Pengenalan
Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, fakta adalah sesuatu
peristiwa yang benar-benar berlaku dan boleh dibuktikan.[1]
Dalam penulisan sejarah, peristiwa yang dikaji atau diselidik merupakan
peristiwa yang benar-benar berlaku pada suatu masa yang lalu. Hal ini kerana,
peristiwa yang sedang berlaku atau peristiwa yang akan berlaku pada masa
hadapan tidak dianggap sebagai suatu peristiwa sejarah.
Menurut pendapat E. H. Carr,
beliau mengatakan bahawa sejarah terdiri daripada sekumpulan fakta-fakta yang
telah diteliti dan dipastikan kebenarannya. Fakta-fakta tersebut telah dikumpulkan
oleh ahli sejarawan daripada dokumen-dokumen, surat-surat dan sebagainya untuk
mendapatkan bukti agar sesuatu peristiwa itu benar-benar berlaku.[2]
Tokoh ini juga turut menyatakan bahawa, ‘memuji seseorang ahli sejarawan kerana
ketepatannya (fakta) adalah sama seperti memuji seorang jurubina kerana
menggunakan kayu yang sempurna diawet atau konkrit yang telah sempurna diadun-
gaulkan di dalam binaannya. Ia adalah satu syarat yang perlu bagi pekerjaannya,
tetapi bukanlah tugas asasnya.’[3]
Manakala Carl L. Becker pula
mengatakan bahawa fakta bukanlah semata-mata merujuk kepada tarikh asalnya sahaja
tetapi adalah menjurus ke arah “penyeluruhan (generalazation)” bagi seribu satu
macam fakta yang lebih kecil.[4]
Justeru, fakta penting dalam semua disiplin ilmu terutamanya dalam penulisan
sejarah kerana tanpa fakta, penulisan sejarah akan menjadi kosong dari segi
kesejarahnya. Di samping itu, fakta mempunyai gabungan yang erat dengan sumber kerana fakta lahir
daripada sumber yang diperolehi oleh seseorang sejarawan itu untuk
memperkukukhkan kebenaran penulisannya.[5]
Kita beranggapan bahawa setiap peristiwa
yang berlaku adalah penting kerana peristiwa tersebut mempunyai hubungan dengan
seseorang, dengan sesebuah institusi, masyarakat, kerajaan, negara mahupun
bangsa itu sendiri. Namun begitu, pada hakikat yang sebenarnya, fakta sejarah
tidaklah semestinya demikian. Hal ini kerana, fakta sejarah yang sebenar adalah
bergantung kepada kepentingan sesuatu peristiwa atau kejadian itu kepada
masyarakat atau individu yang berkenanan kerana sekiranya ia tidak dianggap
penting, maka ia akan dibiarkan lenyap begitu sahaja.[6]
Justeru, ia tidak perlu diingati, dicatat atau dikaji pensejarahannya.
Secara umumnya, sesuatu fakta dalam karya sejarah adalah dipilih dan
merupakan hasil pemikiran ahli sejarawan itu sendiri mengikut acuan
kepentingannya sendiri dalam menghasilkan sebuah karya sejarah yang berwibawa.
Jenis-jenis Fakta Sejarah
Terdapat pelbagai jenis atau ciri bagi sesuatu fakta dalam disiplin ilmu
sejarah. Antara jenis fakta yang digunakan dalam penulisan sesebuah karya
sejarah ialah fakta yang tidak boleh berubah.[7]
Ia juga dikenali sebagai fakta tetap atau fakta kukuh. Fakta ini merupakan
fakta yang diterima secara umum dan tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa pun akan
kebenaran atau kesahihannya. Hal ini kerana, fakta tersebut mempunyai bukti
yang kukuh dan stabil untuk menjadikannya fakta yang tidak lagi boleh diragui
akan kebenaran dan kesahihannya. Misalnya, pengisytiharan Kemerdekaan Malaysia
pada 31 Ogos 1957 merupakan fakta sejarah yang tidak mungkin mengundang
sebarang pertikaian pendapat.[8]
Pada tanggal 31 Ogos 1957, Tanah Melayu telah menerima pengisytiharan
kemerdekaannya tepat pada pukul 12.00 tengah malam di Padang Kelab Selangor,
Kuala Lumpur.[9] Begitulah
juga dengan pernyataan bahawa Melaka telah dijajah oleh Portugis pada tahun
1511.[10]
Selain itu juga, satu-satunya
peristiwa yang menukar arus sejarah dunia ialah Revolusi Perancis (1789- 1802).[11]
Revolusi ini menjadi titik peralihan dalam mengubah masyarakat feudal kepada
masyarakat Perancis moden. Pada zaman ini juga telah membawa perubahan pesat
dalam bidang ekonomi, politik dan sosial yang bukan sahaja terbatas di Perancis
malahan meluas ke kawasan-kawasan lain di Eropah. Penyataan-pernyataaan ini
mengukuhkan bahawa fakta yang tidak boleh berubah dan stabil tidak akan dapat
disangkal lagi kebenarannya.
Demikianlah
setiap peristiwa atau tarikh yang dinyatakan itu merupakan kejadian yang
penting bagi setiap negara yang berkaitan. Meskipun demikian, ia menjadi lebih
penting sekiranya dilihat dari sudut yang lebih luas. Dalam erti kata lain,
setiap kejadian yang berlaku merupakan lambang bagi sesuatu peristiwa yang
sangat berharga atau diingati oleh masyarakat dalam negara itu sama ada
peristiwa yang disanjung tinggi ataupun dibenci.[12]
Contohnya, pada tanggal 13 Mei 1969, telah berlaku huru-hara, serta pertumpahan
darah di Malaysia akibat daripada rusuhan antara kaum. Peristiwa ini telah
mencatatkan satu titik hitam yang pasti tidak dapat dilupakan oleh setiap
rakyat di negara ini.[13]
Berikutan peristiwa tersebut terdapatnya beberapa perubahan dalam corak pentadbiran
dan pemerintahan negara.
Antara perubahan yang
berlaku ialah seperti pengenalan kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB). Dasar ini
telah diumumkan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak bin Huseein dalam
ucapannya ketika perhimpunan Agung UMNO di Kuala Lumpur pada 23 Januari 1871.
Strategi-strategi yang dilakukan dalam DEB adalah mengadakan rancangan-rancangan
untuk membasmi kemiskinan, meningkatkan kadar pertumbuhan ekonomi, mewujudkan
satu golongan pengusaha dan pedagang dalam kalangan orang-orang Melayu pada semua lapisan serta
menyusun semula masyrakat. Strategi-strategi yang realistik ini adalah selaras
dengan matlamat DEB iaitu untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum serta
penyusunan semula masyarakat yang berbilang kaum bagi mengatasi jurang antara
kaum yang wujud akibat daripada Peristiwa 13 Mei 1969.[14]
Di samping itu, Rukun Negara juga
terbentuk akibat daripada peristiwa
13 Mei 1969 yang mana menggugat keamanan dan keutuhan negara ketika itu.
Ekoran daripada peristiwa tersebut, sistem kerajaan berparlimen telah digantung
dan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang diketuai oleh Allahyarham Tun Abdul
Razak bin Dato’ Huseein telah ditubuhkan bertujuan untuk mengembalikan
keamanan, menegakkan semula undang-undang negara dan memupuk suasana harmoni
serta percaya mempercayai dalam kalangan rakyat secara berkekalan.
Seterusnya, membentuk Majlis
Perundingan Negara di bawah Undang-undang Darurat yang diwartakan pada 29
Januari 1970 bagi mengatasi permasalaan
yang timbul. Majlis ini telah merumuskan supaya satu ideologi negara yang mampu
mengatasi garis pemisah antara kaum perlu diadakan di negara ini. Berasaskan
keputusan tersebut, maka lahirlah Rukun Negara yang telah disytiharkan oleh
Yang di-Pertuan Agong ke-4 pada 31 Ogos 1970 sempena ulang tahun ke-13
kemerdekaan negara sebagai ideologi kebangsaan negara.[15]
Justeru, fakta sebagai lambang merupakan salah satu ciri fakta yang penting
dalam penulisan sesebuah karya sejarah.
Menurut pendapat G.R Elton, beliau menyatakan
bahawa terdapat banyak pengetahuan sejarah (fakta sejarah) yang dipersetujui
dan tidak boleh dipertikaikan lagi kebenarannya, walaupun himpunan ini dengan
sendirinya memberikan tafsiran yang canggih tentang masa lalu, namun ia sangat
penting bagi kajian mengenainya.[16]
Namun begitu, fakta sejarah tidak boleh dianggap sedemikian kerana ia bukan
seperti fakta sains.
Hal ini kerana, fakta sejarah merujuk kepada sesuatu rentetan peristiwa
sejarah yang berlaku berdasarkan tingkah laku manusia yang tidak dapat dikawal.
Dalam displin ilmu sains, sesuatu fakta sains itu ditentukan oleh bahan dan
kaedahnya yang tertentu.[17]
Ia merupakan perkara yang pernah dilakukan dan bukannya hasil daripada
percubaan dengan mencampurkan, misalnya untuk menjalankan kajian tentang air,
bahan yang digunakan dalam eksperimen tersebut ialah hidrogen dan oksigen. Apabila
(hidrogen + oksigen = air) jelas menunjukkan bahawa sekiranya eksperimen
tentangnya dilakukan secara berulang, namun keputusannya adalah tetap sama dan
tidak akan berubah dari segi keadaan, corak dan warnanya. Hal ini jelas
menunjukkan perbezaannya dengan fakta
sejarah kerana sesuatu fakta itu adalah berdasarkan perlakuan manusia yang
sentiasa berubah dan tidak dapat dikawal perlakuannya seperti fakta sains.
Seterusnya, kebenaran dan
kewibawaan sesuatu fakta sejarah itu adalah bergantung pada kesahihan
sumber-sumber rujukannya.[18]
Meskipun demikian, terdapat kemungkinan bahawa sesuatu fakta atau peristiwa
sejarah yang telah dianggap benar boleh berubah sehingga menimbulkan pelbagai
kesan yang meluas dan mendalam dari segi kesejarahannya. Perubahan sesuatu
fakta yang benar, berlaku mengikut peredaran zaman, hasil daripada kajian dan
penyelidikan terkini atau faktor kepentingan sejarawan itu sendiri. Contohnya,
apabila terdapat sumber-sumber rujukan yang baru dan lebih sahih, ia akan
memberikan fakta baru kepada sesuatu peristiwa yang telah berlaku. Fakta yang
boleh berubah ini tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya tanpa ada
alasan yang kukuh dan benar-benar konkrit untuk mengangkal fakta yang lama.
Hal ini dapat dibuktikan berdasarkan ketokohan seorang negarawan Britain
yang terkenal, iaitu Winston Churcill. Rakyat Britain kebanyakannya menganggap
beliau merupakan salah seorang wira bangsanya kerana berjaya memimpin dan mempertahankan
Britain dari dikalahkan oleh Nazi Jerman dibawah pimpinann Hitler sewaktu
Perang Dunia ke-2 dahulu. Meskipun demikian, seorang tokoh sejarawan Britain
iaitu Dr. John Charmley telah membuat kajian dan penyelidikan baru dan beliau
telah menafikan keperwiraan Churchill itu. Menurut Charmley dalam karya
penyelidikan yang berjudul “Churcill : The End of Glory”, beliau mempersoalkan
kecekapan dan kebijaksanaan tokoh tersebut. Beliau menyatakan bahawa sikap
Churcill untuk menumpaskan Hitler telah mengakibatkan negara Britain mengalami
kemiskinan ekoran peperangan tersebut. Seterusnya, menyebabkan Britain terpaksa
bergantung kepada Amerika Syarikat dan meyerahkan Eropah Timur kepada seorang
lagi demagog – diktator Soviet, Joseph Stallin. Menurut beliau lagi, kegemilangan
Britain turut berakhir ekoran peperangan tesebut. Hal ini memyebabkan
peperangan Britain dengan Nazi Jerman itu membawa kepada kerugian yang besar
kepada negara tersebut.
Justeru, hujah baru Charmley itu banyak menimbulkan reaksi dan kesan
yang hebat. Meskipun demikian, cucunya yang bernama Winston Churcill tetap
mempertahankan keperwiraan dan ketokohan datuknya. Manakala, dalam kalangan
para akedamik Britain pula telah timbul suatu keadaan kelam kabut bagi menghadapi
cabaran yang dilakukan terhadap tokoh seperti Churchill itu. Hakikatnya, kedudukan
tokoh tersebut mula tercabar dan tergugat kerana timbulnya fakta baru yang
dapat menyangkal fakta sebelumnya. Oleh itu, hal ini dapat memberi penjelasan
bahawa sesuatu fakta yang pada awalnya kukuh dan stabil dapat disangkal
kewibawaannya dengan penemuan bukti-bukti baru tentangnya.[19]
Di samping itu, subfakta juga
merupakan salah satu jenis fakta yang terdapat dalam disiplin ilmu sejarah.
Subfakta atau dikenali sebagai fakta kecil
merujuk kepada fakta-fakta yang melibatkan timbulnya persoalan seperti
apa, mengapa, di mana, bagaimana dan siapa yang terlibat dalam sesuatu
peristiwa sejarah itu. Fakta-fakta kecil ini, dianggap sebagai fakta “mudah”
oleh Louis Gottchalk, manakala semata-mata dianggap oleh Carl Becker sebagai
suatu pengesahan terhadap fakta yang lebih luas, iaitu demi mengesahkan
kebenaran sesuatu fakta tersebut. Misalnya, faktor-faktor Perang Dunia ke-2,
dapat dibahagikan kepada fakta-fakta kecil seperti serangan udara Pearl Harbour
di Hawaii pada 8 Disember 1941 yang mana Jepun telah menyerang pengkalan utama
tentera Pasifik Amerika Syarikat.[20]
Di samping itu, faktor kajatuhan Kota Berlin di Jerman serta pendaratan yang
paling besar dalam sejarah dunia iaitu pendaratan sekutu di bawah komando
Jeneral Eisenhower di Pantai Normandy pada 6 Jun 1944 merupakan antara subfakta
yang menyokong fakta Perang Dunia ke-2.[21]
Terdapat banyak fakta yang menyatakan bahawa fakta tidak boleh berubah
(sifatnya tetap) tetapi sebenarnya
terdapat fakta yang masih belum mantap. Hal ini kerana, sesuatu fakta
itu masih menjadi kontrovesial dan timbulnya pelbagai pendapat dan teori yang
berbeza berkaitan peristiwa tersebut.[22]
Misalnya terdapat tiga teori yang sering dihubungkan dengan kedatangan Islam ke
Nusantara. Teori yang menyokong kedatangan Islam dari China ialah menurut
Emanual Dinho De Evedia, beliau mengatakan bahawa Islam datang ke Nusantara
melalui Canton dan Hainan pada kurun ke-9 Masihi. Pendapat ini disokong oleh
fakta yang menunjukkan telah berlaku kegiatan perdagangan di antara orang Islam
dari Asia Barat (Arab-Parsi) sejak abad ke-3 Hijrah atau lebih awal iaitu pada
abad pertama Hijrah (abad ke-7 Masihi). Namun, bukti-bukti menyatakan bahawa kedatangan
Islam dari China masih boleh dipertikaikan kerana wujudnya penempatan
orang-orang Islam yang lebih awal dari tarikh tersebut.
Manakala, teori kedatangan
Islam ke Nusantara dibawa oleh pedagang-pedagang dari India telah mendapat
sokongan daripada golongan orentalis Barat. Mereka mengaitkan kedatangan Islam
dari India, berdasarkan hubungan perdagangan dan kebudayaan masyarakat
Nusantara dengan pedagang-pedagang India Muslim sekitar abad 13 Masihi. Walau
bagaimanapun, teori-teori ini didapati bertentangan dengan bukti-bukti daripada
sumber-sumber yang lain. Teori kedatangan Islam dari Arab pula, dikatakan telah
berlaku pada abad ke-7 Masihi yang dibawa oleh saudagar-saudagar dan
mubaligh-mubaligh Arab yang berdagang dan berdakwah melalui jalan perdagangan
Asia Tenggara untuk ke China. Berdasarkan ketiga-tiga teori kedatangan Islam ke
Nusantara jelas menunjukkan timbulnya kontroversi dan percanggahan pendapat
daripada ahli sejarawan berkaitan fakta sebenar kedatangan Islam ke Nusantara.[23]
Fakta juga adalah suatu konstruk yang dibuat oleh sejarawan yang
mengandungi fakta subjektif iaitu unsur subjek ( penulis ialah unsur subjek ).
Oleh yang demikian, sukar untuk mempercayai sama ada suatu fakta itu benar atau sebaliknya kerana fakta
tersebut merupakan perkara yang ditulis atau disusun oleh sejarawan itu
sendiri.[24] Hal
ini kerana, dari satu sudut, ia sememangnya subjektif kerana ia dipilih atau
ditentukan oleh seseorang yang mempunyai kepentingannya terhadap sesuatu fakta
itu disamping mempunyai nilai-nilai tertentu seperti dipengaruhi oleh sentimen
perasaan, agama, kelas sosial, ras dan ideologi. Kemungkinan untuk berlakunya
penyelewengan fakta, adalah tinggi seperti ditokok tambah atau dikurangkan faktanya dalam penulisan
sesebuah karya sejarah.
Misalnya, dalam karya agung Tuhfat Al-Nafis yang dikarang oleh Raja Ahmad
dan anaknya Raja Ali Haji, penulisan mereka lebih cenderung atau bias untuk
mengangkat martabat dan kedudukan keturunan kaum Bugis yang mentadbir
pemerintahan Johor- Riau. Contohnya, mengangkat martabat dan kedudukan Yang
Dipertuan Muda Riau serta keturunan lima bersaudara Daeng Relaka.[25]
Justeru, hubungan yang terjalin akan mempengaruhi penulisan TN ke arah kurang
objektif meskipun memaparkan watak dan peristiwa yang benar-benar berlaku pada
zaman pengarang tersebut.
Hal ini juga dapat
dibuktikan melalui penceritaannya yang bersifat tidak adil seperti memperlekeh
dan merendah-rendahkan martabat Raja Kecil. Pengarang Tuhfat Al-Nafis dikatakan cuba memperlekahkan Raja Kecil apabila
menceritakan kisah kelahiran Raja Kecil ini dengan penuh kesangsian dengan
menggunakan istilah “konon” seperti berikut:
...“waktu
baginda itu datang berahikan isterinya, maka terpancarlah mani baginda itu.
Lalu disuruhnya makan kepada Encik Pong itu. Maka jadilah Encik Pong bunting
konon”.[26]
Di samping itu, kewujudan Raja Kecik
yang dinyatakan dalam TN juga, jika diperhatikan, pengarang seolah-olah cuba
memperlekehkan dan menjijikkan Raja Kecik serta keturunan baginda seperti
berikut :
“…tatkala mangkat baginda itu
zakarnya berdiri, maka tiada berani menanam baginda itu”.[27]
Berdasarkan petikan di atas,
jelas menunjukkan bahawa pengarang cuba menjatuhkan martabat dan mengaibkan
kewujudan Raja Kecik serta keturunan baginda dalam karya TN sekaligus mahu
menaikkan martabat kaum Bugis agar ketokohan mereka lebih dikenali.
Selain itu juga, pengarang bersifat
bias dalam penulisan TN kerana tidak berlaku adil kepada masyarakat Melayu dan
Minangkabau. Hal ini dapat dibuktikan melalui penulisan pengarang yang
menyatakan sifat negatif masyarakat Melayu seperti mempunyai perasaan hasad
dengki dan cemburu kepada kaum Bugis. Manakala penulis pula sering menyanjung
dan mengagung-agungkan keperibadian kaum Bugis sebagai bangsa yang mempunyai
sifat yang mulia dan disegani oleh masyarakat ketika itu.[28]
Justeru, kebanyakan fakta sejarah dahulu dicampuradukkan oleh sentimen-sentimen
tertentu dan fakta tersebut tidak dapat diterima secara sahih.
Meskipun demikian, menurut
pendapat Leopard Von Ranke, beliau menegaskan bahawa sesuatu fakta perlu diungkapkan
dengan sebenar-benarnya oleh seseorang sejarawan itu. Hal ini kerana, Ranke
menyarankan agar seseuatu fakta itu tidak boleh diwarnai, dihias dengan
nilai-nilai subjektif seperti tidak dipengaruhi oleh kepentingan peribadi atau
sentimen-sentimen lain.[29]
Walau bagaimanapun ia
bukanlah suatu kesalahan kerana seseorang itu memang bebas memilih serta
menentukan manakah fakta atau peristiwa yang dianggapnya penting atau
bersejarah, iaitu setelah mempertimbangkan kewujudan sumber-sumber rujukan
tentangnya, kesannya terhadap masyarakat dan juga pandangan masyarakat
mengenainya ataupun apa pendapat umum terhadap fakta atau peristiwa itu.
Hakikatnya, pemilihan dan penentuan adalah perkara yang sukar dielakkan kerana kedua-duanya adalah tindakan yang
merupakan sebahagian daripada proses mengambil keputusan, iaitu dari satu waktu
ke satu waktu. Penentuan dan pemilihan itulah yang menjadikan sejarah itu
kelihatan berguna serta mempunyai pengertian bagi manusia.[30]
Kepentingan Fakta dalam Penulisan Sejarah.
Fakta merupakan elemen yang penting dalam penulisan sesebuah karya
sejarah mahupun dalam penulisan disiplin ilmu yang lain. Hal ini kerana, fakta
dianggap sebagai nadi dan tulang
belakang dalam penulisan sesebuah karya yang berwibawa. Sekiranya sesuatu
penulisan itu tidak berlandaskan kepada fakta, penulisan tesebut akan menjadi
kosong dari segi kesejarahannya.[31]
Ia berkemungkinan menjadi sebuah karya falsafah, logik ataupun hanya sebagai
sebuah karya kreatif yang barangkali bermutu tinggi dari sudut berkenaan
seperti dalam penulisan kesusasteraan dan falsafah. Justeru, dalam penulisan
sejarah, ia tidak akan dianggap karya sejarah sekiranya tidak mempunyai fakta
yang boleh menyokong dan membuktikan bahawa sesuatu kejadian atau peristiwa itu
seperti sebenar-benarnya berlaku.
Selain itu juga, fakta penting sebagai lambang bagi seseuatu kejadian
atau peristiwa sejarah yang telah berlaku. Hal ini dapat dibuktikan berdasarkan
kepentingannya terhadap individu, masyarakat mahupun sesebuah negara.
Contohnya, Kemerdekaan Tanah Melayu pada tanggal 31 Ogos 1957, membuktikan bahawa Malaysia
telah mendapat kemerdekaan dan kebebasan daripada kecaman dan dibelenggu oleh
penjajah. Justeru, ia merupakan suatu peristiwa yang sangat dikenang dan
diingati oleh setiap lapisan masyarakat sehingga pada hari ini. Di samping itu,
ia juga turut dijadikan sebagai suatu tarikh yang termaktub untuk menyatakan
bahawa semenjak itulah pertukaran yang menimbulkan keadaan sekarang, atau
beberapa tahun yang akan datang, mula berlaku. Misalnya, Peristiwa 13 Mei 1969,
dianggap sebagai titik tolak yang mengubah struktur dan corak pentadbiran dan
pemerintahan di negara kita.
Selain itu juga, fakta merupakan aspek penting dalan penulisan sejarah
kerana boleh dijadikan sebagai panduan dan teladan dalam kehidupan kita pada
hari ini. Setiap peristiwa atau kejadian mempunyai nilai-nilai yang tersurat
dan tersirat. Di samping itu, setiap fakta tersebut dapat membantu menyedarkan
masyarakat terhadap pentingnya sesuatu peristiwa yang berlaku. Contohnya,
peristiwa pendudukan British di Tanah Melayu pada tahun 1974, membuktikan
bahawa keadaan anarki atau hura-hara yang berlaku dalam kalangan pembesar
mahupun pergaduhan kongsi gelap dan
sebagainya telah membuka peluang kepada pihak British untuk mentadbir
Tanah Melayu secara rasmi melalui Perjanjian Pangkor pada 1974. Peristiwa ini
telah menyedarkan kita bahawa pentingnya hidup bersatu-padu, aman dan harmoni
bertujuan menggelakkan negara kita dijajah oleh kuasa-kuasa asing.
Kepentingan fakta yang
terakhir ialah sebagai alat memperkukuhkan penghujahan atau teori. Memanglah
pada hakikatnya, fakta adalah salah satu unsur yang dapat mengukuhkan dan
menguatkan sesuatu kebenaran penulisan sejarah itu. Sekiranya sejarawan berbicara tanpa berlandaskan fakta,
mereka hanya berbicara kosong seolah-olah berbicara dalam perbualan harian yang
tidak mengandungi maklumat yang penting untuk disampaikan di samping hubungannya
yang rapat dengan sumber kerana dari sumberlah lahirnya fakta.
Kesimpulan.
Fakta memainkan peranan yang
penting dalam sesuatu penulisan sejarah. Sesuatu penulisan sejarah itu tidak
akan berhasil sekiranya tidak dilengkapi dengan fakta-fakta yang benar dan
kukuh di samping gaya penulisan yang mantap. Oleh itu, sebelum penulisan
dilakukan, sejarawan perlu menjalankan kajian dan penyelidikan dari
sumber-sumber yang diperolehi dengan teliti. Hal ini bertujuan bagi mendapatkan
fakta- fakta yang terbukti kebenarannya agar tidak dapat disangkal dan
dipertikaikan lagi kesahihannya oleh
sesiapa pun. Justeru, fakta-fakta yang lengkap dan mantap perlu digunakan dalam
menghasilkan penulisan sejarah yang
sebenar-benarnya berlaku dan berwibawa.
[1] Kamus
Dewan Edisi ke-4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005. hlm. 405.
[2] Carr, E.H, Apakah Sejarah. Terjemahan Ab. Rahman Haji Ismail. Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1984. hlm. 4.
[4] Carl Becker, L. “What are historical fact?” dlm. Guinsburg Thomas N. (peny.) Three Dimensions Of History, 1971.
[5] Muhd. Yusof Ibrahim, Pengertian
Sejarah.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustak,. 1986.hlm. 71.
[6] Muhd. Yusof Ibrahim, Ilmu Sejarah Falsafah, Pegertian dan Kaedah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka, 2000. hlm. 168.
[7] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka, 2002. hlm. 72.
[8] Qasim Ahmad, Karya Sejarah Pendekatan dan Persoalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka, 2000. hlm. 2.
[9] Syed Mahadzir Syed Ibrahim, 365 Hari dalam Sejarah. Selangor: Pekan
Ilmu Publications Sdn. Bhd., 2006. hlm. 608.
[10] Qasim Ahmad. Karya Sejarah Pendekatan dan Persoalan. hlm 2.
[11]Raja
Sivachandralingam Sundara, Sejarah
Eropah. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.,
2002. hlm. 185.
[12] Muhd. Yusof Ibrahim,
Pengertian Sejarah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1986. hlm. 81.
[13] Syed Mahadzir Syed Ibrahim, 365 Hari dalam Sejarah. hlm 351.
[14] Khir Anual Mohd.
Ramli, Norashid Md. Yassin, et. al. Hari
Ini Dalam Sejarah Jilid 5, Arkib Negara Malaysia. 1987. hlm 65- 67.
[15] Lihat Rukun
Negara (Siri Pengetahuan Am). Jabatan Penerangan Malaysia : Kementerian
Penerangan.
[16] Elton, G.R, The Practise of History. Cetakan ketujuh. Collins, Fontana, In
Association with Sydney University Press. 1976. hlm. 80.
[17] Muhd. Yusof Irahim, Ilmu Sejarah, Falsafah, Pergertian dan Kaedah.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000. hlm.166.
[19] Ibid,
hlm. 175-176.
[21] Iseerman, Maurice, World War 2. Library of Congress Catologing- in- Publication Data,
1991. hlm. 129.
[22] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. hlm. 53.
[23] Zuraini Hj. Jamil, Ahmad Yunus Kasim et.
al., Modul Tamadun Islam dan Tamadun Asia
(TITAS), 2006. hlm. 71-75.
[25] Tuhfat
Al-Nafis, edisi 1982. hlm. 31.
[26] Ibid,
hlm:16.
[28] Ibid,
hlm:131.
[29] Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah dan Pensejarhan.hlm. 55.
[30] Muhd. Yusof Ibrahim. Ilmu Sejarah Falsafah, Pengertian, dan Kaedah. hlm 173.
[31] Ibid.
hlm. 171.
No comments:
Post a Comment