1.0
PENDAHULUAN
Tema merupakan sesuatu idea utama
dalam sesebuah penulisan. Tema juga sering dijadikan sebagai tajuk utama dalam
sesebuah karya atau penceritaan. Menurut kamus dewan tema ialah subjek yang
menjadi dasar sesuatu pembicaraan, wacana, karangan, cerita dan sebagainya.[1]
Dalam penciptaan sesuatu tema terdapat beberapa kriteria yang perlu dimasukkan.
Sebagai contoh penceritaan tentang pergaduhan atau perbalahan perlu disesuaikan
dengan tema yang muda, difahami yang mempunyai maksud yang umum bagi menggambarkan
cerita tersebut. Tema merupakan perkara yang penting dalam sesuatu penulisan
dalam menghasilkan pensejarahan. Selain itu, terdapat pelbagai jenis tema-tema
sejarah dalam manuskrip Melayu yang telah menghasilkan karya yang mempunyai
pelbagai variasi dalam temanya.
Manakala manuskrip Melayu merupakan
satu warisan intelek daripada zaman silam yang dimartabatkan sebagai warisan
dokumen melayu. Ia juga merupakan naskah tulisan tangan terutama dalam tulisan
jawiyang dihasilkan sekitar abad ke-14 dan awal abad ke-20. Ia juga adalah
versi atau bahan sesuatu karya yang telah disediakan oleh penulis atau editor
dan sebagainya untuk dicetak dan diterbitkan dalam bentuk tulisan. Pendek kata,
manuskrip didefinisikan kepada dua iaitu nashkah tulisan tangan dan versi atau bahan (sesuatu karya) yang
telah disediakan oleh penulis(editor dan sebagainya) untuk dicetak dan
diterbitkan dalam bentuk buku dan lain-lain. [2]
Dalam buku
Sulalatus Salatin iaitu Sejarah Melayu menyatakan bahawa terdapat tiga naskhah
lama tulisan tangan. Naskhah-naskhah tersebut adalah (1) Naskhah Munshi
Mohammad Ali, cod DBP MSS 86A (Naskhah A), (2) Naskhah Hj. Othman Abdullah, cod
DBP MSS 86 (Naskhah B), dan (3) Naskhah DBP, cod DBP MSS 86B (Naskhah C).[3]
Antara perkara manuskrip Melayu yang akan kami bincangkan ialah Hikayat
Raja-raja Pasai, Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin), Bustan al-Salatin, dan
Salah silah melayu dan Bugis (Tuhfat Al-Nafis). Manakala tema-tema yang akan
dibincangkan juga ialah tema peperangan, ekonomi, politik, kebudayaan,
pemikiran, agama, sastera, wilayah, negara, dan tempatan.
2.0 TEMA POLITIK.
Politik ialah sebuah institusi yang
membincangkan tentang pemerintahan sesebuah kawasan. Tema politik merupakan
perhatian utama selepas berlakunya kesedaran tentang pensejarahan. Tema politik
dalam sejarah amat berpengaruh dan berterusan. Politik didefinisikan sebagai
ilmu pengetahuan berkenaan pemerintahan (dasar pemerintahan). [4]
Tema politik menjadi perhatian umum yang utama kerana ia melibatkan kuasa yang
sememangnya menjadi keinginan hampir keseluruhan manusia yang turut melibatkan
takhta selain harta dan wanita. Manakala factor-faktor yang lain hanyalah
faktor sampingan sahaja. Terdapat golongan sejarawan yang melihat politik
merupakan penggerak utama sejarah manusia selama ini.[5]
Dalam penulisan karya Herodotus tertulis kejayaan Greek mengalahkan Parsi. Dan
ini menunjukkan ia bertemakan politik dan kekuasaan. Pensejarahan tradisional
yang bertemakan politik ini mencapai kemuncak pada zaman Leopold von Ranke(1795-1886).[6]Leopold
berpendapat bahawa seluruh perjalanan sejarah berpusat pada Negara. Beliau juga
menganggap Negara sebagai penggerak utama kepada penciptaan sejarah.Begitu juga
dalam zaman Melayu tradisional, perjalanan sejarahnya lebih tertumpu kepada institusi
raja dan kerajaan.
SULALATUS SALATIN ATAU
SEJARAH MELAYU
Sebagai contoh dalam manuskrip Sulalatus Salatin
yang banyak menceritakan lebih kepada institusi beraja dan salah silah raja itu
sendiri. Kemudian apabila Inggeris datang dan mentadbir Tanah Melayu, sejarah
yang tertulis juga mengisahkan tentang pentadbiran dan perubahannya. Selepas
itu apabila Tanah Melayu mendapat kemerdekaan juga turut menekankan tentang
politik iaitu tentang dasar-dasar pentadbiran yang bercorak kebangsaan.[7] Manuskrip ini mempunyai tema politik yang
amat ketara. Manuskrip ini telah dikarang seseorang yang tidak dapat
dikenalpasti dan begitu juga tentang tarikh karya ini ditulis pada zaman
empayar Melaka ditawan oleh Portugis pada tahun 1511. Namun, sejarah melayu telah
wujud di Alam Melayu sebelum abad ke-16.
Tema politik dalam manuskrip ini dapat dilihat dari
segi keturunan raja-raja Melayu pada
ketika itu yang digambarkan sebagai pemerintah yang agung. Dalam menjalankan
pemerintahan, raja Melaka dibantu oleh Datuk Bendahara, Laksamana, Penghulu
Bnedahari, Perdana Menteri, Temenggung, Bentara, Syahbandar dan sebagainya. [8]
Sruktur pemerintahan raja-raja Melaka,
hubungan diplomatik antara kerajaan Majapahit, Acheh, Siak, Inderagiri dengan
Kampar, Kisah penubuhan Melaka ke tangan Portugis dijelaskan dengan terperinci
dalam karya ini.[9]
SEJARAH SOSIAL.
Lahirnya aliran sejarah sosial
kerana penentang kepada aliran sejarah politik tetap menganggap skop sejarah
politik sempit yang khas untuk golongan yang memerintah sahaja. Sosial
bermaksud kemasyarakatan. Dalam konteks sejarah sosial bermaksud sejarah orang
kebanyakan atau masyarakat atau rakyat dengan mengetepikan politik (G.M.
Trevelyan)[10].Dalam
sejarah sosial ia meliputi beberapa aspek iaitu kebudayaan, kesenian, kesusasteraan,
agama, ekonomi, pendidikan, perundangan, pemikiran, keluarga, wanita, etnik dan
sebagainya. Bidang sejarah social ini sangat luas. Aspek social ini juga
terdapat cirri-ciri yang utama iaitu penekanan terhadap aspek kualitatif
daripada aspek kuantitatif. Kualitatif ialah sebuah sisitem yang menerangkan
nilai atau sikap.[11]
Manakala kuantitatif lebih menggunakan rajah dan
perangkaan dalam kajian yang dijalankan. Ia terbukti apabila ciri utama ini
digunaankan dalam kajian sejarah etnik yang berkaitan dengan nilai-nilai dan
kelakuan-kelakuan yang penting dalam etnik itu. Apabila tema sosial ini semakin
meluas maka banyak aspek-aspek lain yang muncul, juga terdapat yang berdiri
sendiri contohnya sejarah kebudayaan, sejarah kesusasteraan, sejarah ekonomi,
dan sejarah pemikiran. Terdapat juga aspek-aspek lain yang termasuk dalam tema
sejarah sosial ini, contohnya ialah aspek wanita dan aspek keluarga. Seperti
sejarah keluarga ia menceritakan pembentukan keluarga tersebut dan
asal-usulnya. Dan ia juga berkait rapat aspek wanita yang mengkaji tentang
peranannya dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan Negara.[12]
3.0 TEMA NEGARA.
Tema Negara turut disertakan dalam naskah
manuskrip-manuskrip Melayu. Negara dapat dilihat dari kesatuan unit politiknya
yang berubah dan tidak tetap. Hampir setiap Negara terlibat dalam masalah
perebutan hak milik sesuatu kawasan tertentu.[13]
Max Waber
dalam buku "Politik sebagai vokasi" (Politics as a vocation) memberi definasi Negara yang paling kerap
digunakan dalam teori-teori politik masa kini. Menurut Weber, "Setiap
negara wujud hasil penggunaan kekerasan. Jika tiadanya institusi sosial ganas wujud,
konsep 'negara' tidak membawa maksud dan satu keadaan yang diberi nama 'anarki'
akan timbul. Maka, negara adalah "satu komuniti manusia yang dengan
jayanya mendapat pengiktirafan penggunaan kekerasan dalam satu kawasan."[14]
Definasi yang diberi Weber adalah penting kerana teorinya memperkenalkan usul yang mana Negara adalah satu-satunya bentuk
penggunaan kuasa yang sah. Dalam maksud itu, kuasa, yang berlawanan dengannya
keganasan, organisasi, penagihan dan atribusi lain adalah konsep penting yang
dapat dikaitkan dengan negara dalam politik sains pada masa ini.
3.1 HIKAYAT RAJA-RAJA PASAI
Sumber Hikayat Raja-Raja Pasai sememangnya ada menjelaskan
sejarah kewujudan kerajaan Samudera-Pasai. Ini dapat dilihat daripada rekod
kerajaan Monggol oleh Yuen Shih di mana ada memaparkan tentang kedatangan utusan Cina dari Maabir sekitar
tahun 1228 dan telah singgah di Samutula (dikatakan Samudera).[15]
Dalam naskah Parker juga ada menyebut berkenaan kerajaan Fukien yang menghantar
utusannya ke Nan Wu Li (Lambiri) dan Samudera untuk menuntut ufti. Hal ini
dapatlah menjelaskan tentang sejarah kewujudan kerajaan Samudera-Pasai. Jika
dilihat dari sudut Geografi pula terutamanya dari sudut kedudukan sebenar
Kerajaan Samudera-Pasai, kerajaan ini dikatakan terletak di Sungai Pasangan.
Terdapat kebenaran tentang penjelasan ini kerana Sungai Pasangan merupakan
tempat Raja-raja Pasai bermain.
Ini dapat dibuktikan kerana
nama-nama tempat dan negeri yang disebut dalam Hikayat Raja-Raja Pasai
sememangnya wujud sehingga kini seperti Sungai Pasangan, Gaya, Jambu Air,
Semerlangga, Ujung Tanah, Temiang, Jambi, Palembang dan Pasai. Perkembangan
dalam pengkajian sejarah Negara terutamanya pensejarahan kerajaan-kerajaan
Melayu turut didorong oleh faktor untuk mengenal pasti identiti nasionalisme
masing-masing. Jadi segala sesuatu
diberi interprestasi nasionalisme termasuklah dalam kajian sejarah. Tema Negara
juga dapat dilihat dalam Karya Sulalatus
Salatin dimana karya ini turut menceritakan tentang penemuan dan pembukaan
dua buah kerajaan awal di Tanah Melayu iaitu kerajaan Temasik (Singapura) dan
juga Kerajaan Melayu Melaka. Kedua-dua buah kerajaan ini sememangnya merupakan
kerajaan yang mahsyur di Kepulauan Tanah Melayu.
4.0 TEMA TEMPATAN.
Dalam
penghasilan manuskrip Melayu, tema tempatan turut disertakan di mana sejarah
itu turut bersifat geografi. Ia menumpukan kepada unit kawasan kecil seperti
daerah, kampung, komuniti atau kelompok sesuatu masyarakat.[16]
Dalam tradisi pensejarahan Islam, penulisan sejarah tempatan adalah berkaitan
dengan perasaan asabiyah atau kecintaan
kepada kaum atau wilayah sendiri. Tema tempatan juga turut menjelaskan tentang kecintaan kepada kisah atau
pengalaman yang paling hampir dengan diri sendiri. Penulisan sejarah bertemakan
temptan juga adalah lebih menarik berbanding dengan tema lain kerana ianya
bersifat interdisiplin (interdisciplinary) kerana tema dan kaedah
penyelidikaanya adalah luas dan menyeluruh.
Sebagai
contoh dalam manuskrip Sulalatus Salatin
ada menyatakan berkenaan masyarakat Melayu yang bersifat feudal di mana mereka
mempunyai susun lapis yang agak ketat. Hierarki dalam masyarakat Melayu
menempatkan raja dan keturunanya di kedudukan yang tertinggi dan diikuti oleh
pembesar yang berperanan sebagai pembantu raja yang telah diberikan tugas-tugas
tertentu.[17]
Manakala rakyat bawahan pula menduduki lapisan paling bawah dalam hierarki
masyarakat Melayu. Selain Sulalatus Salatin, tema tempatan turut diceritakan
dalam Tuhfat al- Nafis dimana dalam
manuskrip ini Raja Ali Haji lebih cenderung kepada cerita raja-raja dan
masyarakat Bugis atau boleh dianggap sebagai Bugis-centric. Kencenderungan Raja Ali Haji terhadap semangat Bugis menyebabkan
penulisan Tuhfat al-Nafis banyak
menggambarkan tentang kehandalan pahlawan-pahlawan Bugis yang sememangnya
handal dalam peperangan sehingga mereka dapat memegang beberapa jawatan tinggi
dalam tampuk pemerintahan kerajaan Melayu Johor pada ketika itu.[18]
Penceritaan dalam karya ini adalah bermula dengan kemasukan masyarakat Bugis
dalam era pemerintahan di dalam Kerajaan Melaka setelah berlakunya pergolakan
takhta kerajaan Melayu Melaka di mana Bugis Lima Bersaudara Telah memainkan
peranan penting dalam institusi raja Melaka apabila timbulnya konflik angkara
Raja Kecil yang mengaku sebagai putera Sultan Mahmud.[19]
Penulisan Tuhfat al-Nafis juga adalah kerana
kesedaran dan keyakinan penulis terhadap kepentingan karya-karya sejarah kepada
masyarakat Melayu amnya. Ini berlaku disebabkan kebencian di kalangan pembesar
Bugis merupakan pengikut dan pengamal tarekat Naqsyabandiyah terhadap
penjajahan Belanda di Kepulauan Melayu. Setelah menyedari pengaruh Barat mula
meresap dalam tradisi Melayu-Muslim, pemimpin Riau seperti Raja Ali Haji telah
berusaha menyedarkan masyarakat melalui penulisan-penulisan mereka sehinggakan
Pulau Penyengat terkenal sebagai pusat perkembangan ilmu agama, tasawuf dan
falsafah terpenting di kepulauan Melayu pada abad ke-19.[20]
5.0 TEMA EKONOMI
Antara tema yang terdapat dalam
manuskrip melayu ialah tema ekonomi. Tema ekonomi ini merangkumi satu bidang
yang luas dalam kehidupan manusia. Marshall berpendapat ekonomi adalah satu
kajian manusia dalam pekerjaan sehari-hari, ia menyelidiki perbuatan-perbuatan
seseorang dalam masyarakat yang berkait rapat
dengan cara mengkehendaki kehendak material dan penggunaannya. [21]
Berdasarkan pengertian, ekonomi merupakan segala kegiatan atas pekerjaan yang
dijalankan oleh setiap anggota masyarakat untuk mendapatkan hasil bagi
keperluan hidup mereka sama ada dalam bentuk makanan atau barangan lain. [22] Maksud ekonomi menurut Kamus Dewan Edisi ke-4
ialah sistem pengendalian sumber kekayaan (kewangan,industry dan pandangan).[23]
Tema ini sangat penting dalam manuskrip untuk menunjukkan kegiatan ekonomi pada
zaman rut tentang pertanian sewaktu memperlihatkan kebesaran putera-putera Raja
Suran yang turun di Bukit Siguntang. Di kawasan itu, terdapat perhumaan yang
dikerjakan oleh penduduk Minangkabau. Sang sapurba yang dijemput menjadi Raja
Minangkabau telah diuji oleh penduduk di situ dengan meminta baginda membunuh
ular saktimun yang memusnahkan padi huma mereka yang sedang menguning. [24]
pernyataan itu menunjukkan manuskrip ini mempunyai tema ekonomi dalam
penulisannya.
5.1
SEJARAH MELAYU
Tema ekonomi dapat dilihat dalam manuskrip melayu
seperti Sejarah Melayu. Di dalam Sejarah Melayu telah menggambarkan Melaka
telah menjadi sebuah negara yang makmur dan tempat kunjungan para pedagang luar
yang datang menjalankan kegiatan perdagangan di Melaka. Di dalam buku ini telah
diceritakan zaman pemerintahan Sultan Mansur Syah sudah terjalin hubungan yang
amat baik antara kerajaan Kesultanan Melayu Melaka dengan kerajaan China.
Kemesraan ini dibuktikan dengan perkahwinan antara Puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Syah.
Dalam masa yang sama digambarkan bahawa saudagar dan peniaga turut mendapat keuntungan,
antaranya Tun Tahir dan Tun Mutahir yang masih muda. Tom Pires turut menyatakan
bahawa para sultan turut bergiat cergas
dalam bidang ekonomi dengan cara menanam modal dalam setiap kapal yang keluar
dari pelabuhan Melaka. Beliau turut mencatatkan, sewaktu beliau tiba di
pelabuhan Melaka terdapat 4 ribu
saudagar dan daripada jumlah itu seramai 1000 orang adalah saudagar Gujerat.
Duerte Barbosa pula berpendapat bahawa Melaka adalah tempat pertukaran barang
yang paling besar dan sibuk di dunia dimana saudagar-saudagar yang datang
berdagang adalah terlalu kaya sehingga ada yang terlupa akan jumlah harta
mereka dan hanya mengira jumlah emas sahaja [25].
Gambaran sarjana-sarjana luar ini membuktikan bahawa kerajaan Kesultanan Melayu
Melaka ttelah menjadi sebuah pusat perdagangan yang penting pada waktu
tersebut.
6.0 TEMA KEBUDAYAAN
Tema kebudayaan juga terdapat
dalam manuskrip melayu. Kebudayaan adalah satu nilai hidup yang dijelmakan oleh
faktor-faktoaya akal dan daya rasa manusia. Kesanggupan daya akal akal dan daya
rasa inilaah yang melahirkan kebudayaan. Kebudayaan merupakan hasil daripada
kegiatan berfikir dan merasa manusia dalam bentuk perbuatan yang dipanggil juga
sebagai cara hidup. Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, kebudayaan didefinisikan
sebagai keseluruhan cara hidup masyarakat,tamadun,peradaban dan budaya [26].
Konsep kebudayaan merupakan keseluruhan cara hidup manusia dan masyarakat yang merangkumi unsur-unsur cultural
universals seeperti sistem sosial , sistem ekonomi ,sistem politik ,sistem
agama, moral ,adat istiadat, undang-undang, kesenian, bahasa, ilmu pengetahuan
dan sebagainya. Terdapat dua jenis kebudayaan iaitu kebudayaan tinggi atau elit
dan kebudayaan popular atau masa. Tema kebudayaan dapat dilihat dalam manuskrip
melayu seperti Sejarah Melayu. Di dalam Sejarah Melayu telah memaparkan
gambaran tentang cara hidup, susun lapis dan budaya masyarakat. Terdapat empat
peringkat susun lapis masyarakat. Peringkat pertama merupakan kerabat diraja
iaitu sebagai pemerintah. Peringkat kedua ialah pentadbir dan golongan
bangsawan, peringkat ketiga pula terdiri daripada rakyat biasa yang mana merupakan
petani, saudagar, pedagang dan sebagainya. Peringkat yang terakhir atau keempat
ialah golongan hamba. Didalam Tuhfat al Nafis turut terdapat tema kebudayaan.
Di dalam buku tersebut telah menceritakan tentang masyarakat Bugis.
7.0 TEMA PEPERANGAN
Tema lain yang turut terdapat dalam
manuskrip melayu ialah tema peperangan. Tema yang berbentuk peperangan
melibatkan aspek keperwiraan dan
kepahlawanan. Penulisan yang bertemakan peperangan dimuatkan dalam sesebuah
karya itu bertujuan untuk menunjukkan kehebatan panglima-panglima perang serta
mempertingkatkan semangat keperwiraan dalam kalangan mereka di samping
menceritakan kisah-kisah perang yang sebenar-benarnya terjadi. [27]
Menurut Kamus Dewan, perang bermaksud perkelahian (pertempuran dan lain-lain )
dengan menggunakan senjata antar negeri dengan negeri lain. [28]
peperangan pula bermaksud perang, perjuangan, pertempuran, medan-medan tempat
berperang. [29] Tema ini telah sinonim dengan penulisan
manuskrip pada abad itu.
7.1 Hikayat Raja-Raja
Pasai.
Ini dapat dilihat dalam manuskrip melayu seperti
Hikayat Raja-Raja Pasai. Dalam hikayat tersebut telah diceritakan tentang
peperangan antara Kerajaan Pasai dengan Siam yang dikatakan berlaku selama tiga
bulan. Teknik peperangan telah ditunjukkan dalam hikayat tersebut yang mana
mereka berdiri bersaf-saf dan berhadapan kedua-dua belah pihak. Teknik perang
muka bertemu muka ini dikatakan antara teknik peperangan zaman dahulu.
7.2 Tuhfat Al-Nafis
Tema peperangan turut boleh ditemui di dalam karya Tuhfat
al Nafis yang telah ditulis oleh Raja Ali Haji yang mengisahkan peperangan
antara Majapahit dengan Raja Paduka Iskandar Syah. Peperangan yang tercetus itu
juga melibatkan kerajaan Majapahit dengan Singapura. Begitu juga terdapat
peperangan yang lain yang telah berlaku iaitu Perang Kedah Pertama dan Kedua
perang Mempawah, Perbalahan antara Perak dengan Selangor dan Perang Siantan. [30]
Manuskrip ini menceritakan tentang kehandalan
pahlawan-pahlawan Bugis yang mana sememangnya handal dalam peperangan sehingga
mereka telah dapat memegang beberapa jawatan tinggi dalam tampuk pemerintahan
kerajaan Melayu Johor. Selain itu, tema peperangan dapat dilihat dalam bahagian
dua.
7.3 Misa Melayu
Dalam aspek peperangan, karya
sejarah juga turut menonjolkan kehebatan wira-wira atau panglima-panglima
perang seperti dalam Misa Melayu yang menekankan kebesaran dan kehebatan Sultan
Iskandar Zulkarnain. [31] Tema peperangan dalam manuskrip ini telah
menjadikan Misa Melayu salah satu manukrip yang hebat dan telah menimbulkan
unsur peperangan sehingga menjadikan manuskrip itu terkenal dengan tema
peperangan.
8.0 TEMA KEAGAMAAN
Sebagai suatu bidang kajian dalam
manuskrip Melayu, tema ini tidak sepopular tema yang lain dalam disiplin
sejarah. Hal ini kerana ia dianggap sebagai sebahagian daripada pengajian
agama. Dalam tema ini, selalu dikhususkan kepada perbandingan agama yang pernah
wujud di bumi dalam pelbagai bentuk dan rupa. [32]Dalam
perkembangan ilmu agama turut dikaji sebagai salah satu bidang ilmu. Memang
terdapat kecenderungan untuk memasukkan sahaja sejarah agama ini sebagai suatu
aspek dalam sejarah kebudayaan atau pemikirin. Menurut pandangan sekular pula,
agama adalah pencetus kepada cetusan budaya. Agama ialah kepercayaan kepada
yang kudus, menyatakan diri pada hubungan dengan dia dalam bentuk upacara,
penyembahan dan permohonan, membentuk sikap hisup dan berdasarkan ajaran
tertentu. Tiap –tiap agama mempunyai ciri atau hakikat dan mempunyai perbezaan
tentang kepercayaan, hubungannya dengan yang dipercayai, ajaran dan sikap hidupnya.
Tema keagamaan dalam sesebuah manuskrip melayu sejarah dibawa sebagai renungan kepada pembaca bahawa sejarawan pada
masa lalu masih bersandar pada ketakdiran tuhan dalam sesuatu peristiwa yang
berlaku, walaupun pengiktirafan peranan tuhan itu tidak dinyatakan secara jelas
dan terang. [33]
8.1 TUHFAT AL-NAFIS
Dalam aspek keagamaan, Raja Ali Haji
yang merupakan seorang tokoh sejarah dan
agama, banyak menekankan aspek-aspek tersebut dalam penulisan manuskrip beliau.
Misalnya, dalam karya Tuhfat Al-Nafis, beliau cuba memasukkan unsur ketakdiran
Tuhan terutama apabila beliau cuba menggambarkan keadaan Riau yang dilanda
bencana.
“ kira-kira delapan tahun Yang di-Pertuan Muda
Raja Haji memerintah kerajaan Riau…maka datanglah takdir AllahTaala yang amat
kuasa serta melakukan kehendak-Nya atas hamba-hamba-Nya serta memberitahu atas
hamba-Nya akan kekejian dunia yang tiada kekal dan nikmatnya yang tiada tentu…[34]
Kenyataan di atas menggambarkan bahawa Raja Ali Haji
percaya pada konsep ketakdiran tuhan yang telah mentakdirkan bencana yang
berlaku. Beliau juga seolah-olah cuba memberitahu dan menasihati pembaca bahawa
sikap manusia yang gemarkan hal-hal keduniaan sahaja tanpa bertakwa kepada
Allah adalh salah satu punca penyebab kepada tribulasi serta konflik yang
berlaku di Riau. [35]
oleh itu, dapat dilihat disini, manuskrip ini juga mempunyai tema keagamaan.
8.2 BUSTAN AL-SALATIN
Tema agama ini telah lama dijadikan satu disiplin
dalam penulisan manuskrip. Sebagai contoh manuskrip Bustan al-Salatin. Karya
ini dikarang oleh seorang ulama terkenal iaitu Syeikh Nuruddin ar-Raniri yang
dikatakan berasal dari Acheh pada sekitar abad ke 17. Karya yang ditulis dalam
bahasa Arab ini mengandungi tujuh bab yang membincangkan tentang hal-hal agama
Islam dan hukum-hakamnya termasuk bab kedua terutamanya fasal ke-12 dan ke-13
yang mengandungi cirri-ciri sejarah tentang Semenanjung Tanah Melayu dan
kerajaan Acheh pada awal abad ke 17, terutamanya pemerintahan Sultan Iskandar
Thani. [36]
Jika dilihat karya ini didapati tema agama merupakan tema utama sebagaimana
penjelasan tujuh bab ini.
Malah, beliau cuba mengetepikan penulisan yang
mempunyai unsur-unsur mitos dan lagenda serta memandang rendah terhadap
penulisan melayu yang mempunyai kepercayaan unsur Hindu. Yang jelas, pengaruh Islam
cukup menonjol dalam penulisan terutamanya apabila beliau cuba menjelaskan
perkembangan Islam yang pesat di Acheh pada ketika itu. [37]
hal ini dapat dibuktikan melalui cara hidup masyarakat seperti upacara
menyambut puasa, hari raya, perkahwinan dan sebagainya. Tema agama dan sejarah agama wujud dan
berkembang sendiri tanpa bergantung dengan yang lain. Selain daripada berusaha
memahami dengan jelas golongan umat beragama itu, apa yang lebih penting ialah
kefahaman tentang konsep dan ciri-ciri ajaran sesuatu agama tertentu. Tema
agama ini menyebabkan manuskrip Melayu lebih menjadi satu medium untuk membantu
memupuk keyakinan seseorang terhadap agama tertentu. Golongan yang mencari
hakikat atau kebenaran sesuatu agama sudah tentu akan memanfaatkan pengkajian
sejarah agama dengan sebaiknya. [38]
8.3 HIKAYAT ISKANDAR
ZULKARNAIN
Karya ini ditulis pada 1 Mei 1951
Masihi bersamaan 9 Rejab 1269 H. Hikayat ini merupakan karya yang disadurkan
dengan kesusateraan Islam. Oleh itu, tema keagamaan dapat dilihat dengan watak
Iskandar yang digambarkan sebagai seorang pehlawan Islam yang berjuang untuk
menegakkan agama Allah iaitu agama nabi Ibrahim dipelbagai negeri yang
ditaklukinya. [39] Hikayat ini bermula dengan kisah Nabi Adam
dan Nabi Allah yang lain diikung puterti dengan perbicaraan tentang datuk Raja
Iskandar yang dikatakan tellah mengahwini puterinya sendiri bernama Humani
sehingga melahirkan seorang putera yang dinamakan sebagai Darab.
Kemudian Darab telah berkahwin dengan Puteri Safiya
Arqiya iaitu Puteri Raja Rom dan melahirkan Raja Iskandar yang kemudiannya menggantikan datuknya
menjadi Raja Rom. Darab juga telah berkahwin dengan Sudaqin yang juga telah
melahirkan Dora dan akhirnya diangkat menjadi Raja Babil. Babil menuntut upeti
dari Raja Rom. Namun, Raja Iskandar menolak tuntutan itu sehingga dia menjadi
sombong dan dirasuk Iblis dan melakukan pelbagai perkara yang ditegah oleh Allah.
Lalu, Allah mengirim Nabi Khaidir untuk member petunjuk kepadanya sehingga
beliau menjadi seoarang yang beriman dan berjuang untuk menyebar agama Allah di
negeri-negeri yang ditaklukinya. Akhirnya Raja Iskandar berkahwin dengan Puteri
Nuraini. [40]
oleh itu, dapat dilihat bahawa karya ini mempunyai tema keagamaan yang telah
diselitkan penulis dan menjadi agenda utama atau pokok persoalan.
9.0 PERCINTAAN
Dalam penulisan manuskrip juga tema percintaan juga
turut menjadi pokok persoalan dalam sesuatu karya agung pada zaman dahulu. Tema
sering menjadi pokok persoalan pertama dalam mencantikkan lagi karya manuskrip.
9.2 HIkayat Panji Jayeng
Kesuma
Hikayat
Panji Jayeng Kusuma (HPJK) merupakan sebuah cerita panji yang ditulis dalam bahasa
Melayu. Unsur-unsur utama yang diketengahkan dalam buku ini ialah percintaan,
pengembaraan dan peperangan. Percintaan dalam HPJK berlangsung antara anak-anak
raja dari beberapa buah kerajaan, seperti Kuripan, Daha, Gagelang, Singasari,
Manjapahit (Majapahit) dan Lasem. Semua anak raja ini telah ditunangkan sesama
mereka sejak kecil lagi. Raden Inu Kerta Pati, sebagai wira dalam cerita ini
telah ditunangkan dengan Raden Galuh Candera Kirana, wirawatinya. [41]Namun,
akibat tersilap mendapat gambaran tentang rupa paras Raden Galuh Candera
Kirana, Raden Inu Kerta Pati telah memutuskan pertunangan mereka, sebaliknya
berkahwin pula dengan anak raja Singasari, Raden Galuh Lasmi Ningrat.
Walau bagaimanapun, Raden Inu Kerta Pati
akhirnya mengetahui rupa paras sebenar Raden Galuh Candera Kirana selepas
berangkat ke Daha untuk menghadiri perkahwinan Raden Galuh Candera Kirana.
Raden Inu berazam untuk mengambil semula tunangnya itu, tetapi gagal apabila
Raden Galuh Candera Kirana menghilangkan diri. Ekoran daripada peristiwa itu
bermulalah pengembaraan mereka mencari Raden Galuh Candera Kirana.[42]
Sepanjang pengembaraan ini, berlaku pelbagai peristiwa yang menarik seperti peperangan,
penjelmaan, penyamaran dan sebagainya.
10. PENGEMBARAAN
Tema ini telah lama diterapkan dalam
penulisan manuskrip. Tema pengembaraan ini sangat berperanan dalam membentuk
kupasan cerita yang menarik dan mempersembahkan karya menuskrip ini agar menjadi
rujukan berzaman. Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kembara dan
mengembara membawa maksud pergi kemana-mana dengan tidak tetap tempat kediaman
dan tidak tentu pula tempat yang dituju. Manakala pengembaraan bermaksud satu
perihal perbuatan mengembara. [43]
Tema pengembaraan ini dapat ditemukan dalam penulisan manuskrip yang terkenal
dan sehingga sekarang masih menjadi rujukan.
10.1 Syair
Ken Tambuhan
Selesai disalin pada 20 September
1840 di Kampung Melayu, Negeri Makasar. Sebuah Cerita Panji yang dikarang dalam
bentuk syair ini mengisahkan kisah percintaan & pengembaraan Raden Inu
Kerta Pati dan Raden Galuh Candera Kirana. Walaupun cerita ini berasal dari
Tanah Jawa, temanya merentas sempadan etnik dan budaya setempat, yang
membuktikan bahasa Melayu telah mencapai taraf sebagai bahasa supraetnik sejak
ratusan tahun lamanya. Karya ini menekan lebih kepada tema pengembaraan dan
diikuti tema percintaan.
11.0 KESAKTIAN
Selain itu, tema kesaktian juga terdapat dalam
banyak manuskrip Melayu. Menurut Kamus Dewan, sakti membawa maksud kesaktian
kuasa yang di luar kemampuan manusia. Kesaktian pula membawa maksud perilaku
sakti yang mempunyai sifat-sifat yang tidak dapat ditandingi. Terdapat banyak
manuskrip yang mempunyai unsur kesaktian.
11.1 HIKAYAT SERI RAMA
Terdapat beberapa tema
dalam hikayat Seri Rama ini. Pertama, unsur penjelmaan dan inkarnasi. Hanuman
menjelmakan dirinya menjadi sejengkal untuk membolehkan dia memasuki Kota
Langkapuri. Kedua, unsur kesaktian. Hikayat hindu selalunya mempunyai unsur-unsur
kesaktian. Maharaja Rawana memiliki pedang sakti. Terdapat taman ajaib di kota
Langkapuri yang mana tanaman dalam taman tersebut kayu-kayannya emas
bertatahkan berlian dan sebagainya.
Ketiga ialah
mengagung-agungkan dewa-dewa hindu. Mengikut kepercayaan Hindu, dewa-dewa
berperanan sebagai perlindung dan mempunyai pangkat yang tinggi serta mulia.
Unsur-unsur “karma” dan “Darma” pula ialah Sita Dewi melambangkan watak baik
kerana dia telah melalui pelbagai dugaan tetapi akhirnya mendapat kebahagian dan
hidup bahagia bersama suaminya. Maharaja Rawana pula melambangkan watak jahat
kerana sifatnya yang tidak bermoral dan pada akhir cerita pula dia mendapat
balasan yang setimpal dengan perbuatannya.
Namun,
unsur kesaktian jelas diterapkan dalam penulisan untuk memperlihatkan kesan
yang menarik.
11.2 HIKAYAT HINDU
ISLAM
Tema dan motif
hikayat-hikayat masih dibelenggui dengan unsur cerita Hindu. Iaitu terdapat
motifnya tentang pengembaraan, menyelamatkan kekasih dan sebagainya. Kalau
dinilai tidak banyak perubahan dari segi temanya dengan Hikayat Hindu yang
sering membawa tema pengembaraan, percintaan., dewa-dewi , kesaktian dan
sebagainya. Tema kesaktian jelas dalam manuskrip ini dengan jalan cerita yang
menarik.
12.0 KESIMPULAN
Terdapat pelbagai tema
di dalam manuskrip melayu. Tema-tema
tersebut ialah tema politik, negara , tempatan,
ekonomi, kebudayaan, peperangan, percintaan, kesaktian dan keagamaan. Tema-tema
tersebut penting kerana ia merupakan tulang belakang kepada manuskrip-manuskrip
Melayu. Kerana itulah tema amat penting dan menjadi rujukan utama sejarawan dalam
sesuatu penulisan sejarah. Penggunaan unsur-unsur tema ini juga menjadi
pelengkap daripada kesinambungan sesuatu penulisan sejarah tersebut.
Sebagai contoh dalam manuskrip Sulalatus
al-Salatin yang sarat dengan penceritaan tentang Tema Politik telah menjadi
sumber rujukan dalam penulisan seperti cerita Tun Perak yang juga terdapat
unsur-unsur Tema Sosial dan Peperangan serta Ekonomi. Walaupun terdapat unsur
mitos yang dimasukkan dalam penulisan manuskrip Melayu, namun tema yang
dijelaskan dapat menerangkan tujuan sesebuah penulisan manuskrip Melayu. Sumber-sumber
yang dimasukkan dalam penulisan manuskrip Melayu sememangnya melengkapkan tema
yang menjadi pendokong dalam sesebuah manuskrip.
BIBLIOGRAFI
A.,Samad Ahmad,2006,Sulalatus Salatin(Sejarah Melayu),Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala
Lumpur.
Abdul Rahman Haji Abdullah,1996, Pengantar Ilmu Sejarah,Siri Pendidikan
Jarak Jauh.
Arba’iyah Mohd Nor,2002, Ilmu
Sejarah Dan Pensejarahan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Abdul Rahman Haji Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah Siri Pendidikan Jarak
Jauh: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi Dan Moden, Shah Alam, Karisma Publications Sdn. Bhd. 2007.
Haron Daud, 1993, Sejarah Melayu Satu
Kajian Daripada Aspek Pensejarahan Budaya, Dewan Bahasa Dan Pustaka,
Kementerian Pendidikan Malaysia, Kuala Lumpur.
Hajah Noresah Binti Baharom (Ketua
Editor). 2005. Kamus Dewan Edisi keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
A. Samad Ahmad, Sulalatus Salatin, hlm. 130 dan Shellabear, Sejarah Melayu.
Anwar Din (2007) , Asas Kebudayaan Dan Kesenian Melayu , Bangi : Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji, 1982,
Tuhfat Al-Nafis, Virginia Matheson (ed), Kuala Lumpur : Fajar Bakti.
Katalog
Pameran Manuskrip Melayu Antarabangsa : manuskrip Melayu Suatu Penghayatan
Minda, 1995,
Perpustakaan Negara Malaysia.
[1] Hajah Noresah Binti Baharom (Ketua Editor), kamus Dewan Edisi Keempat, Selangor :
Dawama Sdn Bhd, 2007, Hlm 1638
[2] Hajah Noresah Binti Baharom (Ketua Editor), kamus Dewan Edisi Keempat, Selangor :
Dawama Sdn Bhd, 2007, Hlm 997.
[3] A.,Samad Ahmad,2006,Sulalatus Salatin(Sejarah Melayu),Dewan
Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur,hlm Xi
[4] Pusat Pendidikan
jarak Jauh Universiti Kebangsaan Malaysia: 1999. Sejarah Malaysia 1400 – 1641,
Univerisiti kebangsaan Malaysia Bangi Selangor, Hlm 184
[5] Abdul Rahman Haji
Abdullah,1996, Pengantar Ilmu Sejarah,Siri
Pendidikan Jarak Jauh,hlm 39.
[6] Ibid.hlm 40.
[7] Ibid.hlm 40.
[8] Arba’iyah Mohd Nor, Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 114
[9] Ibid, Hlm 115
[10] Abdul Rahman Haji
Abdullah,1996, Pengantar Ilmu Sejarah,Siri
Pendidikan Jarak Jauh,hlm 42
[11] Ibid,hlm 42
[12] Ibid,hlm 43
[13] Abdul Rahman Haji
Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah Siri
Pendidikan Jarak Jauh: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2003, hlm 59.
[14] http://ms.wikipedia.org/wiki/Negara_(politik)
[15] Arba’iyah Mohd Nor, Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 111.
[16] Abdul Rahman Haji
Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah Siri
Pendidikan Jarak Jauh: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2003, hlm 59.
[17] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi Dan Moden, Shah Alam, Karisma Publications Sdn. Bhd. 2007, hlm 146.
[18] Arba’iyah Mohd Nor, Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 125.
[19] Ibid, hlm 128.
[20] Ibid, hlm 128
[21] Haron Daud, 1993, Sejarah Melayu Satu Kajian Daripada Aspek
Pensejarahan Budaya, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian Pendidikan
Malaysia, Kuala Lumpur, Hlm 191.
[22] Ibid, Hlm 191
[23] Hajah Noresah Binti
Baharom (Ketua Editor). 2005. Kamus Dewan Edisi keempat. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka, hlm. 379.
[24] Ibid, Hlm 192
[25] A. Samad Ahmad, Sulalatus Salatin, hlm. 130 dan
Shellabear, Sejarah Melayu, hlm.
94-95.
[26] Anwar Din (2007) , Asas Kebudayaan Dan Kesenian Melayu ,
Bangi : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia , Hlm. 22.
[27] Arbaiyah Mohd. Nor,
2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan ,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,
Hlm 145
[28] Hajah Noresah Binti Baharom, 2007, Kamus Dewan Edisi Keempat, Dawama
Sdn Bhd, Selangor Hlm 1178
[29] Ibid, Hlm 1179
[30] Ibid, Hlm 146
[31] Ibid, Hlm 146
[32] Abdul Rahman Haji Abdullah, 2003, Pengantar Ilmu Sejarah Siri Pendidikan Jarak Jauh, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, Hlm 50.
[33] Arbaiyah Mohd. Nor, 2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan , Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, Hlm 145
[34] Raja Haji Ahmad dan
Raja Ali Haji, 1982, Tuhfat Al-Nafis,
Virginia Matheson (ed), Kuala Lumpur : Fajar Bakti, Hlm 201
[35] Arbaiyah Mohd. Nor,
2002, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan ,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Hlm
147
[36] Ibid, Hlm 118
[37]Ibid, Hlm 120
[38] Abdul Rahman Haji Abdullah, 2003, Pengantar Ilmu Sejarah Siri Pendidikan Jarak Jauh, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Hlm 52.
[39] Katalog Pameran Manuskrip Melayu Antarabangsa : Manuskrip Melayu Suatu
Penghayatan Minda, 1995, Perpustakaan
Negara Malaysia, Kuala Lumpur, HLm 136
[40] Ibid, Hlm 136
[41] ibid
[42] Ibid
No comments:
Post a Comment