Seseorang sejarahwan juga
perlu mengetahui kepentingan sejarah tersebut berdasarkan kepada fakta
yang akan telah dipilih. Kepentingan sejarah yang ditulis oleh sejarahwan bersandarkan kepada fakta sebagai tulang
belakang di dalam penulisan mereka,
mengambil kira aspek kepentingan sejarah
tersebut agar ia boleh dijadikan panduan dan teladan. Setiap peristiwa yang
ditulis oleh sejarahwan megandungi makna tersirat dan tersurat kepada pembaca
dan masyarakat amnya. Kebanyakan sejarah yang ditulis oleh sejarahwan akan megambil kira kepentingan sejarah
tersebut kepada bangsa dan agama agar tidak mengulangi ataupun sebagai motivasi
kepada masyarakat yang di tulis untuk menyedarkan masyarakat terhadap
pentingnya peristiwa tersebut di dalam kehidupan mereka. Contohnya, pengguguran
bom atom di Horisima dan Nagasaki di Jepun merupakan titik hitam kepada kesan
penggunaan kuasa nuklear terhadap manusia.[1]
Hal ini kerana kuasa nuklear yang digunakan didalam peperangan memberikan kesan
yang buruk terutama kepada genetik manusia. Lantaran itu, kuasa nuklear
diharamkan oleh PBB didalam peperangan. Maka disini dapat dijelaskan bahawa
peristiwa Perang Dunia kedua dimana sebagai fakta didalam penulisan oleh
sejarahwan secara tidak langsung menjadi iktibar kepada masyarakat umum betapa
bahayanya penggunaan nuklear didalam peperangan.
Selain itu , fakta juga boleh membantu dalam menghasilkan sebuah
penyelidikan sejarah yang efektif dan bermutu. Menurut Bilcher Bala didalam
bukunya Penyelidikan dan Penulisan Sejarah menyatakan bahawa peristiwa yang
ditulis dapat memberi kesan kefahaman atau daya tarikan kepada pembaca melalui
penulisan.[2]
Seseorang pengkaji sejarah yang tidak membuat sebarang pernyataan tanpa
disokong oleh fakta akan menyebabkan penyelidikan tidak membawa kebenaran dan
mungkin berlaku bias. Selain itu, seorang pengkaji sejarah perlu melatih diri
supaya dapat mengimbangi semua kenyataan dengan disokong oleh sumbernya. Contohnya,
penulisan Peter Bellwood yakni bukunya
yang bertajuk Pensejarahan Kepulauan Indo Malaysia yang diterbitkan di Jakarta
pada tahun 2000 telah disokong oleh arkeologi tempatan dan luar negara akan kesahihan prasejarah yang ditulis
oleh beliau. Antaranya, Prof. Dr Zuraina Majid telah menyokong pandangan Peter
Bellwood terhadap kebudayaan masyarakat paleolitik di Malaysia terutama
kepercayaan masyarakat tersebut didalam pengebumian iaitu upacara ritual yang
dilakukan.[3]
Maknanya, penulisan sejarah prasejarah awal
yang ditulis oleh Peter Bellwood di Asia Tenggara tiada unsur bias malah
bermutu dan efektif kerana penulisannya juga telah disokong oleh sejarahwan
yang lain. Maka dapat disimpulkan bahawa peristiwa prasejarah yang ditulis oleh
sejarahwan tersebut berdasarkan fakta
yang benar sebagai nadi penulisan telah menjadi efektif dan bermutu apabila
kepentingannya dilihat tiada unsur bias dan juga memberikan kefahaman kepada
pembaca yang lain.
CIRI-CIRI
FAKTA
Fakta sejarah sering dikaitkan dengan sesuatu peristiwa itu telah berlalu ataupun
tersimpan dalam catatan dan dokumen atau sumber
yang telah digunakan oleh sejarahwan sebagai tulang belakang penulisan mereka
agar penulisan mereka bermutu. Melihat kepada peranannya yang penting maka
ciri-ciri fakta yang sesuai perlu dipilih oleh sejarahwan untuk memastikan
karyanya benar-benar hidup dan memberikan
kesan kepada masyarakat. Antara jenis fakta yang digunakan didalam penulisan sesebuah karya sejarah ialah
fakta yang tidak boleh berubah.[4] Fakta yang tidak boleh berubah ini adalah bersifat umum
dan tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak kerana fakta yang diguna
pakai merupakan tetap dan di ketahui umum oleh masyarakat yang terlibat didalam
peristiwa tersebut. Selain itu , fakta
ciri ini juga memiliki kekuatan yang tidak boleh disangkal malah untuk
diragukan juga adalah amat sukar kerana mempunyai ciri yang kukuh dan tidak
mungkin berubah. Contohnya, pembentukkan
Malaysia pada 16 September 1963 merupakan detik bersejarah kepada pembentukkan
Malaysia pada masa kini melalui gabungan Tanah Melayu , Sabah, Sarawak, dan
Singapura yang bergabung membentuk sebuah negara. Selain itu tidak dilupakan
juga pengisytiharan keluar Singapura dari Malaysia pada 9
Ogos 1965 juga fakta yang
tidak boleh berubah kerana pada masa kini pun Singapura merupakan sebuah negara
sendiri tanpa bergabung bersama dengan kuasa lain.[5]
Maka jelas disini bahawa fakta ini adalah tidak berubah dari dahulu hingga
sekarang bagi mengukuhkan bukti atau nadi yang terdapat didalam karya seseorang
ahli sejarahwan. Fakta yang kukuh, tidak berubah dan tidak mempunyai unsur keraguan akan
menjadikan penulisan ahli sejarahwan berkenaan
bermutu.
Namun, fakta sejarah juga boleh berubah apabila
kesahihan sumber yang digunakan terdapat keraguan dalam
kandungan sumber tersebut.[6]
Fakta yang boleh berubah ini boleh diambil kira sebagai fakta baru bagi
memantapkan penulisannya. Keraguan ini akan dikaji mengikut disiplin tertentu
oleh sejarahwan sebelum menjadikan fakta
yang baru dapat merubah fakta yang asal. Oleh hal yang demikian, fakta atau
sumber lain
yang mempunyai bukti yang lebih kukuh untuk menyangkal sumber-sumber yang
sebelumnya dan boleh menafikan kebenaran sejarahnya.[7]
Misalnya, sememangnya semua tahu bahawa Francis Ligth
telah membuka Pulau Pinang pada tahun
1786 namun, kesahihan fakta tersebut telah diragui apabila
penemuan kubur Datuk Jonathan selepas 3 tahun
pembukaannya.[8]
Keadaan ini akan membolehkan para sejarahwan mengambil fakta yang baru yang
diperoleh setelah dikritik dan mempunyai sumber yang sahih bagi mengenepikan
fakta yang lama. Maknanya, fakta bahawa pembukaan Pulau Pinang oleh Francis
Light adalah berubah kerana sumber yang
lebih sahih mampu mengenepikan fakta yang sebelum ini jika mempunyai
bukti-bukti serta sumber yang nyata. Jelas bahawa, fakta yang boleh berubah
mampu membuatkan penulisan sejarahwan bermutu kerana fakta sebegini merupakan
tulang belakang penulisan mereka bagi memudahkan pemahamnan serta logikalnya.
[3] Zuraina Majid. Arkeologi di Malaysia. Pulau Pinang :
Universiti Sains Malaysia , Pusat Penyelidikan Arkeologi Malaysia . 2003
. hlm 165
[4] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka, 2002. hlm. 72.
[5] Syed Mahadzir
Syed Ibrahim, 365 Hari dalam Sejarah.
Selangor: Pekan Ilmu Publications Sdn. Bhd., 2006. hlm. 608.
[6] Muhd Yusof Ibrahim, 2000, Ilmu
Sejarah: Falsafah, Pengertian, dan Kaedah, hlm.175
[7] Ibid., hlm.175
[8] Francis Light bukan yang pertama yang membuka Pulau Pinang Datuk
Jannaton yang lebih dulu. Berita Harian.
September 2006. hlm 3.
No comments:
Post a Comment