nuffnang

Thursday, June 13, 2013

maharaja Cina yang baharu menaiki takhta menggunakan pensejarahan sebagai langkah berkesan untuk menguasai rakyatnya

1.0  PENDAHULUAN

Pensejarahan disebut historiografi iaitu merujuk hasil-hasil kajian dan tulisan sejarah oleh para sejarawan. Zaman sejarah sesuatu bangsa itu bermula apabila bangsa yang berkenaan mula mencipta tulisan dan dengan tulisan itu mencatitkan berbagai perkara untuk ingatan dan untuk dijadikan pengajaran dan pedoman pada masa hadapan[1]. Dikatakan pensejarahan di China telah berlaku lebih kurang pada abad kelima belas S.M.  Namun begitu, penulisan sejarah di China adalah dibawah kawalan maharajanya. Keadaan ini jelas berlaku ketika pemerintahan dinasti-dinasti awal seperti dinasti Shang, dinasti Chou, dinasti Chin dan dinasti Han.

Tulisan-tulisan awal ini didapati ada hubungan rapat dengan kegiatan tilik-menilik dan bertenung nasib golongan raja-raja dan bangsawan wangsa(dinasti) Shang (1766-1122 S.M), wangsa pertama zaman sejarah sah di China[2]. Berpandukan keterangan ini jelaslah bahawa maharaja China yang baharu menaiki takhta menggunakan pensejarahan sebagai alat untuk menguasai rakyat. Kenyataan ini sangat dipersetujui memandangkan setiap kewangsaan di China wajib memiliki pensejarahan mereka tersendiri serta menulis pensejarahan wangsa sebelum mereka dengan tujuan memberitahu rakyat perihal kerajaan yang baharu ditubuhkan lebih hebat berbanding kerajaan sebelumnya.

Pensejarahan di setiap dinastinya adalah berbeza dari segi gaya penceritaan, namun begitu, tujuannya tetap sama iaitu untuk memenangi hati rakyat. Maharaja China begitu bijak memilih pensejarahan sebagai alat untuk menguasai rakyat kerana mentaliti masyarakat tradisional China itu sendiri yang terlalu kuat menyanjungi keperibadian maharaja sehinggakan setiap hal berkaitan maharaja adalah benar dan tidak boleh dipertikai.



2.0  CARA MAHARAJA CINA YANG BAHARU MENAIKI TAKHTA MENGUASAI RAKYAT MELALUI PENSEJARAHAN

2.1Menjatuhkan Hukuman Terhadap Sejarawan
Antara tindakan yang dilakukan oleh Maharaja Cina untuk menguasai dan megikat ketaatsetiaan para pegawai dan rakyatnya adalah dengan menghukum para sejarawannya yang mengingkari dan melakukan sesuatu tanpa kebenaran dan perintahnya. Hal ini adalah kerana Maharaja China sangat memandang serius dan mengambil berat akan segala kegiatan penulisan yang dijalankan oleh para sejarawannya.
Tindakan ini adalah bagi membolehkan segala kebenaran mahupun pembohongan dapat disembunyikan daripada pengetahuan rakyat. Baginda juga tidak mahu rakyat mengetahui realiti sebenar yang berlaku apabila baginda mahu membina sejarah yang baru. Buktinya,pada zaman pemerintahan Dinasti Chin, terdapat ramai tokoh-tokoh yang menderita di bawah pemerintahan dinasti tersebut. Tokoh-tokoh ini telah didera kerana mengutuk corak pemerintahan kerajaan Chin dalam karya penulisan mereka. Pada zaman tersebut juga semua pengajian berbentuk persendirian tidak digalakkan dan tokoh-tokoh intelektual akan diseksa sekiranya mereka tidak patuh kepada undang-undang kerajaan[3].
Antara peristiwa lain yang membuktikan bahawa Maharaja China sangat mengambil berat dan mengawal ketat penulisan sejarah pemerintahanya adalah  pada zaman pemerintahan Maharaja Ming wangsa Han apabila Pan Ku dimurkai dan dihukum penjara kerana menulis sejarah negara tanpa kebenaran Maharaja Ming.[4] Peristiwa-peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa Maharaja China sangat memandang serius terhadap penghasilan penulisan sejarah pada zaman pemerintahan mereka. Langkah yang  diambil oleh Maharaja China ini adalah tidak lain dan tidak bukan untuk menguasai pemikiran dan hati para pegawainya dan khususnya rakyat.
Selain itu, terdapat sejarawan yang pada awalnya merupakan pegawai kepercayaan maharaja akhirnya bertukar menjadi lawan kepada maharaja tersebut apabila terdapat sejarawan yang cuba menulis pensejarahan secara persendirian yang memaparkan hakikat sebenar pemerintahan kewangsaan. Hal ini sangat bercanggah dengan dasar maharaja yang mahukan pensejarahan dinasti taklukannya memiliki penceritaan yang baik menagatasi pensejarahan sebelumnya dan untuk masa hadapannya. Ini dapat dilihat melalui peristiwa Ssu Ma Ch’ien yang mahu membongkar kebenaran pemerintahan wangsa China. Jelaslah Ssu Ma Ch’ien bukan sahaja ingin menunaikan tanggungjawab terhadap bapa dan nenek moyangnya malah beliau berazam mencontohi Confucius bagi membezakan kebenaran daripada kepalsuan, memuji kemuliaan dan mengutuk kebiadaban, dan akhirnya menyanjung tinggi orang yang berbudi dan mencaci pihak yang berkhianat[5].
Dapat ditegaskan disini bahawa semestinya maharaja yang memerintah harus bijak menakluki hati rakyat kerana tanpa rakyat tidak mungkin sesebuah kerajaan itu mampu bertahan dan berkembang. Dengan ini kita sangat bersetuju bahawa maharaja menghukum sejarawan yang terlibat dalam penulisan pensejarahan wangsa dengan tujuan untuk mengelakkan segala kebenaran terbongkar. Apabila maharaja menghukum sejarawan, maka rakyat akan menganggap sejarawan yang bersikap memandai-mandai sedangkan keperibadian maharaja itu sangat agung dan mesti dipelihara dan ditaati.

2.2 Maharaja Mengarahkan Kawalan Terhadap Dokumen Kerajaan Serta Menghapuskan Dokumen yang Tidak Sah
Maharaja China juga mempunyai kuasa untuk menyekat,menghapus dan meminda sebarang penulisan atau dokumen-dokumen kerajaan rasmi kerajaan. Dokumen-dokumen rasmi ini hanya digunakan oleh Maharaja sebagai rujukan atau panduan sewaktu pemerintahan dan pentadbirannya, maka tanpa kebenaran baginda sesiapa sahaja  adalah dilarang dan ditegah untuk membaca mahupun melihat isi kandungan dokumen-dokumen tersebut. Oleh hal yang demikian dokumen yang dianggap menggugat pensejarahan baru akan dihapuskan bagi menghilangkan bukti manakala dokumen yang dianggap tidak menjejaskan dibiarkan sahaja. Tindakan tersebut menunjukkan penguasaan Maharaja dalam penulisan sejarah sewaktu pemerintahannya. Tujuannya adalah untuk memudahkan Maharaja China menguasai dan mengawal tindak-tanduk para pegawai dan rakyatnya.
Antara buktinya adalah pada zaman pemerintahan Dinasti Chin,terdapat beberapa sumber yang berkait dengan pemerintahan kerajaan Chin disamping hikayat-hikayat tentang kerajaan tersebut.Namun, peristiwa “Pembakaran Karya-karya” pada sekitar tahun 213 S.M oleh Maharaja Shih Huang Ti bukan sahaja menghapuskan rekod karya-rekod karya yang ditulis sebelum zaman dinasti chin malah telah meninggalkan kesan yang sukar dipadamkan dari memori pengikut Kung Fu Tze yang menderita dibawah dinasti Chin[6]. Peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa begitu  besar pengaruh Shih Huang Ti sebagai maharaja mengusai rakyat dan para pegawainya.Tindakannya itu adalah bagi mengikat ketaatan dan kepatuhan rakyat terhadap pemerintahannya.
Namun begitu tidak semua dokumen wangsa sebelumnya dihapuskan. Hanya dokumen-dokumen yang dirasakan menggugat proses pengasasan kerajaan yang baharu sahaja akan dilupuskan. Ini bertujuan menyembunyikan kebenaran dan memastikan permulaan bagi pensejarahan kerajaan baharu dapat diterima oleh masyarakat. Pelupusan bahan sejarah ini hanyalah bertujuan mengelakkan rakyat tahu bahawa sebenarnya kerajaan baharu bersikap kejam terhadap kerajaan lama dalam usaha menggulingkan kerajaan tersebut.
Pengawalan terhadap dokumen-dokumen kerajaan berkenaan perjalanan pemerintahan yang dilakukan maharaja dengan niat untuk menyembunyikan kebenaran dan memaparkan kebaikan. Sekiranya dokumen ini tersebar,maka, dengan mudahnya rakyat berpaling tadah dan memusuhi kerajaan. Oleh sebab itu, hanya setiausaha istana sahaja berhak melihat dokumen tersebut untuk tujuan penyemakan.
Dengan ini dapat disimpulkan bahawa sememangnya maharaja Cina mengawal ketat serta melupuskan pensejarahan yang menggugat pembinaan kerajaannya dengan tujuan menguasai rakyat melalui pensejarahan. Maharaja hanya memaparkan segala cerita-cerita yang baik berkenaan corak pemerintahannya dan kelemahan pentadbiran disimpan kemas.


2.3 Maharaja Mengarahkan Para Sejarawannya Menulis Pensejarahan Wangsa

Selain itu, maharaja menggunakan isu pensejarahan iaitu dengan mengarahkan para sejarawannya menulis pensejarahan dinasti mereka. Hal ini disebabkan maharaja mahu rakyat sedar dan tahu perihal pemerintahan kerajaan yang dipimpin. Apabila sejarawan menceritakan peribadi maharaja yang merangkumi keagungan pemerintahannya, maka secara tidak langsung menambat hati rakyat untuk berada dalam pemerintahan maharaja tersebut. Sung Shih (Sejarah Dinasti Sung) yang merangkumi segala peristiwa yang berlaku dari tahun 960 hingga tahun 1279 telah ditulis oleh sekumpulan sejarawan dari dinasti Yuan setelah diperintahkan oleh maharaja[7]. Maharaja akan mengarahkan para sejarawan yang dipercayai untuk menulis pensejarahan dinastinya.

Sejarawan yang diarahkan menulis pensejarahan kebiasaanya merupakan pegawai istana. Hal ini memudahkan bagi sejarawan mendapatkan maklumat perihal maharaja serta pentadbiran kerana seperti yang diketahui segala dokumen tidak boleh dibaca melainkan maharaja sendiri. Sebagai contoh Ssu Ma Chien merupakan sejarawan istana yang merangkap ahli nujum istana serta setiausaha istana (Chung Shu Ling) ketika wangsa Han berkuasa dan beliau sangat dipercayai oleh maharaja. Antara  tugasnya yang pertama setelah menerima jawatan tersebut ialah memperbaharui keseluruhan takwim Cina, iaitu demi memenuhi perintah Maharaja Wu Ti yang bercita-cita mewujudkan suatu lembaran baru bagi wangsa Han itu[8]. Ini jelas membuktikan tujuan Maharaja Wu Ti mengarahkan Ssu Ma Chien memperbaharui takwim bukan sahaja untuk memastikan perjalanan pentadbirannya menjadi teratur tetapi lebih bersifat melobi hati rakyat agar melihat wangsanya lebih baik daripada wangsa sebelumnya.

Tambahan lagi Negara China telah mencapai zaman kegemilangannya di bawah pemerintahan Maharaja Wu Ti itu, maka wajarlah sejarahnya dicatatkan untuk diambil ikhtibar dan diketahui oleh orang di kemudian hari[9]. Berdasarkan keterangan ini jelaslah mengapa maharaja mahu pensejarahan kerajaannya ditulis. Tanpa penulisan sejarah yang menceritakan kebaikan pemerintahannya, rakyat tidak akan memberikan taat setia kerana merasakan ada maharaja lain yang lebih layak berbanding beliau.

Selain itu Ssu Ma Ch’ien juga diarahkan oleh Maharaja Kao Tzu menulis pensejarahan untuk mencari kebenaran bagi memperbaiki kelemahan dalam pentadbiran. Amalan berilmiah ini bermula dengan arahan maharaja Kao Tzu yang ingin tahu tentang sebab musabab kejatuhan wangsa Ch’in pada tahun 206S.M, supaya wangsa Han yang diasaskannya dapat diperkukuh. Ini merupakan kebaikan yang dapat diperoleh melalui penulisan pensejarahan dimana maharaja dapat memperbaiki corak pemerintahannya berbanding dinasti lepas.

Secara umumnya, semua maharaja yang baharu menaiki takhta menggunakan kekerasan sama ada peperangan mahupun tipu muslihat bagi menjatuhkan maharaja wangsa sebelumnya. Pensejarahan bertujuan menutup kesalahan yang dilakukan. Karya yang dirasakan menyokong kerajaannya akan diketengahkan. Sebagai contoh kitab T’ung-shih. Kitab-kitab jenis ini juga ditaja pemerintah dan lebih mengutamakan perkembangan institusi dan pemikiran manusia dan jatuh bangun wangsa-wangsa[10].

Namun begitu, pensejarahan bukan sahaja untuk menambat hati rakyat terhadap kekuasaan baharu yang muncul, tetapi juga untuk menjadikan pensejarahan wangsa yang telah tumbang sebagai suatu ingatan dan ikhtibar terhadap kerajaan baharu. Dan kerana ingin mengabadikan keagungan kerajaan yang mereka cintai dan sebagai kebaktian terakhir kepada wangsa yang telah tumbang itu pada umumnya bekerjasama dengan wangsa yang baru berkuasa untuk menulis sejarah wangsa yang diganti[11]. Ini sebagai langkah agar wangsa yang telah tumbang itu tetap menjadi sejarah penting walaupun tidak berkuasa lagi. Bagi maharaja dan pembesar-pembesar Cina, sungguhpun mereka tidak mentadbir kerajaan, namun, pensejarahan mesti dicatatkan dan dibukukan untuk tatapan generasi akan datang serta panduan kepada pemerintah baharu. Jelaslah bahawa maharaja menggunakan pensejarahan sebagai aspek penting penaklukan hati rakyat.

2.4Pengukuhan Kerajaan Melalui Proses Pendiayahan Politik

Antara cara lain yang digunakan oleh maharaja dalam menguasai rakyatnya adalah melalui konsep pengukuhan kerajaan melalui proses pendiayahan politik. Ini bermaksud maharaja mengeluarkan manifestonya untuk membuktikan kepada rakyat bahawa kerajaan yang dibinanya telah mengalahkan kerajaan sebelumnya yang tidak dapat meneruskan pemerintahan. Oleh yang demikian, sudah semestinya rakyat mesti tunduk kepada kerajaan yang baharu dibentuk tersebut dan melupakan kerajaan lepas yang sudah tidak boleh memerintah lagi. Bahan yang digunakan oleh maharaja sebagai alat pendiayahan mereka adalah karya Shu Ching atau dikenali juga sebagai Shang Shu. Secara umumnya, buku ini merupakan himpunan ucapan raja-raja dan para pembesar awal China sehingga zaman awal kerajaan Chou[12].

Penggunaan kitab ini bertujuan untuk memperkenalkan kepada rakyat siapakan maharaja baru yang menaiki takhta menggantikan maharaja sebelumnya. Buku ini bukanlah buku sejarah khusus, namun kandungan buku ini mampu menarik rakyat untuk tunduk terhadap kekuasaan maharaja yang baru memerintah dan sekaligus menganggap maharaja sebelumnya adalah maharaja yang gagal dalam menjalankan pentadbiran. Kerana itu, kisah pemula-pemula wangsa Hsia, Shang dan Chou yang dianggap sebagai watak-watak pemerintah contoh dan cerita tentang raja-raja akhir wangsa-wangsa Hsia dan Shang terutamanya yang dianggap sebagai manusia durjana, diperuntukkan ruang yang banyak dan dijadikan landasan bagi menyampaikan pengajaran moral itu[13]. Maharaja Cina sememangnya menjadikan pensejarahan ini sebagai satu batu loncatan untuk memburuk-burukkan pensejarahan dinasti lain dan menaikkan dinasti mereka.

Masyarakat tradisional Cina mudah menyokong mana-mana kerajaan yang baharu menaiki takhta kerana mentaliti mereka terlalu kuat berpegang kepada penyembahan nenek moyang dan taat setia kepada pemegang tampuk pemerintahan. Penggunaan karya ini sangat berkesan kerana sememangnya masyarakat tradisional Cina tidak dapat lari dari hakikat bahawa ketaatan terhadap maharaja adalah asas kehidupan. Contoh nyata pada kewangsaan China ialah ketika kerajaan Chou berjaya menggulingkan Kerajaan Shang dan menyelewengkan segala pensejarahan sejarah wangsa tersebut. Daripada Shu Ching (Kitab Sejarah) ini terdapat beberapa halaman yang menyatakan pelbagai keterangan tentang tipu muslihat sebagai propaganda politik oleh ketua kerajaan Chou untuk mempertahankan daerah jajahannya ke atas dinasti Shang[14]. Hal ini jelas memperlihatkan sikap maharaja Cina yang mahu mengukuhkan takhta yang baharu dibina dan menenggelamkan dinsti yang digulingkan.

Adanya propaganda politik ini walaupun dicampur dengan unsur mitos dan lagenda, namun ianya merupakan pendekatan paling berkesan dalam usaha menguasai rakyat. Sejarah juga menjadi cerminan contoh teladan dan pengajaran bagi raja, pegawai dan seluruh rakyat dan berperanan sebagai alat pengesahan kekuasaan politik dan umpanan mendapat kerjasama dan sokongan seluruh rakyat kepada kerajaan[15]. Selain itu, pendiayahan politik ini turut jelas dilihat menerusi ucapan maharaja pada kewangsaan awal yang terdapat dalam kitab Shu Ching. Antaranya ikrar agung daripada maharaja wangsa Chou. Ikrar agung ini dikatakan ucapan Raja Wu, raja pertama wangsa Chou, dalam usaha mendapatkan ketaatsetian seluruh rakyat demi memantapkan kekuasaan wangsanya. Dia mencuba mengesahkan kuasanya dengan menyamakan dirinya dengan T’ang, pengasas wangsa Shang, dan mengesahkan wangsa Tang dijatuhkannya terlebih dahulu[16].

Kitab ini kini umum dianggap sebagai satu alat pendakyah kerajaan Chou untuk mengesahkan tindakannya mengambil alih kuasa daripada kerajaan Shang sebelumnya[17]. Berdasarkan keterangan tersebut dapat ditegaskan disini bahawa sememangnya pengukuhan kerajaan melalui pendiayahan politik adalah salah satu cara yang digunakan oleh maharaja Cina dalam usahanya untuk menakluki hati rakyat supaya memihak kepada kerajaan yang baharu ditubuhkan. Maharaja Cina sangat bijak dengan menjadikan pensejarahan itu sebagai alat untuk menarik rakyat tunduk kepada kekuasaan baharu.


2.5  Pengiktirafan Kerajaan Baharu Melalui Pensejarahan

Masyarakat Cina tradisional pada dinasti awal sangat berpegang kuat pada tradisi penyembahan nenek moyang mereka, ketaatan kepada pemerintah serta ketaatan kepada ibu bapa. Oleh sebab itu, maharaja mengambil kesempatan ini untuk menguasai rakyat menggunakan kaedah pensejarahan dimana maharaja menggunakan konsep penerimaan mandat daripada syurga. Masyarakat tradisional sangat menjaga sejarah mereka sungguhpun terselit unsur mitos di dalamnya kerana ketaatan mereka terhadap pemerintah.

Buktinya maharaja menggunakan konsep mandat dari syurga walaupun secara realistiknya ianya hanyalah suatu tipu muslihat semata. Tipu muslihat ini termasuklah konsep t’len ming (iaitu mandat dari syurga) yang digunakan oleh ketua kerajaan Chou untuk mempertahankan penentangan masyarakat Shang terhadap penaklukan mereka itu[18]. Berdasarkan pernyataan inilah maharaja menguatkan kepercayaan rakyatnya terhadap kerajaan yang baharu dibina itu telah berjaya menggulingkan kerajaan sebelumnya yang gagal menjalankan pemerintahan menurut arahan daripada Tuhan sehingga Tuhan murka lalu menjatuhkan kerajaan itu dan menabalkan kerajaan baharu.

Hal ini dilihat juga menerusi kitab Shu Ching yang menceritakan tentang kerajaan Tang yang berjaya merebut kuasa daripada kerajaan Hsia lantas menjadikan mandat dari Tuhan sebagai alasan untuk mengelakkan kerajaannya dituduh kejam kerana menggulingkan dinasti Hsia. Raja itu pulang dari gerakan menghapuskan Hsia, dan tiba di Po lalu membuat pengisyhtiharan ke seluruh pelosok negeri. Titah raja, “Wahai sekalian rakyat di seluruh pelosok negeri, dengarlah baik-baik pengisyhtiharanku ini. Tuhan yang Agung telah mengurniakan manusia nilai moral yang sekiranya dipatuhi membawa ke jalan yang betul. Tetapi rajalah yang bertanggungjawab memandu mereka”[19]. Keterangan Shu Ching ini membuktikan bahawa sememangnya maharaja menguasai pemikiran rakyat melalui konsep pensejarahan yang menekankan konsep kepercayaan terhadap Tuhan.

Konsep masyarakat tradisional Cina yang menganggap dinasti sebagai pusingan kewangsaan dimana berakhirnya suatu pemerintahan akan diganti oleh pemerintah yang lain bertepatan dengan kehendak T’ien. “Keruntuhan dan kemusnahan sesebuah negeri boleh disebabkan oleh seorang manusia. Kegemilangan dan kesejahteraan sesebuah negeri boleh juga lahir daripada kebaikan seorang manusia”[20]. Ini membuktikan bahawa maharaja mengukuhkan kedudukannya dalam masyarakat dengan menggunakan konsep siapa yang berjaya menaiki takhta bererti memiliki keperibadian yang baik disamping kebolehan memerintah yang diiktiraf oleh pemberi mandat iaitu Tuhan bagi menggantikan maharaja sebelumnya yang gagal mentadbir.

Sistem pentadbiran di China adalah berdasarkan konsep kitaran kewangsaan. Maharaja yang baharu menaiki takhta akan mengatakan bahawa kejatuhan kerajaan lalu adalah kerana tidak lagi disukai oleh Tuhan sehingga dijatuhkan hukuman turun dari takhta. Kerajaan yang baharu adalah kerana yang terpilh menggantikannya maka berjanji akan melakukan hal yang lebih baik. Budaya politik China menganggap bahawa raja, ketua utama Negara, adalah putera T’ien (T’ien tzu) yang dianugerahkan mandat memerintah (t’ien ming) oleh T’ien, satu kuasa agung, untuk memimpin manusia di dalam kesentosaan[21]. Ini mengukuhkan lagi kepercayaan rakyat terhadap maharaja. Sekiranya amanah yang dianugerahkan itu dicabuli maka mandat yang diberikan akan dirampas kembali dan dianugerahkan kepada T’ien-tzu yang baru pula[22].

Dengan menulis sejarah wangsa atau wangsa sebelumnya-wangsa sebelumnya, kerajaan yang sedang berkuasa berupaya mendiayahkan bahawa mereka sebenarnyalah telah menerima t’ien-ming atau mandat t’ien untuk memerintah dengan sahnya[23]. Rakyat yang memegang tradisi ketaatan kepada pemerintah dengan sendirinya akan mengesahkan kenaikkan kerajaan baharu dan tunduk pada kekuasaan baharu menggantikan yang lama. Dengan itu tercapailah hasrat maharaja yang mahu mengusai rakyat melalui pensejarahannya. Oleh itu, sangat dipersetujui bahawa maharaja menggunakan pensejarahan sebagai usaha untuk menguasai rakyat.

2.6 Mengubah Dokumen Pensejarahan

Pensejarahan yang dijadikan alat penguasaan maharaja Cina terhadap rakyatnya juga melalui cara mengubah dokumen pensejarahan. Hai ini sangat ketara ketika pemerintahan dinasti awal di China. Berlakunya pengubahan dalam dokumen pensejarahan adalah disebabkan maharaja berlumba-lumba untuk menaikkan kerajaan yang beharu ditubuhkannya. Maka, maharaja akan mengarahkan sejarawannya mengubah mana-mana dokumen wangsa sebelumnya dengan tujuan menghapuskan bukti dan menampilkan kebaikan dinastinya.

            Kerajaan Chou adalah bukti paling nyata untuk menyokong hujah bahawa maharaja mengubah dokumen pensejarahan. Setelah berkuasa, kerajaan Chou dipercayai telah memusnahkan catatan zaman Shang yang berkemungkinan mempersoalkan kesahannya mengambil alih kuasa daripada kerajaan tersebut[24]. Hal ini dipertegaskan dengan menyentuh niat sebenar maharaja iaitu unutuk menguasai rakyat bagi mendapatkan sokongan terhadap kekuasaan baharu yang muncul menggantikan kerajaan Shang itu. Maharaja Chou tidak mahu kerajaan yang baharu diasaskannya dibayangi dengan gaya mahupun pemerintahan kerajaan Shang yang disifatkan para sejarawan sebagai dinasti yang baik dan kerana kekejaman kerajaan Chou yang mahukan takhta tersebut. Berdasarkan pernyataan inilah timbulnya idea untuk menyelewengkan dokumen pensejarahan berkenaan dinasti Shang tersebut.

            Ada beberapa naskah zaman kewangsaan Shang, namun begitu kebanyakan kitab-kitab seperti T’ and Shih, Pan Keng, Kao Tsung Yung Jih, His Po K’ an Li, dan Wei Tzu yang didalammya terdapat penceritaan tentang tipu muslihat yang dilakukan oleh kerajaan Chou dalam usaha untuk menggulingkan kerajaan Shang. Walaupun bagaimanapun, terdapat beberapa fakta berkenaan sejarah dinasti Shang dalam Shu Ching yang tidak sama atau tidak selari dengan keterangan kerajaan Chou tentang dinasti Shang[25]. Ini jelas membuktikan sikap pemerintah dinasti Chou yang benar-benar mahukan kerajaannya diiktiraf lebih daripada kerajaan Shang yang sememangnya mendapat sokongan daripada rakyat sebelum kerajaan itu digulingkan. Dengan penipuannya dalam pensejarahan, maka rakyat akan beranggapan bahawa sebenarnya kerajaan Shang yang disokong dahulu hanyalah kerajaan tanpa kejayaan dan kerajaan baharu ini bakal merubah kehidupan mereka.

            Setiap kerajaan yang berjaya menaiki takhta pasti akan berusaha melupuskan pensejarahan kerajaan sebelumnya. Maharaja sedaya upaya mengarahkan para sejarawannya menulis sebuah pensejarahan yang lebih hebat agar rakyat tidak lagi dibayangi oleh pemerintahan kerajaan yang lepas. Setiap maharaja mahukan pensejarahan yang terbaik untuk dinastinya mengalahkan dinasti lalu. Sebagai contoh, kerajaan Manchu sedaya upaya mengutuk pensejarahan dinasti Ming. Ini kerana maharaja mahukan sokongan daripada rakyat dalam proses pembinaan sebuah kerajaan yang baharu.

Dengan itu, maka setujulah dikatakan maharaja menggunakan isu mengubah dokumen pensejarahan sebagai cara untuk menguasai rakyat. Tujuan maharaja melakukan pengubahan dokumen ini tidak lain hanya untuk mengesahkan kerajaan yang baharu dibinanya dan melupuskan segala bukti kekejaman penaklukannya ke atas kerajaan lepas. Jelas dilihat disini, seandainya maharaja masih lagi menggunakan pensejarahan dinsti lalu, bagaimana kerajaan yang baharu akan dikenali oleh rakyat. Tanpa sokongan rakyat maka penubuhan kerajaan hanyalah sia-sia. Dengan ini sangat dipersetujui pengubahan dokumen sebagai cara penguasaan maharaja ke atas rakyat melalui pensejarahan.
           


2.7 Penubuhan Biro Sejarah

Antara cara lain yang diguna pakai oleh maharaja Cina dalam mendapatkan sokongan rakyat sekaligus menguasai rakyatnya adalah dengan menubuhkan Biro Sejarah. Penubuhan Biro Sejarah ini adalah untuk menguasai rakyat melalui pensejarahan. Namun begitu, muslihat penubuhan Biro Sejarah ini adalah untuk menguasai segala bentuk penulisan sejarah agar tidak lari dari tujuan sebenar penulisan sejarah kewangsaan itu. Ia telah ditubuhkan pada zaman T’ang (618-906 T.M)[26].
Penubuhan Biro Sejarah telah membawa kepada pandangan baharu terhadap bidang sejarah China itu sendiri. Jika sebelum penubuhannya, sejarah telah wujud, malahan telah ada penulisan sejarah, namun tidak begitu kritikal dan tidak mementingkan ketepatan dan sekadar cerita sekitar kewangsaan sahaja. Namun pada dinasti T’ang (618-906 T.M), perkataan Shih ini telah menjadi bertambah nyata dengan tertubuhnya Biro Sejarah[27]. Bermula pada zaman inilah sejarah menjadi bertambah penting dan menarik minat sejarawan untuk melakukan kajian tentang pensejarahan di China. Oleh sebab itulah Biro Sejarah berfungsi sebagai pemantau terhadap kegiatan-kegiatan penulisan sejarah di Negara China.

            Maharaja menekankan penubuhan ini apabila munculnya sejarawan-sejarawan yang menulis menurut kehendak sendiri tanpa mengambil kira perintah raja dan tanpa kebenaran raja. Han-shu misalnya, diperintahkan ditulis secara rasmi oleh kerajaan hanyalah setelah mendapati keluarga Pan telahpun mengusahakannya secara persendirian[28]. Penulisan persendirian seperti inilah yang mahu dikawal oleh pemerintah kerana bimbang cerita-cerita yang kurang enak sampai ke pengetahuan rakyat. Dengan kata lain, iaitu dengan pengertian penulisan dilakukan dengan perintah kerajaan, Han shulah dan bukan Shih Chi, yang merupakan kitab sejarah rasmi pertama di China[29]. Ini bermaksud penubuhan Biro Sejarah membawa tujuan mengkaji karya-karya sejarawan bagi tujuan menguasai sepenuhnya pensejarahan itu. Bagi karya yang dirasakan menggugat kerajaan yang baharu dibina akan dianggap tidak sah manakala karya yang mencerminkan gambaran kehebatan kerajaan akan diteruskan dan diperakui sah oleh maharaja.

            Biro sejarah juga ditubuhkan dengan tujuan mengawal institusi pendidikan persendirian yang dirasakan menggugat pembentukan kerajaan baharu. Pada masa tersebut juga, semua pengajian berbentuk persendirian tidak digalakkan dan tokoh-tokoh intelektual akan diseksa sekiranya mereka tidak patuh kepada undang-undang negara[30]. Maharaja sangat bimbang terhadap penularan pemikiran yang berlaku dalam masyarakatnya. Kebanyakan sejarawan telah menulis kebenaran berkenaan kerajaan sehinggakan terdapat segelintir rakyat yang mulai sedar tentang corak pemerintahan yang lebih kepada mitos untuk menangkat maharaja sebagai pemerintah. Oleh sebab itu penubuhan Biro Sejarah dirasakan sangat penting dalam memastikan kerajaan kekal berkuasa.

            Walaupun banyak rekod rasmi kerajaan Chin dianggap sahih, namun kebanyakannya telah dibuat penambahan atau direka-reka oleh pengarangnya[31]. Hal ini turut menjadi pendorong kepada penubuhan Biro sejarah pada zaman dinasti T’ang. Penubuhan ini bagi memastikan terdapat badan yang berupaya mengawal segala penghasilan karya dan mengesahkannya sebagai sah dan menjadi dokumen rasmi. Adakalanya terdapat kitab yang sudah pun dianggap “sejarah rasmi” yang sah diketepikan sebagai tidak sah kemudiannya[32].

2.8  Pensejarahan Daripada Pemerintah kepada Pemerintah

Seterusnya, pensejarahan China turut dikaitkan dengan pensejarahan yang dibolot oleh golongan pemerintah. Golongan pemerintah merujuk kepada maharaja yang memegang tampuk pemerintahan. Pernyataan ini merujuk kepada walaupun seseorang maharaja dan kerajaannya digulingkan, namun, pensejarahan itu akan tetap berterusan dan dimonopoli oleh maharaja seterusnya. Dengan itu golongan pemerintah sentiasa mengawal dan memastikan pensejarahan memihak kepada siapa yang mengasaskan kerajaan. Ini dapat dilihat menerusi kitab tulisan Ssu Ma Ch’ien, Shih Chi. Bahagian Kedua adalah berkenaan jadual tertib-tarikh yang mengandungi sepuluh bab berkenaan keluarga diraja dinasti Chou dan pembesar-pembesar dinasti Han[33].

Pernyataan ini menunjukkan kepada bahawa sememangnya pensejarahan China dibolot golongan pemerintah dengan tema daripada pemerintah kepada pemerintah. Kitab-kitab kerajaan awal China lebih tertupu kepada penceritaan keperibadian maharaja, salasilah keturunan maharaja serta para pembesarnya. Ini bertujuan untuk melobi rakyat selain menonjolkan keagungan maharaja yang menaiki takhta. Oleh sebab kitab-kitab itu juga umumnya, dihasilkan golongan yang sama-golongan pegawai-sarjana-maka isi dan perkara yang dimuatkan juga sesuai dengan nilai pandangan, keperluan dan tujuan golongan ini[34]

Wujudnya pencatat kanan dan kiri telah membuktikan bahawa pensejarahan dibolot pemerintah. Pencatat ini bertujuan mencatatkan geraklaku maharaja untuk dijadikan panduan maharaja yang akan datang agar segala yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan. Menurut kitan Li Chi: “ apabila maharaja melakukan sesuatu Pencatat Kiri mencatitkannya; apabila baginda bercakap Pencatat Kanan pula mencatitkannya.”[35]. Tujuan catatan ini dilakukan adalah bagi tujuan pedoman kepada pemerintah seterusnya. Menjadi tradisi dan kepercayaan maharaja agar berpegang kepada amanah sebagai pemimpin, maharaja tidak boleh membaca catatan tentang dirinya agar tidak berlaku sebarang ketidakselarasan catitan dengan sikap sebenar maharaja.

Penulisan sejarah dianggap sesuatu yang hanya berhak dilakukan oleh kerajaan[36]. Pernyataan ini sangat menyokong hujah yang dikemukakan bahawa pensejarahan sememangnya dibolot oleh golongan pemerintah. Akibatnya, seperti yang diamati para pengkaji, jadilah kitab-kitab tersebut “daripada pegawai, untuk pegawai”[37]. Pensejarahan yang dimonopoli golongan pemetintah ini bertujuan memastikan kelancaran dalam bidang pentadbiran. Dengan adanya pensejarahan perihal maharaja, maka ianya dapat mengawal rakyat untuk memberi taat setia kepada kerajaan.

Setiap catatan yang menulis tentang keperibadian raja akan dibukukan dan disalurkan ke pusat-pusat pendidikan dengan tujuan untuk member gambaran yang lebih jelas kepada rakyat. Malahan wujudnya sistem peperiksaan bertujuan memastikan setiap yang ingin menjadi pegawai haruslah mereka yang benar-benar menyanjungi keagungan maharaja selain daripada memiliki ketaatan yang tinggi terhadap negara. Oleh sebab itu mahaja dinasti Ching sanggup menaja buku pensejarahan pada zamannya bagi memastikan rakyat tahu polisi kerajaan yang dibina.

Bukti lain adalah, maharaja berhak memilih karya apa yang dibenarkan ditulis oleh para sejarawannya. Ini bererti, sungguhpun sejarawan boleh menulis pensejarahan, namun isi karya hendaklah yang menyanjungi pemerintah bukan mengungkapkan kebenaran semata. Ini menunjukkan betapa kuatnya pengaruh pemerintah dalam bidang penulisan itu sendiri.

Dapat ditegaskan di sini bahawa sememangnya pensejarahan dinasti awal China ditunjangi oleh barisan pemerintah. Walaupun wangsa bertukar ganti, namun, pensejarahan tetap dipelopori institusi pemerintah. Sememangnya menjadi tradisi kepada politik maharaja Cina bahawa siapa yang memegang tampuk pemerintahan akan menguasai segalanya termasuklah pensejarahan. Melalui pensejarahan, mereka dapat mengawal gerak laku rakyat serta pegawai untuk taat setia kepada kerajaan.






3.0  KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan, kita sememangnya bersetuju bahawa maharaja Cina yang baharu menaiki takhta menggunakan pensejarahan sebagai langkah berkesan untuk menguasai rakyatnya. Kenyataan ini sangat tepat dalam menggambarkan corak penaklukan maharaja Cina terhadap rakyatnya. Mereka sebenarnya tidak berniat mengenepikan kebenaran sejarah, tetapi konsep kebenaran objektif ini kurang dititikberatkan[38]. Frasa ini bersesuaian dengan sikap maharaja yang terlalu taksub mahukan penulisan sejarah yang mencatatkan keagungannya sehinggakan banyak campuran mitos dan lagenda semata-mata untuk menarik rakyat membaca karya tentang dinasti tersebut. Hal ini dilihat melalui sikap rakyat tradisional Cina yang berjaya menjaga pensejarahan mereka dengan baik.

Disamping itu, masyarakat zaman tersebut yang memegang kuat tradisi maharaja mereka juga amat melarang sebarang bentuk pindaan yang dilakukan oleh sejarawan mereka dahulu walaupun di dalamnya terdapat unsur-unsur campuran antara fakta sejarah dengan cerita mitos, lagenda, dan sajak-sajak berkenaan kepahlawanan[39]. Pendekatan penaklukan melalui pensejarahan yang dilakukan oleh maharaja Cina nyata memberi kesan yang sangat baik terhadap kerajaan yang dibina kerana rakyat Cina sangat percaya terhadap maharaja mereka. Ia juga bertujuan dijadikan cerminan, contoh tauladan dan pengajaran kepada raja-raja, para pegawai dan seluruh rakyat;serta sebagai alat pengesahan kekuasaan politik dan umpanan mendapatkan kerjasama dan sokongan seluruh rakyat kepada kerajaan[40]




BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001

Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983

Abu Talib Ahmad dan Cheah Boon Kheng (disunting), Isu-Isu Pensejarahan (esei penghargaan kepada Dr. R. Suntharalingam), Universiti Sains Malaysia, Pulai Pinang, 1995

Arbai’yah Mohd. Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ishak Saat, Ilmu Sejarah: Antara Tradisi dan Moden, Shah Alam: Karisma Publication Sdn. Bhd., 2007.
Muhd Yusuf Ibrahim, Mahyuddin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan : Ketokohan dan Karya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1988






[1] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 1
[2] Ibid
[3] Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka , Kuala Lumpur, 2002, hlm 203
[4] Ibid.,hlm.208
[5] Abu Talib Ahmad dan Cheah Boon Kheng (disunting), Isu-Isu Pensejarahan (esei penghargaan kepada Dr. R. Suntharalingam), Universiti Sains Malaysia, Pulai Pinang, 1995, hlm 98

[6] Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah Dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka , Kuala Lumpur, 2002,hlm.203
[7] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 211
[8]  Muhd Yusuf Ibrahim, Mahyuddin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan : Ketokohan dan Karya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1988, hlm72
[9]  Ibid
[10] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 15
[11] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 8

[12] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 139
[13] Ibid, hlm 139 & 140
[14] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,2002, hlm 199
[15] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 22
[16] Ibid, hlm 144
[17] Ibid, hlm 7
[18] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 199
[19] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 142
[20] Ibid, hlm 44
[21] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 24
[22] ibid
[23] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 14

[24] Ibid, hlm 140
[25] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 199
[26] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 2
[27] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 200
[28] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 4
[29] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 11
[30] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 203

[31] Ibid,hlm 203
[32] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 12

[33] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,2002, hlm 205
[34] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 22-21
[35] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 10
[36] Ibid, hlm 9
[37] Abdul Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2001, hlm 21
[38] Ishak Saat, Ilmu Sejarah: Antara Tradisi dan Moden, Karisma Production Sdn.Bhd, Shah Alam, 2007, hlm 33
[39] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 2002, hlm 197&198
[40] Abdul Rahman Haji Ismail , China Tradisional : Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan, Terbitan Tak Berkala, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, No 3, Universiti Sains Malaysia, 1983, hlm 10

No comments:

Post a Comment