PENGENALAN
Dalam bidang pensejarahan terdapat unsur-unsur
penting yang perlu ada bagi memantapkan lagi suatu penulisan sejarah itu.
Antaranya ialah unsur pengadilan moral. Unsur pengadilan moral ini banyak
membantu dalam membuat tafsiran dalam penulisan sejarah.[1]
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan pengadilan adalah berasal daripada
kata dasar “adil” yang membawa maksud
menyebelahi pihak yang benar tetapi bukan berdasarkan kepada seseuatu perkara,
seseorang, tindakan, undang-undang mahupun keputusan. Seterusnya ialah
meletakkan sesuatu pada tempat yang betul serta menepati hak seseorang atau sesuatu
perkara yang ingin dibincangkan. Ia juga membawa maksud tidak menyebelahi
mana-mana pihak dan tidak berat sebelah serta menimbangkan sesuatu perkara
dangan saksama dan memutuskan atau menentukan dan menjatuhkan hukuman dengan
adil. Pengadilan pula membawa maksud perihal mengadili perbicaraan ataupun
sesuatu perkara yang ingin ditentukan betul dan salahnya serta membuat
keputusan oleh seseorang.[2]
Moral pula membawa maksud ajaran atau pegangan tentang baik buruk sesuatu
perbuatan, sikap atau cara berkelakuan yang diukur dari segi baik dan buruk
sesuatu akhlak: kadang-kadang unsur dongeng perlu ada sebagai saluran
pendidikan ke arah membentuk akhlak yang baik. Ia juga berkaitan dengan perkara
yang betul dan adil serta kata-kata yang mengakui kebenaran atau menyokong
seseorang atau sesuatu pihak dan bukannya bersifat kebendaan semata-mata.[3]
Menurut pandangan seorang sejarahwan barat,
iaitu Adrian Oldfield, beliau
mendifinisikan pengadilan moral sebagai :
“ pernyataan
moral kerana pengadilan moral adalah berbentuk pujian dan kutukan. Pernyataan
moral bergantung kepada perbezaan tahap sama ada baik ataupun buruk ”.[4]
Manakala dari sudut pandangan Qasim Ahmad pula, beliau menyatakan
bahawa pengadilan moral merupakan perlakuan-perlakuan yang manjatuhkan hukuman,
ataupun mengenakan penilaian tertentu, kepada suatu peristiwa sejarah dan juga
kepada seseorang pelaku dalam sejarah tersebut.[5] Berdasarkan
kepada difinisi-difinisi di atas, unsur pengadilan moral memang tidak dapat
dipisahkan dalam diri seseorang sejarahwan, lebih-lebih lagi mereka bertindak
seperti seorang hakim dan menjatuhkan hukuman moral ke atas kajian dan
penyelidikan sejarah yang telah dilakukan oleh mereka. Hal ini demikian kerana,
penyelidikan seorang sejarahwan adalah berasaskan kepada pemahaman beliau
tentang perlakuan-perlakuan dan watak-watak manusia yang terlibat dalam suatu
sejarah itu sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.[6] Pengalaman
dan latar belakang seseorang penulis itu amat mempengaruhi corak penulisannya
seperti yang telah disebut oleh Mohd
Yusof Hashim :
“kemampuan
untuk berbuat demikian terletak pada pengaruh yang membentuk pendirian dan
pandangannya yang diperolehi daripada masyarakat, pelajaran, pengalaman, dan
juga pemikirannya. Kesemua unsur ini merupakan sumber tenaga dalam penulisannya”.[7]
Dalam pensejarahan, dengan menggunakan perkataan,
ayat, dan frasa kadang-kadang telah mengambarkan nilai-nilai moral dan ini secara
tidak langsung menunjukkan para ahli telah pun menjatuhkan pengadilan moral ke
atas pelaku sejarah walupun mereka tidak menyedarinya. Contohnya pengunaan
perkataan seperti jahat, zalim, merogol, membunuh dan kejam. Pengunaan
perkataan-perkataan tertentu dalam pensejarahan menunjukkan pendirian moral dan
nilai moral yang diamalkan oleh seseorang penulis sejarah sama ada perbuatan
itu dilakukan secara langsung atau tidak langsung dan sedar atau tidak sedar
langsung. Walaupun seseorang penulis itu mengatakan dirinya seorang yang
neutral dalam penulisannya, tetapi dia tetap tidak akan terlepas daripada
menjatuhkan hukuman pengadilan moral ke atas kajiannya. Contohnya karya Aron Shai ;
“ ….kemudian
diberitahu tentera udara Jepun menyerang penumpang kereta api di wilayah Honan
dan Hopei telah membunuh dan mencederakan 24 penduduk awam China….”[8]
Keadaan
ini menunjukkan tindakan ganas tentera Jepun yang menyerang orang awam di
wilayah Honan dan Hopei semasa peperangan Sino-Jepun. Dalam tidak sedar, penulis telah
pun menjatuhkan pengadilan moral ke atas kajiannya berdasarkan kepada
penggunaan perkataan-perkataan tertentu yang digunakan oleh beliau seperti
membunuh dan menyerang. Secara tidak langsung, pengadilan moral telah
dijatuhkan kepada pelaku sejarah.[9]
TINDAKAN LAHIRIAH
SEBAGAI PENGUKUR PENGADILAN MORAL
Tindakan lahitiah si
pelaku atau individu yang mencetuskan sesuatu peristiwa menjadi kayu pengukur
atau asas untuk menjatuhkan pengadilan moral. Menurut Butterfield niat
merupakan kayu pengukur untuk mengadili sesuatu tindakan atau peristiwa sejarah
tanpa mengambil kira soal lahiriah tindakan itu.[10]
Jika seseorang itu berniat baik tindakannya harus dipuji atau
sekurang-kurangnya dilepaskan daripada sebarang pengadilan moral, sekali pun
dia telah melanggar hak asasi orang lain.
Merujuk kepada peristiwa penyeksaan
orang Yahudi oleh pihak Nazi Jerman tulisan Lucy S.Dawidowiez mengenai Akta
Nuremburg 1935 yang diperkenalkan oleh Hitler kepada Jerman bertujuan untuk
membentuk satu bangsa Jerman yang dipanggil Aryan merupakan matlamat baik yang
cuba disampaikan oleh Hitler kepada bangsanya. [11]Namun
begitu, akibat daripada tindakannya melakukan kekerasan terhadap orang Yahudi
untuk menjayakan niatnya itu telah menyebabkan niatnya untuk mewujudkan bangsa
Aryan telah bertukar menjadi sebaliknya. Dengan itu Lucy S.Dawidowiez telah
cuba memaparkan kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan oleh Hitler yang
dianngap oleh beliau sebagai kejam terhadap orang Yahudi. Tindakan Hitler itu
telah melanggar hukum moral dan agama sejagat.[12]
Oleh itu,berdasarkan tingkah laku
lahiriah yang dilakukan oleh pelaku sejarah merupakan kayu pengukur yang
membolehkan seseorang pengkaji sejarah itu menjatuhkan pengadilan moral ke atas
tindakan mereka. Manakala niat pula menjadi asas kepada seseorang pelaku
sejarah itu untuk melakukan sesuatu tindakannya. Dari situlah seseorang
pengkaji sejarah dapat mengenalpasti atau mengukur pengadilan moral ke atas apa
yang telah dilakukan oleh pelaku sejarah.
SEBAB-SEBAB PENGADILAN
MORAL TIDAK BOLEH DIPISAHKAN DALAM PENULISAN SEJARAH
PENGADILAN MORAL
SEBAGAI TELADAN DAN PENGAJARAN
Antara sebab pengadilan
moral tidak dapat dipisahkan dalam penulisan sejarah ialah sebagai teladan dan
pengajaran. Seperti yang telah dikatakan oleh Lord Acton, beliau menegaskan bahawa sejarahwan haurslah mengadili
semua aspek dalam suatu sejarah itu dan bukan semata-mata hanya untuk memahami
dan menjelaskan kejadian tersebut, kita dapat menjadikan sejarah sebagai
pedoman hidup dan membantu dalam mengwujudkan kehidupan yang lebih baik.[13] Hal ini demikian kerana, kita boleh jadikan
sejarah sebagai bahan atau pengantara dalam pengajaran moral khususnya kepada
masyarakat pada masa kini. Dengan menjadikan peristiwa-peristiwa masa lalu
sebagai satu pengajaran ataupun teladan, masyarakat masa kini tidak akan
mengulangi kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan pada masa lalu. Menurut Adrian Oldfield, pengadilan moral
adalah sangat penting dalam penulisan sejarah dan merupakan satu aspek yang
tidak boleh diabaikan begitu sahaja.
Hal ini demikian kerana, pengadilan
moral dapat memberikan pengajaran kepada para pembaca dan dapat menyedarkan
kita supaya tidak meniru kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan oleh
masyarakat yang terdahulu. Dengan ini, perkara buruk yang bakal terhasil dari
perbuatan tersebut dapat dielakkan daripada mengancam masyarakat dunia.
Contohnya tentang peristiwa pengeboman bom atom oleh pihak Amerika ke atas
Bandar raya Hiroshima dan Nagasaki di Jepun pada 9 Ogos 1945. Daripada
pengkajiaan oleh para pengkaji dari Persatuan The Pacific War Research di
Jepun, mereka telah menulis bahawa ;
“ Hiroshima Atomic Hospital melaporkan
bahawa enam bulan awal dalam tahun 1971, 33 pesakit telah meninggal dunia 23
daripadanya adalah disebabkan oleh kanser yang disebabkan oleh pancaran
radioaktif. Pada pertengahan tahun 1971, kematian pesakit yamg menghidapi
penyakit leukemia meningkat sebanyak 16 kali ganda berbanding purata
kematiannya, manakala kematian yang disebabkan oleh kanser meningkat sebanyak
lapan kali ganda dan kesan terhadap genetik tidak akan diketahui melainkan
selepas tiga atau empat generasi. ”
. [14]
Pengadilan moral harus dijatuhkan ke
atas Amerika syarikat kerana hanya ingin membalas dendam, mereka sanggup
mengorbankan jutaan nyawa yang sama sekali tidak besalah. Ini bermakana
kesengsaraan yang dialami oleh masyarakat dunia khususnya Jepun tidak dapat
kita bayangkan. Kejadian ini seharusnya dijadikan pengajaran dan iktibar kepada
masyarakat dunia terutamanya kepada negara-negara yang gemar berperang dan
ghairah mencipta senjata nuklear serta menggunakan senjata tersebut dengan
sewenang-wenangnya dalam peperangan. Begitu juga dengan kekejaman Amerika yang
telah menyerang Afghanistan selepas terjadinya peristiwa serangan 11 September
2000 yang memusnahkan World Trade Centre (WTC), New York, Amerika Syarikat.
Tanpa usul periksa, tentera Amerika telah menyerang negara tersebut dan
mengorbankan ramai nyawa yang tidak berdosa. Walaupun tiada bukti yang nyata
tentang siapa sebenarnya bertanggungjawab terhadap peristiwa 11 September ini
namun oleh kerana perasaan marah dan dendam, maka Amerika dengan sewenang-wenangnya
bertindak menyerang Afghanistan. Di sini, pengadilan moral harus
dijatuhkankepada Amerika kerana telah merampas hak dan kedaulatan sebuah negara
yang telah pun merdeka.[15]
Namun begitu, jika sekiranya
pengadilan moral tidak dilakukan ke atas peristiwa ini akan menyebabkan
peperangan terus berlaku. Jika perkara tersebut terus berlaku sudah pasti akan
ramai yang terkorban dan banyak benda akan binasa. Tanpa pengadilan moral juga
manusia tidak akan sedar bahawa sebenarnya tidak mereka menyerang atau
berperang sebenarnya merupakan sesuatu yang salah serta menyebabkan ramai
manusia yang tidak bersalah terkorban. Oleh itu, sama ada mahu atau tidak mahu
pengadilan moral tidak dapat dipisahkan daripada dijatuhkan ke atas peristiwa
tersebut kerana dengan adanya pengadilan moral akan dapat menunjukkan kesilapan
yang telah dilakukan oleh mereka dan seterusnya dapat dijadikan sebagai teladan
dan juga pengajaran oleh mereka bahawa peperangan tidak membawa sebarang
kebaikan tetapi lebih kepada keburukan dan ianya perlu ditentang.
PENGADILAN MORAL
SEBAGAI BENTENG MELINDUNGI HAK ASASI MANUSIA
Selain itu pengadilan moral juga
penting sebagai benteng melindungi serta memelihara hak asasi manusia. Menurut R.Suntharalingam, ukuran dalam
penilaian ahli sejarah bukan sahaja berdasarkan kepada persoalan kepentingan
negara dan rakyat secara keseluruhannya, tetapi juga melihat kepada pihak
tertentu yang memperlekehkan hak asasi manusia.[16]
Hak asasi manusia ini juga harus diambil kira dalam penulisan sejarah kerana
kepentingan-kepentingannya yang tersendiri dalam membantu ahli sejarah
menghukum pelaku sejarah. Contoh paling sesuai ialah peristiwa pengeboman
bandaraya Hiroshima dan Nagasaki serta serangan Amerika ke atas Afghanistan
jelas mununjukkan penderitaan yang dialami oleh penduduknya yang tidak berdosa
khususnya kaum perempuan dan kanak-kanak. Sudah semestinya pengadilan moral
perlu dijatuhkan kepada Amerika kerana mereka telah mengakibatkan jutaan nyawa
terkorban dan banyak lagi yang menderita. Apa yang jelas di sini ialah sejarah
mestilah ditulis dalam bentuk seperti yang sebenarnya terjadi. Sejarah itu
sendiri telah menjatuhkan hukuman pengadilan moral kepada Amerika Syarikat
kerana telah mengakibatkan banyak kemusnahan dan kematian hanya disebababkan
oleh perasaan ingin membalas dendam mereka.[17]
Penganiayaan terhadap hak asasi
manusia telah dilakukan oleh pihak Jepun ke atas kaum wanita di Tanah Melayu
khususnya pada zaman Perang Dunia Kedua. Di sini, pengadilan moral memainkan
peranan penting dalam menjelaskan tentang keadaan peperangan dan kezaliman yang
telah dilakukan oleh Jepun. Berdasarkan kepada pandangan Ghazali Bin Mayudin,
kita dapat lihat dengan lebih jelas tentang penganiayaan Jepun kepada kaum wanita
terutamanya di negeri Johor. Ghazali menyatakan bahawa :
“ dari
rekod-rekod yang tidak lengkap menunjukkan bahawa pihak Jepun telah membunuh
sekurang-kurangnya 6199 penduduk di negeri Johor sahaja dan 5493 adalah orang
Cina, 551 orang Melayu, 44 orang India dan Ceylon serta 31 orang Serani.
Daripada jumlah ini, menunjukkan orang cina ynag paling banyak dibunuh
berbanding kaum-kaum lain, selain dari penganiayaan ke atas kaum perempuan yang
dilakukan di tempat-tempat terbuka, tempat khas juga diadakan dan wanita
disediakan untuk askar-askar Jepun di tempat tersebut ”.[18]
Daripada
kata-kata beliau ini, jelas menunjukkan penganiayaan terhadap kaum wanita oleh
pihak Jepun dan menjadikan mereka sebagai hamba seks kepada askar-askar Jepun.
Oleh itu pengadilan moral wajib dijatuhkan ke atas perbuatan Jepun ini yang
telah melanggar hak asasi manusia dengan mengeksploitasi kaum wanita yang tidak
mampu menentang mereka.[19]
…………………………….
PENGADILAN MORAL
SEBAGAI PANDUAN DAN PEDOMAN HIDUP
Seterusnya ialah sebagai panduan dan pedoman hidup. Melalui
pensejarahan China yang ditulis oleh pencatat-pencatat istana separti Su ma Chin dan anaknya Su Ma Hwa, mereka menulis tentang
kelemahan dan kelebihan raja terdahulu dan meninggalkan hasil penulisan itu
kepada maharaja yang seterusnya supaya maharaja tersebut tidak mengulangi
kesilapan yang dilakukan oleh maharaja sebelumnya. Pencatat-pencatat istana ini
mestilah menulis dengan sebenarnya-benarnya seperti apa yang berlaku tanpa
dipengaruhi oleh sesiapa pun termasuklah maharaja sendiri. Sehinggakan maharaja
yang memerintah pada masa itu tidak dibenarkan membaca penulisan oleh pencatat
istana ini kerana ditakuti baginda akan murka apabila kesalahan-kesalahan yang
dilakukan oleh baginda dicatat oleh pencatat istana dalam bukunya. Berdasarkan
kepada keadaan ini, kita dapat lihat pencatat-pencatat istana telah menjatuhkan
pengadilan moral ke atas maharaja yang melakukan kesalahan dan ini akan
memyebabkan baginda lebih berhati-hati dengan tindakan yang akan diambil.
Maharaja China telah menjadikan pensejarahan maharaja terdahulu sebagai pedoman
dan panduan dalam memerintah negara.[20]
…………………………………..
PENGADILAN MORAL
BERDASARKAN KEPADA BUKTI DAN PENYELIDIKAN
Seorang ahli sejarah
mestilah wajib membuat penyelidikan ke atas kajiannya demi mencari bukti-bukti
yang releven dan berdasarkan kepada bukti-bukti tersebut barulah penulisan
sejarah dapat dilakukan. Ini menjelaskan bahawa para ahli sejarah sebelum
membuat sebarang keputusan, mereka akan menbuat kajian dan siasatan dengan
meneliti sumber-sumber yang ditemui supaya dapat memastikan sama ada sumber itu
adalah sahih ataupun palsu. Begitu juga dengan unsur pengadilan moral dalam
penulisan sejarah, setiap ahli sejarah tidak akan terlepas daripada menjatuhkan
pengadilan moral ke atas kajiannya kerana penyelidikan seseorang sejarahwan
adalah berdasarkan kepada pemahaman terhadap watak dan pelaku sejarah yang
mencetuskan satu peristiwa itu.[21]
Pada kebiasaanya sesuatu pengadilan moral akan dijatuhkan pada penghujung
kajian. Hal ini demikian kerana, ahli sejarah telah meneliti dan kemudiannya
menyaring sumber-sumber yang diperolehinya sebelum menjatuhkan pengadilan moral
pada akhir penulisannya. contoh yang paling menonjol ialah daripada buku
bertajuk “ Darurat ” 1948-1960 yang
telah disunting oleh Khoo Kay Kim
dan Adnan Haji Nawang. Buku tersebut
menceritakan tentang kisah pembunuhan Micheal Codner di Tanjung Malim,
Peristiwa Berdarah menegaskan bahawa ;
“ serang
hendap itu berlaku pada hari selasa, 25
Mac 1952, pada jam 7:00 pagi. Muka surat depan The Strait Times pada keesokan harinya terpampang tajuk Galant
Fight In Bandit Trap, Twon Fears That Murders 12 Men. Antara yang terbunuh
ialah Penolong Pegawai Daerah Tanjung Malim, iaitu R.M.C Corner, Jurutera Kerja Perak Selatan, W.H Fournies, Penolong Juruteknik, Teoh Eng Kiew dan Ahmad bin
Jalil,8 orang pasukan keselamatan terkorban serta 5 orang lagi cedera.
Bilangan pengganas yang menyerang hendap pada masa itu kira-kira 40 orang dan
kesemua mereka menggunakan senjata automatic yang canggih.” [22]
Berdasarkan
kepada petikan di atas, jelas sekali penulis ingin menggambarkan tentang
kekejaman yang dilakukan oleh pihak komunis yang telah membawa kepada
pembunuhan 12 orang. Malah penulis menggambarkan peristiwa ini adalah sesuatu
yang kejam dan tidak dapat diampunkan kerana serengan hendap tersebut telah
dirancang. Secara tidak langsung, penulis telah cuba memaparkan satu kebenaran
tentang sejarah berdarah yang telah meragut nyawa 12 orang. Maka, ahli sejarah
haruslah mejatuhkan pengadilan moral ke atas perbuatan kejam komunis ini.[23]
KESIMPULAN
Kesimpulannya, sudah terbukti bahawa
unsur pengadilan moral memang tidak dapat dipisahkan dalam penulisan sejarah. Persoalan
untuk menjatuhkan pengadilan moral tidak harus diketepikandi dalam penulisan
sejarah kerana seseorang ahli sejarah itu perlu memikul beban dan tanggungjawab
tersebut. Hal ini demikian kerana, apabila seseorang ahli sejarahwan itu
menggunakan suatu perkataan seperti kejam, jahat dan baik, secara sedar atau
tidak sedar, mereka telah pun menjatuhkan pengadilan moral ke atas kajian
mereka. Memang susah jika perkataan ini tidak digunakan dalam penulisan sejarah
dan sekiranya pengadilan moral ini dipisahkan maka suatu penulisan itu tidak
mempunyai sebarang makna. Di sini, dapat kita simpulkan bahawa pengadilan moral
merupakan antara unsur dan kaedah yang harus diamalkan oleh ahli sejarah dalam
melakukan penyelidikn bagi menghasilkan sebuah penulisan sejarah yang baik dan
sempurna. Mahu ataupun tidak, seseorang ahli sejarah itu haruslah menjatuhkan
pengadilan moral dalam penganalisaan penulisan sejarah yang ingin disampaikan.
Sikap-sikap seperti pro, anti atau
neutral dalam mempersoalkan unsur pengadilan moral akan mengakibatkan rentetan
peristiwa sejarah seterusnya. Jikalau para sejarahwan tidak menjatuhkan
pengadilan moral, maka para pembaca sudah semestinya dengan sendirinya akan
menjatuhkan pengadilan moral untuk mereka.[24]
Menurut Qasim Ahmad, jalan keluar
dari masalah ini bukanlah lari daripadanya, tetapi melengkapkan lagi para ahli
sejarah dengan kemahiran-kemahiran yang berkait supaya mudah bagi mereka untuk
membuat sebuah penulisan yang baik.[25]
Oleh hal yang demikian, sebagai seorang ahli sejarah, mereka tidak harus mengetepikan
pengadilan moral di dalam penulisan mereka, sebaliknya mereka haruslah peka
terhadap kepentingan pengadilan moral ini dalam menentukan baik buruk sikap
pelaku sejarah. Sebenarnya pensejarahan mestilah mempunyai isi kandungan yang
menarik supaya para pembaca tertarik untuk membaca buku tersebut dan seterusnya
dapat memberikan pedoman dan pengajaran kepada generasi masa depan supaya
kesilapan padan masa lalu tiidak diulangi lagi.
BIBLIOGRAFI
Aron
Shai,Origin of the war in the east,Crobm
Hehlm,London,1976
Abdul Rahman Haji Abudullah,
“Penghantar Ilmu Sejarah”, Dewan bahasa
dan Puataka & Pusat Pengajian Luar Kampus Universiti SainS Malaysia Maiden,
Kuala Lumpur, 1994.
Ghazali Bin Mayudin, Johor Semasa Pendudukn Jepun 1942-1945,
Bangi, 1978.
Herbert Butterfield, Moral Judgement in History, The Philosophy History in Our Time, New
York, 1959.
Hajah Noresah Bt.
Baharom, Kamus Dewan Edisi Keempat, Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2007.
Ishak
Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan
Moden, Karisma Publications Sdn.Bhd, Shah Alam, 2007.
Khoo Kay Kim dan Adnan
Haji Nawang, Darurat 1948-1960, Dewan
Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur,1978.
Mohd Yusof Hashim, Pengertian Sejarah, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1975.
R.Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, Marican dan Sons,
Kuala Lumpur, 1985.
Tengku Anuar, Pengetahuan Kenegaraan Malaysia (Untuk
Peperiksaan Am Kerajaan), Nurin Enterprise, Kuala Lumpur, 1991.
Qasim Ahmad, Pengadilan Moral dalam Sejarah : Kes Nazi di Jerman, Dewan Masyarakat,
Jilid XiX, bil.6, 1981.
[1] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publications Sdn.Bhd, Shah Alam, 2007,hlm 69.
[2] Hajah Noresah Bt.
Baharom, Kamus Dewan Edisi Keempat, Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2007, hlm 9.
[3] Ibid,hlm.9
[4] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publication Sdn Bhd, Shah Alam, 2007, hlm. 70.
[5] Qasim Ahmad, Pengadilan Moral dalam Sejarah : Kes Nazi di
Jerman, Dewan Masyarakat, Jilid XiX, bil.6, 1981,hlm 54.
[6] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publication Sdn. Bhd,Shah Alam, 2007, hlm. 70.
[7] Mohd Yusof Hashim, Pengertian Sejarah, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1975, hlm. 52.
[8]Aron Shai,Origin of the war in the east,Crobm Hehlm,London,1976,hlm.20
[9] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publications Sdn. Bhd, Shah Alam, 2007,hlm 83.
[10] R. Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, Maricon dan Sons,
Kuala Lumpur, 1985, hlm.112
[11] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publications Sdn. Bhd, Shah Alam, 2007, hlm.77
[12] Ibid, hlm.78
[13] R. Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, Maricon dan Sons,
Kuala Lumpur, 1985, hlm 94.
[14] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi Dan Moden,
Karisma Publications Sdn Bhd, Shah Alam, 2007, hlm.86
[15] Ibid,hlm 85-89.
[16] R.Suntharalingam, Pengenalan Kepada Sejarah, Marican dan Sons,
Kuala Lumpur, 1985, hlm 118.
[17] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden, Karisma
Publications Sdn.Bhd, Shah Alam, 2007, hlm 88.
[18] Ghazali Bin Mayudin, Johor Semasa Pendudukn Jepun 1942-1945,
Bangi, 1978, hlm 11.
[19] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publications Sdn. Bhd, Shah Alam, 2007, hlm 88-89.
[20] Ibid,hlm 89-90.
[21] Ibid, hlm 80.
[22] Khoo Kay Kim dan
Adnan Haji Nawang, Darurat 1948-1960,
Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur,1978, hlm 179.
[23] Ishak Saat, Ilmu Sejarah Antara Tradisi dan Moden,
Karisma Publications Sdn. Bhd, Shah Alam, 2007, hlm 82.
[24] Ibid, hlm 91.
[25] Qasim Ahmad, Karya
sejarah ; Pendekatan dan Persoalan,
Pengadilan Moral dalam Kes Nazi di Jerman, 1981, hlm 143.
No comments:
Post a Comment