PENGENALAN
Perkembangan
pensejarahan pada awal abad ke-20 khususnya dalam konteks Malaysia merupakan satu persoalan
yang berkaitan dengan perkembangan penulisan pensejarahan dalam kalangan
sejarawan British mahupun tempatan. Sebelum persoalan ini dihuraikan secara
mendalam, sepatutnya maksud pensejarahan difahami terlebih dahulu. Pensejarahan
atau historiography adalah penulisan
sejarah tentang peristiwa yang telah berlaku iaitu prosesnya melibatkan
kejadian, sumber, dan gambaran yang dilakukan oleh sejarawan dalam menghasilkan
karya sejarah untuk makluman dan rujukan masyarakat umum.[1]
Selain itu, pensejarahan boleh juga ditakrifkan sebagai “ the record of events or the events themselves” yang bermaksud
catatan peristiwa-peristiwa dan peristiwa-peristiwa ini saling berkaitan.[2]
Pensejarahan moden awal abad ke-20 mempunyai
dua bentuk iaitu pensejarahan yang
masih lagi terpengaruh dengan tradisi
Melayu lama,[3] dan
pensejarahan yang ditulis oleh sejarawan British yang bersifat Euro-centric.[4]
Perkembangan pensejarahan pada awal abad ke-20 yakni dari tahun 1900 sehingg
1960. Namun, pengkajian ini akan mencangkupi perkembangan pensejarahan selepas
tahun 1960-an secara ringkas. Perkembangan pensejarahan di Malaysia boleh dibahagikan kepada
dua tahap mengikut kronologi tahun iaitu yang ditulis oleh sejarawan British
dan sejarawan tempatan. Sejarawan British cenderung mentafsir sejarah tempatan
dari kaca mata Barat dan sejarawan tempatan akan mentafsir sejarah dari kaca
mata tempatan. Kecenderungan sejarawan
mentafsir sejarah, sama ada secara Euro-centric
mahupun dari kaca tempatan sebenarya telah memperkayakan pensejarahan Malaysia .
FAKTOR-FAKTOR SEJARAWAN
MENULIS
Sejarawan Britsh amat berminat
untuk mengkaji tentang sejarah tempatan kerana telah wujud tradisi keilmuan di
Barat, mereka akan cuba
merakamkan segala peristiwa yang disaksikan ke dalam karya-karya mereka. Selain
itu, mereka ingin mengetahui mengenai keadaan sosio-politik dan ekonomi
tempatan. Contoh karya yang berkaitan dengan
kekayaan negara yang dijajah adalah Political
and Statistical Accounts of the British Settlements in the Straits of Malacca oleh
T.J.Newbold pada tahun 1839 yang mengambarkan
keadaan ekonomi Negeri-Negeri Selat dan Semenanjung Tanah Melayu.[5]
Ini menunjukkan sejarawan British amat berminat untuk mengkaji tentang sejarah
tempatan demi kepentingan politik dan ekonomi mereka, seterusnya mengukuhkan
kedudukan mereka di Tanah Melayu.
Manakala sejarawan
tempatan menulis tentang pensejarahan disebabakan karya- karya sejarah ditulis
oleh sejarawan British yang tidak menggambarkan pensejarahan yang sebenar dan
agak meragukan terutama dari segi isi kandungan. Karya yang ditulis oleh sejarawan British
umpamanya oleh Swettenham terlalu memendang rendah akan orang Melayu apabila
mengatakan Melayu itu malas.[6]
Selain itu, karya-karya yang terdapat
pada masa itu tidak berkualiti yakni tidak memberi sebarang pengajaran kepada
orang Melayu supaya tidak mengulangi kembali sejarah lalu, karya-karya tersebut
adalah seperti Hikayat Awang Sulong Merah Muda, Hikayat Malim Deman dan Hikayat Bayan
Budiman. Karya bukanlah ditolak seratus peratus tetapi isi kandungan boleh
menyebabkan orang Melayu menganggap hikayat-hikayat tersebut sebahagian daripada
kehidupan mereka, disamping merendah-rendahkan martabat orang Melayu. Inilah
antara beberapa sebab yang memaksa golongan terpelajar Melayu untuk bangkit
menentang pandangan songsang sejarawan British terhadap orang Melayu yakni
melalui penulisan sejarah..
Dua golongan ini
menulis pensejarahan mengikut persepsi tersendiri dan cuba untuk merungkai sejarah
tempatan dari kaca mata masing-masing. Oleh itu, karya mereka mempunyai
pentafsiran yang berbeza-beza antara satu sama lain.
PERKEMBANGAN
PENSEJARAHAN
Pensejarahan pada
awal abad ke-20 telah dimulakan oleh Frank Swettenham pada tahun 1906 menerusi
karyanya iaitu British Malaya: An Account
of the Origin and Progress of British influence in Malaya .
Karya-karya lain adalah seperti Kamus Perbendaharaan kata bahasa Inggeris-bahasa
Melayu, Surat-surat tanpa alamat dan Keterangan-keterangan ringkas Melayu. Antara pentafsiran yang
bercirikan Euro-centric yang dikemukakan beliau adalah seperti
orang Melayu tidak mempunyai institusi
politik dan orang Eropah secara
semulajadi lebih pintar daripada orang Asia ( Melayu).[7]
Pendapat ini amat bercanggah dengan fakta sebenar iaitu orang Melayu telah
mempunyai institusi politik sejak zaman kerajaan Srivijaya dan kesultanan
Melayu Melaka. Cuma yang berbeza hanya sistem politik yang digunakan oleh orang
Melayu dengan orang Eropah. Swettenham merupakan seorang sejarawan yang
mengkaji sejarah tempatan dari kaca mata Barat terutama sekali apabila memberi
pendapat mengenai masyarakat Melayu.
Beliau juga
menyatakan orang Melayu ini malas tanpa mempunyai apa-apa peraturan pun.[8]
Beliau dengan sesuka hati telah menyatakan orang Melayu malas tanpa menyelidiki
secara mendalam, hanya dengan pengamatan beliau terhadap kehidupan orang
Melayu, beliau telah mengeluarkan pendapat ini.
Perkembangan
pensejarahan bertambah pesat apabila
beberapa sejarawan Brirtsh begitu berminat untuk mengkaji pensejarahan
tempatan. Antara sejarawan tersebut ialah R.J.Wilkinson yang telah menghasilkan
karya-karya History of Penisular Malays pada tahun 1908, History of Perak pada tahun 1934 bersama dengan
R.O.Winstedt dan The Malacca Sultanate.
Antara pendapat beliau adalah seperti
perluasan kuasa di Perak, bukanlah atas kehendak British tetapi keadaan
tempatan yang sering bergolak sehingga memaksa British untuk berbuat sesuatu. [9]
Manakala dalam karyanya iaitu The Malacca
Sultanate, beliau menyatakan pembukaan Melaka, “apabila perkampungan kecil
nelayan orang asli pada kurun ke-13 telah menjadi sebuah pusat perdagangan kosmopolitan
menjelang awal abad ke-20”. Penggunaan perkataan “orang asli” jelas
menggambarkan beliau tidak mengiktiraf orang Melayu sebagai bangsa yang bertamadun
yakni sebelum Melaka, walaupun dari segi fakta orang Melayu sudah bertamadun
sejak zaman Srivijaya lagi.
Sejarawan British
iaitu J.M.Gullick telah menghasilkan
karya-karya seperti A History of Negri
Sembilan pada tahun 1916 dan Indigenous Political Systems of Western Malaya . Beliau mengatakan penanaman padi amat
tidak sesuai untuk masyarakat Melayu.[10]
Pandangan ini merupakan suatu pendapat yang menyatakan orang Melayu hanya
pandai menanam padi dan tidak seharusnya menceburi bidang lain. Gambaran
sejarawan British tentang keadaan
politik Tanah Melayu menjelang tahun
1874 sering kali diandaikan sebagai benar juga bagi seluruh Tanah Melayu.[11]
Pandangan Gullick dalam Indigenous Political Systems of Western
Malaya ditafsirkan sebagai benar untuk seluruh Tanah Melayu. Ini merupakan
pandangan yang karut kerana sejarah tersebut bersifat setempat dan tidak boleh
mewakili keseluruhan Tanah Melayu. Pengamatan sejarawan ini hanya di Negeri
Sembilan, tetapi kesimpulannya mewakili keseluruhan orang Melayu di Tanah
Melayu.
Seterusnya,
sejarawan seperti R.O.Winstedt telah menyumbangkan beberapa karya iaitu A History of Malaya pada tahun 1935, History of Perak pada tahun 1934 bersama dengan Wilkinson, History of Johore pada tahun 1932 dan British and Malaya:1786-1941 yang
dikarang pada tahun 1944. Beliau telah
memburuk-burukan sistem perhambaan yang terdapat di Perak, juga tentang sistem
berbangsa-bangsanya dan sistem percukaian serta keadaan hamba abdi adalah
sangat menyedihkan.[12]
Pandangan ini merupakan suatu usaha untuk merendah-rendahkan martabat orang
Melayu. Selain itu, pihak British tidak berkehendak untuk menguasai Perak
ataupun negeri-negeri Melayu yang lain tetapi pergolakan dalaman iaitu
huru-hara yang berlaku telah memaksa British untuk berbuat sesuatu.[13]
Pandangan ini telah menghalalkan penjajahan British di Perak dengan menyatakan
British tidak berniat pun untuk menguasai Perak. Sejarawan seperti Winstedt
telah memutar-belitkan fakta sejarah demi kepentingan penjajah. Peristiwa sejarah sering kali dikaitkan
dengan kelemahan dan kepincangan yang melanda pemerintah Melayu pada masa itu.[14]
Oleh itu, British terpaksa mendamaikan
huru-hara yang berlaku dengan cara campur tangan dalam pentadbiran Perak
menerusi perjanjian Pangkor.[15]
Bidang pensejarahan
tempatan telah dikejutkan dengan pandangan seorang sejarawan dari Amerika
Syarikat iaitu Rupert Emerson. Karyanya iaitu Malaysia: A Study in Direct and Indirect rule yang dikarang pada
tahun 1937 secara jelas cuba untuk mengkritik dasar-dasar imperialisme British
di Tanah Melayu.[16]
Ini menujukkan bahawa bukan semua sejarawan Barat menulis demi kepentingan
penjajah, dan terdapat juga sejarawan yang menulis seperti yang sebenarnya
berlaku.[17]
Perkembangan
pensejarahan di Tanah Melayu mengalami suatu perubahan pada tahun 1918 apabila
mata pelajaran sejarah ( tawarikh pada masa itu) telah dipisahkan daripada mata
pelajaran kesusateraan dan dijadikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran
di Maktab Melayu Melaka.[18]
Orang Melayu mula
menyedari bahawa mereka telah disogok dengan karya sejarah yang
merendah-rendahkan martabat orang Melayu terutama sekali karya-karya sejarawan
British. Oleh itu, pada tahun 1925, cikgu Abdul Hadi Hassan telah mengarang
buku Sejarah Alam Melayu.[19]
Penghasilan karya ini merupakan suatu manefestasi cikgu Abdul Hadi terhadap
karya Winstedt yang suka merendah-rendahkan keupayaan bangsa Melayu. Sebanyak
tiga jilid telah dihasilkan oleh cikgu Abdul Hadi dan telah diselesaikan menjadi lima jilid oleh Haji Buyong Adil.[20]
Beliau telah cuba
menaikkan semangat nasionalisme orang Melayu melalui pensejarahan,
disamping menjadi inspirasi kepada tokoh
pejuang Melayu seperti Ibrahim Yaacob.
Disamping itu,
terdapat seorang sejarawan Melayu yang telah menggunakan karya-karya agung
Melayu seperti Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah sebagai sumber utama
pensejarahan. Beliau adalah Ahmad bin Abdullah yang telah mengarang beberapa
buku, antaranya adalah Darah Melaka,
Keris Melaka, Falsafah Hang Tuah, Melayu Ta’kan Hilang dan Hujan Darah Di Selat Melaka.[21]
Beliau
telah mendapat tunjuk ajar daripada cikgu Abdul Hadi, tidak hairanlah jika
penghasilan karyanya mencerminkan kehebatan dan ketertinggian martabat orang
Melayu menerusi karya yang berkaitan dengan Melaka.[22]
Penggunaan karya seperti Sejarah Melayu
dan Hikayat Hang Tuah merupakan suatu usaha untuk mencari kembali
kekuatan bangsa yang dikatakan pernah menakluk kawasan nusantara pada kurun
ke-15 sama ada melalui ketenteraan mahupun melalui pengaruh. Zaman penjajahan
British telah menenggelamkan kehebatan bangsa Melayu. Oleh itu, usaha beliau
mengarang buku ini amat perlu demi menyemai kesedaran dalam hati orang Melayu
bahawa mereka mereka merupakan bangsa yang hebat dan setaraf dengan orang
Inggeris.
Selain daripada buku-buku yang dihasilkan
oleh sejarawan tempatan, terdapat juga makalah yang berkaitan dengan
pensejarahan dalam akhbar dan majalah. Misalnya, makalah yang bertajuk “Tarikh” yang dimuatkan dalam majalah Tunas Melayu keluaran 1913, manakala majalah Neraca antara tahun 1911-1915 serta majalah Pengasuh antara tahun 1918-1932 telah memuatkan makalah yang
mengimbau kembali peristiwa sejarah agar menjadi teladan kepada masyarakat.
Kesemua makalah ini cuba
memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya sejarah agar dapat dijadikan sebagai iktibar demi
memajukan bangsa dan memupuk semangat cinta akan tanah air.[23]
Selain daripada itu, terdapat tokoh yang
cukup berjasa kepada pensejarahan tempatan iaitu Haji Mohd. Said Haji Sulaiman.
Beliau telah menerbitkan majalah Peredar antara tahun 1935-1940, disamping menulis
tentang sejarah Johor dan antarabangsa seperti Hikayat Queen Victoria, Ringkasan Tawarikh Nippon dan Tawarikh England. Beliau merupakan tokoh
yang banyak menulis tentang sejarah tempatan mahupun antarabangsa demi
keperluan orang Melayu yang perlu mengetahui sejarah melalui kaca mata tempatan
agar tidak terpengaruh dengan dakyah penjajah untuk merendah-rendahkan martabat
orang Melayu.
Selain itu, terdapat juga usaha dalam
kalangan sejarawan tempatan untuk menterjemah karya dalam bahasa asing ke
bahasa Melayu agar orang Melayu dapat menilai sendiri karya tersebut. Misalnya,
Za’ba telah menterjemah makalah Winstedt iaitu Malaya dalam majalah Guru.
Abdul Samad Ahmad pada tahun 1936 telah menterjemah karya yang berjudul Abraham Lincoln karya Earnest Foster,
penterjemahan ini bukanlah bertujuan untuk menyanjung tokoh Barat itu, tetapi
untuk dijadikan sebagai iktibar daripada tokoh ini yang merupakan seorang budak
miskin yang cekal dan gigih berusaha sehingga berjaya menjadi seorang peguam
seterusnya menjadi presiden Amerika Syarikat, beliau hendak orang Melayu
mengambil iktibar daripada kesungguhan
tokoh ini supaya orang Melayu boleh berjaya.[24]
Ahmad Boestamam telah menterjemah karya A.J.Toynbee iaitu Dunia dengan Barat, dan Abdul Rahman al-Kudsi telah menterjemah
karya R.O.Pringle iaiatu Kisah Hidup Sir Stamford Raffles.
Za’ba telah menegaskan “ jangan sekali-kali
disentuh oleh bangsa pemerintah dan kekayaanya serta kekuatannya kerana itu
boleh memarakkan api daripada bara yang
sememangnya terdapat dalam hati setiap
bangsa yang diperintah oleh bukan sebangsa dengannya”.[25]
Penegasan ini merupakan manefestasi daripada seorang tokoh yang berpendapat
penulisan sejarah tidak sepatutnya dikongkong oleh pandangan euro-centric seperti “jangan sekali-kali
disentuh oleh bangsa pemerintah dan kekayaanya serta kekuatannya” Ini bermaksud penulisan sejarah haruslah
berteraskan aspirasi orang tempatan iaitu menuntut kemerdekaan dan tidak
dipengaruhi oleh dakyah penjajah yang mahu mengekalkan kekuasaan mereka di bumi
Malaya.
Terdapat juga karya-karya pensejarahan yang
dikarang dengan tujuan untuk menaikkan semangat nasionalisme Melayu, disamping
mengesa orang Melayu agar belajar daripada sejarah silam. Antara tokoh yang
menulis adalah Ibrahim Yaacob, Ahmad Boestamam, Dr. Burhanuddin al-Helmi.
Kemunculan golongan ini adalah sebelum Perang Dunia Kedua yakni antara tahun
1935-1940. Golongan ini merupakan wartawan dan juga sejarawan yang menghasilkan
karya-karya dengan hanya satu tujuan iaitu memberi kesedaran kepada masyarakat Melayu tentang nasionalisme
( fahaman kebangsaan ).
Golongan ini telah mengarang beberapa karya,
antaranya ialah Melihat Tanah Air pada tahun 1941, Sejarah dan Perjuangan di Malaya
pada tahun 1948, Nusa dan Bangsa pada
tahun tahun 1951 dan Sekitar Malaya
Merdeka pada tahun 1957. Ahmad Boestamam telah mengarang beberapa makalah
dalam akhbar seperti Majlis dan Warta Malaya. Misalnya dalam akhbar Majlis pada tahun 1940, beliau telah
mengesa pihak British memberi layanan dan dasar politik yang lebih kepada orang
Melayu dan menentang penggunaan nama British Malaya .[26]
Nama-nama besar seperti
Boestamam dan ramai lagi telah menggunakan sejarah sebagai alat untuk
menyedarkan masyarakat supaya membebaskan diri daripada cengkaman penjajah.[27]
Mereka dengan sedaya upaya berusaha membebaskan tanah air tercinta melalui mata
pena yakni menggunakan sejarah sebagai sumber inspirasi.
Selain itu, beliau turut menulis dalam
akhbar Warta Malaya pada 1 April 1940
iaitu “ Bangsa Melayu patut sedar bahawa pada masa ini semua perniagaan dalam
genggaman bangsa asing . Makanan bergantung kepada bangsa asing, pakaian bergantung kepada bangsa asing”.[28]
Beliau merupakan seorang yang berjiwa patriotik dan sentiasa mengesa orang
Melayu agar belajar daripada kesilapan nenek moyang mereka yang telah menggadaikan negara ini demi kepentingan wang ringgit
sedangkan generasi selepas mereka dijajah dan dipergunakan demi kepentingsn
penjajah.
Terdapat juga majalah atau akhbar yang
berbentuk pensejarahan yang cuba
membangkitkan semangat perjuangan orang Melayu untuk menentang penjajah Barat.
Majalah ini ialah Fajar Asia,[29]
yang memuatkan cerita sejarah seperti Dol Said dan Tun Fatimah, malah turut
memuatkan cerita tentang kehebatan Diponegoro, Raden Adjeng Kartini dan Hayam
Wuruk.[30]
Tujuan utama cerita-cerita ini dimuatkan dalam majalah ini adalah untuk
mengingatkan orang Melayu bahawa pada suatu masa dahulu telah wujud golongan
pejuang yang hebat menentang penjajah, dan orang Melayu harus mengambil contoh
daripada keberanian mereka untuk menetang penjajah. Selain itu, penulisan
pensejarahan yang terdapat dalam Fajar
Asia merupakan seruan khusus iaitu mendorong serta membangkitkan semangat
perjuangan menentang penjajah Barat dan membangunkan anak bangsa sendiri.[31]
Golongan wartawan merupakan dominan dalam
penghasilan karya-karya sejarah dan karya mereka sering kali melawan arus
apabila menentang pendapat sejarawan British. Mereka amat tidak bersetuju
dengan pendapat sejarawan British yang disifatkan suka memperlekeh orang Melayu
apabila menulis tentang Tanah Melayu. Namun begitu, selepas kemerdekaan,
peranan golongan ini kian pudar dan tugas penulisan sejarah telah dipikul oleh
golongan terpelajar yakni mahasiswa Universiti. Mereka telah diajar tentang
kaedah saintifik semasa menghasilkan sesuatu penulisan sejarah. K.J. Trigony
menegaskan bahawa penulisan sejarah Tanah Melayu seharusnya ditulis dari kaca mata tempatan dan tidak lagi
dikongkong oleh pandangan euro-centric. Mahasiswa universiti telah
digalakkan untuk menulis daripada pelbagai sudut. Pendedahan inilah yang
menggalakkan merka untuk mereka untuk menulis tentang sejarah tempatan.
Namun selepas tahun 1960-an, terutama sekali
selepas kemunculan ramai sejarawan tempatan berkelulusan universiti yang
mengarang buku-buku pensejarahan berdasarkan kaca mata tempatan seperti
R.Sutharalingam, Khoo Kay Kim dan Muhd Yusof Ibrahim.
KESIMPULAN
Bidang pensejarahan
Malaysia pada awal abad
ke-20 merupakan suatu perkara yang amat menarik untuk dikaji, ini disebabkan
terdapat pelbagai golongan yang cuba
untuk menghuraikan sejarah mengikut pandangan mereka. Jelas sekali peranan
golongan ini tidak boleh disanggkal sekalipun terdapat antara pendapat mereka yang jelas bercanggah
dengan fakta yang sebenarnya. Walaupun begitu, bidang pensejarahan amat penting
kepada negara seperti kata-kata George Santayana iaitu sesiapa yang tidak
mengetahui sejarah akan mengulanginya. Jika tanpa sejarah , manusia
secara keseluruhannya akan kehilangan arah, malah tidak mempunyai identiti
diri, bangsa dan budaya yang sebenar.[32]
Kepentingan sejarah kepada
masyarakat dan negara perlu dihayati dari segi dimensi sosial dan dimensi
intriksik.[33]
Dimensi sosial bermaksud sumbangan seseorang individu kepada agama, masyarakat
, bangsa dan negara kesan daripada mempelajari sejarah. Dimensi intrinsik pula
bermaksud keupayaan sesebuah negara itu melahirkan rakyat yang berpendidikan
yang menyeluruh , dan meresapi sejarah dalam kehidupan mereka. Pensejarahan
malaysia seharusnya dikaji secara mendalam dan dihayati oleh generasi masa ini
agar semangat dan keazaman sejarawan dahulu yang bersusah payah menulis
karya-karya sejarah dapat dijadikan sebagai suatu inspirasi agar generasi kini
mampu mempertahankan keaslian pensejarahan Malaysia daripada ditafsir secara
semberono oleh sejarawan asing. Seterusnya, mempertahankan negara ini daripada
dijajah semula sama ada secara fizikal mahupun pemikiran.
Akhir sekali, pesanan Tun Seri Lanang kepada orang Melayu iaitu “…supaya
diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita, diingatkan
oleh mereka itu, syahdan beroleh faedah daripadanya”[34]
BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman
Hj Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah,
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka,
1996.
Abdul Rahman Haji Ismail, “Nasionalisme Melayu dan
Nasionalisme Setanah Melayu”,
dalam Isu-Isu Pensejarahan, Abu Talib Ahmad
(ed.), Georgetown: Penerbit Universiti Sains Malaysia, 1995.
Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan
Pustaka, 2002.
A.Samad Ahmad (ed ), Sulalatus Salatin ( Sejarah Melayu), Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1979.
Gullick, J.M, A History of Negri Sembilan, JMBRAS, 1916, Terbitan Semula, MBRAS,
2003.
Mohd Zamberi Abdul Malik, Harimau Malaya, Bangi : Penerbitan
Universiti
Kebangsaan Malaysia, 1999
Muhammad Yusoff Hashim, Buku Pensejarahan Melayu. Kuala
Lumpur , Dewan Bahasa
dan
Pustaka. 1992.
Muhd. Yusuf Ibrahim,
Ilmu Sejarah: Falsafah,Pengertian dan Kaedah, Kuala
Lumpur,:Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1997.
Mohd. Yusuf Ibrahim, Pensejarahan Melayu: 1800-1960, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan
Pustaka, 1997.
Ramlah Adam,
Ahmad Boestamam: Satu Biografi Politik, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan
Pustaka, 1994.
.
Wan Mohd Mahyiddin, Isu-isu Nasional, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka,
1978.
Winstedt, R.O
dan Wilkinson, R.J, A History of Perak,
JMBRAS, 1934, Terbitan
Semula,
MBRAS, 1974.
[1] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 68.
[2] Muhammad Yusoff Hashim, Buku
Pensejarahan Melayu, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992,
Hlm.2.
[3] Hikayat-hikayat lama misalnya Misa
Melayu.
[4] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 132.
[5] Ibid. hlm 133.
[6] Muhd. Yusuf Ibrahim, Ilmu
Sejarah: Falsafah,Pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur ,:Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm 204.
[7] Ibid, hlm 204.
[8] Ibid.
[9] Ibid, hlm 206.
[10] J.M.Gullick, A History of
Negri Sembilan, JMBRAS, 1916,
Terbitan Semula, MBRAS, 2003, hlm 128.
[11] Abdul Rahman Haji Ismail, “Nasionalisme
Melayu dan Nasionalisme Setanah Melayu”,
dalam Isu-Isu Pensejarahan, Abu Talib Ahmad (ed.), Georgetown: Penerbit
Universiti Sains Malaysia ,
1995, hlm 164.
[12] R.O, Winstedt dan R.J, Wilkinson, A History of Perak, JMBRAS, 1934, Terbitan Semula, MBRAS,
1974, hlm 91.
[13] Muhd. Yusuf Ibrahim, Ilmu
Sejarah: Falsafah,Pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur ,:Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm 206.
[14] Kekacauaan dan huru-hara yang berlaku di Perak disebabkan perebutan
takhta antara Raja Abdullah dengan Raja Ismail, selain itu pembesar lebih
berkuasa daripada sultan telah memburukkan keadaan.
[15] Ditandatangani oleh Sultan Abdullah dengan pihak British pada tahun
1874.
[16] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 135.
[17] Muhd. Yusuf Ibrahim, Ilmu
Sejarah: Falsafah,Pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur ,:Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm 22.
[18] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, 2002, hlm 135.
[19] Ibid, hlm 136.
[20] Ibid.
[21] Ibid, hlm 137.
[22] Kesultanan Melayu Melaka dianggap oleh orang Melayu sebagai
simbol keagungan tamadun Melayu, selain
itu Melaka merupakan antara kuasa terpenting di rantau nusantara pada kurun
ke-15.
[23] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 138.
[24] Mohd. Yusuf Ibrahim, Pensejarahan
Melayu:1800-1960, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm 129.
[25] Abdul Rahman Haji Ismail, “Nasionalisme
Melayu dan Nasionalisme Setanah Melayu”,
dalam Isu-Isu Pensejarahan, Abu Talib Ahmad (ed.), Georgetown: Penerbit
Universiti Sains Malaysia, 1995, hlm 170.
[26] Ramlah Adam, Ahmad Boestamam:
Satu Biografi Politik, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1994, hlm 25
[27] Mohd Zamberi
Abdul Malik, Harimau Malaya, Bangi :
Penerbitan Universiti Kebangsaan Malaysia, 1999, hlm.58.
[28]Ramlah Adam, Ahmad Boestamam:
Satu Biografi Politik, 1994, hlm 27.
[29] Diterbitkan semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada tahun
1942-1945.
[30] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm 140.
[31] Mohd. Yusuf Ibrahim, Pensejarahan
Melayu:1800-1960, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997, hlm 156.
[32] Wan Mohd Mahyiddin, Isu-isu
Nasional, Kuala Lumpur
: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1978, hlm 29
[33]Abdul Rahman Hj Abdullah, Pengantar Ilmu Sejarah, Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1996, hlm.60.
[34] A.Samad Ahmad (ed ), Sulalatus
Salatin ( Sejarah Melayu), Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1979, hlm 3.
No comments:
Post a Comment