PENGENALAN
Menurut kamus dewan,
pensejarahan bermaksud prinsip atau kaedah pengajian sejarah, penulisan
sejarah, karya atau hasil penulisan- berkaitan dengan sejarah. Pensejarahan juga di ertikan sebagai
catatan-catatan peristiwa dan peristiwa-peristiwa ini mempunyai pertalian
secara relatif. Tradisi penulisan sejarah, atau pensejarahan telah pun wujud
sejak beberapa lama. Menurut Arthur Marwick, kegiatan sejarah adalah satu
kegiatan sosial yang fungsional dan telah bermula sejak bermulanya masyarakat
manusia lagi.[1]
Manusia, masyarakat dan negara sememangnya sentiasa memerlukan sejarah sama ada
secara sedar ataupun tidak. R.G Collingwood (sejarawan Britain) mendefinisikan
pensejarahan kepada catatan-catatan peristiwa yang berlaku pada zaman silam
atau sezaman dengan penulis. Oleh hal yang demikian, setiap peradaban manusia
mempunyai tradisi pensejarahannya yang tersendiri. Begitu juga dengan
pensejarahan india.
Penulisan sejarah itu
mempunyai istilahnya yang tersendiri, iaitu ‘pensejarahan’ dalam bahasa Melayu dan historiography
dalam bahasa Inggeris.[2]Di
samping itu ia juga merupakan satu proses dengan tahap-tahap dan aturannya
tersendiri yang lazimnya diikuti atau dilaksanakan oleh sejarawan dalam
usahanya menghasilkan sesebuah penulian sejarah.Sebenarnya tidaklah banyak yang
dapat dibicarakan dari segi istilah kerana maknanya memang jelas, kecualilah
jika kita ingin berbicara dari segi pensejarahan bagi sesebuah masyarakat itu.
Dalam pensejarahn di India, terdapat 4 zaman ataupun tahap iaitu zaman
klasik, zaman selepas kedatangan islam, zaman penjajahan dan juga zaman
nasionalisme.[3]Zaman
penjajahan dan juga zaman nasionalisme di golongkan kepada pensejarahan moden
di India.
Pada zaman awal, masyarakat India lebih
manumpukan kepada legenda, kepercayaan karut, dongengan, kesaktian dan
sebagainya semata-mata untuk mencapai tahap nirvana.[4] Antara karya-karya
awal yang terkenal yang di kaitkan dengan sastera sejarah ialah Arthasastra, Purana, Rigveda, Mahabratha,
Ramacitra, dan Ramayana.
Pensejarahan India selepas kedatangan islam
iaitu pada abad ke-11 hingga abad ke-18, banyak karya sastera sejarah yang
melibatkan sejarah umum, dinasti, sejarah serantau, biografi memoir, dan
sebagainya diterbitkan secara besar-besaran. Kebanyakan karya di tulis oleh
mereka yang memegang jawatan dalam kerajaan.
PENSEJARAHAN MODEN DI INDIA
Pada abad ke-15, kuasa barat telah mula
berlumba-lumba untuk mengadakan penjelajahan. Hal ini kerana mereka telah
mengetahui bahawa dunia sebelah timur mempunyai kekayaan yang besar terutamanya
di India.Faktor penyebab kepesatan penjelajahan ialah teknologi perkapalan yang
pesat pada ketika itu.Antara negara Barat yang pernah menjelajah dunia
timur,terutamanya India
ialah Belanda, Perancis, dan British.[5]
Ketika pensejarahan Islam mula berkembang di India dan mengalami
revolusi, pengajian sejarah di Eropah sudah berkembang dengan pesat dan muncul
sebagai satu disiplin ilmu yang tinggi yang bersifat autonomi.[6]
Pensejarahan moden di India terbahagi kepada dua zaman iaitu zaman penjajahan
dan zaman selepas penjajahan. Pensejarahan zaman penjajahan di India bermula
sekitar tahun 1825. Pada zaman penjajahan di India, bangsa Eropah lebih berjaya
berbanding orang- orang tempatan. India pada zaman itu tidaklah begitu
menguntungkan British, tetapi secara beransur-ansur India bertukar menjadi
milikan yang menguntungkan ekonomi India secara menyeluruh.[7] Mereka
bukan sahaja mendominasi bidang ekonomi, politik dan sosial tetapi juga dalam
bidang pensejarahan.
Pensejarahan pada zaman moden ini mempunyai ciri-ciri yang berbeza
berbanding zaman sebelumnya. Pada zaman ini pensejarahan India telah di
monopoli oleh orang-orang Eropah terutamanya British. Pensejarahan pada zaman
ini telah meninggalkan unsur-unsur yang melibatkan mitos, tahyul, karut,
lagenda dan penulisan sejarah yang bersifat mengagong-agongkan seseorag raja
seperti mana pensejarahan awal di India dan zaman selepas kedatangan islam.
Sejarawan eropah menulis sejarah India mengikut acuan pemikiran mereka sendiri.
Kuasa autonomi eropah dalam pensejarahan pada masa ini telah membawa kepada
pensejarahan yang bersifat bias.
Penulisan pensejarahan pada
zaman ini kurang keobjektifannya kerana hanya berkisar kepada kehebatan
pemerintahan British di India. Sebagai contoh, Mountstuart Elphinstone antara
penulis sejarah yang mendapat tempat dalam kerajaan British. Corak pendekatan
sejarawan Eropah terlalu menumpukan keagungan British di India sehinggakan
mereka mendakwa kemajuan di India adalah berpunca daripada pemerintahan British
di India bukan di sebabkan rakyat tempatan.
Antara sejarawan
Eropah di India ialah James Mill dan Mountstuart Elphinstone.[8]James
Mill[9]
dan Mountstuart Elphinstone[10]
begitu memandang tinggi pemerintahan British. James Mill berasal dari Montrose,
dilahirkan pada tahun 1773. Beliau belajar untuk gereja dan tamat pengajian
pada tahun 1798. Pada tahun 1802 beliau telah meninggalkan gereja untuk menjadi
seorang wartawan. Selepas berpindah ke London beliau mula menulis artikel untuk
Edinburgh Review dan St James Chronicle. Pada tahun 1817 beliau
telah selesai menyiapkan buku The History of British India. Beliau
meninggal dunia pada tahun 1836sh di India pada masa itu. Seorang lagi
sejarawan ialah Mountstuart Elphinstone. Mountstuart Elphinstone dilahirkan di
Dunbartoneshire, Scotland pada 6 Oktober 1779. Beliau seorang yang berbangsa
Scotland. Beliau merupakan seorang negarawan dan sejarawan yang berkhidmat
dengan kerajaan British di India. Kemudian beliau dilantik menjadi gabenor di
Bombay pada tahun 1819. Beliau kembali ke India pada tahun 1829. Beliau menolak
tawaran jawatan Gabenor Jeneral India semata-mata kerana ingin menyiapkan buku History
of India pada tahun 1841. Buku ini meliputi zaman Hindu dan Muslim di India.
Beliau meninggal dunia di Surrey, England pada 20 November 1859.
Orientalis barat merasa bertanggungjawab atau
berkewajiban untuk menyelamatkan satu bahagian dari kebesaran timur klasik masa
lalu yang hyilang untuk memudahkan kemajuan. Henry Thomas Colebrooke telah
menyatakan dalam “Centenary” pada tahun 1823 bahawa orang eropah mempunyai
tujuan berganda dengan meneylidiki sains dan seni asia dengan harapan dapat
memudahkan kemajuan dan dapat meninggikan seni di tanah air. Apa yang di ambil
oleh orang eropah dari timur masa klasik adalah wawasan beribu-ribu fakta dan
benda budaya yang dapat di manfaatkan oleh mereka sebesar mungkin dan mereka
hanya memberikan kemudahan dan kemajuan kepada oarang timur moden.[11]
Melalui kajian yang cermat terhadap
naskah-naskah klasik dan baru, pengetahuan yang tepat mengenai timur dapat di
hasilkan Selepas itu mereka iaitu pengkaji-pengkaji eropah akan menerapkan
naskah-naskah tersebut pada zaman timur moden. Terdapat banyak karya klasik India yang
telah di terjemahkan dalam bahasa mereka. Antaranya seperti karya Hukum Manu
yangt di terjemahkan oleh Charles Wilkins. Beliau merupakan orang pertama yang
mahir dalam bahasa Sanskrit. Beliau telah di bantu oleh Jones untuk
menterjemahkan Hukum Manu tersebut.[12]
Selain
itu, Sir W Jones telah menerbitkan Hukum Manu yang di terjemahkan dal;am bahasa
Inggeris da Calcutta. Hukum Manu tersebut mengandungi hukum Hindu yang sama
dengan cerita mitos. Hukum Manu juga mengandungi dasar perundangan yang di
mulai dengan sebuah Theogoni yang bebeza debgan mitologis bangsa lain. Selain
itu, Hukum Manu juga di katakan menyimpang daripada tradisi Hindu itu sendiri.
Beliau telah menerbitkan Hukum Manu yang mengandungi nilai-nilai moral. Beliau
juga merupakan orang yang pertama memperbaiki catatan tentang kebudayaan India . Pada
masa itu, Orang India
sukar untuk menemukan kebudayaan Hindu. Falsafah Hindu di puja sama hebat
dengan puisi yang terdapat di Yunani. Colebrooke telah menterjemahkan
sebahagiannya yang mungkin berasal dari kometar.[13]
James Tod juga merupakan sejarawan yang terkenal pada masa itu. Beliau
di lahirkan di Islington pada tahun 1872. Ketika beliau berumur 16 tahun iaitu
pada tahun 1798, beliau telah menyertai syarikat perkhidmatan sebagai angkatan
tentera. Beliau mula tertarik dengan dunia politik selepas di perkenalkan
dengan Maratha Rajput. Antara tahun 1812 – 1817, beliau telah mula
mengumpul bahan-bahan geografi dan data topografi Rajahstan dan India pusat.
Semasa di England, beliau telah mula menyusun bahan-bahanya kepada dua buah
buku iaitu “The Annals and Antiquities Of Rajahstan” dan “The
Travels In Western India”.
Dalam “The Annals and Antiquities”[14] beliau menceritakan mengenai sejarah, politik,
ekonomi, dan sosiologi Rajput. Buku ini turut mengandungi latar belakang,
keadaan geografi, agama dan kebudayaan Rajput. Manakala buku beliau kedua “The Travel Western In India”.Buku ini telah diterbitkan
selepas kematiannya pada 1839.Buku ini mempunyai 23 bab dan 518 halaman
mukasurat. Buku ini di mulakan dengan riwayat kisah hidupnya.Selain itu,buku
ini juga mengandungi data geografi
,keagamaan ,sosiologi,dan sejarah.
Mereka menganggap golongan Eropah di India adalah
masyarakat kelas pertama dan mempunyai taraf yang lebih baik. Masyarakat
tempatan pula dianggap sebagai masyarakat bawahan ataupun masyarakat kelas
kedua. Hal ini kerana, mereka menganggap bangsa Eropah sebagai sebuah kuasa
yang lebih bertamadun berbanding masyarakat India pada masa itu. Pada waktu itu
Eropah sudahpun mencapai kemajuan pada Zaman Kesedaran (Enlightenment period).
Oleh yang demikian, masyarakat Eropah membawa masuk kemajuan yang telah dicapai
oleh mereka di Eropah ke luar Eropah termasuklah ke India.
Pandangan golongan Barat
terhadap sejarah India adalah berdasarkan pandangan mereka sahaja. Penulisan
mereka lebih bersikap bias kerana berdasarkan daripada kaca mata Barat
sahaja. Sebagai contoh, James Mill dalam karyanya yang terkenl yang bertajuk The
History of British India (1818). Dalam hasil penulisannya ini beliau
meragui kenyataan bahawa India sudah mempunyai ketamadunan yang tinggi sebelum
kedatangan penjajah British. Beliau berpendapat, pemerintahan, pentadbiran, dan
institusi undang-undang yng diamalkan di India tidak menggambarkan ketamadunan
yang sebenar-
benarnya dan tidak mencapai tahap ketamadunan seperti orang Eropah.[15]
Beliau turut menyatakan bahawa masyarakat Eropah pada zaman feudal adalah lebih
baik daripada
bangsa India pada masa itu. Elphinstone dalam karyanya yag bertajuk The
History of India, telah menyatakan bahawa segala urusan perdagangan di
India tidak diuruskan oleh masyarakat India, sebaliknya oleh orang asing iaitu
orang Greek dan Arab.
Sikap bangsa-bangsa
Eropah yang memandang rendah terhadap sejarah India ini telah menimbulkan satu
kesedaran dalam kalangan golongan intelektual tempatan pada masa itu dalam
penulisan sejarah.[16]
Golongan intelektual tempatan di India cuba untuk menulis semula sejarah India
dalam bahasa tempatan mahupun dalam bahasa Inggeris.
Antara tokoh nasionalisme yang
terkenal pada zaman itu yang lahir kesan daripada pensejarahan India ialah
Mahatma Gandhi.[17]Nama
sebenar beliau ialah Mohandas Karamchand Gandhi (Mahatma, yang bererti ‘Jiwa yang Agung’, merupakan panggilan
penghormatan). Gandi dilahirkan pada 12 Oktober 1869, di koya Porbandar di
Gujerat, India. Beliau telah bertanggungjawab membawa masuk kemasyhuran politik
di India. Pada tahun 1908, beliau telah menulis sebuah buku yang bertajuk “Hind
Swaraj” yang membawa maksud “kebebasan India” dan menyediakan
beberapa wawasan terbaik dalam kepercayaan politiknya yang awal atau falsafah “Hind
Swaraj” . Ia mangandungi satu kritikan yang hebat bukan hanya di tujukan
kepada British di India tetapi juga tamadun perindustrian moden dari masyarakat
di barat secara keseluruhannya.Sumbangan golongan ini sangat membanggakan dan
cukup berharga dalam membetulkan fakta yang telah diselewengkan oleh orang
Eropah pada zaman penjajahan.
Antara tokoh tempatan yang turut menulis pensejarahan India ialah
Romesh Chandra Dutt.Beliau dilahirkan di Calcutta utara India.Beliau mempunyai
corak pemikiran yang lebih bercorak liberal.Beliau telah menulis sejarah
tentang India pada tahun 1874 sehingga 1880.Romesh Chandra Dutt juga telah
menghasilkan 4 buah novel sejarah.Salah satunya ialah “Ring Veda”yang kemudiannya diterjemah ke
dalam bahassa banggali.Selain itu beliau juga telah menerbitkan ‘A History Of Civilisation In
Ancient India”dalam 3 edisi.Beliau juga telah menterjemah “Mahabrata” dalam bahasa Inggeris pada
tahun 1897 dan “Ramayan” pada tahun 1900.Manakala novel sejarah pertama beliau ialah “Durgeshnandini” iaitu pada tahun 1865 iaitu
adaptasi daripada pembacaan umum. Beliau juga menghasilkan sejarah ringkas
tentang England dan India dengan mengadakan
beberapa temuramah dengan masyarakat India yang miskin dan polisi
kerajaan pada ketika itu.Beliau juga menulis novel social iaitu “Sangsar” pada tahun 1886 dan “Samaj” pada tahun 1894 yang
bertujuan untuk membela perkahwinan balu atau janda dan perkahwinan antara kasta pada ketika itu
di India.
Seorang lagi tokoh yang turut menulis pensejarahan di India ialah
Dr.Surendra Nath Sen.Beliau dilahirkan pada julai 1890.Beliau merupakan
sejarawan moden di India dan dilahirkan daripada keluarga kelas
pertengahan.Beliau telah menghasilkan karyanya yang bertajuk “Administrative History Of The
Marathas”.Selain itu juga beliau telah menghasikan Military System Of The
Marathas”. Penulisan semula sejarah India oleh golongan intelektual tempatan
sedikit sebanyak telah membawa kepada kepada kesedaran nasionalisme dalam kalangan
masyarakat India pada waktu itu.
Kesimpulannya, terdapat tiga tahap perkembangan dalam pensejarahan
India. Pada awalnya perkembangan pensejarahan India pada zaman klasik lebih
kepada hal- hal agama yang ada pada itu iaitu Hindu- Buddha. Namun pensejarahan
India terus berkembang selepas kedatangan agama Islam ke India. Kedatangan
agama Islam pada zaman seterusnya tidak merangkumi segala pensejarahan India.Walaubagaimanapun pensejarahan
India tetap diterapkan dengan agama Hindu dan juga penggunaan penulisan Epik zaman klasik dijadikan
sebagai bahan rujukan. Hal
ini telah membawa kepada perkembangan penulisan yang semakin berkembang di India ,setelah
kedatangan kuasa Barat. Terdapat banyak karya-karya klasik yang telah diterjemahkan
oleh orang-orang Barat
contohnya Sir W.Jones. Namun terdapat banyak
pengubahsuain yang dilakukan oleh mereka dalam isi kandungan karya yang
diterjemahakan. Penglibatan orang- orang Barat juga telah menaikkan semangat
nasionalisme orang tempatan untuk menulis semula karya yang berkaitan dengan
masyarakat mereka. Secara keseluruhannya masyarakat India mempunyai kesedaran setelah
kedatangan unsur- unsur luar
terutamanya daripada penjajah. Hal ini telah menimbulkan
kesedaran dalam kalangan mereka untuk meneruskan pensejarahan India
seterusnya melahirkan sejarawan yang dapat memartabatkan maruah bangsa.
SENARAI BIBLIOGRAFI
Anil Seal, (terj.) Ainon Bakar. Kemunculan Nasionalisme India,
Persaingan dan Persubahatan Pada Akhir Abad Kesembilan Belas. Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur. 1987
Arbaiyah M.Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Ampang
Selangor:Dewan Bahasa Dan Pustaka 2002 .
Azharudin Mohd. Dali,Tamadun India, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
Dan Pustaka 2004.
Edward
W Said. Orientalisme, Bandung : Penerbit Pustaka
2001,
James Tod, The Annals and Antiquites of Rajahstan, Mushiram Publishers, London, 1829 & 1832
Muhd.Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya. Sejarawan dan Pensejarahan Ketokohan dan
Karya. Dewan Bahasa dan Pustaka , Kuala Lumpur
Mohd Yusof Ibrahim. Ilmu
Sejarah Falsafah, Pengertian, dan Kaedah. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur. 2000
Penerbit Universiti Malaya. Buku Teks Kursus TITAS Untuk
Institut Pengajian Tinggi. Kuala
Lumpur. 2001.
[1]Mohd Yusof Ibrahim. Ilmu Sejarah Falsafah,
Pengertian, dan Kaedah. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur . 2000. hlm. 17
[2] Ibid. hlm. 23
[3]Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan. Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur .
2002. hlm. 215
[5]Azharudin Mohd Dali, Tamadun India , Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka 2004, hlmn 253.
[6]Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur .
2002. hlm. 223
[7]Anil Seal, (terj.) Ainon
Bakar. Kemunculan Nasionalisme India , Akhir Abad Kesembilan Belas.
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur . 1987. hlm. 1
[8]Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur . 2002. hlm.
223.
[9]Rujuk http:// www.
spartacus.schoolnet.co.uk/ Jmill.htm.
[10]Rujuk http:// www.answers.com/
topic/mountstuart-elphinstone-jpg.
[14]James Tod, The Annals
and Antiquites of Rajahstan,
Mushiram Publishers, London ,
1829 & 1832
[15]Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan. Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur . 2002. hlm.
224.
[16]Ibid. hlm. 224.
[17]Rujuk, Ved Mehta, (terj.)
Siti Farida, (2002), Ajaran-ajaran Mahatma Gandhi
Kesaksian dari Para Pengikutnya dan Musuh-musuhnya, Pustaka
Pelajar: Yogyakarta .
No comments:
Post a Comment