PENGENALAN
Pensejarahan
atau historiografi merupakan suatu bidang yang umumnya diketahui sebagai
penulisan sejarah. Di India, terdapat pelbagai karya yang kebanyakannya lebih
berunsurkan keagamaan. Karya-karya tersebut dihasilkan pada tiga zaman iaitu
pada zaman klasik, zaman pertengahan iaitu zaman selepas kedatangan Islam dan
juga zaman Moden dan juga pertengahan. Pensejarahan merupakan satu proses
dengan tahap-tahap dan aturan-aturan
yang lazimnya diikuti atau dilaksanakan oleh Sejarawan dalam usahanya
menghasilkan penulisan sejarah.[1]
Karya yang akan dihasilkan akan diteliti terlebih dahulu dari segi pengambilan
sumber dan juga rujukan yang digunakan. Selalunya, rujukan yang akan digunakan
akan dipastikan betul dari segi penyampaian maklumatnya terlebih dahulu.
Pensejarahan India pada zaman klasik
lebih kepada penulisan tentang mitos serta tentang masyarakat India pada masa
itu. Bagi zaman pertengahan pula, muncul pula karya yang lebih berunsurkan
keagungan tentang maharaja. Zaman tersebut dikenali juga dengan nama zaman
Islam. Zaman Islam hanya dominan pada abad ke-11 dan sebelumnya didominasi oleh
kerajaan Hindu separti kerajaan Gupta dan
kerajaan Harsha.[2] Pada zaman ini terdapat juga unsur tokok
tambah dan lagenda. Pada zaman penjajahan pula, karya adalah lebih kepada unsur
bias yang dihasilkan sendiri oleh pihak penjajah yang mana fakta yang ditulis
lebih memihak kepada puak barat terutama British yang menjajah India. Manakala
pada zaman Moden pula, karya lebih ditekankan mengenai perjuangan bagi
mendapatkan kemerdekaan dan menentang penjajahan.
Karya-karya yang dihasilkan pada
ketiga-tiga zaman tersebut juga mempunyai perbezaan dan juga peningkatan hasil
karya dari zaman ke zaman yang lain. Walau bagaimanapun, nilai moral lebih
diterapkan pada kebanyakan karya yang diterbitkan. Pensejarahan yang lebih
saintifik dan objektif ditekankan pada pensejarahan moden. Pelbagai karya yang
dihasilkan menggambarkan keintelektualan penghasil karya tersebut.
PENSEJARAHAN INDIA PADA
ZAMAN AWAL ATAU KLASIK
Pensejarahan
pada zaman ini pula memaparkan pelbagai unsur kesaktian, dongengan dan lagenda
terangkum dalam karya pada zaman ini. Tumpuan kajian sejarah adalah kepada
kisah tersebut yang bertujuan untuk menuju kepada tahap nirvana iaitu
mendekatkan diri kepada Tuhan. Karya yang tertua sekali adalah kesusasteraan
Vedik dan karya tersebut juga menjadi asas kepada budaya dan agama masyarakat
Hindu. Menurut kepercayaan masyarakat Hindu, Veda ialah kata-kata yang
diperturunkan oleh Tuhan. Ia juga adalah bersifat suci. Selain itu, pengajaran
dan nilai moral juga turut diselitkan dalam tradisi pensejarahan India. Antara
karya yang terkenal adalah seperti Ramayana, Mahabharata, Rig Veda, Purana dan
lain-lain.
Epik Ramayana dan Mahabharata merupakan epik
yang terkandung di dalamnya pelbagai jenis cerita lagenda, dongeng, mitos dan
cerita tentang dewa-dewi yang dapat memberikan nilai pengajaran dan moral.[3]
Ia juga dianggap sebagai epik agung. Epik tersebut turut dikenali sebagai
Ihtihasa atau kitab. Konsep dharma adalah diberikan penekanan dalam epik
tersebut. Dalam Epik Ramayana, dicipta oleh Valmiki dan mengandungi 24 000
seloka. Ia dihasilkan antara tahun 200 S.M hingga 200 S.M. Epik ini mengisahkan
tentang Putera Rama yang melarikan diri disebabkan Kaikeyi, ibu tiri yang
hendakkan anaknya Bharata di tabal sebagai pengganti takhta kerajaan. Sita pula
adalah isterinya yang kemudiannya diculik Raja Ravana. Setelah Sita
diselamatkan, dia dan Rama kembali ke Ayodhya untuk menjalankan pemerintahan
yang berasaskan prinsip Dharma. Epik ini dianggap sebagai Dharmasatra kerana
menerangkan mengenai prinsip abadi atau dikenali sebagai Sanatana Dharma.[4]
Isteri Raja Rama iaitu Sita diabadikan oleh masyarakat Hindu sebagai isteri
yang sempurna.[5] Rama
dalam epik ini digambarkan sebagai seorang yang amat sempurna dari segi tingkah
lakunya seperti menghormati orang yang lebih tua serta bersikap adil dalam
pemerintahannya.
Epik Mahabharata pula, disusun oleh
Vyasa yang pada awalnya terkandung 24 000 seloka. Kemudiannya, ia bertambah
menjadi 100 000 seloka atau dikenali sebagai puisi. Epik ini juga adalah epik
yang mempunyai puisi yang terpanjang di dunia. Puisi ini mengisahkan tentang
pertelagahan dua kumpulan iaitu Pandava dan juga Kaurava yang bersaing bagi
mendapatkan tampuk pemerintahan kerajaan Kurukshetra. Seterusnya, kumpulan
tersebut berperang yang menyaksikan kemenangan berpihak kepada pihak Pandava.
Ia juga mengisahkan konsep Dharma dan juga Adharma iaitu kebaikan dan
kejahatan. Konsep Trimurthi seperti Brahma, Vishnu dan Siva diberi penekanan
yang menjalankan tiga fungsi utama seperti mencipta, memelihara dan memusnahkan
dunia. Karya ini juga dianggap sebagai Ihtihasa, Purana, Dharmasatra, Kamasastra
dan juga Moksasastra. Dianggap Itihasa kerana bicarakan tentang sembilan jenis
emosi dan matlamat hidup. Dianggap Dharmasastra kerana membincangkan pelbagai
jenis Dharma. Dianggap Juga sebagai Moksasastra kerana membincangkan mengenai
cara pembebasan diri daripada kelahiran semula.[6]
Selain itu, terdapat juga karya yang
berjudul Arthasastra. Ia dihasilkan oleh seorang menteri Brahmin untuk
pemerintah pertama empayar Maurya di Utara India pada abad ke-3 S.M. Karya
tersebut contohnya telah berjaya mempengaruhi ramai pahlawan Hindu agar
berjuang sehingga mati sampai mati supaya dapat memenuhi matlamat spiritual dan
pembebasan daripada rantai kelahiran manusia yang mengikat manusia kepada dunia
ini. Menurut Stanley Wolpert, ruang lingkup penulisan karya ini adalah
berkisarkan tentang pemerintahan pada zaman Empayar Maurya.[7]
Bagi karya Rig Veda pula, adalah
sastera India yang menerangkan tentang sistem kasta dalam masyarakat Hindu.[8]
Unsur mitos juga diselitkan dalam karya ini. Ia ditulis dalam bentuk puisi yang
mengandungi sepuluh buku dan terkandung 1028 mazmur dan pujian mengenai
dewa-dewi. Ia adalah antara karya yang tertua dalam kesusasteraan Vedik. Mazmur
terawal terkandung dalam mandala kedua hingga mandala ketujuh dan dicipta oleh
sekumpulan paderi iaitu Gritsamada, Visvamitra, Vasistha, Atri, Bharadvaja, dan
Vamadeva.[9]
Karya Purana pula adalah suatu
tradisi, lagenda, mitos, ritual, keagamaan dan prinsip falsafah. Mengikut
penerimaan umum, Purana mempunyai 18 Purana. Karya tersebut amat popular dalam
masyarakat disebabkan bahasa yang digunakan mudah difahami. Antara purana yang
terkenal ialah Matsya Purana, Bhagavata Purana dan juga Vishnu Purana. Empat
purana terawal diselenggarakan antara tahun 600 S.M hingga 300 S.M. Karya
tersebut juga adalah karya yang tidak begitu terkenal tetapi diperbesarkan,
data yang kurang tepat serta kabur dari segi topografi dan juga kronologinya.[10]
Seterusnya ialah, karya Rajatrangini
yang dihasilkan oleh Kalhana. Karya ini dihasilkan bermula tahun 1148 hingga
1149 M. Puisi ini menggambarkan tentang peristiwa yang telah berlaku dalam
masyarakat Hindu dan mempunyai lapan bab dan 8 000 seloka. Beliau menulis karya
tersebut dalam bahasa Sanskrit berdasarkan fakta yang boleh dipercayai. Tiga
bahagian awal babad tersebut mengandungi rangkaian sejarah dirujuk daripada teks
Nilamatapurana. Bahagian yang keempat pula menceritakan mengenai Dinasti
Kalkota dalam bentuk penceritaan sehingga abad ke-8 M. Bahagian yang kelima hingga ketujuh menceritakan
tentang peristiwa sejarah dan sebahagiannya menceritakan tentang kisah luar
biasa. Bahagian yang terakhir pula menceritakan tentang sejarah pada zaman
Kalhana. Disamping itu, dalam karya ini juga turut membincangkan tentang nilai
moral, menaikkan semangat patriotisme serta sindiran kepada golongan pengampu
raja yang bersikap berpura-pura. Selain itu, unsur dongengan dan agama turut
diselitkan dalam karya ini.
PENSEJARAHAN INDIA PADA
ZAMAN PERTENGAHAN
Pensejarahan
pada zaman ini mengalami sedikit peningkatan unsur karya. Permulaannya,
masyarakat Islam membawa masuk karya sejarah tradisi Parsi dan disimpan ketika
berada di India. Walau bagaimanapun, pensejarahan tersebut tidak mendapat
sambutan kerana dikhuatiri mereka tidak dapat memenuhi konsep dan gambaran yang
sebenar tentang sejarah India. Di zaman Kesultanan di Delhi, banyak karya
dihasilkan sejarawan Islam. Kemunculan ramai sejarawan yang menghasilkan
pelbagai penulisan sejarah telah menyebabkan pelbagai karya sejarah diterbitkan.
Antara sejarawan yang terkenal pada zaman ini adalah seperti Ziauddin Barani,
Nizamuddin Ahmad, Abdul Qadir Badauni, Muhammad Qasm Ferishta dan juga Khafi
Khan. Mereka menulis atas pelbagai sebab seperti inginkan ganjaran, atas arahan
raja dan lain-lain. Kebanyakan mereka adalah sejarawan Istana yang dikongkong
dalam penulisan mereka. Terutama pada zaman pemerintahan Maharaja Akhbar, Abu
Fazl berpeluang menulis karya Akhbar Nama dan Ain-I-Akhbari.[11]
Karya tersebut membicarakan tentang maharaja,
ilmu sosial dan perundangan serta kepercayaan agama. Beliau telah menghasilkan
karya yang bertujuan mengagungkan Maharaja Akhbar. Dalam karyanya, beliau
menyamatarafkan Maharaja Akhbar dengan kedudukan Nabi Muhammad s.a.w. Abu Fazl
juga sering menolak pendekatan keagamaan dalam beberapa perkara. Dalam
karyanya, Maharaja Akhbar dianggap sebagai pemerintah yang agung dan terbaik
dalam pemerintahannya serta mendokong prinsip kebebasan beragama. Menurut J.N
Nanda, pemerintahan Maharaja Akhbar adalah adil dan masyarakat pada zamannya
amat berpuas hati dengan pemerintahannya yang adil dan juga berjaya mencapai
keamanan.[12]
Maharaja Akhbar pada masa pemerintahannya
telah mengarahkan kitab suci agama Hindu seperti Veda, Ramayana dan Mahabharata
disalin semula dalam bahasa Parsi sebagai tanda tolak ansurnya terhadap agama
Hindu. Kemudiannya, kitab yang disalin itu dibaca dihadapannya.[13]
Selaras dengan dasar pemerintahannya, beliau menjadikan bahasa Parsi sebagai
bahasa istana dan bahasa kesusasteraan.[14]
Berdasarkan karya karangan Abu Fazl, beliau telah merungkaikan pelbagai
peristiwa yang berkaitan dengan maharaja dan empayarnya. Beliau telah
mengumpulkan pelbagai rekod dan maklumat berkenaan dengan kehidupan Maharaja
Akhbar. Beliau tidak hanya mencatat fakta sahaja, tetapi turut memerihalkan
tentang tindakan maharaja dalam memerintah empayar.[15]
Jelaslah bahawa, maharaja menguasai empayar melalui penulisan karya yang
bermotifkan untuk memberikan keyakinan bahawa pemerintahannya adalah yang
terbaik disamping pensejarahan digunakan pada masa itu sebagai alat untuk
mengukuhkan kedudukan maharaja.
PENSEJARAHAN INDIA PADA
ZAMAN PENJAJAHAN
Pada abad yang ke-15, kuasa barat mula bersaing untuk
mengumpul kekayaan dan juga pembinaan negara bangsa. Mereka berlumba-lumba
untuk mendapatkan tanah jajahan dan mengeksploitasi sumber alam. Antara kuasa
barat yang pernah menjelajah ke India adalah Perancis, Belanda, British dan
juga lain-lain.[16] Di
India, bidang pensejarahan dikuasai oleh golongan kolonialis. Karya pada zaman
ini menolak segala unsur mitos, lagenda dan kepercayaan karut. Pensejarahan
pada zaman ini juga lebih bersifat berat sebelah atau bias. Pihak penjajah
bukan sahaja menguasai bidang politik, ekonomi dan sosial malahan pula turut
menguasai bidang penulisan sejarah pada ketika itu.
Di India, pemerintah British
menganggap diri mereka golongan kelas pertama. Masyarakat India pula dianggap
sebagai golongan kedua. Mereka dianggap sedemikian kerana pihak penjajah
beranggapan bahawa masyarakat di India harus ditamadunkan dan segala kemajuan
yang dibawa ke India adalah hasil daripada bangsa Eropah sehingga mereka telah
berjaya mencapai kejayaan dan kemajuan khususnya pada zaman Kesedaran. Pada
zaman ini juga lahirnya golongan intelektual yang muncul untuk memperbetulkan
fakta sejarah serta gambaran tentang India yang telah diselewengkan oleh orang
Eropah pada zaman penjajahan. Mereka cuba mengembalikan identiti sebenar
sejarah India dan juga menimbulkan semangat nasionalisme. Kesan daripada perkembangan
pensejarahan India, lahirlah tokoh nasionalisme seperti Mahatma Gandhi.
Karya yang terkenal pada zaman ini ialah Hukum
Manu yang diterbitkan oleh Sir W. Jones yang telah diterjemahkan dalam Bahasa
Inggeris. Karya ini mengandungi dasar perundangan Hindu. Hukum Manu juga
dikatakan menyimpang daripada tradisi Hindu. Bagi Sir W. Jones, beliau adalah
orang yang pertama bertangungjawab memperbetulkan catatan tentang kebudayaan
India semasa zaman penjajahan Inggeris di India. Hukum Manu pada zaman tradisi
adalah menyokong konsep Dharma. Ia adalah tentang perlakuan yang baik yang
ditetapkan oleh Tuhan. Raja bertindak memelihara undang-undang suci dengan
menghukum orang yang jahat dan juga memberi ganjaran kepada orang yang baik.
Karya tersebut turut diterjemahkan oleh Charles Wilkins yang mahir tentang
Bahasa Sanskrit disamping bantuan Sir Jones.
Dalam karya ‘The History of British
India’ ia dihasilkan pada tahun 1818. Penulis karya ini adalah James Mill.
Beliau meragui bahawa India pada zaman sebelum kedatangan penjajah British ada
suatu tamadun yang tinggi. Dari aspek pentadbiran, pemerintahan dan institusi
undang-undang di India tidak memenuhi ciri-ciri ketamadunan. Beliau menganggap
bangsa Eropah adalah lebih baik berbanding dengan bangsa India.[17]
Malahan pula, karya bertajuk The History of India karangan Montstuart Elphinstone
mengatakan bahawa semua urusan yang berkaitan dengan perdagangan di India
bukanlah oleh masyarakat tempatan, tetapi telah diusahakan oleh orang Arab dan
Greek. [18]
Elphinstone adalah seorang Residen British di Poona serta pernah menjawat
jawatan sebagai gabenor di Bombay antara tahun 1827 hingga 1830, sebelum
digantikan oleh John Malcome.[19]
Selain itu, terdapat juga pelbagai karya lain seperti ‘Hind Swaraj’ hasil karya
Mahatma Gandhi pada tahun 1908. Ia bermaksud “Kebebasan India”. Melalui karya
tersebut, beliau mengkritik golongan British di India dan juga kepada
masyarakat barat secara keseluruhannya.
PENSEJARAHAN INDIA PADA
ZAMAN MODEN
Berbanding
dengan zaman yang lalu, pensejarahan pada zaman ini menolak unsur mitos,
lagenda, kepercayaan karut dan dongengan yang diamalkan pada zaman yang
sebelumnya. Pensejarahan pada zaman ini adalah menggunakan kaedah yang lebih teliti
dan bersifat lebih objektif. Penyatuan masyarakat lebih diutamakan dalam
pensejarahan pada masa ini. Ketepatan fakta adalah amat dipentingkan disamping
akan dianalisis serta ditafsir bagi memastikan tiada unsur bias dalam penulisan
sejarah. Fakta akan diteliti dan disiasat terlebih dahulu bagi memastikan
maklumat yang akan ditulis tidak menyimpang daripada peristiwa sebenar.
Antara karya yang terkenal pada zaman
ini ialah ‘Europe Centered’ yang mana karya ini membicarakan tentang India. Dalam
penulisan ini, Marx memberikan pandangan bahawa Britain adalah pusat asas
kemajuan duniawi bagi India. Selain itu, terdapat juga pelbagai karya lain
seperti ‘Hind Swaraj’ hasil karya Mahatma Gandhi pada tahun 1908. Ia bermaksud
“Kebebasan India”. Melalui karya tersebut, beliau mengkritik golongan British
di India dan juga kepada masyarakat barat secara keseluruhannya.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, pensejarahan pada zaman klasik lebih menjurus kepada nilai
keagamaan sahaja serta mengandungi unsur mitos dan lagenda. Penulisan pada
zaman pertengahan atau zaman selepas kedatangan agama Islam, adalah lebih
menjurus kepada mengagungkan pemerintah dan terdapat juga unsur tokok tambah
dalam penghasilan karya. Terdapat banyak karya klasik yang diterjemahkan oleh
pihak Eropah. Walau bagaimanapun, catatan mereka itu terdapat pengubahsuaian
dari segi fakta yang menyeleweng daripada situasi sebenar. Kelahiran golongan
intelektual telah merancakkan penulisan tentang pensejarahan India. Seterusnya,
ia telah menyebabkan timbulnya kesedaran untuk berjuang demi kemerdekaan tanah
air. Pensejarahan pada setiap zaman adalah berbeza dari segi perkembangannya
terutama cara dan unsur penulisan karyanya.
Kesimpulannya, pensejarahan pada
zaman klasik adalah lebih dominan dengan pengaruh agama. Jika dilihat, begitu
banyak karya yang diterbitkan lebih menjurus kepada kepentingan agama terutama
agama Hindu-Buddha. Begitu juga jika dilihat pada zaman pertengahan iaitu pada
zaman selepas kedatangan agama Islam, banyak karya berkaitan pemerintah
diterbitkan oleh sejarawan islam pada ketika itu. Khususnya, terdapat juga
karya yang menyelitkan tentang keagamaan khususnya agama islam dan agama lain. Berlainan
pula dengan zaman penjajahan, pengaruh agama kurang dominan pada zaman
tersebut.
BIBILIOGRAFI
Muhd.Yusof
Ibrahim(1997). Ilmu Sejarah: Falsafah,
pengertian dan Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Azharudin
Mohd. Dali,(2004), Tamadun India,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka
Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai
Letchumanan,(2005). Tamadun Dunia Edisi
Semakan, Selangor, Penerbit Fajar Bakti,
N.M Idaikkadar,(1979).
Latar Belakang Kebudayaan Hindu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka
Stanley
Wolpert, (2000). A New History of India. New
York. Oxford Universiti Press.
Arba’iyah
Mohd Noor,(2002). Ilmu Sejarah dan
Pensejarahan,Ampang Selangor;Dewan Bahasa Dan Pustaka
Majumdar, R.C,(1974). Ancient India, Montilal Bonarsidass, Delhi
Muhd Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya,(1998). Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan
Karya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
J.N.
Nanda, (2002). Glimpses of Indian History
And Culture. Mumbai. Bharatiya
Vidya Bhavan
Prof.
Dr. Hamka,(1997), Sejarah Umat Islam,Singapura:
Pustaka Nasional Pte Ltd
Mahyudin Hj. Yahaya, (2005). Tamadun Islam Edisi Semakan, Selangor: Penerbit Fajar Bakti
[1] Muhd.Yusof Ibrahim(1997). Ilmu Sejarah: Falsafah, pengertian dan
Kaedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, hlm 223.
[2] Azharudin Mohd. Dali,(2004), Tamadun India, Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka, hlm 121.
[3] Sivachandralingam
Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan,(2005). Tamadun Dunia Edisi Semakan, Selangor, Penerbit Fajar Bakti, hlm.77
[4] Sivachandralingam
Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan,(2005). Tamadun Dunia Edisi Semakan, hlm.539
[5] N.M
Idaikkadar,(1979). Latar Belakang
Kebudayaan Hindu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Hlm.6.
[7] Stanley Wolpert, (2000).
A New History of India . New York . Oxford Universiti Press. Hlm.57.
[8] Arba’iyah Mohd Noor,(2002). Ilmu Sejarah dan Pensejarahan,Ampang
Selangor;Dewan Bahasa Dan Pustaka, hlm.215
[11] Muhd
Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya,(1998). Sejarawan dan Pensejarahan: Ketokohan dan Karya. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.214-216
[12] J.N. Nanda, (2002). Glimpses of Indian History And Culture. Mumbai.
Bharatiya Vidya Bhavan. Hal.62.
[13] Prof. Dr. Hamka, Sejarah Umat Islam,Singapura: Pustaka
Nasional Pte Ltd 1997, hlm 511.
[14] Mahyudin Hj. Yahaya, (2005). Tamadun Islam Edisi Semakan, Selangor: Penerbit Fajar Bakti, hlm.83
assalamualaikum, saya nak minta pendapat penulis tentang tajuk
ReplyDeleteBincangkan pensejarahan di tanah melayu dari zaman klasik hingga zaman moden.
saya agak kurang faham kehendak soalan ini. Jika tidak keberatan bolehkah penulis membantu memberi kefahaman atau justifikasi kepda saya apa sebenrnya kehendak soalan ini? Terima Kasih.