PENGENALAN
Menurut
Kamus Dewan, kritikan bermaksud
analisis, penilaian, dan ulasan, terhadap sesuatu karya sastera, dan
dll); atau ulasan tentang keburukan seseorang atau sesuatu.[1]Menurut
Yusof Ibrahim, sumber boleh didefinisikan sebagai suatu yang boleh dijadikan
punca kepada lahirnya sesuatu pemikiran atau penulisan.[2]Jadi,
secara ringkasnya, kritikan sumber pula bolehlah dikatakan sebagai penilaian
yang dibuat terhadap sesuatu bahan yang dijadikan bukti terhadap sesuatu
dakwaan atau penulisan.
Kritikan sumber
melibatkan dua sumber iaitu sumber primer dan sumber sekunder. Sumber primer adalah
sumber yang biasanya dalam keadaan asli atau belum ditafsir dan diperlengkapkan
lagi. Contohnya surat tidak rasmi, catatan, laporan harian, diari, dan
lain-lain.Sumber kedua pula ialah sesuatu sumber lain yang telah diperoleh
daripada sumber primer. Contohnya ialah buku, majalah, tesis dan sebagainya.
Kebiasaannya, sumber primer menjadi pilihan sejarawan memandangkan sumber ini
memepunyai maklumat yang tepat untuk diselidiki manakala sumber sekunder hanya
digunakan untuk mengukuhkan sesuatu hujah mereka sahaja.[3]
TUJUAN
KRITIKAN SUMBER
Antara
tujuan sesuatu kritikan sumber dibuat adalah untuk mengetahui ketepatan sesuatu
fakta memandangkan ramai ahli sejarah yang mengganggap diri mereka hebat dalam
sejarah sedangkan apa yang mereka bincangkan adalah tidak mempunyai asas dan
bukti yang kukuh dalam bidang ini.[4] Terdapat juga ahli sejarah yang menganggap hasil tulisan
mereka bersifat muktamad iaitu tanpa perlu penyelidikan lanjut dan tidak
memerlukan pendapat pihak lain.Kaedaan ini akan menjadikan bidang sejarah
terlalu sempit dan terlalu terikat pada sesuatu
hanya disebabkan oleh keegoan ahli-ahli sejarah.[5]
Kritikan yang
telus dan membina juga amat penting dalam memberi penjelasan yang tepat dan boleh diterima oleh ahli sejarah yang
lain.[6] Keadaan ini akan mewujudkan keharmonian dalam
perhubungan antara ahli sejarah sekaligus menghasilkan satu penulisan yang
berkualiti hasil daripada penjanaan
idea antara mereka.
Kritikan turut membantu dalam menjalankan penyelidikan
aspek kaedah dan pendekatan sejarah seperti seperti tafsiran sumber. Dalam
pentafsiran sumber, kaedah yang sesuai perlu digunakan bagi menghasilkan
tafsiran yang tepat. Proses pentafsiran
sumber amat bergantung kepada proses kritikan. Ini kerana tanpa proses kritikan
yang berterusan, ahli sejarah tidak dapat mengetahui data dan maklumat yang
terdapat dalam sesuatu sumber dan dokumen. Jadi, kritikan membantu memudahkan pentafsiran sumber.
Kritikan turut dilakukan bertujuan untuk mengetahui siapa
penulis dan dari mana sumber dihasilkan supaya ahli sejarah dapat mempercayai
kesahihan sesuatu sumber itu. Jadi, ahli sejarawan bebas membuat sebarang
tafsiran atau tulisan asalkan mempunyai sumber-sumber yang cukup bagi
mengukuhkan dan membenarkan tafsiran yang dibuat. Sumber tersebut perlulah
disertai dengan nama penulis dan tempat ia dihasilkan agar tiada sesiapapun
dapat menyangkal hasil tafsiran mahupun tulisan mereka.
Kritikan
sumber boleh dibahagikan kepada dua, iaiti kritikan luaran dan kritikan
dalaman. Kritikan luaran adalah lebih tertumpu kepada menentusahan ketulenan
sesuatu sumber yang diguna oleh ahli sejarah. Manakala kritikan dalaman lebih
tertentu untuk kredibiliti sesuatu sumber tersebut.
KRITIKAN
LUARAN
Definisi
Kritikan
luaran merupakan suatu usaha mengesahkan ketulenan atau kesahihan sumber asli
itu. Usaha ini dilakukan bagi menyelesaikan masalah yang mempunyai kaitan
dengan perbuatan pemalsuan sesuatu sumber. Istilah “kritikan”, yang digunakan
umum untuk merujuk kepada proses penafsiran bukti, tidak lagi dipandang sebagai
‘satu pendirian mental yang negatif semata-mata’ bahkan sebagai ‘satu ujian
untuk kebenaran’. Menurut Bloch,
kritikan luaran ini berpunca daripada sikap sangsi terhadap
keterangan-keterangan yang diberikan oleh saksi-saksi tentang masa lampau, dan
kaedah-kaedah yang berkesan telah dicari yang “membenarkan pengasingan
kebenaran daripada pendustaan”.[7]
Sebab lain kritikan luaran ini timbul ialah bertujuan untuk mengesahkan sesuatu
tuntutan politik.
Kritikan
luaran melibatkan penyiasatan terhadap sumber asal yang khusus. Ahli sejarawan
perlu mendapatkan semua maklumat yang mempunyai kaitan dengan sumber asal dan berusaha untuk mengembalikan sumber
kepada bentuk asal.[8] Kritikan
menentukan ketulenan sumber bermaksud membuktikan keterangan lisan atau
bertulis yang diperolehi. Oleh sebab
itu, mendapatkan semua maklumat berkaitan dengan sumber asli tersebut
dimestikan bagi membuktikan integriti sumber tersebut. Sebagai contoh
memastikan sumber tersebut tidak rosak semasa peralihan ke zaman sekarang, dan
sekiranya mengalami kerosakan maka perubahan tersebut perlu dikenalpasti.
Cara
untuk menentukan ketulenan sesuatu dokumen.
Ujian
Kimia
Ujian
kimia dilakukan bertujuan unuk menentukan umur sebenar sesuatu dokumen.
Pemeriksaan dokumen ini melibatkan tentang penelitian terhadap keadaan kertas,
dakwat, dan cap yang digunakan. Proses ini dilakukan kerana dalam penghasilan
sesebuah dokumen, keadaan kertas, dakwat dan cap di dalamnya akan berubah
mengikut peredaran masa dan zaman dari segi bahan-bahan yang digunakan.
Pakar-pakar kimia boleh memastikan sama ada sesuatu dokumen itu benar-benar
dikeluarkan pada masa yang didakwa oleh pihak-pihak yang memilikinya. Ujian
kimia ini dapat membantu ahli sejarah dalam menentukan usia kertas, dakwat, dan
lain-lain bahan yang digunakan dalam menghasilkan sumber tersebut.
Ujian
Bahasa
Ujian
bahasa penting dijalankan oleh ahli sejarah kerana gaya bahasa di dunia ini
adalah dinamik dan berubah mengikut zaman. Gaya bahasa sentiasa berubah dari
sudut nahu, struktur ayat, ejaan, istilah, tanda baca dan sebagainya.
Sebagaimana yang dinyatakan oleh G.J. Garraghan: “Gaya tulisan Latin oleh Livy
yang bertarikh abad pertama tidaklah serupa dengan gaya tulisan Latin Einhard
pada abad yang ke-9.”[9].
Masalah-masalah ini sering dihadapi oleh ahli sejarah dan mereka tidak dapat
mengelakkannya kecuali ahli sejarah kerap kali merujuk sumber sejarah pada
zaman dahulu. Sememangnya, ahli sejarah perlu mempunyai kemahiran dan memahami
bahasa sebagai satu peraturan.
Ujian
tulisan tangan
Ujian
ini hanya dapat dijalankan terhadap dokumen yang ditulis dengan tangan
dan bukan ditaip atau dicetak. Sebagaimana yang
diutarakan oleh Garraghan,
“tulisan tangan
adalah satu ciri yang yang tersendiri”[10]
dan pakar-pakar dalam bidang ini boleh mendedahkan perbuatan untuk meniru
tulisan tangan orang lain. Misalnya, dalam kes pemalsuan Buku Harian Hitler
itu,semua catatan telah dibuat dalam tulisan tangan Hitler, termasuklah menurunkan
tandatangan Hitler pada tiap-tiap muka buku harian itu. Pakar-pakar telah
menguji ketulenan dokumen itu dengan membandingkan tulisan tangan itu dengan
dokumen-dokumen lain yang ditulis oleh Hitler. Kaedah perbandingan ini dapat
mengenalpasti ciri-ciri persamaan dan perbezaan yang dihasilkan oleh seseorang
yang sama ataupun individu yang berlainan. Kebanyakan sumber-sumber sejarah
dalam bentuk dokumen yang lebih awal
yang wujud pada zaman lampau ditulis dengan tangan. Namun begitu, kebanyakan
sumber yang terdapat pada hari ini dan sekitar pertengahan abad ke-19 dan ke-20
wujud dalam keadaan bertaip atau dicetak. Lazimnya, ujian tulisan tangan ini
dilakukan oleh ahli sejarah sendiri berdasarkan pengetahuan, kemahiran dan
pengalaman mereka menggunakan sumber sejarah dalam bidang penyelidikan.
Ujian
bahan-bahan yang digunakan dalam buatan dokumen
Akhirnya,
ketulenan sesuatu dokumen boleh juga dipastikan dengan menentukan bahan-bahan
yang digunakan dalam menghasilkan dokumen itu memang wujud pada masa yang
ditarikhkan dalam dokumen itu sendiri. Misalnya, jika kertas digunakan sebelum
tahun 1150 T.M., boleh dikatakan bahawa dokumen itu palsu kerana pada masa itu
hanya kulit kambing digunakan sebagai kertas dokumen. Begitu juga dengan sebuah
dokumen yang tulisannya dibuat dengan pensil dan didakwa telah dikeluarkan pada
abad yang ke-15. Kita boleh menyatakan bahawa dokumen itu palsu kerana pensil
hanya mula digunakan pada abad yang ke-16. Keputusan yang sama juga boleh
dibuat tentang sebuah dokumen yang bercetak yang ditarikhkan pada tahun 1350,
kerana teknik percetakan hanya diperkenalkan pada abad yang ke-15.
Terdapat
beberapa persoalan yang perlu dijawab dalam hal membuktikan fakta keterangan
lisan atau bertulis, inilah langkah pertama. Seseorang perlu menentukan asal
sumber tersebut sama seperti di mana pada asalnya ditemui.[11]
Sebagai tambahan, seseorang perlu mengetahui tarikh sumber tersebut dan
menentukan bagaimana dekatnya tarikh itu
berhubung dengan tajuk yang sedang diselidiki.[12]
Satu hal penting lain yang perlu ditentukan ialah bagaimana sumber tersebut
berkait dengan tarikh penting yang lain. Semua maklumat ini yang berhubung
dengan sumber asli juga akan membuktikan kepentingannya dalam menentukan
kredibiliti dalam langkah kritikan dalaman kelak. Lebih berharga untuk dicatat di
sini bahawa sejarawan membezakan antara asal usul sesebuah buku dan ketulenan,
walaupun “mengenalpasti penulis merupakan langkah pertama membuktikan
kesahihan”[13].
Langkah
kedua dan langkah terakhir dalam kritikan luaran terdiri daripada penyelidikan integriti
sumber. Dalam kata lain, ia mesti menentusahan sumber atau keterangan lisan dan
bertulis yang telah diperolehi oleh sejarawan tidak rosak. Hanya dengan cara
demikian menjadikan keterangan lisan dan bertulis dapat dibuktikan.[14]
Sekiranya terdapat perubahan yang dilakukan dalam keterangan lisan dan bertulis
tersebut, sejarawan itu perlu memastikan dia boleh membezakan yang asli
daripada perubahan tersebut untuk mengekalkan keaslian sumber tersebut.
Walaupun mungkin terdapat penambahan dan pengurangan sama ada secara sengaja
atau tidak sengaja yang dilakukan terhadap sumber asli atau salinannya, ia
perlu membuktikan bahawa sumber atau keterangan lisan dan bertulis itu
sekurang-kurangnya lebih banyak diperlukan untuk melengkapkan penyelidikan.
Bagi
Garraghan[15] pula,
beliau telah membahagikan kritikan luaran kepada enam persoalan iaitu:
- Bila sumber yang ditulis atau tidak bertulis
dihasilkan? (Tarikh)
- Dimana ia dihasilkan? (Lokasi)
- Oleh siapa ia dihasilkan? (Pengarang)
- Daripada apa bahan prawujud itu diperoleh?
(Analisis)
- Apakah nilai bukti yang terkandung? (Kredibiliti)
- Dalam bentuk asal apa ia dihasilkan? (Integriti)
R.J Shafer pula berkata bahawa: “it sometimes is said
that its function is negative, merely saving us from using false evidence,
wheres internal critism has the positive function of telling us how to use
authenticated evidence”.[16]
KRITIKAN DALAMAN
Proses
kritikan dalaman dilakukan oleh ahli sejarah bermula selepas proses kritikan
luaran selesai dengan sempurna. Jika kritikan luaran tujuannya adalah untuk
menentukan ketulenan dan keaslian sesuatu sumber sejarah itu, maka kritikan
dalaman pula bertujuan untuk menentukan kemunasabahan ataupun kewarasan
(kerasionalan) tentang sesuatu isi kandungan sesuatu sumber sejarah[17]. Kritikan
dalaman adalah mengenai kandungan sumber dan kebiasaanya diikuti kritikan
luaran sendiri.[18]
Tujuan
dalam langkah ini adalah untuk membentuk kredibiliti sesuatu testimoni. Untuk
memulakannya, ahli sejarah perlu memahami apa yang dimaksudkan saksi melalui
bukti mereka. Hanya dengan itu, ahli sejarah dapat menentukan dengan betul
kredibiliti saksi di bawah persoalan. Pembentukan kredibiliti saksi bermaksud
membentuk kedua-dua kebolehan (yang diperkatakan diluar pengetahuan) dan kebenaran (bahawa mereka adalah benar).
Kebiasaannya, beberapa testimoni ditolak ke atas dasar ujian-ujian tersebut
sebelumnya, sungguhpun testimoni-testimoni dalam jumlah yang banyak telah
dibentuk sebagai dipercayai.[19]
Ahli sejarah akan mula melakukan proses tafsiran sumber
setelah mengenalpasti ketulenan sumber. Terdapat beberapa aspek yang perlu
ditekankan oleh ahli sejarah terhadap sumber sejarah. Ahli sejarah perlu
menapis setiap sumber sejarah untuk menjamin setiap perkara atau butiran yang
diambil daripada sumber boleh dipertanggungjawabkan. Hal ini bagi mengelakkan
kesilapan dan kesalahan fakta sejarah yang dikemukakan oleh ahli sejarah. Di
samping itu, ahli sejarah perlu mengesan fakta dan pernyataan yang dimuatkan
dalam tulisan sejarah dan bukan hanya diterima secara terus daripada
saksi-saksi yang diperolehi. Selain itu,
ahli sejarah perlu melakukan tafsiran sumber (interpretasi) secara rasional
dari keterangan-keterangan yang diberikan oleh pelaku atau saksi sesuatu peristiwa.
Pada peringkat ini, ahli sejarah perlu meneliti sedalam-dalamnya segala fakta
yang terdapat dalam sumber-sumber sejarah.
Dalam
penulisan sejarah, Edward Hallett Carr menyatakan ‘before you study the history, should study historian’ and ‘before you
study historian, study historical and social enviroment’.[20]
Pernyataan Carr ini menunjukkan bahawa untuk memahami sesuatu peristiwa
sejarah dengan baik maka perlu difahami terlebih dahulu siapakah ahli
sejarahnya dengan baik dan untuk mengetahui ahli sejarah tersebut perlu
diselidik persekitaran sosial dan sejarah latar belakang pendidikannya.
TAHAP TAFSIRAN SUMBER
Proses kritikan dalaman lebih banyak
menumpukan kepada proses tafsiran ke atas kandungan sumber-sumber sejarah .
Terdapat beberapa tahap tafsiran sumber yang perlu dilakukan oleh ahli sejarah
seperti tafsiran verbal, tafsiran
teknikal, tafsiran logik, tafsiran psikologi, dan tafsiran fakta. Proses
tafsiran ini dilakukan supaya dapat menentukan keaslian kandungan sumber
setelah menentukan ketulenan fizikal sumber-sumber tersebut.
Tafsiran verbal
dilakukan apabila seseorang menumpukan perhatian pembacaan ke atas
perkataan-perkataan yang terdapat dalam sesuatu dokumen secara individu ataupun
berkumpulan.[21]
Tafsiran ini lebih memfokuskan kepada aspek bahasa dalam usaha untuk mengetahui
makna perkataan-perkataan dalam sesuatu dokumen serta mendapatkan idea yang cuba
ditonjolkan oleh penulis dokumen. Proses ini juga memerlukan pengetahuan dari
sudut bahasa yang mana ahli sejarah perlu menguasai lebih dari satu bahasa
seperti bahasa Inggeris, bahasa Tamil, bahasa Cina dan sebagainya. Selain itu,
ahli sejarah perlu mahir dalam penggunaan bahasa dan perkembangan bahasa bagi
sesuatu zaman di mana sumber dan dokumen itu diperoleh.
Misalnya,
sejarah Kesultanan Melayu Melaka boleh dirujuk melalui Sejarah Melayu. Namun
begitu, salah satu masalah yang dihadapi oleh ahli sejarah semasa mengkaji
Sejarah Melayu ialah naskah ini wujud dalam pelbagai versi dan bahasa.
Kebanyakan sumber sejarah Kesultanan Melayu Melaka ini wujud dalam bahasa Cina,
Thai, Jepun, Portugis, Belanda dan bahasa Arab, Tamil dan Jawa.[22]
Kebanyakan ahli sejarah Malaysia
bergantung kepada terjemahan bahasa-bahasa asing ini ke bahasa Inggeris.[23]
Ahli sejarah menghadapi masalah dalam mendapatkan maklumat-maklumat sejarah
dalam bahasa Inggeris bahkan daripada bahasa-bahasa asing lain.
Ahli
sejarah juga perlu mengetahui aspek perbendaharaan kata yang terdapat
dalam sesebuah dokumen. Dengan
mengetahui aspek perbendaharaan kata ini, ahli sejarah boleh menunujukkan
ketepatan makna bukan saja dari segi perkataan, sinonim, peribahasa dan
sebagainya. Ahli sejarah perlu memahami bahasa sebagai peraturan semasa dengan
menggunakan perbendaharaan kata dalam ayat yang lengkap. Selain itu, ahli
sejarah mesti memahami bahawa sesuatu bahasa di dunia itu sentiasa berevolusi,
ini bermakna satu perkataan mempunyai makna yang berlainan pada masa yang
berlainan. Contoh dalam sebutan Latin, perkataan ‘resarare’ pada zaman klasik bermaksud ‘to open’, tapi makna perkataan ini berubah pada zaman pertengahan dengan
membawa maksud ‘to close’.[24]
Bagi menjelaskan maksud sesuatu ayat, seseorang ahli sejarah perlu
mengetahui ‘konteks tatabahasa’ yang
menggabungkan antara satu perkataan dengan perkataan lain. Seterusnya ahli
sejarah perlu memahami konteks sintaksis dalam sesuatu ayat.
Terjemahan
pula adalah satu proses literasi di mana petikan dari satu bahasa diterjemahkan
kepada bahasa yang lain untuk
menjelaskan kepada pembaca tentang pemikiran, emosi, yang sama seolah-olah
dalam bahasa yang sebenar. Proses ini penting dalam memahami sesuatu dokumen
ataupun sumber sejarah kerana ia menentukan ketepatan sesuatu peristiwa sejarah
yang dikaji. Proses penterjemahan yang dilakukan oleh ahli sejarah yang mahir
juga sering kali tidak tepat dan maksud asal sering terpesong. Hal ini berlaku disebabkan sikap sambil lewa ahli sejarah
tersebut semasa membaca dan menterjamah dokumen-dokumen tersebut. Secara tidak
langsung mereka telah melakukan pembacaan yang tidak tepat dan mengemukakan
fakta sejarah yang salah serta hasil kajian terhadap dokumen-dokumen tersebut
tidak dapat memberikan tafsiran sumber yang tepat. Proses penterjemahan ini
memerlukan ketepatan dan pembacaan yang luas. Ahli sejarah perlu meningkatkan
kualiti pembacaan yang luas dengan merujuk pelbagai jenis sumber . Pengetahuan
yang mendalam tentang sumber-sumber sejarah akan dapat membantu di kalangan
ahli sejarah apabila melakukan proses penterjemahan dan tafsiran terhadap
sumber.
Lazimnya seseorang ahli sejarah akan cuba menganalisa
sesuatu perkara dengan tujuan menghampiri kebenarannya.[25] Terdapat beberapa
pendekatan tafsiran yang boleh dijalankan oleh ahli sejarah antaranya adalah tafsiran teknikal. Kaedah tafsiran ini
dapat menjelaskan tujuan penulisan sumber dilakukan oleh seseorang penulis
dengan mengenal pasti sebarang pembacaan spesifik ke atas sumber sejarah yang
digunakan.[26] Proses tafsiran teknikal adalah berdasarkan dua
pertimbangan iaitu tujuan penulis dan melakukan bentuk pembacaan yang tepat.
Kedua-dua pertimbangan ini dapat membezakan sumber yang hanya memberi maklumat
sahaja atau sumber yang bercampur kepada ahli sejarah. Bagi ahli sejarah untuk
memahami sesuatu dokumen adalah penting untuk melihat bentuk luarannya dan
merujuk kepada corak serta teknik yang digunakan penulis untuk mempersembahkan kebenaran
sumber-sumber sejarah. Seseorang ahli sejarah yang melakukan penyelidikan perlu
memberi perhatian kepada larangan dan halangan yang dikemukakan. Sekiranya
ingin merujuk kertas-kertas seperti dokumen kerajaan perlu digunakan dengan
berhati-hati, jika tidak dilakukan dengan teliti dan cermat ahli sejarah akan
mengemukakan fakta-fakta sejarah yang salah.
Proses seterusnya ialah tafsiran logik; merupakan satu proses yang dilakukan oleh ahli
sejarah untuk menyambung pelbagai bahagian sumber mengikut kaedah pemikiran
yang betul.[27] Proses ini memberikan satu jalinan peristiwa yang
bersambungan dalam pemikiran sejarawan, sebelum atau sesudah sesuatu peristiwa
yang berlaku. Proses penyambungan idea-idea utama boleh diperoleh dari
pembacaan yang luas terhadap sumber-sumber sejarah. Ahli sejarah boleh
memberikan idea dan pandangan terhadap tafsiran sumber yang dikaji tetapi
hendaklah berasaskan kepada kebenaran peristiwa-peristiwa sejarah yang telah
berlaku. Idea dan pemikiran ahli sejarah akan dapat membina kronologi
peristiwa-peristiwa sejarah mengikut urutan masa dan tempoh terjadi. Kebolehan
ahli sejarah dalam membuat tafsiran secara logik dapat mengemukakan fakta-fakta
sejarah secara tepat dan sahih.
Ahli sejarah akan melakukan proses tafsiran yang seterusnya
iaitu tafsiran psikologi. Proses ini
adalah untuk melihat pemikiran dan karektor penulis sesuatu sumber yang
dipengaruhi oleh faktor persekitaran fizikal, sosial, dan intelektual.[28]
Tafsiran psikologi nerupakan proses membaca mengikut sudut pandangan bagi
mendapatkan pemikiran sejarah. Proses ini biasanya berkaitan dengan idea emosi
seseorang penulis atau pun ahli sejarah. Ahli sejarah bebas menggunakan emosi
dalam penulisan sejarah kerana mereka bebas mengemukakan idea dan sudut
pandangan masing-masing. Namun begitu, sekiranya mereka dipengaruhi oleh emosi,
meraka akan menghasilkan tafsiran yang berat sebelah dan tidak bersikap
profesional.
Ramai dalam kalangan ahli sejarah Barat yang terdiri
daripada pegawai tadbir British yang menulis tentang Sejarah Malaysia gagal
memberikan tafsiran psikologi secara tepat dan jelas. Misalnya J.M.Gullick,
seorang pegawai tadbir yang berpengalaman selama 35 tahun dalam pentadbiran di
Tanah Melayu dan luar negara banyak melakukan tafsiran yang berat sebelah
terhadap raja-raja Melayu, kelemahan raja-raja Melayu dan pentadbiran raja-raja
Melayu.Gullick pernah menggambarkan baginda Omar, Raja Terengganu tentang cara
berpakaian tidak terurus, pembinaan
balai-balai rong yang agak kasar dan menunjukkan bahawa raja-raja Melayu
tidak mempunyai ‘prestij’ sebagai seorang raja.[29]
Proses tafsiran yang terakhir perlu dijalankan ahli
sejarah ialah tafsiran fakta. Proses
ini digunakan setelah ahli sejarah berjaya memahami makna dan kandungan sumber
atau dokumen yang dikaji. Proses ini dilakukan dengan mengaplikasikan satu atau
lebih daripada tiga kaedah tafsiran yang diterangkan sebelum ini. Menerusi
tafsiran fakta, ahli sejarah dapat mengemukakan fakta-fakta sejarah yang
signifikan sama ada secara individu atau berkumpulan bagi menjelaskan sebab dan
akibat sesuatu peristiwa berlaku.[30] Menurut Ibn
Khaldun, kebenaran sejarah adalah bergantung kepada kebenaran fakta yang
diperolehi.[31] Beliau berpendapat peristiwa sejarah yang lepas adalah
catatan bukan fakta sejarah sepertimana ia dikatakan sebagai peristiwa yang
benar-banar berlaku dan kebenaran sejarah bergantung kepada kajian lanjutan
yang dilakukan oleh ahli-ahli sejarah. Ini kerana ahli sejarah bukan hanya
berfungsi merujuk kepada fakta semata-mata tetapi mereka berusaha
menterjemahkan fakta secara tepat.
Kebanyakan ahli sejarah berpegang kepada prinsip dan
kaedah bahawa “tiada sejarah tanpa
interpretasi”.[32] Pandangan
ini ditegaskan oleh John Cannon dalam bukunya The Historian at Work bahawa ‘ the
historian is not a chronicler of the past events but an interpreter of the past
and his success or failure depends to a considerable extent upon the balance he
success in striking between himself and the past’.[33] Dalam melakukan proses tafsiran ke atas
fakta-fakta dan membina idea-idea yang bernas, ahli sejarah menghadapi pelbagai
masalah. Ahli sejarah sukar
untuk mengenal pasti secara mudah sesuatu fakta sejarah dengan hanya
berdasarkan dokumen sejarah semata-mata. Ahli sejarah perlu membina pemikiran
sejarah berdasarkan kandungan dokumen yang ditafsir dari sudut pandangan mereka
. Sekiranya ahli sejarah gagal berbuat demikian, maka mereka hanya mengemukakan
pandangan dan pemikiran bertentangan tanpa mengambil kira latar belakang serta
keadaan sesuatu peristiwa yang berlaku.
CARA MELAKUKAN KRITIKAN DALAMAN
Bagi
membolehkan untuk memahami sumber atau testimoni dengan betul, ia adalah perlu
untuk mengetahui jenis orang yang mencipta atau membuat sumber; dengan lain
perkataan, apakah sikap dan minat mereka.[34]
Seseorang perlu menyiasat ke atas pendidikan
mereka, kedudukan dalam hidupnya, pandangan politik dan sifat.[35] Umur dan pembawaan mereka juga turut penting.[36]
Pengetahuan ini juga terbukti berguna dalam faktor penentu kredibiliti saksi.
Tambahan pula, ia adalah penting untuk mengetahui bagaimana dan mengapa sumber
khusus berlaku sepertimana yang dimaksudkan. Selepas ahli sejarah telah
memahami dengan betul kandungan testimoni tersebut dan apakah yang dimaksudkan
oleh saksi, mereka seterusnya boleh
memeriksa kredibiliti saksi tersebut.
Langkah
seterusnya ialah untuk membentuk jika orang di belakang sumber adalah
benar-benar dalam kedudukan yang diketahui orang pertama tentang perkara
dibawah penyiasatan dan samada mereka adalah jujur. Ia dikatakan bahawa sikap
yang betul pada ketika ini adalah untuk samada kedua-duanya tidak mudah tertipu
atau tidak percaya bagi membolehkan melakukan keadilan kepada sumber dalam
persoalan.[37]
Testimoni saksi tidak boleh tidak diambil kira kecuali mereka benar-benar
kehilangan kepercayaan. Ia boleh diterima kepada saksi untuk melakukan beberapa
kesalahan sekiranya sisa-sisa testimoninya
benar-benar kukuh. Dalam kata-kata seorang sejarawan,
“
The credibilty of tetimony, then, derives
from the competence and varacity of the witness, and these two qualifications
must not be taken for granted. His ability to observe must be established, the
opportunity to observe verified, his honesty ascertained, his testimony
compared with that of other witnesses to discount the errors any one witness
may make”[38]
Juga dalam butiran yang membantu
membentuk kredibiliti sumber adalah pengetahuan tentang jenis sumber,
termasuklah sifatnya dan tujuannya.[39]
Setiap butiran sumber mempunyai kriteria pernilaian yang tersendiri. Di samping
itu, beberapa kebenaran saksi, sifat moral, dan kemampuan adalah telah pun
terbentuk, khususnya mereka yang dalam kehidupan awam.[40]
Oleh itu, testimoni seperti saksi tersebut tidak perlu diperjuangkan kecuali ia
terbukti sebaliknya.
Terdapat beberapa perkara sejarawan perlu berhati-hati
pada langkah ini. Mereka perlu berhati-hati untuk tidak mengandaikan tentang
peluang atau kesempatan saksi untuk mengamati, bermaksud mereka adalah mahir.
Bukan saja ia perlu dibentuk bahawa peluang itu adalah benar, tetapi ia perlu
dibentuk dimana saksi yang mahir akan mengambil peluang atau kesempatan. Perkara lain yang perlu diberi perhatian ialah kesilapan
sumber biasa. Dalam senarai teratas ialah kesalahan memori dan prasangka,
meskipun kelemahan seperti kemahiran pemerhatian tidak sempurna juga berdepan
dengan cabaran serius.[41] Kelemahan seperti ini ke atas sebahagian saksi atau
pengarang sumber lebih mudah membawa kepada salahfaham terhadap sebahagian
sejarawan.
Walaupun
sejarawan enggan untuk menerima testimoni seorang saksi, mereka membenarkan
dalam melakukannya asalkan saksi berkelayakan. Kebiasaannya lebih dari seorang
saksi adalah baik, dan jika lebih adalah lebih baik. Sudah tentu saksi perlu
mahir dan jujur, serta harus menjadi hampir dengan dilaporkan atau
sekurang-kurangnya ambil pengetahuan mereka daripadanya.[42] Semakin layak saksi-saksi tersebut, semakin mudah
tugasan ahli sejarawan. Mereka kemudian boleh membandingkan testimoni-testimoni
dan membuang kesilapan-kesilapan di dalamnya, sama seperti menggunakan sumber
mereka yang boleh dipercayai dalam menentukan kebolehpercayaan saksi atau bukti
baru.
Dalam
membandingkan suatu sumber dengan yang lain bagi menentukan kredibiliti,
terdapat tiga kemungkinan. Mereka
boleh mempersetujuinya dengan sumber dalam persoalan, mereka boleh tidak
bersetuju, atau mereka akan senyap. Persetujuan antara sumber-sumber adalah
tidak cukup untuk membentuk kredibiliti sumber dalam persoalan. Ia perlu
ditentukan jika sumber-sumber adalah bebas, sebaliknya seseorang akan
mengesyaki konspirasi atau kebergantungan ke atas suatu sumber asal.[43]
Terutama sekali jika peristiwa tersebut adalah peristiwa awam, maka perlu ada
huraian atau laporan yang berdiri sendiri.
Walaubagaimanapun, jika sumber tidak dipersetujui atau
berlawanan, maka seseorang perlu memeriksa darjah perbezaannya dan sifat
sumber-sumber tersebut. Perbezaan pada isi dan maklumat yang kecil adalah tidak
mencukupi untuk hilang kepercayaan
sumber dalam persoalan, dan pada hakikatnya ia adalah biasa dan dijangkakan.[44]
Seseorang perlu berhati-hati untuk tidak keliru antara bantahan ketara dengan
yang sebenarnya, dan menyedari bahawa berhati-hati dan bersabar tertakluk pada
peraturan kritikan berkemungkinan akan menghuraikan bantahan yang ketara.[45]
Walaubagaimanapun jika terdapat bantahan yang sebenar , maka tidak ada sumber
boleh digunakan sehingga satu daripadanya mendapat kredibiliti atas beberapa
dasar. Jika subjek berlaku menjadi masalah kontroversi, maka
testimoni-testimoni terhadap pihak yang berminat perlu ditangani dengan penuh
berhati-hati.
Kemungkinan yang ketiga pula ialah sumber menjadi senyap
atas sumber dalam persoalan. Sikap ke arah demikian satu bukti adalah negatif ,
meskipun ia tidak ditolak dengan segera. Bagi menolak sesuatu testimoni, ia
perlu dibentuk bahawa saksi atau bukti senyap adalah berkebolehan mengetahui
peristiwa dan berada di kedudukan di mana mereka perlu melaporkannya.[46]
Walaubagaimanapun, ini adalah sukar untuk membentuk perkara-perkara tersebut.
Selepas
ahli sejarah telah menapis terus sumber dan menggunakan peraturan kritikan
luaran dan dalaman dengan ketat, seseorang itu boleh mula menulis. Pemesanan
dan mensintesiskan seluruh bahan dan rujukan kepada pembinaan semula peristiwa yang betul adalah satu cabaran yang
termasuk dalam interpretasi sebahagian sejarawan. Sikap di mana mereka
menginterpretasi sumber yang mereka percayai telah membentuk pembinaan semula
peristiwa yang khusus.
KESIMPULAN
Secara
ikhtisarnya, kaedah penyelidikan sejarah adalah bertujuan untuk memenuhi
matlamat ahli sejarah dalam menjelaskan kebenaran sejarah terhadap
peristiwa-peristiwa sejarah. Proses penyelidikan sejarah tidak akan sempurna
sekiranya tanpa melibatkan kritikan luaran dan kritikan dalaman. Walaupun
kedua-dua kritikan ini berbeza tujuannya, tetapi pada akhirnya mempunyai
matlamat yang sama iaitu mewujudkan kebenaran sejarah. Oleh itu,bagi mencapai
kebenaran dalam sejarah, ahli sejarah perlu jujur dan bertanggungjawab terhadap
kajian-kajian yang dijalankan oleh mereka. Ahli sejarah perlu bersikap liberal
dan terbuka terhadap sumber-sumber sejarah yang digunakan samada sumber yang
digunakan adalah benar atau palsu. Maka, kebenaran dalam sejarah dapat dicapai.
BIBLIOGRAFI
-
Arba’iyah
Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002
-
E.H. Carr, What is History?, Pelican Books, London , 1965.
-
G. J. Garraghan, A Guide to Historical
Method, Penyunting J. Delanglez, Westport ,
1973.
-
Hajah
Noresah bt. Baharom, B.Sc. (UM), M.A.(Birmingham), Kamus Dewan edisi ketiga,
Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,1994.
-
J.M Gullick, Rulers and Residents, Influence and Power in the Malay States
1870-1920, Oxford University Press, New York , 1992.
-
Louis Gottschalk, ed., Generalization in the Writing of History, The
University of Chicago
Press, Chicago & London , 1969.
-
Lucey, William. History : Methods and Interpretation. Chicago : Loyola UP, 1958.
-
Marwick, Arthur : The Nature of History, edisi ke-3. London : Macmillan, 1989.
-
Rozeman
Abu Hassan, Mengenali dan Mentafsir
Sumber-sumber Sejarah,Karisma Publication Sdn. Bhd., Shah Alam, 2004.
-
R. Suntharalingam , Pengenalan kepada Sejarah, Marican & Sons (M) Sdn. Bhd. Kuala
Lumpur, 1985.
[1] Hajah
Noresah bt. Baharom, B.Sc. (UM), M.A.(Birmingham), Kamus Dewan edisi ketiga,
Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,1994, hlm.713.
[2] Arba’iyah
Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, hlm. 50.
[4] Rozeman
Abu Hassan, Mengenali dan Mentasir sumber-sumber sejarah, Shah Alam: Karisma
Publications Sdn. Bhd,2004,hlm. 36.
[7] Bloch March, The Historion’s
Craft, hlmn. 79-86.
[8] Lucey, William. History : Methods and Interpretation. Chicago : Loyola UP,
1958, hlmn 23
[9] G.J. Garraghan, A Guide to
Historical Method, Penyunting J. Delanglez, Westport, 1973, hlmn. 178.
[10] Ibid., hlmn.179
[11] Marwick, Arthur. The Nature of History.edisi ke-3. London : Macmillan, 1989,
hlmn 222
[12] ibid
[13] Lucey, William. History : Methods and Interpretation. Chicago : Loyola UP,
1958, hlmn 47
[15]
Gilbert J. Garraghan, A
guide to Historical Method, Fordham University Press, New york (1946), hlmn. 168.
[16] Ibid., hlmn. 118.
[17] Arbai’yah Mohd Noor, Ilmu Saejarah dan Pensejarahan,Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlmn 60.
[18] Lucey , William, History: Methods and Iinterpretation,Chicago
: Loyola UP,1958, hlmn 24
[19] ibid
[20] E.H. Carr, What is History?, Pelican Books, London , 1965.
[21] Garraghan, G.J. A Guide to Historical Method, hlmn 321
[22] Zainal Abidin bin Abdul Wahid, Sejarah Malaysia :Pentafsiran &
Penulisan, hlmn 16-17
[23] Ibid hlmn 17
[24] Ibid hlmn322
[25] Garraghan, G.J. A Guide to Historical Method, hlmn 321
[26] ibid
[27] ibid hlmn 329
[28] ibid
[29] J.M Gullick, Rulers and Residents, Influence and Power in
the Malay States 1870-1920, Oxford University Press, New York, 1992, hlmn
11-12.
[30] Garraghan, G.J. A Guide to Historical Method, hlmn 330
[31] Muhd. Yusof Ibrahim dan
Mahayudin Hj. Yahya, Sejarawan dan
Pensejarahan, Ketokohan & Karya,hlmn 183
[32] ibid
[33] John Cannon (ed.), The Historian at Work, hlmn 8.
[34] Marwick, Arthur : The Nature of History, edisi ke-3. London : Macmillan, 1989,
hlmn 223
[35] Lucey , William, History: Methods and Iinterpretation,Chicago
: Layola UP,1958, hlmn 73
[36] Ibid hlmn 78
[37] Ibid hlmn 73
[38] Ibid hlmn 73-74
[39] Ibid hlmn 77
[40] Ibid hlmn 78
[42] Ibid hlmn 79
[43] Ibid hlmn 80
[44] Ibid hlmn 81
[45] Ibid hlmn 83
[46] Ibid hlmn 84
No comments:
Post a Comment