Pensejarahan India mula berkembang
selepas kedatangan Islam iaitu pada zaman khalifah Umayyah pada kurun ke-7
Masihi (1 hijrah) melalui penaklukan wilayah yang dilakukan oleh pasukan
Umayyah di bawah pimpinan panglima Muhammad Ibn Qasim. Kedatangan Islam secara
tidak langsung telah mengubah pensejarahan India. Pada abad ke-11 hingga ke-18,
terdapat banyak karya-karya sastera sejarah yang meliputi sejarah umum,
dinasti,sejarah serantau, biografi, memoir dan sebagainya secara besar-besaran.
Menurut sejarawan Islam, sejarah bukanlah satu proses tetapi lebih kepada
urutan peristiwa yang berlaku adalah ketetapan dan ketakdiran daripada Allah
s.w.t.[1] Pada
zaman pertengahan di India, terdapat banyak tulisan yang dipengaruhi oleh
penulisan sejarah Islam seperti Ziauddin Barani dengan karyanya “Tarikh-I-Feroz-Shahi” (1357), Nizamuddin
Ahmad, Abd. Kadir Badauni, Syeikh Abul Fazl, Muhammad Qasim Ferishta dan Khafi
Khan[2].
Tujuan mereka menulis adalah untuk mendapatkan ganjaran, perintah daripada Raja
untuk mencatat segala peristiwa yang berlaku dan atas dasar kesedaran bagi kepentingan
generasi akan datang[3].
Menurut sejarawan Islam Ziauddin Barani yang
menganggap bahawa sejarah dan ilmu hadis sebagai “saudara kembar” yang
merangkumi peristiwa yang sebenarnya berlaku tanpa adanya unsur-unsur tokok
tambah dalam penulisan tersebut. Malangnya, pada zaman tersebut kebanyakan
sejarawan merupakan sejarawan Islam yang memegang jawatan dalam kerajaan dan
mengambil bahagian dalam beberapa peristiwa bersejarah di India dan terpaksa menulis
salasilah Raja-raja tanpa menghiraukan kehidupan dan keadaan sejarah masyarakat
biasa[4].
Semasa pemerintahan kerajaan Moghul, Maharaja Akbar telah memberi tanggungjawab
kepada Abul Fazl (1551-1602) untuk menulis karya “Akhbar-Nama” dan
“Ain-I-Akhbari”. Abul Fazl merupakan sejarawan Islam di India yang membawa
pendekatan rasional dan sekular sehingga menolak beberapa perkara dalam
pendekatan teologi[5].
Beliau telah dilantik sebagai pengiring Raja dan pembesar istana setelah
mendapat perlindungan daripada Maharaja Akhbar apabila beliau dan keluarganya
telah hidup dalam pelarian akibat fitnah yang dilemparkan terhadap ayahnya yang
dianggap sebagai pengikut ajaran Syiah.
Menurut Abul Fazl, dalam karyanya “Ain-I-Akhbari”
tentang pensejarahan India selepas kedatangan Islam menyatakan bahawa agama
Islam berpengaruh besar pada keyakinan dan sistem kehidupan di India yang
sebelumnya telah banyak dipengaruhi oleh agama Hindu (musyrik). Hal ini kerana
ajaran Islam merangkumi aspek akidah dan tauhid yang mengajarkan penyembahan
hanya kepada Allah s.w.t semata-mata. Menurutnya lagi,beliau telah mengakui dan
akur dengan sikap “berbaik-baik dengan semua orang” (sulh-i-ku) dan beliau
seorang yang “free-thinker” yang mempercayai keesaan Tuhan dan menghormati
kewibawaan dan kelebihan para wali dan ahli keramat[6].
Walaupun beliau menganggap Islam sebagai agama Tuhan seperti agama-agama lain
yang juga mempunyai kebaikan dan keburukan tetapi hakikat sebenarnya mengikut
syariat Islam, beliau tidak menghormati dan mempunyai percanggahan tentang
konsep Islam itu sebenarnya. Malah menurut N.A Siddiqi, pandangan Abul Fazl
tentang agama adalah tidak jelas termasuklah golongan-golongan ulama yang
meragui akan kepercayaan Abul Fazl terhadap Islam[7].
Hal ini kerana pada masa yang sama, Abul Fazl juga dikatakan seorang pemikir
bebas dalam hal agama yang turut membuat kritikan dengan menghina
golongan-golongan ulama kerana mereka menggunakan hadis-hadis, kitab-kitab dan
undang-undang syariah sebagai sesuatu yang ketinggalan zaman. Beliau juga
menganggap perkara yang berkaitan ‘sam’iyat’ seperti syurga, neraka, seksaan
kubur, keramat dan sebagainya adalah sesuatu yang tidak masuk akal dan sukar
diterima umum[8].
Oleh itu, beliau cuba menyamakan agama Hindu dan agama Islam sebagai agama
Tuhan dan kedua-duanya menjadi agama tauhid. Malah, hukum-hukum agama juga
dilihat dari sudut rasional sahaja yang bertentangan dengan akal dan menyangkal
kebenaran syurga dan neraka seperti yang tertulis dalam Al-Quran dianggap tidak
benar[9].
Melalui karya-karya Abul Fazl juga telah
membincangkan tentang kedudukan Maharaja, ilmu di setiap jabatan, pentadbiran sosial
dan perundangan, serta kepercayaan agama. Dalam penulisan karyanya, motif
beliau menulis adalah untuk memberi ilmu pengetahuan tentang kekuatan Maharaja
kepada masyarakat dan generasi akan datang.
Secara keseluruhan karya beliau memfokuskan tentang keagungan Maharaja
sehingga menggambarkan segala kekuatan Maharaja Akhbar mengatasi kekuatan
manusia biasa. Hal ini kerana Maharaja Akhbar telah memerintahkan Abul Fazl
menulis tentang sejarah pemerintahannya seolah-olah meletakkan kedudukan
Maharaja sebagai pengutus dalam golongan manusia. Dari aspek pentadbiran atau
politik, Syeikh Abul Fazl berpendapat bahawa institusi kerajaan beraja
merupakan sebuah institusi yang suci dalam menjalankan pentadbiran yang adil
dan saksama. Beliau juga menyatakan bahawa Raja telah memperolehi kuasa secara
langsung dari Tuhan, iaitu mendapat rahmat dan cahaya daripada-Nya. Hal ini
kerana kerajaan beraja wajib diwujudkan dan terpelihara bagi menjamin
kestabilan masyarakat[10].
Sebaliknya,sekiranya institusi beraja ini tidak
wujud maka masyarakat akan binasa dan
mendapat malapetaka. Malah, institusi raja juga tidak boleh menindas dalam
pemerintahan sewenang-wenangnya hanya untuk mendapatkan kemegahan, keseronokan
dan kekuasaan mutlak. Menurutnya lagi, pemerintahan Islam mestilah bersifat
toleransi, berfikiran terbuka dan menekankan konsep keadilan dengan
sebaik-baiknya. Sebagai contohnya, Abul Fazl menyatakan sifat-sifat ini ada
pada diri Maharaja Akhbar yang mempunyai kebolehan menjaga keperluan manusia di
dunia dan akhirat[11].
Baginda juga dianggap sebagai penyelamat manusia yang diutuskan di muka bumi
seperti utusan Nabi Muhammad s.a.w[12].
Dalam aspek politik lain juga, contohnya seperti kerajaan Ghori merupakan
sebuah kerajaan yang telah meluaskan kerajaan Islam di India apabila kerajaan
ini memindahkan pusat pemerintahnan dari Lahore ke Delhi. Semasa pemerintahan
di Lahore kedudukannya hanya sebagai kesultanan Islam yang sama tarafnya dengan
kerajaan Brahmana tetapi setelah berpindah pusat pemerintahan di Delhi,
pemerintah Islam telah menjadi Maharaja yang meliputi diraja seluruh India[13].
Manakala dari sudut ekonomi pula, menyatakan tentang konsep ‘jizyah’ yang
dikenakan kepada orang bukan Islam.
Dari aspek sosial, kedudukan manusia bukanlah
terletak pada keturunan atau rasnya tetapi berdasarkan taqwa kepada Tuhan.
Dalam kerajaan Moghul juga telah menghapuskan amalan perhambaan yang sebelum
ini telah menjadi asas dalam sosial masyarakat ketika itu. Selain itu, semasa
pemerintahan Islam bidang seni syair dan seni arsitektur telah mencapai
kemajuannya. Sebagai contohnya, seorang penyair terkenal seperti Malik Muhammad
Jayazi merupakan sasterawan sufi yang menghasilkan karya berjudul “Padmavad”
yang merupakan karya Alegoris yang mengandungi ajaran dan pesanan kebajikan
jiwa manusia. Manakala, Hasan Sizji dan Imam Hasan Al-Saghani telah
menghasilkan “Mashariq Al-Anwar” yang merangkumi karya penting tentang hadis.
Malahan, bahasa Parsi juga telah menjadi medium menggantikan bahasa Sanskrit
yang mengalami zaman kemerosotannya, contohnya Abu Faraj telah menghasilkan
karya dalam tulisan Parsi. Kebanyakan hasil sastera pada zaman ini dihasilkan
dalam bahasa Parsi contohnya Al- Biruni yang menterjemahkan karya-karya Sanskrit
ke dalam bahasa Parsi yang memperlihatkan adanya pengaruh agama Islam. Manakala,
pada zaman pemerintahan Maharaja Akhbar, baginda telah memerintahkan supaya
kitab-kitab agama Hindu seperti Veda, Ramayana dan Mahabrata disalin dalam bahasa Parsi. Selepas itu, baginda
telah memerintahkan agar kitab-kitab itu dibacakan di hadapannya untuk
didengarnya.[14]
[1] Hardy,P., ”Some Studies in
Pre-Mughal Muslim Historiography”, dalam : C.H. Philips (ed.), Historian of
India, Pakistan and Ceylon, London: Oxford University Press, 1961, halaman 115.
[2] Muhammad Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan, Selangor:
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988, halaman 214.
[3] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah
dan Pensejarahan, Ampang Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002, halaman
219.
[6] Muhammad Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan, Selangor: Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1988, halaman 219.
[7] N.A Siddiqi, “Syeikh Abul
Fazl”, halaman 129.
[8] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Ampang Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002,
halaman 222.
[9] Muhammad Yusof Ibrahim dan Mahayudin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan, Selangor:
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988, halaman 221.
[10] Ibid, halaman 218.
[11] Ibid, halaman 218 dan
219.
[12] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu
Sejarah dan Pensejarahan, Ampang Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002,
halaman 221.
[13] Prof. Dr.Hamka, Sejarah Umat
Islam, Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd, 1997, halaman 492.
[14] Ibid, halaman 511.
No comments:
Post a Comment