Pengenalan
Penjelasan terhadap makna sejarah adalah terlalu banyak
dan berbeza-beza mengikut corak pemikiran seseorang sejarawan. Namun begitu,
pendefinisian makna sejarah itu perlulah relevan dengan dengan maksud sebenar sesuatu sejarah. Berdasarkan gambaran
awal tentang sejarah, ianya menjelaskan bahawa sejarah adalah satu pengkajian
tentang perkara yang telah berlalu dan sememangnya telah berlaku.[1]
Menurut Benedetto Croce, beliau menyatakan bahawa sejarah adalah sejarah
sezaman, R.G Collingwood pula menyuarakan bahawa sejarah itu pemikiran dan
seterusnya E.H. Carr menganggap bahawa, sejarah adalah suatu dialog di antara
perkara yang telah berlaku pada masa lalu dengan masa kini. Sejarah juga adalah
interaksi antara sejarawan dengan fakta-faktanya.[2]
Definisi yang di berikan oleh E.H Carr menunjukkan bahawa sejarah berfungsi
untuk meyimpan dan meneruskan pengalaman-pengalaman secara kolektif dari satu
ganerasi ke ganerasi yang berikutnya dan dengan itu berlakunya proses
pembudayaan, sosialisasi dan pendidikan secara terus-menerus.[3]
Dari pandangan E.H Carr juga kita dapat mengetahui bertapa pentingnya sejarah
kepada kehidupan manusia kerana dengan adanya sejarah, manusia dapat mengenal
pasti sesuatu kekuatan dan kelemahan yang dialami bagi memperoleh sesuatu yang
lebih baik pada masa akan datang dan selain itu, sejarah juga penting dalam
mempertahankan sesuatu hak individu.
Daripada beberapa takrif yang diberikan dan diperkatakan
di atas tadi, nyatalah bahawa sejarah sememangnya berkait rapat dengan
perkembangan manusia dan segala kegiatan kehidupannya pada suatu jangka masa
yang tertentu. Keadaan ini berterusan dari satu tahap ke satu tahap
perkembangan individu dan sesuatu masyarakat. Tidak dapat di nafikan juga
bahawa sejarah mempunyai peranan dan fungsi yang penting dalam perkembangan
kegiatan kehidupan manusia. Karl Japers mengimbaskan hakikat ini dengan
mengatakan bahawa manusia kini, “…hidup dalam suatu warisan ilmu sejarah yang
agung…”.[4]
Akibatnya manusia menjadi lebih prihatin terhadap sejarah kerana menyedari bahawa
sejarah mempunyai peranannya dalam proses pergerakan sejarah manusia itu
sendiri.
Manusia tertarik dengan
pengalaman lalu.
Kesedaran terhadap sejarah dan fungsi sejarah itu
sendiri adalah amat penting dan berguna kepada manusia. Buktinya, secara tidak
disedari sekalipun manusia sentiasa menganggap masa lalu sebagai sesuatu yang
berguna dan tertarik kepadanya. Seseorang insan misalnya, apabila umurnya telah
mencapai satu tahap yang tertentu, maka dia tentunya akan mempunyai pengalaman
di masa yang lalu. Pengalaman yang lalu menjadi kenangan dalam hidupnya dan
menariknya agar sentiasa mengekalkannya dalam ingatan sebagai tanda pengetahuan
tentang kehidupan diri di masa lalu. Peristiwa manis dan pahit serta peristiwa
yang menimbulkan kebanggannya seperti pencapaian, harga diri menjadikan
seseorang itu lebih cenderung untuk mengkaji dan mengumpulkannya untuk teladan
bagi masa depan buat dirinya dan orang yang rapat dengannya.[5]
Seseorang insan juga akan tertarik mendampingkan dirinya
dengan pengalaman hidupnya kerana pengetahuan masa lalu membolehkannya
mengenali dirinya yang merangkumi, kesukaan, egonya, kebiasaannya, cara dan
pegangan dalam hidupnya. Sejarah memang mempunyai kegunaan malah nilaian
tertentu dalam kehidupan manusia. Sedikit sebanyak kita akan dapat melihat
bahawa sejarah merupakan sesuatu proses yang bersambungan; di mana kita dapat
merasakan bahawa sebahagian peristiwa hari ini adalah sebahagian daripada
peristiwa semalam dan berkemungkinan besar akan menjadi sebahagian daripada peristiwa
yang akan datang.[6] [7]
Meningkatkan Ilmu
Pengetahuan.
Sejarah juga amat penting dalam meningkatkan ilmu
pengetahuan manusia. Menurut R.G Collingwood, tujuan asas mempelajari sejarah
adalah untuk mendapatkan pengetahuan diri manusia.[8]
Melalui pengkajian sejarah, kita akan memperolehi ilmu pengetahuan dan
maklumat. Dengan ilmu dan maklumat ini, minda kita akan dapat memproses dan
menganalisis pertumbuhan mental dan perkembangan yang ada hubungannya dengan
persekitaran.[9]
Menurut Arba’iyah Mohd Noor, jika kita melupakan sejarah masa lalu dan tidak
menjadikannya sebagai pengetahuan kepada kita, maka kita akan lupa akan asal
usul, adat istiadat, tradisi dan budaya kita sendiri.[10]
Jelasnya sejarah memberikan pengetahuan kepada manusia dalam segala aspek
sehingga lahirnya semangat kekitaan yang tinggi dalam diri seseorang individu.
Menurut Lester D. Stephens,”…sejarah mewujudkan semangat kekitaan dan tanpa
sejarah kita tidak akan tahu siapa diri kita sama ada secara individu atau
kumpulan…”[11].Sejarah
juga amat penting dalam pembinaan keintelektualan. Maklumat yang diperolehi
daripada sejarah dan tamadun, kita boleh gunakan untuk membanding secara
rasional dan mendidik masyrakat pada hari ini dan masa akan datang.
Sebagai petunjuk dalam
kehidupan masa akan datang.
Setiap insan juga memerlukan sejarah sebagai petunjuk
dari segi kesedaran mereka tentang segala pengalaman serta kewarasan dan juga
kekuatan azam bagi merealisasikan apa jua cita-citanya. Sejarah dapat
mengajarkan manusia agar sentiasa berada pada landasan yang benar dan berusaha
untuk tidak melakukan kesilapan yang sama seperti yang telah berlaku pada masa
silamnya. Masa lalu juga dapat di jadikan petunjuk bagi seseorang untuk
mengendalikan masa yang sedang di alaminya dengan penuh keyakinan dan kekuatan serta
dapat merancang masa depan dengan lebih bermakna. Masa lalu yakni sejarah juga
mengajarkan manusia agar lebih menghargai kehidupan pada masa akan datang dan
seterusnya.[12]
Ilmu sejarah ibarat penglihatan dengan dimensi: pertama,
penglihatan ke zaman silam, kemudiannya ke masa sekarang dan akhirnya ke masa
depan. Atau dengan kata lain, perkataan dalam menyelidiki masa silam itu kita
tidak dapat melepaskan diri dari kenyataan-kenyataan sekarang yang sedang kita
alami bersama dan sedikit sebanyak juga kita tidak dapat melepaskan dari
perspektif masa depan.[13]
Kerana itulah, sejarah masa lampau harus kita pelajari dengan berpandukan
kepada kenyataan-kenyataan perkembangan situasi sekarang selain menetapkan
keinginan dan harapan untuk masa depan.
Memberikan pendidikan
kepada sesuatu masyarakat.
Kepentingan sejarah juga di perluaskan sedikit dengan
menyentuh lebih luas kepada kepentingannya terhadap perkembangan sesuatu
masyarakat. Salah satu kepentingan sejarah kepada masyarakat adalah memberikan
pendidikan yang berkaitan dengan etika dan moral. Sesuatu peristiwa yang
berlaku pada masa lampau boleh di ambil ikhtibar oleh masyarakat seperti contoh
kejatuhan empayar Melaka yang antara sebab kejatuhannya ialah sikap Sultan
Mahmud yang memerintah pada masa itu tidak dapat mewujudkan pemerintahan yang
berkesan dan mengundang kepada perpecahan di kalangan masyarakat Melaka pada
masa itu.[14]
Kepentingan sejarah juga di perluaskan sedikit dengan
menyentuh lebih luas kepada kepentingannya terhadap perkembangan sesuatu masyarakat.
Salah satu kepentingan sejarah kepada masyarakat adalah memberikan pendidikan
yang berkaitan dengan etika dan moral. Sesuatu peristiwa yang berlaku pada masa
lampau boleh di ambil ikhtibar oleh masyarakat seperti contoh kejatuhan empayar
Melaka yang antara sebab kejatuhannya ialah sikap Sultan Mahmud yang memerintah
pada masa itu tidak dapat mewujudkan pemerintahan yang berkesan dan mengundang
kepada perpecahan di kalangan masyarakat Melaka pada masa itu.[15]
Kepentingan sejarah juga di perluaskan sedikit dengan menyentuh lebih luas
kepada kepentingannya terhadap perkembangan sesuatu masyarakat. Salah satu
kepentingan sejarah kepada masyarakat adalah memberikan pendidikan yang
berkaitan dengan etika dan moral. Sesuatu peristiwa yang berlaku pada masa lampau
boleh di ambil ikhtibar oleh masyarakat seperti contoh kejatuhan empayar Melaka
yang antara sebab kejatuhannya ialah sikap Sultan Mahmud yang memerintah pada
masa itu tidak dapat mewujudkan pemerintahan yang berkesan dan mengundang
kepada perpecahan di kalangan masyarakat Melaka pada masa itu.[16]
Theodore S. Hamerow juga menyuarakan pendapatnya bahawa antara lain kepentingan
sejarah itu adalah untuk “pendidikan warganegara, pengurusan pemerintahan, atau
pembimbing masyarakat”.[17]
Warisan untuk ganerasi
akan datang.
Ganerasi pada masa akan datang adalah pewaris kepada
segala pengetahuan daripada masyarakat zaman silam. Sejarah lalu juga dapat di
jadikan sebagai warisan untuk ganerasi akan datang dan ianya amat perlu di
pelajari dan di ketahui agar sesuatu yang di pusakai akan terus kekal diwarisi
dan tidak hilang daripada ingatan masyarakat moden.[18]
Contoh yang paling terdekat ialah warisan adat istiadat masyarakat melayu.
Sehingga kini adat melayu masih lagi di amalkan walaupun terdapat perubahan
serba sedikit daripada yang asalnya selaras dengan perkembangan masyarakat
moden kini. Pengetahuan daripada sejarah juga membolehkan sesuatu masyarakat
dapat mengenali khazanah peninggalan serta sumbangan dan pengalaman masyarakat
dahulu yang telah memberi impak kepada perkembangan sesuatu tamadun.
Penulisan juga jelas menunjukkan bahawa kecintaan
terhadap sejarah dalam diri manusia itu tidak dapat disingkirkan secara azali
dalam diri manusia. Ini ditambah lagi apabila sesuatu masyarakat masa lalu
menulis sesuatu yang berkaitan dengan
sejarah tentang asal-usul keturunan dan salasilah raja yang membuktikan
tentang kewujudan satu bangsa yang bertamadun dengan menggambarkan keadaan pada
waktu itu. Ini dibuktikan apabila Sejarah
Melayu(Sulalatus Salatin) dan Tuhfat
Al - Nafis yang masing-masing di tulis oleh Tun Sri Lanang dan Raja Haji
Ahmad serta Raja Ali Haji. Jelaslah di sini kecintaan untuk menghargai sejarah
telah wujud sejak dahulu lagi di Nusantara ini. Penulisan ini membolehkan
ganerasi kini mengkaji nilai dan pembawaan cerita yang dibawa dalam
penulisan-penulisan sejarah ini.[19]
Memberikan pengajaran dan
kesedaran kepada manusia.
Pendidikan dan pengetahuan terhadap sejarah seharusnya
di gunakan sepenuhnya oleh manusia dan menjadikannya sebagai sumber kesedaran kepada
seseorang individu dan masyarakat amnya. Ia juga bertujuan untuk memupuk
semangat baru bagi memperbaiki segala kelemahan, menilai kesilapan yang telah
di lakukan oleh masyarkat, memulihkan semula kekuatan moral dan mental bagi
kemajuan individu, masyarakat dan Negara. Melalui pendedahan pengalaman
masyarakat terdahulu membolehkan kita lebih berkemampuan untuk membuat
keputusan yang baik.[20]
Menurut Stephen Vaugh, “…dengan mengkaji sejarah, kita dapat membuat persediaan
dengn lebih baik bagi menghadapi sebarang kemungkinan dalam kehidupan moden…”[21].
Contohnya dalam peristiwa 13 Mei 1969 telah banyak memberikan kesan dan
pengajaran kepada penduduk Malaysia .
Sejarah mengajar ke arah perlunya memupuk perasaan mewujudkan perpaduan sosial
dalam sesuatu masyarakat dengan melihat kepada masyarakat majmuk yang terdapat
di Malaysia
itu sendiri. Kejadian peristiwa pahit ini menuntut agar setiap masyarakat dapat
mengekalkan perpaduan dan mengikis sikap perkauman dengan lebih mengutamakan
aspek keamanan dalam kehidupan seterusnya mengelakkan daripada peristiwa ini
akan berulang lagi.
Panduan untuk menerajui
Negara.
Sesebuah negara
sudah tentu mempunyai himpunan pengalaman masa lampau atau lebih dikenali
sebagai sejarah. Sejarah mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan
hidup matinya sebuah Negara itu. Seperti seorang insan, maka kehidupan sesebuah
negara akan gelap jika ia tidak mempunyai sejarahnya ataupun tidak mempunyai
kumpulan ingatan masa lampaunya.[22]
Pengalaman masa lalu menjadi landasan kepada sesebuah negara sama ada timbul
atau tenggelam negara tersebut didalam sesuatu arena politik, ekonomi,
pembinaan masyarakat dan banyak lagi. Mereka melihat bahawa peristiwa yang
berlaku dahulu boleh berlaku pada masa – masa yang berlainan ataupun sezaman
dan pada masa akan datang.[23]
Sesebuah negara
mengalami zaman titik permulaan, kemudian berkembang sehingga kepada zaman
kemuncak, dan pada akhirnya mengalami keruntuhan. Sebagai contoh tentang
kebangkitan, zaman kemuncak atau kejayaan dan seterusnya zaman keruntuhan sesuatu
tamadun atau kerajaan. Kerajaan Marxist di Russia yang muncul sebagai sebuah
Kerajaan Marxist yang berwibawa selepas tamatnya revulosi tahun 1917.[24]
Melalui usaha pemimpin-pemimpin seperti Lenin (1870-1924) dan Stalin (1879-1953),
Rusia menjadi kuasa salah satu kuasa besar di dunia (1945). Kejayaan dan taraf
ini bertahan bahagian pertama dekad 1980-an. Mulai pertengahan dekad tersebut,
Rusia mengalami krisis ekonomi yang teruk dan tidak dapat bertahan lagi
.Walaubagaimanapun terdapat usaha dilakukan untuk mengatasi masalah ekonomi
ini, tetapi tidak berjaya seperti yang di lakukan oleh Mickhail Gorbachor
melalui dasar Glanost[25].
Usaha Kerajaan Marxist berakhir pada tahun 1990 oleh gerakan politik dan
ekonomi yang berjaya menghancurkan Kerajaan Marxist.[26]
Melalui
peristiwa tersebut dapat menggambarkan sesebuah negara atau kerajaan akan
mengalami zaman permulaan, perkembangan, kemuncak dan zaman keruntuhannya. Menurut
Ibn Khaldun (1332-1406) beliau menyatakan tamadun atau bangsa akan mengalami
empat tahap iaitu tahap awal atau kelahiran, tahap perkembangan, tahap
kegemilangan dan tahap keruntuhan. Teori atau pendapat yang sama turut
dinyatakan oleh Arnold Tonybee (1889-1979) seoarang ahli sejarah Inggeris yang
amat mengagumi Ibn Khaldun yang mengemukakan teori bahawa tamadun atau negara
akan mengalami zaman kelahiran, zaman perkembangan, dan zaman kejatuhannya.
Pendapat kedua-dua tokoh ini terbukti seperti yang telah berlaku kepada
kerajaan Marxist di Rusia .
Kesimpulan.
Oleh yang
demikian, sejarah mempunyai nilai dan kepentingan yang besar kepada individu, masyarakat
dan Negara. Himpunan masa lalu atau sejarah akan menjadi panduan dan pedoman
kepada kita serta mengajar tentang cabaran dan kepayahan hidup. Kita hendaklah
menyedari kenyataan kehidupan dan kemudian bertindak untuk mengatasinya. Oleh
itu, masa lalu iaitu sejarah penting sebagai petunjuk kepada individu, masyarakat
dan negara berkenaan untuk mengendalikan masa yang sedang dan akan dihadapinya
dengan penuh keyakinan dan berkesan.
Di samping
itu, sejarah juga mengajar kita belajar dari kesilapan agar kesilapan itu tidak
berulang lagi. Hal ini demikian kerana kesilapan yang berulang boleh menghancurkan
kehidupan seseorang individu, masyarakat dan sesuatu negara berkenaan. Justeru
itu, perancangan dan usaha yang jitu adalah perlu dilakukan bagi mengatasi
serta keluar dari kemelut masa lampau. Walau bagaimanapun, perencanaan ini sentiasa
tertakluk kepada kekuasaan, rahmat, serta limpah daripada Yang Maha Berkuasa di
samping usaha daripada manusia.
Bibliografi
Arba’iyah Mohd Nor, 2002. Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan. Kuala
Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Carr, E.H., 1988. Apakah
Sejarah? (Terjemahan Ab. Rahman Haji Ismail). Kuala
Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Collingwood, R.G., 1994. Idea
Sejarah. (Terjemahan Mohd. Yusof Ibrahim). Kuala
Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Drs. Hugiono dan Drs. P.K. Poerwantana, 1992, Pengantar Sejarah. Jakarta :
PT Rineka
Cipta.
Mohd. Yusof Ibrahim, 1986. Pengertian
Sejarah: Beberapa Perbahasan Menegenai
Teori & Kaedah. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Yusof Ibrahim, 1997. Ilmu
Sejarah: Falsafah, Pengertian dan Kaedah. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zainon Binti
Sheikh Ahmad, (1997). Sejarah
Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala
Lumpur : Penerbit Elman.
[1] Teori mengenai makna sejarah dengan lebih spesifik telah dinyatakan
oleh seorang ahli fakir sejarah yang terkenal dari Jerman pada pertengahan kurun
kesembilan belas iaitu Lepold Von Ranke. Beliau menyatakan bahawa sejarah itu
haruslah dikaji wie es eigentlich gewesen
ataupun “seperti sebenarnya berlaku”.
[2] Lihat Mohd. Yusof Ibrahim, 1986. Pengertian Sejarah: Beberapa Perbahasan Mengenai Teori & Kaedah.
Kuala Lumpur :
Dewan Bhasa dan Pustaka, hlm, 3 yang dipetik daripada E.H. Carr, What is History?. Midldlesex ,
England :
Penguin Book Ltd., 1965, hlm, 7.
[3] Lihat Arba’iyah Mohd Noor, 2002. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm,
5.
[4] Mohd Yusof Ibrahim, 1997.
Ilmu Sejarah: Falsafah, Pengertian dan kaedah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm,
28, dipetik daripada Karl Japers, 1965. The
Origins and Goal of History. New Haven : Yale University
Press.
[5] Ibid, hlm, 29
[6] Muhd. Yusof Ibrahim, 1997. Ilmu
Sejarah: Falsafah, pengertian, dan kaedah, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.
30.
[7] Ibid, hlm. 31, dipetik
daripada Arthur Marwick, 1970. The Nature
of History. London
: Macmillan, hlm. 14.
[8] Arba’iyah Mohd Nor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, op. cit., hlm. 7, lihat juga R. G. Collingwood,
1967. The Idea Of History. Oxford : Oxford
University Press, hlm. 10
[9] Ibid, hlm, 9.
[10] Ibid, hlm. 7-8.
[11] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, op. cit., hlm, 8 dipetik daripada Stephen Vaugh,
1985. The Vital Past : Writings on the
Uses of History. Athens : University of Georgia Press ,
hlm. 76.
[12] Dalam hal ini, sejarah atau kejadian peristiwa yang lepas
memberikan panduan untuk manusia untuk melalui kehidupan pada masa akan datang
disamping menyedarkan kepada mereka tentang beberapa kepentingan menghargai
orang, keadaan kehidupan, serta apa jua yang ada di sekeliling kita.
[13]Lihat Drs. Hugiono dan Drs.
P.K. Poerwantana,1992, Pengantar Ilmu
Sejarah . Jakarata: PT Rineka Cipta, hlm, 5
[14] Perpecahan dalam masyarakat inilah yang membawa kepada bibit –
bibit kejatuhan kerajaan Melaka. Pada ketika ini juga, ramai dikalangan para
pembesar telah ingkar terhadap sultan yang dianggap telah menjadi lemah pada
ketika itu. Perkara ini juga telah menyebabkan pihak Portugis dengan mudah
dapat menawan Melaka pada tahun 1511 dan sekaligus membuka ruang kepada kuasa
barat yang lain mula masuk menjajah ke tanah melayu.
[15] Dalam sejarah perjuangan Hitler, beliau telah menaikkan semangat
kaumnya dengan menggunakan sejarah yang telah dialami oleh Negara mereka.
Beliau turut mengakaji Perjanjian
Versailles bagi meyakinkan kaumnya kononnya mereka telah dihina dan mereka
perlu bangkit memperjuangkan bangsa.
[16] Lihat Mohd Yusof Ibrahim,
Ilmu Sejara: Falsafah, Pengertian dan Kaedah., op. cit., hlm, 55.
[17] Ibid, hlm 56.
[18] Lihat Arba’iyah Mohd. Nor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, op. cit.,
hlm, 9.
[19] Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin telah mengatakan dalam teks
ini bahawa hikayat yang di tulisnya ini bertujuan untuk di wariskan kepada anak
cucunya supaya ia menjadi kenangan dan barangan berharga yang boleh dijadikan
panduan dalam hidup ganerasi selepasnya. Ini juga turut di gambarkan dalam
Tuhfat Al- Nafis, di mana Raja Ali Haji menulis hikayat ini bertujuan untuk
memperlihatkan sejarah zamannya bagi penelitian generasi zamannya dan zaman
akan datang. Jelaslah melalui kedua-dua karya ini menunjukkan bahawa manusia
itu sangat mementingkan sejarah dan bukti ini menimbulkan kesedaran bahawa kepentingan sejarah ini telah bermula sejak
dulu lagi di Nusantara. Lihat Zainon Binti Sheikh Ahmad, (1997), Sejarah Kesusasteraan Melayu Tradisional,
Kuala Lumpur :Penerbit
Elman, hlm,440 – 454.
[20] Ini dapat di lihat dalam peristiwa 13 Mei 1969, telah banyak membawa
kesan dan pengajaran kepada penduduk. Selain itu, sejarah juga dapat memupuk
kea rah kewujudan perpaduan sosial. Sejarah 13 Mei telah memperlihatkan kepada
kita tentang pelbagai kemusnahan harta bena, kehilangan nyawa dan banyak lagi.
Justeru itu, pelbagai kesukaran telah timbul dikalangan masyarakat sama ada
dari segi sosial mahupun dalam aktiviti ekonomi. Keadaan dan peristiwa pahit
ini juga menuntut agar masyarakat dapat mengekalkan perpaduan dengan mengikis
sikap ‘ethno-centric’ atau perkauman
supaya keamanan semua pihak dapat di capai dan mengelak peristiwa daripada
berulang lagi. Lihat Arba’iyah Mohd Noor, (2002), Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm,
11.
[21] Ibid, Arba’iyah Mohd
Noor,2002, Ilmu sejarah dan Pensejarahan,
hlm, 8 dipetik daripada Stephen Vaugh, 1985. The Vital Past: Writings on the Uses of History. Athens :University of Georgia Press .
[22] Mohd. Yusof Ibrahim, 1997. Ilmu
Sejarah: Falsafah, Pengertian dan Kaedah. op. cit., hlm, 47.
[23] Lihat Mohd.Yusof Ibrahim, op.
cit.,, hlm, 17 dipetik daripada Wang Gungwu, The Use of History, hlm 3
[25] Dasar Glanost bertujuan
untuk memperbaiki keadaan ekonomi melalui beberapa pembaharuan dasar ekonomi.
[26] Mohd. Yusof Ibrahim, op. cit,
hlm 45.
No comments:
Post a Comment