dan kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.
Kaedah sosiologi juga digunakan
sebagai salah satu kaedah. Dua aspek penting yang ditekankan dalam kaedah
sosiologi. Pertama, mengenai sifat-sifat semula jadi dan kedua mengenai
sebab-sebab sesuatu perkara itu berlaku. Jika hanya mengkaji sesuatu peristiwa
yang berlaku tanpa memahami sejarah yang ditulis hanya boleh dianggap sebagai
‘sejarah am’ [38]sahaja.
Namun, jika memahami dan mengkaji secara mendalam sifat semula jadi dna
tindak-tanduk masyarakat peristiwa itu, maka sejarah yang dihasilkan dianggap
sebagai ‘sejarah khas’. Sejarah khas pula dibahagi kepada dua kualiti iaitu
zahir dan batin. Pada peringkat zahir, sejarah yang diceritakan ialah berita,
perang, peristiwa lalu, serta jatuh bangunnya sesebuah kerajaan. Contoh
sejarawan Islam yang menggunakan kaedah ini ialah Ibu Khaldun.
Penggunaan cerita rakyat,
cerita dongeng, dan syair Arab turut diamalkan. Tujuan kaedah ini digunakan
adalah untuk keseronokan dan menghiburkan para pembaca sahaja. Penggunaan
kaedah tersebut menurut. Al-Zuhri tidak akan mencacat hasil penulisan karya
kerana dengan adanya sumber yang berbentuk pengalaman masyarakat menerusi
cerita, puisi, dan syair akan memperjelaskan lagi ciri-ciri serta keperibadian
pesejarahan Islam pada zaman itu. Tambahan pula, terdapat beberapa kategori
yang ada kaitan dengan sejarah atau lebih dikenali sebagai syair bercorak
sejarah[39].
Ini bermaksud, peristiwa sejarah dilukiskan dalam bentuk syair agar masyarakat
mudah mengingatinya. Contoh sejarawan yang menggunakan kaedah ini kaedah
tersebut ialah Urwah al-Zubayr. Beliau sering memetik syair-syair yang ada
kaitan dengan peristiwa tertentu. Misalnya, beliau memetik syair-syair Waraqah
bin Naufal berkaitan dengan penyeksaan kaum musyrikin Quraisy ke atas Bilal bin
Rabah. Penggunaan kaedah ini turut penting dalam sesbuah penulisan. Ini kerana
para sejarawan Islam pada abad ke 4/10 beranggapan bahawa salah satu tujuan
atau objektif sejarah ialah untuk menghiburkan para pembaca dan bidang sastera
adalah salah satu bidang ilmu yang dapat menghibur dan menarik minat pembaca.
Kaedah seterusnya yang
digunakan ialah ialah kaedah menemu bual, meninjau pendapat dan pandangan
penduduk tempatan. Kaedah ini dilakukan dengan menemu bual golongan yang
terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat termasuk ahli perniagaan , kaum
tani, ahli pelajaran dan sarjana pendapat dan pandangan mereka terhadap
peristiwa terhadap peristiwa tertentu. Walaubagaimanapun, penggunaan kaedah
tersebut oleh para sejarawan Islam amat terhad, ini kerana sumber lisan amat
bergantung kepada daya ingatan dan hafalan. Melalui proses waktu, daya ingatan
manusia menjadi semakin lemah serta tidak ada usaha untuk mengingati. Contoh
sejarawan Islam yang menggunakan kaedah ini Al-Tabari. Ketika menulis sejarah
Nabi-nabi, beliau banyak membuat penyelidikan secara lisan iaitu bertanya
kepada orang yang boleh dipercayai dan mempunyai ingatan yang kuat(dhobit).[40]
Kaedah terakhir yang
digunakan ialah menggunakan Arkib Negara. Arkib Negara merupakan tempat kajian
untuk mendapatkan bahan-bahan bertulis.Bahan-bahan yang terdapat di Arkib
Negara merangkumi pelbagai bidang termasuk sejarah, geografi, astronomi,
falsafah, sains tulen dan teologi yang bukan sahaja diperolehi daripada orang
Islam tetapi juga bukan beragama Islam. Sejarawan Islam iaitu Al-Masudi berjaya
menulis sejarah negeri-negeri dan penduduk yang sezaman dengannya dengan adanya
bantuan daripada rujukan daripada Arkib Negara.
Daripada isi-isi di atas
jelaslah menunjukkan terdapat pelbagai kaedah yang digunakan oleh sejarawan
Islam dalam usaha untuk menghasilkan sesebuah karya. Kaedah-kaedah yang
digunakan bukan sahaja penting untuk memperolehi maklumat malah memperkukuhkan
lagi hasil penulisan sesebuah penulis. Pendekatan sastera yang digunakan pula
mampu menarik minat para pembaca. Walaubagaimanapun, penggunaan kaedah ini
harus sesuai dengan karya yang bakal dihasilkan agak ketepatan serta kesahihan
sesebuah hasil penulis tidak akan dipertikaikan.
5.0 PENUTUP.
Pada peringkat awal, tema yang
digunakan oleh para sejarawan Islam tidak dapat dibezakan dengan penulisan hadis
kerana kebanyakan sejarawan islam merupakan ahli hadis. Namun, para sejarawan moden islam telah mencetuskan
tema-tema yang baru yang mengkaji sejarah dari sudut skop dan teori yang luas.
Hal ini kerana para serajawan tersebut tidak lagi hanya membataskan kepada tema
keagamaan tetapi telah melaus kepada disiplin ilmu duniawi yang berkait rapat
dengan kehidupan masyarakat.
Dari segi pemikiran kita dapat melihat pemikiran sejarawan islam pada
awalnya lebih kepada al-quraan,hadis dan tauhid.berlaku perubahan dari semasa
ke semasa maka pemikira sejarawan islam berubah kepada lebih rasional tetapi tetap mengekalkan pemikiran yang lalu.
Dari segi perubahan kaedah dapat
kita lihat pelbagai kaedah dan pendekatan yang di guna kan untuk
menyampaikan maklumat sejarah pada
awalnya cara penulisan hadis,kemudainya mengunakan sumber bertulis ,terdapat
juga menyelitkan tentang unsure sains dan falsafah,juga terdapat kaedah
kronologi.dan juga terdapat kaeadah penyampaian seperti cerita rakyat cerita
dogeng dan syair arab.kaedah ini merangkumi kaedah formal dan tidak formal agar
memastikan proses mendapat maklumat berjalan dengan lancar.
Kesimpulan yang telah kami
simpulkan di sini ialah tema,pemikiran
dan kaedah yang di gunakan oleh sejarawan islam pada awalnya lebih tertumpu
kepada biografi nabi Muhammad dan kisah pada
zaman khulafa al-rasyidin. Namun ianya terus berkembang dengan pesat
pada Zaman Pemerintahan Kerajaan Umayyah dan Kerajaan Abbasiyah disebabkan oleh
perkembangan ilmu pengetahuan yang diketuai oleh pemerintah ada zaman tersebut.
[1]Muhammad yusuf Ibrahim dan Mahyudin Haji Yahya,Sejarawan dan Pensejarahan Ketokohan dan Karya,Selangor:Dewan
Bahasa dan Pustaka,1988,hlmn110.
[2] Hajah Noresah bt Baharom ,Kamus
Dewan Edisi ke empat ,kuala lumpur,Dewan bahasa dan pustaka,2007,hlmn1638.
[3] Hajah Noresah bt Baharom ,Kamus
Dewan Edisi ke empat ,kuala lumpur,Dewan bahasa dan pustaka,2007,hlmn411.
[4] Ibid,hlmn 653.
[5] Muhammad yusuf Ibrahim dan Mahyudin Haji Yahya,Sejarawan dan Pensejarahan,Selangor,Dewan Bahasa dan
Pustaka,hlmn166.
[6] Ibid,hlmn172.
[7] Ibid,hlmn172.
[8] Hajah Noresah bt Baharom ,Kamus
Dewan Edisi ke empat ,Kuala Lumpur,Dewan Bahasa dan Pustaka,1988,hlmn1638.
[9] Muhd. Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya, Sejarawan dan
Pensejarahan Ketokohan dan Karya, Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka,1988,hlmn
113.
[11] Arba’iyah Mohd Noor,Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan Ketokohan dan Keaya,Selangor:Dewan Bahasa dan
Pustaka,2002,hlmn 184.
[12] Ibid,hlmn 122.
[13] Ibid.
[14] Ibid,hlmn 122-123.
[17] Yang dimaksudkan dengan gerakan al-Riddah ialah gerakan penentangan
daripada kaum murtad dan nabi-nabi palsu terhadap kerajaan Islam di madinah
pada Zaman Khalifah Abu Bakar Al- Siddiq.
[18] Muhd. Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya,Sejarawan dan Pensejarahan Ketokohan dan Karya,Selangor:Dewan
Bahasa dan Pustaka,1988,hlmn 115.
[19] Ibid,hlmn 134.
[20] Ibid,hlmn 132-133.
[21] Ibid.
[22] Ibid,hlmn 134.
[23] Ahmad al-Usairy,Sejarah Islam
Sejak Zaman Nabi Adam hingga Abad XX,Jakarta :Akhbar
Media Eka Sarana,2003,hlmn 179-258.
[25] Ibid,hlmn 135.
[26] Ibid,hlmn 205-206.
[27][27] Muhd.Yusuf Ibrahim,Ilmu
Sejarah,Falsafah,Pengertian dan Kaedah,Kuala
Lumpur :Dewan
Bahasa dan Pustaka,2000,hlmn186.
[28] Arba’iyah Mohd Noor,Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan
Pustaka,2002,hlmn 184.
[29] Muhd.Yusuf Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya,Sejarawan dan
Pensejarahan,Ketokohan dan Karya:Kuala
Lumpur ,1988.hlmn 124.
[30] Ibid,hlmn 126.
[31] ibid,hlmn 180
[32] Ibid,himn 189
[33] Arba’iyah Mohd Noor,Ilmu Sejarah Dan pensejarahan,Kuala Lumpur :Dewan Bahasa Dan
Pustaka,2002,hlmn194
[34] Muhd. Yusof Ibrahim Mahayudin Haji Yahaya,Sejarawan dan
Pensejarahan Ketokohan Dan Karya,Kuala
Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka,1988,himn 211
[35] Ibid, himn 213
[36]Arba’iyah Mohd Noor,Ilmu sejarah dan Pensejarahan,Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka,2002
himn 177
[37] Muhd Yusof Ibrahim,Ilmu Sejerah falsafah,Pengertian,dan kaedah,Kuala Lumpur :Dewan Bahasa
dan PUstaka,2000 himn 226
[38] Mukaddimah Ilmu Khaldun,diterjemah oleh Ali Munawar,Kuala Lumpur :Oxford
University Press,1964
[39] Arba’iyah mohd Noor,ilmu sejarah dan Persejarahan,Kuala Lumpur :dewan Bahasa Dan
Pustaka,2002,himn 35
[40]Ibid,himn 58
No comments:
Post a Comment